AnonymBruker Skrevet 13. juli #21 Skrevet 13. juli Tro Smo Konosoro skrev (53 minutter siden): I Norge er det heldigvis slik at man må ha blitt påført tap eller skade for å få erstatning. Har du eller ditt barn blitt påført noe slik? Barnet ble påført midlertidlig skade ja. Ute av drift i flere måneder. Friskmeldt etter 1 år. Varige mén - nei, men skade ja. Anonymkode: 624e2...04c
AnonymBruker Skrevet 13. juli #22 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har et spørsmål som ligger mellom helse og økonomi, så prøver meg her inne. Barn på 13 år blir satt på en medisin som skal behandle en kronisk sykdom. Medisinen fører til livstruende bivirkninger som akutt og alvorlig hjertesvikt med påfølgende luftambulanse og innleggelse på Rikshospitalet på intensivavdeling. barnet ble nøye oppfulgt gjennom et helt år på kontroller og hjertet ble friskmeldt etter et år. Ingen fysiske varige mén, eller økonomisk tap. Men en enorm psykisk påkjenning og frykt. Behandlingen mot den kroniske sykdommen ble satt på vent til hjertet ble stabilisert osv. Har sendt inn saken til NPE. (ingen har gjort feil, legen gjorde ikke feil. Ingen kunne vite at barnet skulle få en svært sjelden bivirkninger som ble livstruende) Vil barnet få noen form for erstatning selv om ikke varig skade? skaden er knyttet til medisin og er dokumentert. NPE innhenter all dokumentasjon fra sykehus og legen Anonymkode: 624e2...04c Sikkert lurt å lese deg opp på relevant lovverk, slik at du ikke misser noe erstatning. Du kan lese nye forvaltningslov https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2025-06-20-81, som tar inn praksis inn i selve lovverket, og så sjekke eventuelle differanser gjennom proposisjon https://lovdata.no/dokument/PROP/forarbeid/prop-79-l-202425. Hvis det ikke finnes forskrift eller hjemler, så er vedtaket ugyldig - så en må passe på at du finner relevante forskrifter og lovverk som skaper grunnlag for vedtaket.👍 En har ikke ulovhjemlet praksis når en lager vedtak (selv om en har det i arbeidsrett og andre private greier, men staten kjører per nå ikke uhjemlet pga staten vs person beskyttelse), pga grunnlov §96 - om en ikke har hjemel, så har man en høyesteretts dom som auto setter vedtaket ugyldig (selv om det er unødvendig, pga grunnloven, men som er der for å fjerne all tvil).😊 Fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2025-06-20-81 Sitat (1) Med enkeltvedtak menes en avgjørelse som treffes under utøvelse av offentlig myndighet, som er bestemmende for rettighetene eller pliktene til én eller flere bestemte private personer, og som avslutter en sak eller en del av den. Blant annet regnes følgende avgjørelser rettet mot private personer som enkeltvedtak: a. påbud, forbud, fritak eller tillatelse med grunnlag i lov eller forskrift b. tildeling eller opphør av pengeytelser med grunnlag i lov eller forskrift c. tildeling eller opphør av tjenester eller andre naturalytelser med grunnlag i lov eller forskrift d. avvisning av en sak om enkeltvedtak e. bruk av særlige tvangsmidler for å få gjennomført et enkeltvedtak. (2) Med forskrift menes en avgjørelse som treffes under utøvelse av offentlig myndighet, og som er bestemmende for rettighetene eller pliktene til en ubestemt krets av private personer. Anonymkode: fd6a0...98b
AnonymBruker Skrevet 13. juli #23 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sikkert lurt å lese deg opp på relevant lovverk, slik at du ikke misser noe erstatning. Du kan lese nye forvaltningslov https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2025-06-20-81, som tar inn praksis inn i selve lovverket, og så sjekke eventuelle differanser gjennom proposisjon https://lovdata.no/dokument/PROP/forarbeid/prop-79-l-202425. Hvis det ikke finnes forskrift eller hjemler, så er vedtaket ugyldig - så en må passe på at du finner relevante forskrifter og lovverk som skaper grunnlag for vedtaket.👍 En har ikke ulovhjemlet praksis når en lager vedtak (selv om en har det i arbeidsrett og andre private greier, men staten kjører per nå ikke uhjemlet pga staten vs person beskyttelse), pga grunnlov §96 - om en ikke har hjemel, så har man en høyesteretts dom som auto setter vedtaket ugyldig (selv om det er unødvendig, pga grunnloven, men som er der for å fjerne all tvil).😊 Fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2025-06-20-81 Anonymkode: fd6a0...98b Du er søt; kan du forklare for meg hvordan du mener den nye forvaltningsloven som ikke er trått ikraft ennå kommer til anvendelse her? Jeg tror ikke jeg forstår hvilken relevans du mener den har Anonymkode: 4c65e...183 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli #24 Skrevet 13. juli Tro Smo Konosoro skrev (1 time siden): I Norge er det heldigvis slik at man må ha blitt påført tap eller skade for å få erstatning. Har du eller ditt barn blitt påført noe slik? Hvis du tror det er så enkelt må du ta av deg de rosa brillene. Det finnenes mange som har blitt utsatt for tap og skade. Men har ikke fått en krone og i tilegg har måttet sloss for det gjennom retten. Og kun sitter igjen med tid, energi og penger tapt for de trodde på rettferdighet Anonymkode: 48d3b...817
AnonymBruker Skrevet 13. juli #25 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Barnet ble påført midlertidlig skade ja. Ute av drift i flere måneder. Friskmeldt etter 1 år. Varige mén - nei, men skade ja. Anonymkode: 624e2...04c Hvis skaden fører til tapt inntekt i fremtiden kan barnet saksøke staten og kreve erstatning for dette som voksen (vil uansett tape) men det er det eneste grunnlaget. Hvordan kan du kreve erstatning nå, når du ikke vet om/hvordan osv det vil påvirker barnet senere i livet? Siden du mener det er en varig skade? dokumentasjon som kreves for slik erstatning er vanvittig tung. det å si barnet har fått en skade (som du mener ?) uten å vise til hvordan denne skaden påvirker barnet øknomisk er verdt null. du må ha spesielt erklæring (er) som ofte koster flere 100.000 og selv ikke da er det nok Anonymkode: 48d3b...817 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #26 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis skaden fører til tapt inntekt i fremtiden kan barnet saksøke staten og kreve erstatning for dette som voksen (vil uansett tape) men det er det eneste grunnlaget. Hvordan kan du kreve erstatning nå, når du ikke vet om/hvordan osv det vil påvirker barnet senere i livet? Siden du mener det er en varig skade? dokumentasjon som kreves for slik erstatning er vanvittig tung. det å si barnet har fått en skade (som du mener ?) uten å vise til hvordan denne skaden påvirker barnet øknomisk er verdt null. du må ha spesielt erklæring (er) som ofte koster flere 100.000 og selv ikke da er det nok Anonymkode: 48d3b...817 TS sier ikke at barnet har fått varig skade, da har du misforstått Anonymkode: db639...44b
AnonymBruker Skrevet 13. juli #27 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har et spørsmål som ligger mellom helse og økonomi, så prøver meg her inne. Barn på 13 år blir satt på en medisin som skal behandle en kronisk sykdom. Medisinen fører til livstruende bivirkninger som akutt og alvorlig hjertesvikt med påfølgende luftambulanse og innleggelse på Rikshospitalet på intensivavdeling. barnet ble nøye oppfulgt gjennom et helt år på kontroller og hjertet ble friskmeldt etter et år. Ingen fysiske varige mén, eller økonomisk tap. Men en enorm psykisk påkjenning og frykt. Behandlingen mot den kroniske sykdommen ble satt på vent til hjertet ble stabilisert osv. Har sendt inn saken til NPE. (ingen har gjort feil, legen gjorde ikke feil. Ingen kunne vite at barnet skulle få en svært sjelden bivirkninger som ble livstruende) Vil barnet få noen form for erstatning selv om ikke varig skade? skaden er knyttet til medisin og er dokumentert. NPE innhenter all dokumentasjon fra sykehus og legen Anonymkode: 624e2...04c Nei. Anonymkode: 560ab...0d3
AnonymBruker Skrevet 13. juli #28 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er det vel ikke opp til deg å vurdere. jeg spør om andre har erfaring / kompetanse rundt dette. Hva du personlig mener er ikke et svar. Norsk pasientskadeerstatning har retningslinjer og lover de går ut fra, det har ingenting med dine personlige meninger basert på at du ikke liker at andre får penger. Ved forsikringer også får man store utbetalinger ved enkelte sykdommer og akutt kritisk skade. Nei, man blir ikke frisk av penger, men det er det man forsikres for. Barn med f eks hjelpestønad får ofte opptil 300.000 fra forsikringen for utvidet stønad. Fordi man har forsikringer. Du trenger ikke like at folk får penger fra forsikringen men det er en grunn for at folk betaler dyre forsikringer Anonymkode: 624e2...04c Men hvilke økonomiske tap har dere hatt som følge av dette? Vi er ikke i usa der det er stor økonomisk gevinst i å klage og lage juridisk sak. Hvorfor venter du ikke på svar fra NPE istedenfor å få fremmedes vurdering av situasjonen? Anonymkode: 560ab...0d3 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #29 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Friskmeldt etter 1 år. Varige mén - nei, men skade ja. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei. Anonymkode: 560ab...0d3 Hva har jeg misforstått? 😅 Anonymkode: 48d3b...817
AnonymBruker Skrevet 13. juli #30 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (20 minutter siden): TS sier ikke at barnet har fått varig skade, da har du misforstått Anonymkode: db639...44b Siterte feil over, men ja se kommentar fra ts? Hva har jeg misforstått?😅 AnonymBruker skrev (1 time siden): Friskmeldt etter 1 år. Varige mén - nei, men skade ja. Anonymkode: 48d3b...817 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #31 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har sendt inn saken til NPE. (ingen har gjort feil, legen gjorde ikke feil. Ingen kunne vite at barnet skulle få en svært sjelden bivirkninger som ble livstruende) Vil barnet få noen form for erstatning selv om ikke varig skade? skaden er knyttet til medisin og er dokumentert. NPE innhenter all dokumentasjon fra sykehus og legen Anonymkode: 624e2...04c Hvorfor kan du ikke vente og se hva svaret blir? Ingen her er saksbehandler eller utnevnt som sakkyndig i NPE og sitter med dokumentasjonen til ditt barn. Jeg forstår ikke hvorfor du ønsker at en gjeng fremmede på KG skal gjette seg frem til hva utfallet blir. Anonymkode: de190...2ed 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #32 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvorfor kan du ikke vente og se hva svaret blir? Ingen her er saksbehandler eller utnevnt som sakkyndig i NPE og sitter med dokumentasjonen til ditt barn. Jeg forstår ikke hvorfor du ønsker at en gjeng fremmede på KG skal gjette seg frem til hva utfallet blir. Anonymkode: de190...2ed Pust med magen. Jeg spør om andre har lignende erfaring. Men møter en vegg av raseri fra folk som ikke unner andre en krone. Det er ulike former for skader, det som er påført av helsevesenet og godt dokumentert. i vår sak innhenter NPE all dokumentasjon fra sykehusene og helse. Ikke normalt at et barn blir gitt medisiner som gir akutt livstruende tilstand som ender med luftambulanse og intensiv behandling. Det handler ikke om at noen har gjort feil, det handler om skade som er påført tidsbegrenset eller varig. Anonymkode: 624e2...04c
AnonymBruker Skrevet 13. juli #33 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Pust med magen. Jeg spør om andre har lignende erfaring. Men møter en vegg av raseri fra folk som ikke unner andre en krone. Det er ulike former for skader, det som er påført av helsevesenet og godt dokumentert. i vår sak innhenter NPE all dokumentasjon fra sykehusene og helse. Ikke normalt at et barn blir gitt medisiner som gir akutt livstruende tilstand som ender med luftambulanse og intensiv behandling. Det handler ikke om at noen har gjort feil, det handler om skade som er påført tidsbegrenset eller varig. Anonymkode: 624e2...04c Men hvorfor er det relevant for deg om andre har opplevd «noe lignende»? Det virker som du er veldig utålmodig og helst vil vite akkurat nå om sannsynligheten for om vil komme penger eller ei. Hver eneste sak er unik, og det er en grunn til at det er medisinsk sakkyndige som vurderer forholdene i hver enkelt sak før det blir foretatt en avgjørelse. Anonymkode: de190...2ed 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #34 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barnet ble påført midlertidlig skade ja. Ute av drift i flere måneder. Friskmeldt etter 1 år. Varige mén - nei, men skade ja. Anonymkode: 624e2...04c Men har skaden medført et økonomisk tap for han eller dere, enten da skaden skjedde eller fremtidige tap, f.eks. fremtidig inntektsreduksjon? Anonymkode: 185b6...434
AnonymBruker Skrevet 13. juli #35 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor er det relevant for deg om andre har opplevd «noe lignende»? Det virker som du er veldig utålmodig og helst vil vite akkurat nå om sannsynligheten for om vil komme penger eller ei. Hver eneste sak er unik, og det er en grunn til at det er medisinsk sakkyndige som vurderer forholdene i hver enkelt sak før det blir foretatt en avgjørelse. Anonymkode: de190...2ed Er ganske vanlig å høre om andre har vært borti lignende. Utålmodig? Nei, søknaden ble sendt for over 1 år siden, og de har enda ikke begynt på den grunnet økt pågang av saker. Så dårlig tid har jeg ikke. Anonymkode: 624e2...04c
AnonymBruker Skrevet 13. juli #36 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Pust med magen. Jeg spør om andre har lignende erfaring. Men møter en vegg av raseri fra folk som ikke unner andre en krone. Det er ulike former for skader, det som er påført av helsevesenet og godt dokumentert. i vår sak innhenter NPE all dokumentasjon fra sykehusene og helse. Ikke normalt at et barn blir gitt medisiner som gir akutt livstruende tilstand som ender med luftambulanse og intensiv behandling. Det handler ikke om at noen har gjort feil, det handler om skade som er påført tidsbegrenset eller varig. Anonymkode: 624e2...04c Men det handler ikke om å UNNE folk penger. Jeg fikk erstatning pga fødselsskader. Ikke som betaling for skaden, men for å dekke det jeg la ut for å ta operasjonen privat. Jeg kjempet i 7 år for å få hjelp av helsevesenet men nådde ikke frem, betalte dyrt for å ta det privat, og med dokumentasjonen derfra søkte jeg om erstatning. Det var en erstatning for å dekke et økonomisk tap jeg hadde for å rette opp i en feil helsevesenet ikke hjalp meg med. Jeg hadde aldri fått de pengene om jeg ikke selv hadde dekket operasjonen først. Operasjonen var også nødvendig for å gjenopprette kontinens, altså ikke en pynteoperasjon. Økonomisk plaster på såret hadde jeg aldri fått. Man får ikke det. Jeg gikk i null økonomisk men det var kampen for å få helsehjelp som var tung. At den private legen dokumenterte at skaden burde vært rettet opp innen 1 år styrket saken min tror jeg. Anonymkode: 76e7c...9f6 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #37 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (På 13.7.2026 den 20.22): Er ganske vanlig å høre om andre har vært borti lignende. Utålmodig? Nei, søknaden ble sendt for over 1 år siden, og de har enda ikke begynt på den grunnet økt pågang av saker. Så dårlig tid har jeg ikke. Anonymkode: 624e2...04c Jeg har lest hele tråden nå. Helsevesenet har ikke feilbehandlet. Barnet har ingen varige men. Hvorfor skal du da få en utbetaling? Anonymkode: 7161b...3bc 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #38 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (På 13.7.2026 den 20.22): Er ganske vanlig å høre om andre har vært borti lignende. Utålmodig? Nei, søknaden ble sendt for over 1 år siden, og de har enda ikke begynt på den grunnet økt pågang av saker. Så dårlig tid har jeg ikke. Anonymkode: 624e2...04c Er det det? Er det ikke vanlig å vente å beslutningen? Når barnet og dere ikke har hatt økonomisk tap. Hva skal dere da få dekket av erstatning? De som fikk erstatning etter skade fra covid-vaksinen fikk noen hundrelapper for å dekke ekstra utgifter til bind. Man får ikke høy økonomisk erstatning i Norge. Spesielt ikke om man ikke har hatt et økonomisk tap. Anonymkode: 560ab...0d3 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #39 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (På 13.7.2026 den 18.46): Pust med magen. Jeg spør om andre har lignende erfaring. Men møter en vegg av raseri fra folk som ikke unner andre en krone. Det er ulike former for skader, det som er påført av helsevesenet og godt dokumentert. i vår sak innhenter NPE all dokumentasjon fra sykehusene og helse. Ikke normalt at et barn blir gitt medisiner som gir akutt livstruende tilstand som ender med luftambulanse og intensiv behandling. Det handler ikke om at noen har gjort feil, det handler om skade som er påført tidsbegrenset eller varig. Anonymkode: 624e2...04c Jo det kan skje. Vi har barn med epilepsi og vi fikk beskjed på ene typen vi fikk måtte vi følge med på enkelte bivirkninger og oppdaget vi utslett måtte vi til lege raskt pga fare for skadder på nyrer og lever. Noen ganger så vil de prøve og håper at barnet tåler medisin. Er jo som enkelte ikke kan ta ibux pga de blir alvorlig syk,mange vet det ikke fær det sier pang når de tar den. Anonymkode: 5eefb...880
AnonymBruker Skrevet 14. juli #40 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (På 13.7.2026 den 3.50): Men en enorm psykisk påkjenning og frykt. Har sendt inn saken til NPE. (ingen har gjort feil, legen gjorde ikke feil. Ingen kunne vite at barnet skulle få en svært sjelden bivirkninger som ble livstruende) Vil barnet få noen form for erstatning selv om ikke varig skade? Anonymkode: 624e2...04c Ville satset på psykisk helsehjelp i stedet for kroner. Anonymkode: af5a4...ca4 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå