AnonymBruker Skrevet 9. juli #21 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jo. Du ba om en garanti. Ingen kan garantere noe som helst. Det eneste jeg kan svare er - igjen - at det er tryggere å fly enn å krysse gaten. Ber du om garanti for å overleve at du krysser gatene også? Å stille spørsmålet om garanti er sjanseløst. Det har ingenting med utfallet å gjøre, det har ingenting med reell trygghet(eller fare), det er tull og tøys. Jeg kan ikke garantere at du lever i morgen. Sannsynligvis gjør du det. Anonymkode: 56cce...845 Nemlig, ingen garanti, derfor kan man ikke skrive «sikkert» til ts. Det er løgn. Anonymkode: 799fe...21d
Ama00 Skrevet 9. juli #22 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): En ting som er sikkert er at flyet letter og lander dit det skal. Fly styrter ikke. Statistisk sett er det tusen ganger farligere å kjøre bil. Du har angst for angsten høres det ut som. Når man har opplevd panikkangst/ angstanfall, så er det frykten om å få det igjen som er det verste. Tenk om en får et kraftig panikkanfall på flyet der man sitter låst fast og ikke kan gå ut. Ved panikkangst vil man ofte ut av rommet eller ut i frisk luft, trekke seg tilbake osv. På et fly sitter man stuck. Bare tanken på at man kan få angst i flyet skaper frykt. Jeg fikk angst når jeg satt meg i flyet en gang. Skulle fly en times tid alene. Trangt og tett. Jeg prøvde puste og roe meg ned, da flyet gikk på rullebanen og lettet gikk uroen over i panikkanfall. (Ingen vei tilbake tanke) jeg lukket øynene og gikk helt inn i meg selv. Fokus på pusten. For andre så det ut som at jeg sov, men jeg kjempet en knallhard kamp inni meg. kjente flere ganger jeg var på nippet til å freake ut, men man gjør ikke det. stor mestring da jeg landet, men skuffet over at jeg fikk det slik. Ta Sobril noen timer før avreise. Det er verdt det. Det skal jeg neste gang. Det er kun angsten for angsten som fyrer opp angsten. Spill på tlf din eller hold hjernen opptatt med noe annet. Jo mer du kjenner etter på angsten og jo mer du fokuserer på den jo mer mates den. Jeg føler med deg. Dette er vondt. Er det lang flytur du skal på? Anonymkode: d87f3...8bf 4,5 time. Ja er angsten for angsten. Jeg er livredd for å bli så dårlig som jeg ble i fjor. Jeg gikk helt i kjelleren etter ferien i fjor. Typ ble alvorlig syk av angsten både fysisk og psykisk. Går i behandling og gjort det ett år snart. 1
Ama00 Skrevet 9. juli #23 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Som en har flyskrekk selv: jeg hater denne setningen «det er farligere å ta bil til flyplassen. Tror dere vi ikke har hørt denne setningen tusen ganger? Anonymkode: 88451...b9b Jeg også!
Ama00 Skrevet 9. juli #24 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jo det er klart, men her beskriver ts at hun er redd flystyrt. Det å vite hvor liten sjanse det er kan hjelpe. Tolker innlegget som at det er angsten for angsten som er problemet til ts. Og panikkangst kan trigges ved tanken på å sitte i et fly. Anonymkode: d87f3...8bf Jeg er ikke så glad i den setningen jeg heller, for den får meg til å føle meg dum, når bil er noe jeg gjør ukentlig . Men ja hun har helt rett, er angsten for angsten som er verst
AnonymBruker Skrevet 9. juli #25 Skrevet 9. juli Dropp alkohol, ta en sobril. Anonymkode: 013ea...4bb 2
Matas Skrevet 11. juli #26 Skrevet 11. juli Tråden er ryddet for helsesk innhold og oppfordring til brudd på norsk lov. Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 11. juli #27 Skrevet 11. juli Ama00 skrev (På 9.7.2026 den 14.09): 4,5 time. Ja er angsten for angsten. Jeg er livredd for å bli så dårlig som jeg ble i fjor. Jeg gikk helt i kjelleren etter ferien i fjor. Typ ble alvorlig syk av angsten både fysisk og psykisk. Går i behandling og gjort det ett år snart. Da hjelper det jo tydeligvis ikke. Gikk selve flyturen bra, styrtet dere? Empirien må jo være den beste terapi. Anonymkode: b614c...e7c
AnonymBruker Skrevet 11. juli #28 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (På 9.7.2026 den 1.09): Skal ut å fly på søndag, jeg sliter med angst i hverdagen, har vært ganske syk det siste året men har nå begynt å komme meg på beina igjen. jeg har også flyskrekk og fått uskrevet sobril, men har så lyst å klare det uten men tankene surrer, spesielt de som går igjen: -Tenk om jeg klikker på flyet og får skikkelig angst å blir gal - Flyet styrter ved take off - Det å gå på flyet er det siste jeg gjør for jeg kommer til å dø. -hva om jeg får panikk angst? -tanken på å ikke ha en flukt vei gjør meg gal. Og masse andre katastrofe tanker. jeg har fått sobril men har ett dilemma der også, for tenk om jeg føler alt går fint på søndag og jeg bestemmer meg for å ta en øl eller glass vin og mister muligheten til å ta sobril og da er det også blitt en tanke. Før har det gått bra å fly uten sobril, men har da gjerne tatt et glass eller to med vin før flyet og gjerne liten flaske på flyet. Men nå kjenner jeg at jeg er livredd for å miste mulighet til å ta sobril samtidig som jeg ikke vil ta sobril å kjenne på mestringen. For i mitt hode så dauer jeg om jeg under flyturen har tatt ett glass vin eller to før og tar en sobril om det skulle bli ille. Ja kan selvfølgelig droppe å drikke og ta sobrilen men da kommer angsten med at jeg ikke greier det uten en av delen. Beklager at det ble rotet men håper dere skjønner hva jeg mener Anonymkode: 2fbd0...1a1 Når du har sånn angst for å fly og grubler slik du gjør, og har fått Sobril til å gjennomføre flyturen, så tar du Sobrilen. Og så dropper du vin og øl. Det er en no-brainer. Når du har så sterk angst så er det mye viktigere at du kommer igjennom turen på en rolig og god måte, herav får en god opplevelse, enn at du skal få en skikkelig ubehagelig tur, føle mye angst og/eller iverstefall få panikkangst. Sistnevnte kan gjøre at du har flydd for siste gang i livet. Anonymkode: bba75...49d 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #29 Skrevet 11. juli Jeg fikk lære en gang av familieveileder at man aldri skulle si at noe kom til å gå bra når man ikke kan garantere det. Så når min kone med flyskrekk skulle ut å fly for første gang så sa jeg. "God tur! Det går sikkert til helvette." Hun glemte flyskrekken helt 🤣 Anonymkode: 10a52...f9e
AnonymBruker Skrevet 11. juli #30 Skrevet 11. juli Det kan forresten være smart å si til en i crewet at du er redd for å fly. Da får du litt ekstra støtte om angsten skulle melde seg. Anonymkode: 10a52...f9e
AnonymBruker Skrevet 11. juli #31 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kan forresten være smart å si til en i crewet at du er redd for å fly. Da får du litt ekstra støtte om angsten skulle melde seg. Anonymkode: 10a52...f9e Det er kun hvis du liker oppmerksomhet. De kommer bort ofte å hører med deg. Var alt for mye for min del. Anonymkode: 7d6e1...e40
AnonymBruker Skrevet 11. juli #32 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er kun hvis du liker oppmerksomhet. De kommer bort ofte å hører med deg. Var alt for mye for min del. Anonymkode: 7d6e1...e40 Kanskje ikke for alle, men for mange kan det være greit å vite at noen er oppmerksom hvis angstanfallet melder seg. Anonymkode: 10a52...f9e
AnonymBruker Skrevet 11. juli #33 Skrevet 11. juli Har også hatt helt invalidiserende flyskrekk i flere tiår, men den er borte. Den forsvant da jeg virkelig aksepterte at livet er et høyst usikkert prosjekt for oss alle sammen. Og at jeg aksepterer den risikoen det er å fly - og det å leve generelt. Og nå er det faktisk blitt sånn, at å fly er det jeg er minst redd for av alt. Slapper veldig av, leser bok, og sovner av. Det er håp! God reise ✈️ Anonymkode: cc470...0a8 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #34 Skrevet 11. juli Eksponeringsterapi. Du er sikkert ikke redd for bil, selv om det er mye farligere. Du er bare mer vandt med bil. Hvorfor skal du prøve å klare det uten Sobril? Jeg ser ikke poenget. Ta pillene, fly, og neste gang blir det lettere. Etter hvert kan du legge vekk pillene. Anonymkode: bbc6d...5f8 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli #35 Skrevet 11. juli Ama00 skrev (På 9.7.2026 den 14.09): 4,5 time. Ja er angsten for angsten. Jeg er livredd for å bli så dårlig som jeg ble i fjor. Jeg gikk helt i kjelleren etter ferien i fjor. Typ ble alvorlig syk av angsten både fysisk og psykisk. Går i behandling og gjort det ett år snart. Er det noen grunn til at du absolutt må fly? Hvis det har tatt nesten et år å bli frisk etter forrige flytur, så er det kanskje bedre for helsen din om du lar det være? Anonymkode: b4d2e...c33 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #36 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kan forresten være smart å si til en i crewet at du er redd for å fly. Da får du litt ekstra støtte om angsten skulle melde seg. Anonymkode: 10a52...f9e Hadde jeg vært på jobb hadde jeg ikke villet ha deg med på turen. Anonymkode: b614c...e7c
AnonymBruker Skrevet 11. juli #37 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hadde jeg vært på jobb hadde jeg ikke villet ha deg med på turen. Anonymkode: b614c...e7c ? Anonymkode: 7d6e1...e40
AnonymBruker Skrevet 11. juli #38 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hadde jeg vært på jobb hadde jeg ikke villet ha deg med på turen. Anonymkode: b614c...e7c Det er forskjell på folk som er redd i seg selv, enn utagerende rullgardinen har gått ned og man blir rabiat. Anonymkode: 56cce...845
Ama00 Skrevet 11. juli #39 Skrevet 11. juli Hei igjen folkens! Jeg greide det både uten Sobril og alkohol😊 flyvertinnene var super og jeg følte meg helt trygg hele veien. Kjenner på en ekstrem mestringsfølelse nå! 5 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli #40 Skrevet 11. juli Ama00 skrev (23 minutter siden): Hei igjen folkens! Jeg greide det både uten Sobril og alkohol😊 flyvertinnene var super og jeg følte meg helt trygg hele veien. Kjenner på en ekstrem mestringsfølelse nå! Herlig! Bra jobba 🥰 Anonymkode: 799fe...21d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå