Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ut å fly på søndag, jeg sliter med angst i hverdagen, har vært ganske syk det siste året men har nå begynt å komme meg på beina igjen. 
jeg har også flyskrekk og fått uskrevet sobril, men har så lyst å klare det uten men tankene surrer, spesielt de som går igjen: 

-Tenk om jeg klikker på flyet og får skikkelig angst å blir gal 

- Flyet styrter ved take off 

- Det å gå på flyet er det siste jeg gjør for jeg kommer til å dø. 
-hva om jeg får panikk angst? 
-tanken på å ikke ha en flukt vei gjør meg gal. 

Og masse andre katastrofe tanker. 

jeg har fått sobril men har ett dilemma der også, for tenk om jeg føler alt går fint på søndag og jeg bestemmer meg for å ta en øl eller glass vin og mister muligheten til å ta sobril og da er det også blitt en tanke. Før har det gått bra å fly uten sobril, men har da gjerne tatt et glass eller to med vin før flyet og gjerne liten flaske på flyet. Men nå kjenner jeg at jeg er livredd for å miste mulighet til å ta sobril samtidig som jeg ikke vil ta sobril å kjenne på mestringen. For i mitt hode så dauer jeg om jeg under flyturen har tatt ett glass vin eller to før og tar en sobril om det skulle bli ille. Ja kan selvfølgelig droppe å drikke og ta sobrilen men da kommer angsten med at jeg ikke greier det uten en av delen. Beklager at det ble rotet men håper dere skjønner hva jeg mener

Anonymkode: 2fbd0...1a1

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huffda, må være fælt å ha det slik, selv er jeg helt motsatt, jeg elsker å fly!

Tenk på at å fly er det tryggeste fremkomstmiddelet som finnes, bil/buss/togturen til flyplassen er farligere. 

Dette er vel ett skudd i mørket men jeg har fulgt en flyspotterkanal på YouTube en del år, og har lagt merke til at i kommentarfeltet kommer det stadig frem at folk har kommet seg over flyskrekk ved å jevnlig følge deres livesendinger (Onsdag/Søndag).

Håper et går bra for deg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Skal ut å fly på søndag, jeg sliter med angst i hverdagen, har vært ganske syk det siste året men har nå begynt å komme meg på beina igjen. 
jeg har også flyskrekk og fått uskrevet sobril, men har så lyst å klare det uten men tankene surrer, spesielt de som går igjen: 

-Tenk om jeg klikker på flyet og får skikkelig angst å blir gal 

- Flyet styrter ved take off 

- Det å gå på flyet er det siste jeg gjør for jeg kommer til å dø. 
-hva om jeg får panikk angst? 
-tanken på å ikke ha en flukt vei gjør meg gal. 

Og masse andre katastrofe tanker. 

jeg har fått sobril men har ett dilemma der også, for tenk om jeg føler alt går fint på søndag og jeg bestemmer meg for å ta en øl eller glass vin og mister muligheten til å ta sobril og da er det også blitt en tanke. Før har det gått bra å fly uten sobril, men har da gjerne tatt et glass eller to med vin før flyet og gjerne liten flaske på flyet. Men nå kjenner jeg at jeg er livredd for å miste mulighet til å ta sobril samtidig som jeg ikke vil ta sobril å kjenne på mestringen. For i mitt hode så dauer jeg om jeg under flyturen har tatt ett glass vin eller to før og tar en sobril om det skulle bli ille. Ja kan selvfølgelig droppe å drikke og ta sobrilen men da kommer angsten med at jeg ikke greier det uten en av delen. Beklager at det ble rotet men håper dere skjønner hva jeg mener

Hadde det som deg. Det som hjalp meg var enten en beroligende eller noen glass øl før jeg går på flyet. Finn favorittmusikken din som du assosierer med mestring, styrke og glede, sett den på høyt når flyet letter. Lukk øynene og visualiser at det går kjempe bra å at du er på vei til noe fint. Vipps, så er dere over skyene å du føler deg relativt trygg. 

EFT fungerer om du får panikkangst. Husk at det å få panikk er helt vanlig å personalet er vandt til å håndtere dette. 
Søk etter EFT-tapping på youtube for flyskrekk. Jeg lover, det omstiller nervesystemet. Må oppleves. 

En annen ting jeg gjør er å late som jeg er flyvertinne å jobber med dette hver dag. Det ufarliggjør ting for hjernen din. 

Å så er det så godt å lande å kjenne på at dette gikk kjempebra, for det blir det å gjøre!! 🙂

Anonymkode: 4b6a5...7b8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting som er sikkert er at flyet letter og lander dit det skal. Fly styrter ikke. 
Statistisk sett er det tusen ganger farligere å kjøre bil. 

Du har angst for angsten høres det ut som. Når man har opplevd panikkangst/ angstanfall, så er det frykten om å få det igjen som er det verste. Tenk om en får et kraftig panikkanfall på flyet der man sitter låst fast og ikke kan gå ut. Ved panikkangst vil man ofte ut av rommet eller ut i frisk luft, trekke seg tilbake osv.  På et fly sitter man stuck. Bare tanken på at man kan få angst i flyet skaper frykt. 

Jeg fikk angst når jeg satt meg i flyet en gang. Skulle fly en times tid alene. Trangt og tett. Jeg prøvde puste og roe meg ned, da flyet gikk på rullebanen og lettet gikk uroen over i panikkanfall. (Ingen vei tilbake tanke) jeg lukket øynene og gikk helt inn i meg selv. Fokus på pusten. For andre så det ut som at jeg sov, men jeg kjempet en knallhard kamp inni meg. 
kjente flere ganger jeg var på nippet til å freake ut, men man gjør ikke det. 
stor mestring da jeg landet, men skuffet over at jeg fikk det slik. 
Ta Sobril noen timer før avreise. Det er verdt det. Det skal jeg neste gang. Det er kun angsten for angsten som fyrer opp angsten. Spill på tlf din eller hold hjernen opptatt med noe annet. Jo mer du kjenner etter på angsten og jo mer du fokuserer på den jo mer mates den. 
Jeg føler med deg. Dette er vondt. Er det lang flytur du skal på? 

Anonymkode: d87f3...8bf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Som en har flyskrekk selv: jeg hater denne setningen «det er farligere å ta bil til flyplassen. 
Tror dere vi ikke har hørt denne setningen tusen ganger?

Anonymkode: 88451...b9b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Som en har flyskrekk selv: jeg hater denne setningen «det er farligere å ta bil til flyplassen. 

Jo det er klart, men her beskriver ts at hun er redd flystyrt. Det å vite hvor liten sjanse det er kan hjelpe. 
Tolker innlegget som at det er angsten for angsten som er problemet til ts. Og panikkangst kan trigges ved tanken på å sitte i et fly. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tankene dine er ikke ekte. 

Tanker er tanker, ikke virkelighet. 

Sobril vil ikke ta bort de ubehagelig tankene egentlig, bare aktiveringen av de. Hjertebanken og følelsen av frykt vil dempes, men tankene dine kommer fremdeles til å dukke opp. 

Den eneste måten du kan knekke tankene dine på, som er det som gjør deg redd, er ved å gi dem NULL tyngde. En tanke om at flyet styrter vil ikke påvirke om flyet styrter eller ikke. Du har null påvirkningskraft. 

Statistikken(virkeligheten) tilsier at fly er den tryggeste transportmetoden. 

Hodet ditt sier at det er farlig. 

Hvem har rett? 

Du trenger ikke svare på tankene eller angsten. Ta den med på en flytur, ha den med deg, anerkjenn at den er der. Men gi den null tyngde. 

Anonymkode: 56cce...845

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

jeg har fått sobril men har ett dilemma der også, for tenk om jeg føler alt går fint på søndag og jeg bestemmer meg for å ta en øl eller glass vin og mister muligheten til å ta sobril og da er det også blitt en tanke. 

Du kan velge å bestemme deg for dette i dag. At du tar Sobril når du skal fly, og lar øl og vin være. Da har du løst dette problemet og behøver ikke tenke på det lenger. 

"Alle" som har angst er redd for å klikke og bli gal. Det er kun en ting, et symptom på angst og sier ingenting om hva som vil skje ombord i flyet.

Hvis du har overskudd til det så ta en titt på appen Tankevirus. Der har de faktisk en liten bit om akkurat denne problemstillingen med redsel for å fly.

Anonymkode: 40d56...835

AnonymBruker
Skrevet

Alkohol er det verste man kan ta for flyskrekk. Jeg har det ekstremt. I yngre år pleide jeg og ta alkohol før turen. Angsten gikk i taket. Jeg får og nå tabletter av legen og ingen alkohol. Den demper litt men tar ikke vekk alt og drikke i tillegg er virkelig ikke og anbefale. Har de siste årene reist flere ganger. Jeg har gått flyskrekkurs for lenge siden og ble anbefalt og ikke ha alkohol. 

Fløy for noen måneder siden og ble overrasket av meg selv at angsten ikke var så sterk som før og hadde faktisk en fin tur. Jo mer man hauser seg opp før turen men saker som hvis, hva om det og det skjer jo verre blir det. Har selv pleid og si at flyturen er bare en bitteliten del av ferien og jeg skal ha det bra

Anonymkode: 231ed...3bf

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også flyskrekk og angst. Jeg hadde definitivt tatt den tabletten. Du flyr sikkert ikke så ofte, at det å ta en sobril hver gang du flyr vil bli noe problem /skape avhengighet. Og det er liksom ikke verdt det å være "flink" (=å ikke ta sobril) i en slik situasjon.

:klem2:

(Tusen takk til @Plexi jeg skal se på flyspotterkanalen ❤️ )

Anonymkode: 17794...4a4

AnonymBruker
Skrevet

En ting som er sikkert er at flyet letter og lander dit det skal. Fly styrter ikke. 

Du har angst for angsten høres det ut som. Når man har opplevd panikkangst/ angstanfall, så er det frykten om å få det igjen som er det verste. Tenk om en får et kraftig panikkanfall på flyet der man sitter låst fast og ikke kan gå ut. Ved panikkangst vil man ofte ut av rommet eller ut i frisk luft, trekke seg tilbake osv.  På et fly sitter man stuck. Bare tanken på at man kan få angst i flyet skaper frykt. 

Jeg fikk angst når jeg satt meg i flyet en gang. Skulle fly en times tid alene. Trangt og tett. Jeg prøvde puste og roe meg ned, da flyet gikk på rullebanen og lettet gikk uroen over i panikkanfall. (Ingen vei tilbake tanke) jeg lukket øynene og gikk helt inn i meg selv. Fokus på pusten. For andre så det ut som at jeg sov, men jeg kjempet en knallhard kamp inni meg. 
Ta Sobril noen timer før avreise. Det er verdt det. Det skal jeg neste gang. Det er kun angsten for angsten som fyrer opp angsten. Spill på tlf din eller hold hjernen opptatt med noe annet. Jo mer du kjenner etter på angsten og jo mer du fokuserer på den jo mer mates den. 

Right…Kan du GARANTERE det? Nei. 

Anonymkode: 799fe...21d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Right…Kan du GARANTERE det? Nei. 

Statistisk er det tryggere å fly enn å krysse gaten der du bor. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig.
En annen ting. Bil er allerede nede, det er større sjanse til å overleve, men på flyet, 10 tusen meter over bakken? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Statistisk er det tryggere å fly enn å krysse gaten der du bor. 

Det var ikke det jeg spurte om 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig.
En annen ting. Bil er allerede nede, det er større sjanse til å overleve, men på flyet, 10 tusen meter over bakken? 

Det er større sjanse for at du blir skadet i en bilkollisjon, enn at du dør av flykrasj. 

Uansett hvordan du vrir og vender på det. Statistikk er statistikk. 

Er du redd for å sette deg i bilen? 
Er du redd når du krysser gaten? 
er du redd når du beveger deg hjemme? De fleste ulykker skjer nettopp der. 

At man er livredd for å fly er forståelig, MEN det er irrasjonelt. Uansett hvordan du vrir og tenker, det er tryggest å fly. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også forverring av angst når jeg reiser, spesielt med fly. Jeg skal ta fly i morgen, i dag skal jeg til yoga fôr oppfriskning på pusteteknikk. 🧘‍♀️

Anonymkode: dc269...a9a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det så ille så får en droppe å fly, ingen MÅ fly. Da får en finne andre måter og komme seg fra A-B

Anonymkode: eef16...53c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo. 

Du ba om en garanti. Ingen kan garantere noe som helst. 

Det eneste jeg kan svare er - igjen - at det er tryggere å fly enn å krysse gaten. 
Ber du om garanti for å overleve at du krysser gatene også? 

Å stille spørsmålet om garanti er sjanseløst. Det har ingenting med utfallet å gjøre, det har ingenting med reell trygghet(eller fare), det er tull og tøys. 

Jeg kan ikke garantere at du lever i morgen. Sannsynligvis gjør du det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er større sjanse for at du blir skadet i en bilkollisjon, enn at du dør av flykrasj. 

Uansett hvordan du vrir og vender på det. Statistikk er statistikk. 

Er du redd for å sette deg i bilen? 
Er du redd når du krysser gaten? 
er du redd når du beveger deg hjemme? De fleste ulykker skjer nettopp der. 

At man er livredd for å fly er forståelig, MEN det er irrasjonelt. Uansett hvordan du vrir og tenker, det er tryggest å fly. 

Det er jo du som vrir og vender og unngår å kommentere det jeg skrev, angående høyde. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...