AnonymBruker Skrevet 5. juli #21 Skrevet 5. juli Lidl ble vel kjent for sin svært dårlige behandling av sine ansatte. Mange boikottet Lidl av den grunn. Anonymkode: 445cb...8c3 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #22 Skrevet 6. juli ThereGoesBob skrev (15 timer siden): Noen som husker denne tyske trenden for sikkert snart 20 år siden? Hva gjorde at det ikke ble noe suksess? Er man for opptatt av å verne de norske butikkene og de høye prisene? Det er todelt: det var vel skikkelig kjepp i hjula for dem fra de store matkjedene, og så er nordmenn dessverre altfor kjedelige i matveien. De skal ha den smakløse brødskiva med hvitost og kokt skinke, det gjelder å fylle vomma med noe som er "innenfor anbefalinger", mat skal være billibillibillig, helst smakløs og repetitiv. Anonymkode: 5aaed...790 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli #23 Skrevet 6. juli Lidl er en butikk som ser møkkete ut. Uansett hvilket land jeg har vært i. Er hvordan de setter opp og hyllene de har. Liker ikke å handle der. Mange fine matvarekjeder, så synd det var lidl som prøvde seg her. Anonymkode: c6178...bbb 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #26 Skrevet 6. juli Lidl fikk aldri gode nok tomter, med god beligenhet, for å sette opp sine butikker. Både Norgesgruppen, Rema1000 og Coop kjøper eller sitter på ubebygde tomter for å hindre at konkurrenter etablerer seg. De sikrer seg strategiske plasseringer for fremtiden og hindrer at andre aktører får fotfeste i et område. Da Lidl var i Norge, opplevde de massiv motstand og tapte mange kamper om lokasjoner. Kampen om tomtene var en av de største utfordringene de møtte før de trakk seg helt ut av landet. Det er kanskje enklere for nye små butikker å finne plass og etablere seg i Norge, slik som Normal. Eller tidligere, Søstrene Grene. De har kommet og tatt over Norge som en storm, til en stor positiv effekt for norkse forbrukere. Nå kan du kjøpe ting billigere, også mye av husholdningsartikler, som tidligere var også var bare solgt i norske kjedebutikker, til dobbel pris, ellers så måtte du online. Jeg tror ikke det ville vært så dumt for norske forbrukere, å ha en Liddl butikk tilgjengelig. Det er fortsatt tragisk lite utvalg i matvarer i Norge. Men, det er jo også slik at mange nordmenn er veldig fornøyde med det utvalget som finnes, så det er kanskje ikke marked for noe annet. Såkalte innvander-butikker dekker mangelen for de som trenger noe spesielt. Anonymkode: cbe28...a46 4
Mei88 Skrevet 6. juli #27 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nordmenn er nok for opptatte av å beskytte den norske matvarekartellen, som igjen skubber den norske bonde foran seg. Vi blir indoktrinert med "Norsk ditt og norsk datt, norsk landbruk og norsk bonde" Vi er også veldig varemerkebundet, fordi det alltid har vært Tine som leverer melk, Gilde som leverer kjøtt, Prior som leverer egg, og Stabburet som leverer frossenpizzaen osv. I andre land har de allerede større konkurranse, og det er mer vanlig at merker varierer fra butikk til butikk, og at man handler merker man ikke er så kjent med. Veldig mye av produktene hos Lidl var ukjente jallamerker som nordmenn ikke kjenner. Jeg husker derfor at det nesten bare var utlendinger som handlet der, siden de klassiske norske produktene er like fremmede for dem, Lidl sine produkter. Det andre er at Lidl la opp et mye større maskineri som var dimensjonert mye større enn den vareflyten de klarte å opprettholde. Vi må huske at Lidl ikke bare var "selve butikkene" vi kunne handle i, men også hele logistikknettverket bak med import, sentrale og lokale lagre, samt alle lastebiler, båter, fly og tog som eventuelt er involvert i å få levert varene, og kvotekjøp fra alle leverandørene som faktisk produserer produktene deres. De ville ha hele verdikjeden, i kombinasjon med å etablere masse butikker i hele landet for å få god vareflyt. De hadde lagt opp et slikt maskineri som tok høyde for at de kunne bestille store kvanta fra leverandører, at containere ville fylt til randen med ferske varer som ville komme frem i god tid, at forsendelsene ville være billigere i forhold til mengdene sendt avgårde osv. Realiteten var at vareflyten ble mye dårligere, fordi folk ikke handlet så mye som de hadde sett for seg. Varer gikk ut på dato på lageret. Når kontainere ikke kan fylles opp betyr det enten at de må vente til de fylles, som betyr at holdbarheten reduseres, eller at kontainere og varebiler må sendes halvfulle som da blir mye dyrere, siden varene må reise like langt uansett. Når de ikke kan ta imot de mengdene fra leverandørene som de vil ha, ryker også kvantumsrabattene. Alt dette kollapset bakover slik at de ikke ville være konkurransedyktige mot den norske matvarekartellen om de hadde valgt å skalere ned. Med det elendige matvaremangfoldet vi har i Norge, synes jeg det er en tragedie at Lidl ikke lykkes. Vi kan si hva vi vil om å være selvforsynt og kortreist og å støtte den norske bonde. Men i praksis så blir vi forbrukere flådd og solgt varer som er både dyre og av dårlig kvalitet. Lidl ville kunne hevet standarden. Det er kun matvarekartellen, og ikke den gjennomsnittlige nordmann som tjener på at alt skal være norsk. Anonymkode: 5de52...cac Det er jo de norske vi må beholde. Hva skjer den dagen de går konk og verden går så til helvete at vi ikke får importert mat? Da har man bæsja på leggen om vi ikke har beskyttet de få som produserer mat her i Norge 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #28 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lidl fikk aldri gode nok tomter, med god beligenhet, for å sette opp sine butikker. Både Norgesgruppen, Rema1000 og Coop kjøper eller sitter på ubebygde tomter for å hindre at konkurrenter etablerer seg. De sikrer seg strategiske plasseringer for fremtiden og hindrer at andre aktører får fotfeste i et område. Da Lidl var i Norge, opplevde de massiv motstand og tapte mange kamper om lokasjoner. Kampen om tomtene var en av de største utfordringene de møtte før de trakk seg helt ut av landet. Det er kanskje enklere for nye små butikker å finne plass og etablere seg i Norge, slik som Normal. Eller tidligere, Søstrene Grene. De har kommet og tatt over Norge som en storm, til en stor positiv effekt for norkse forbrukere. Nå kan du kjøpe ting billigere, også mye av husholdningsartikler, som tidligere var også var bare solgt i norske kjedebutikker, til dobbel pris, ellers så måtte du online. Jeg tror ikke det ville vært så dumt for norske forbrukere, å ha en Liddl butikk tilgjengelig. Det er fortsatt tragisk lite utvalg i matvarer i Norge. Men, det er jo også slik at mange nordmenn er veldig fornøyde med det utvalget som finnes, så det er kanskje ikke marked for noe annet. Såkalte innvander-butikker dekker mangelen for de som trenger noe spesielt. Anonymkode: cbe28...a46 Lidl hadde fet tomt her, som Rema 1000 bruker nå med stort hell. Spørsmålet er heller om de «ikke fikk» tomt eller «valgte feil» tomt. Den typen butikker ønsker ofte billig tomt, og billige tomter er billige av en grunn. Det er dårlige tomter. Lidl ble sterkt kritisert fordi de ikke fulgte arbeidslivets spilleregler i Tyskland. Lidl har også mye produkter som er godt under pari kvalitetsmessig i det norske markedet. Har vært endel på Lidl-butikker i andre land. Det er en lidelse å gå der fordi de har så mye dritt. Så ender opp med å måtte kjøre enda lenger for å finne en annen butikk. Anonymkode: 74031...44e 3
A-hunter Skrevet 6. juli #29 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (16 timer siden): I ettertid kan man jo lure på om Norgesgruppen m.m sto bak den Det var i all hovedsak LO som sto bak den. Norgesgruppen er neppe imot økt konkurranse. Det er velkjent i markedsføringslære at økt konkurranse gir nye muligheter for økt omsetning. Norgesgruppen er så glad i konkurranse at de rent faktisk konkurrerer massivt med seg selv gjennom flere ulike kjeder. Fordi konkurranse er lønnsomt på veldig mange plan. (Ja, det er som å banne i kirken blant sosialister som mener at en monoploisert stat er det eneste som står mellom oss og den evige avgrunnen av "kapitalisme"). Så kan man jo heller spørre hvorfor nordmenn flest lytter til en organisasjon der halvparten av medlemmene er enten pensjonister eller trygdede. Det er neppe de som har for små sko på beina.
AnonymBruker Skrevet 6. juli #30 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Lidl hadde fet tomt her, som Rema 1000 bruker nå med stort hell. Spørsmålet er heller om de «ikke fikk» tomt eller «valgte feil» tomt. Den typen butikker ønsker ofte billig tomt, og billige tomter er billige av en grunn. Det er dårlige tomter. Lidl ble sterkt kritisert fordi de ikke fulgte arbeidslivets spilleregler i Tyskland. Lidl har også mye produkter som er godt under pari kvalitetsmessig i det norske markedet. Har vært endel på Lidl-butikker i andre land. Det er en lidelse å gå der fordi de har så mye dritt. Så ender opp med å måtte kjøre enda lenger for å finne en annen butikk. Anonymkode: 74031...44e noen få plaser fikk de kjøpt gode tomter, en av de er f.eks. Grimstad, - men du skjønner vel at et par gode tomter, et par butikker var ikke nok, for å ordne hele logistikken av varelevering til Norge? Det ble ikke nok volum for å forsvare investering. 🤨 Anonymkode: cbe28...a46 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #31 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Lidl har også mye produkter som er godt under pari kvalitetsmessig i det norske markedet. Har vært endel på Lidl-butikker i andre land. Det er en lidelse å gå der fordi de har så mye dritt. Så ender opp med å måtte kjøre enda lenger for å finne en annen butikk. Anonymkode: 74031...44e Det der er veldig subjektiv vurdering, tenker jeg. Er du norsk? Finner du ikke Gilde og Findus i Lidl, og det føler du blir helt feil? Jeg husker Lidl i Grimstad og de hadde veldig gode og billige pølser, ost, generelt mye kjøtt- og fiskeprodukter av god kvalitet og mye billigere enn ellers i Norge. Mange ferdige gratinerte fiske- og kjøttretter, med gode grønsaker, som ikke finnes alternativer til i Norge. Veldig mange flere oster. Men også, nips og små-hvitevarer av mye bedre kvalitet enn Europris, og til samme pris. Så vet ikke jeg, jeg likte Lidl. Men jeg er ikke norsk, jeg har ingen medfødt kjærlighet for Gilde. 😅 Anonymkode: cbe28...a46 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #32 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det der er veldig subjektiv vurdering, tenker jeg. Er du norsk? Finner du ikke Gilde og Findus i Lidl, og det føler du blir helt feil? Jeg husker Lidl i Grimstad og de hadde veldig gode og billige pølser, ost, generelt mye kjøtt- og fiskeprodukter av god kvalitet og mye billigere enn ellers i Norge. Mange ferdige gratinerte fiske- og kjøttretter, med gode grønsaker, som ikke finnes alternativer til i Norge. Veldig mange flere oster. Men også, nips og små-hvitevarer av mye bedre kvalitet enn Europris, og til samme pris. Så vet ikke jeg, jeg likte Lidl. Men jeg er ikke norsk, jeg har ingen medfødt kjærlighet for Gilde. 😅 Anonymkode: cbe28...a46 Jeg er ingen større fan av gilde enn kjøtt fra andre land, lidl er ett billigmerke på lik linje med andre billigmerker. Være norsk betyr ikke man må foretrekke norskt, er en grunn til at vi reiser til Sverige for å handle. Lidl har i min smak dårlige produkter. Både maten, drikken, kjøttet og nipset. Anonymkode: c6178...bbb
AnonymBruker Skrevet 6. juli #33 Skrevet 6. juli Det var nok mange grunner. Noen av dem var at de ble motarbeidet av de andre aktørene i markedet, og ikke fikk innpass i deres forsyningskjeder. Andre var at de ikke helt traff på markedet i varer. Det ble for mye ukjent. Ikke bare ukjente merker, men også ukjente produkter. Nordmenn reiser jo gjerne et stykke for å gjøre kupp på varer de kjenner og skal kjøpe. Det er jo masse lokketilbud på partivarer både her og der. Men vi reiser ikke langt med bil for å kjøpe billig iste av et merke vi ikke kjenner i store kvantum. Da reiser vi heller på nærbutikken og handler der. Lidl hadde også et kasse-system vi Nordmenn ikke forsto så godt. Der man skulle flytte varene over fra kassa tilbake i handlekurven, for så å gå til "pakkedisken" og pakke varene i poser. Jeg tror mange syntes det var styr når de skulle "storhandle" billig. For min del tenker jeg at det Norske markedet egentlig ikke trenger enda en butikk som konkurrerer om billigst mulig matvarer. Vi trenger egentlig at det fokuseres mer på kvalitet og lokalproduksjon, enn på kvantitet, når det gjelder mat. Og i en liten periode var det mer fokus på det, i forbindelse med at Lidl kom til Norge. Dessverre er vi på vei inn i en verden hvor "alle" matbutikker er litt mer Lidl, og færre matbutikker fokuserer på et mangfold av produsenter. Anonymkode: 998ff...d78
AnonymBruker Skrevet 6. juli #34 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er ingen større fan av gilde enn kjøtt fra andre land, lidl er ett billigmerke på lik linje med andre billigmerker. Være norsk betyr ikke man må foretrekke norskt, er en grunn til at vi reiser til Sverige for å handle. Lidl har i min smak dårlige produkter. Både maten, drikken, kjøttet og nipset. Anonymkode: c6178...bbb Min opplevelse av å handle på Lidl i andre land, er litt som å handle på Europris. Du får tak i noen særprodukter du ikke får andre steder, og det billig. Men skal du ha de produktene du liker, og litt bedre kvalitet, så må du også handle et annet sted. Anonymkode: 998ff...d78 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #35 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det eneste jeg ikke vil si at bare skyldes norsk særhet eller svertekampanje, og vegring for ukjente merkevarer var at veldig mye av det de hadde inne egentlig var "dritt". Altså det vil si kjeks, cookies, all mulig rar innpakket søtbakst som muffins, småboller, doughnuts og annen bakst a'la gifflar og kringler osv. Mye godteri. Om puffede erter i det hele tatt eksisterer noe sted i verden vet jeg ikke, men OM det finnes, så var det en slik ting de ville hatt der. Her tenker jeg det ikke bare var at merkevarene var ukjent, men at de ikke hadde gjort en god nok forbrukerundersøkelse rundt hvilke typer varer nordmenn faktisk kjøper. På den tiden tror jeg nordmenn var mye sunnere enn i dag, og råvarene man fikk var mer naturelle og mindre bearbeidede. Man laget middag selv og spiste gode, sunne råvarer. Man var ikke der for kaker, kjeks, saltsticks, oboypulver og hermetisert fruktkompott. Brus, kjeks og godteri var forbeholdt lørdager i små mengder. Når det kom til hverdagslige ting som brød og pålegg, samt råvarer til å lage middag av, så var utvalget så som så. Det var noen påleggsprodukter jeg likte godt, som kunne minne om servelat eller løkrull, samt noe løvtynn salami som var veldig god. De hadde den beste fake colaen (freeway cola) som ingen av EMV-colaen i Norge kan matche. Men ellers så var hverdagsutvalget nesten som en dårlig avsidesliggende coop prix, rett før stengetid. Man kunne klare seg, men det var ikke så spennende. Anonymkode: 5de52...cac Dette er spot on. Digre butikker der halvparten av varene bare var... merkelige. Dårlige, altfor søte bakevarer og slikt. Anonymkode: 0942a...639 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #36 Skrevet 6. juli Den lille mineralvannprodusenten i Volda, Brænne, fikk jo avtale med Lidl på produksjon av brus. Det gjode deres nydelige Eplerose (slags Mozell, bare mye bedre/friskere) tigjengelig i Oslo - noe jeg satte pris på. Brænne gikk dessverre konkurs etter at Lidl trakk seg ut... Lidl hadde en mektig populær filial i Brugata i Oslo Øst - tror en kom dit ganske sent - alle fall var det en fin beliggenhet, med høy innvandrertetthet - masse utelendinger av alle slag som satte pris på å få varer de kjente bedre. Selv handlet jeg ganske jevnlig på Lidl - noe øl, yoghurt, divserse kjøttpålegg, iskrem - og divsere sjokolade, spesielt til jul hadde de utmerket utvalg av litt spennende varer. Anonymkode: cb9ac...39d 3
Callisto83 Skrevet 6. juli #37 Skrevet 6. juli En må også huske på at befolkningsmessig, så er Norge på størrelse med en by i utlandet. Det er ikke alle kjente store kjeder i utlandet som vil ta risikoen.
AnonymBruker Skrevet 6. juli #38 Skrevet 6. juli Det var vel noe som het Iceland i Oslo også, som gikk konkurs for ikke så lenge siden. Jeg kjenner ikke til disse butikkene, men konseptet var vel at de stort sett hadde frysevarer, som da har ganske lang holdbarhet. Så de var ikke avhengige av stor vareflyt for å få konseptet til å fungere. Men de feilet de også. Så når både Lidl og Iceland har feilet, som begge har veldig forskjellige konsepter fra utenlandske aktører, så ser jeg ikke for meg at vi får en ny internasjonal konkurrent med det første. Det er synd, for akkurat nå er det et triopol mellom Reitan, Coop og Norgesgruppen. Alle disse tar stort sett inn de samme varene fra Nortura, Tine, Orkla osv, som betyr at hvilken butikk man handler i på mange måter er likegyldig. Tidligere hadde vi Rimi og ICA-butikkene, men som måtte pakke sakene. Jeg likte ICA veldig godt. De eneste jeg ser for meg som kan klare å redde oss nå, er svenskene. De kan kanskje klare å strekke logistikken sin til å dekke deler av Norge, samtidig som svenskehandel er godt innarbeidet i befolkningen. Det jeg merker er at kvaliteten på varer i butikkene har stupt kraftig de senere årene, og særlig innen kjøtt og fisk. Spesielt når ferske gode råvarer i stor grad blir erstattet av halvfabrikat eller enkle løsninger som ferdigkrydret og marinert kjøtt. Stort sett er dette opptinte varer som har ligget på frys lenge, i marinade eller med krydder som ikke smaker særlig godt. Det er ikke så enkelt lengre som å velge bort disse varene, for man finner stadig mindre av de rene gode varene. Anonymkode: 5de52...cac 2
Druid Skrevet 7. juli #39 Skrevet 7. juli Her var det mye tull. Grunnen til at Lidl ga opp i Norge var veldig enkelt : Lidl er (var) ekstremt markedsposisjonert. De har eksakt samme oppsett og markedsposisjon i alle land de opererer, og de er ekstremt topptungt administrert. Så selv om det var en svært kompetent norsk ledelse i Lidl Norge, hadde de lite handlingsrom for å gjøre Lidl til en suksess. Ja, Lidl ble utsatt for Norgeshistoriens mest gjennomførte og vellykkede drittpakke, som antagelig er pensum i alle studier rundt kommunikasjon og markedsføring, men selv om folk FORTSATT hevder at "Lidl ble vel kjent for sin svært dårlige behandling av sine ansatte.", så hadde det lite betydning på omsetningen. Lidl i Norge hadde helt gei inntjening. Lidl hadde ingen problem med lokasjon: deres valg av lokasjoner er en del av businesscasen deres over hele verden. Og siden de nærmest er sitt eget entrepenør selskap, gikk de antagelig i pluss når de solgte butikkene til Rema, og det inkluderer at de i mange tilfeller forskuterte offentlig veibygging. De hadde ingen problemer med vareleveranser og toll. De har akkurat de samme rammevilkårene som alle andre kjeder på den tiden og Lidl eier nesten all distribusjon de har behov for. De trengte en del ferskvarer fra Norge, men den store styrken til Lidl er forhandlingsmakten deres ; det ble etablert konkurenter i ferskvaremarkedet som kun satset mot Lidl, og sikret Lidl forhandlingmakt mot alle. Nå, Lidl gjorde noen små blundere og noen større, men det meste handler om modnheten av EMV i Norge på det tidspunktet. Og vær obs på at Rema faktisk høster stor kritikk på sin spissing på EMV det siste året, så dette er ikke noe som endrer seg særlig. Lidl er basert på EMV: målet er at så stor andel som mulig av varene i butikken skal være EMV. Det andre er at Lidl fokuserer på BILLIG : Alt skal se og oppfattes billig : butikkers layout, produkt pakking , reklamemateriale man skal føle en fokus på billig. Nordmenn ønsker rimelig : de ønsker gode produkter som koster lite: hvis du markedsfører på en måte som fremstår billig, føler folk tvil og blir skeptiske til produktene. Og det påvirker hvordan folk oppfatter smaken og opplevelsen av produktene. Den Norske ledelsen av Lidl så alt dette : de rettet opp på kassasystemet, så det tok hensyn til norsk kjøpemønster og hvor mange ansatte i kassa man kunne ha, og presenterte en ny markedsposisjonering i Norge som i større grad speilet Norske forbrukere sin kulturelle tilnærming til dagligvarer : flere merkevarer, en markedsføring av ferskvarer som lignet Mc Donalds reklame om norske bønder, og en større fokus på at EMV faktisk gir større vareutvalg med nye produktspekter ikke allerede i andre butikker. Tyskerene så at Norske Lidl gikk vekk fra hva Lidl er designet å være , og stengte ned. I ettertid ser jeg at Lidl faktisk har gjort mye av det Lidl Norge foreslo i andre land, men fortsatt er den største bøygen i Norge for å få inn kjeder som Lidl, det at Nordmenn ikke stoler på EMV. Hvilket er litt interesant siden mye av NORSK EMV er veldig anderledes bygd opp enn andre lands EMV, og vi i større grad skulle vært fornøyd med det. 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #40 Skrevet 7. juli Hovedgrunnen var det Norske import vernet som gjorde Lidl sine egen varer dyrere enn norsk produserte varer Anonymkode: 500bb...899
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå