Gå til innhold

Smil du er på tv!


BAMBI<3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så lenge man blir opplyst om her blir man overvåket (noe som er påbudt) så er overvåkning et tiltak jeg ikke har noe imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja jeg har ikke noe å skjule så de må bare overvåke å filme for min del,så kanskje det går mindre skattekroner til etterforskning som igjen kan benyttes til å oppklare enda flere saker.

Så jeg føler ikke at jeg forsaker noe ved å la det være kamera i buss,taxi,togstasjoner, kjøpesentre ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ArneP
Har det noe å si at noen overvåker deg så lenge du ikke gjør noe ulovlig?

Ja, for all overvåkning vil før eller siden bli misbrukt. Jeg kjenner flere med tilgang på sensitive personopplysninger, og det er ikke alle som tar personvern og taushetsplikt så veldig tungt.

Og til opplysning: Man ser gjennom overvåkningstaper bare i etterkant det har skjedd et lovbrudd. De få steder de skjer live overvåking, så er politiet mer enn nok med å følge med de kriminelle og å sikre sikkerheten enn å se på den grå musa som gjør på ingenting.

I dag er det kanskje slik, men med den teknologiske utviklingen behøver det ikke være så lenge til man kan scanne inn et bilde av en hvilkensomhelst person og matche med data fra alle landets overvåkningskameraer...

Les George Orwell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg er veldig enig med Lillesøster og andre. Det forutsettes selvsagt at det opplyses om at det er kameraer, også regner jeg med at slike filmer blir destruert etter kort tid. At noen bryter taushetsregler er et dårlig argument. Å bryte taushetsløfter er kriminelt i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit at de overvåkre offentlige plasser og sånt men kameraene som blir brukt på buss og bane er jo så dårlige at de ikke vil bli kunne brukt til identifikasjon og da forstår jeg ikke vitsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ArneP
At noen bryter taushetsregler er et dårlig argument. Å bryte taushetsløfter er kriminelt i seg selv.

Så du låser aldri døren og lar lommeboken ligge tilfeldige steder? For hvis noen stjeler er det kriminellt og da er det ikke noe problem?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen skulle ha lyst til å grave etter og utbasunere for hele verden dypt personlig opplysninger om meg, som for eksempel hvilken t-bane jeg tar og hvilke bøker jeg låner på biblioteket, så er det meg i grunnen fullstendig likegyldig.

Tviler på at Sannhetsministeriet vil torturere meg selv om jeg blir tatt i kjøpe cola på en mandag fordi det er kameraer på Narvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis noen skulle ha lyst til å grave etter og utbasunere for hele verden dypt personlig opplysninger om meg, som for eksempel hvilken t-bane jeg tar og hvilke bøker jeg låner på biblioteket, så er det meg i grunnen fullstendig likegyldig.

Hva om du ønsket å adoptere, men myndighetene fant ut at du ofte gikk til psykolog, og brukte dette til å så tvil om din egnethet?

Eller hva om du var utro, og den psykopatiske mannen din via sin jobb kunne gå inn på registre og søke deg opp og finne ut av det? (Enda verre, hva om du KKE var utro, men han misforstod info han fant)

Selv har jeg tilgang på Folkeregisteret via jobb, og kan søke opp hvem jeg vil og sjekke om de har barn og hvor de bor. Er det helt ok om alle skulle kunne gjøre dette?

Har selv personlig ingenting imot diverse overvåkning, men på slike felter er det uhyre viktig å trå varsomt og ha mange motforestillinger. For det er vanskelig å snu, og skader kan bli store. At ikke alle forstår det er så, heldigvis forstår fagmyndighetene på området det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du ønsket å adoptere, men myndighetene fant ut at du ofte gikk til psykolog, og brukte dette til å så tvil om din egnethet?

Eller hva om du var utro, og den psykopatiske mannen din via sin jobb kunne gå inn på registre og søke deg opp og finne ut av det? (Enda verre, hva om du KKE var utro, men han misforstod info han fant)

Selv har jeg tilgang på Folkeregisteret via jobb, og kan søke opp hvem jeg vil og sjekke om de har barn og hvor de bor. Er det helt ok om alle skulle kunne gjøre dette?

Har selv personlig ingenting imot diverse overvåkning, men på slike felter er det uhyre viktig å trå varsomt og ha mange motforestillinger. For det er vanskelig å snu, og skader kan bli store. At ikke alle forstår det er så, heldigvis forstår fagmyndighetene på området det.

Det er selvsagt er følsomt tema, men som tidligere nevnt i tråden er det utrolig vanskelig å få tak i sånne opplysninger. Har en venninne som er etterforsker, og hun forteller at det er vanvittig vanskelig selv for politiet å få lov til å bruke noe som helst som kunne finne på å bryte personvernloven. Og jeg vil ikke at naboen skal kunne kikke på en nettside og finne ut hvor ofte jeg egentlig kjøper sjokolade, men jeg greier ikke helt å tro at det skal bli en realitet når det per i dag er så vanskelig. Og dersom det som du sier er så lett for mange å lete frem opplysninger på jobb, så finnes det verre ting å gi folk innsikt i! Tenk på journaler for eksempel, folkeregisteret som du nevner, eller flyselskapenes registre? Det er gjerne flere enn man tror som har tilgang på de allerede eksisterende - og langt mer personlig sensitive enn kameraer på bussen - registrene. Så hvis økt overvåkning kan hindre at den psykopatiske mannen min dreper meg (eller dømme han etter at han har begått det mordet han antakeligvis ville begått uten kameraene også), så kan adopsjonsbyrået få lov til å snakke med min psykolog dersom det hadde bekymret dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jeg synes det er greit å overvåkes på offentlige steder, i butikker, T-banen o.l.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er villig til å forårsake min "frihet" (hvis det betyr å ha overvåkingskamera på bus, tog osv.) for at vi skal kunne identifisere og innhente folk som begår lovbrudd.  ;)

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...