Gå til innhold

Hva forventer dere av ferien?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer opplevelser, tid sammen og at alle prøver å være positive til ønskene til alle.

I år har det vært vanskelig, vi for engang skyld brukt mye penger på ferie, jeg forventet da at mine tenåringer holdt fred med hverandre og ingen sureminer. Det ble ikke sånn, etter vi har kommet hjem har en av disse tre tenåringene alltid vært negative til det vi skal, eller ha lyst til. 
Jeg klarer ikke ferier som går med til soving, se på skjerm og ikke mer. 
Selv om vi har vært å reist har jeg ingen følelse av ferie, for ungene har vært på krigsstien med hverandre. Spesielt den på 12 og den på 14.

Gleder meg til skolestart😂 

Anonymkode: 7989d...e9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tobarnsmor her! Jeg har gledet meg stort til ferie med familien.  Jeg tenker på mange koselige ting vi kan gjøre sammen , jeg er engasjert i både enkle opplevelser og natur , samt enkle turer . Behøver ikke være dyrt eller veldig langt unna. Men….. dagene går, første uka i ferien min er over og jeg har brukt uka på en potte sur og lat mann som ligger på sofaen mens jeg prøver å planlegge ting å gjøre .  Det er klaging og det ser ut som Om han heller har lyst til å dø enn å finne på noe. Han ligger og ser på at jeg rydder og forbereder og er ikke engasjert i noe som helst. Dette smitter over på ungene.  Ungene begynner å bli større og det er ikke så enkelt å gå en skogstur sammen så ofte som jeg ønsker 😅  jeg forventer ikke så mye , men skulle ønske mannen var mer på banen slik at vi kom oss ut….. hva forventer dere andre av ferien?  Mannen er ikke sliten av jobb da han har vært hjemme en stund. Altså , ferien bare forsvinner uten at vi får gjort noe som helst.. 

Anonymkode: d5c19...f14

Ferien er ikke problemet her, mannen din er. 

Forventer kos, familietid, egentid, utetid, hygge, lek, tid, bøker, avslapping, og også litt irritasjon, gnisninger, krangling 😊 men heldigvis mest hyggelig. 

Anonymkode: dc5c0...2f8

AnonymBruker
Skrevet
BeeKind skrev (11 minutter siden):

Helt greit å bare gjøre som du vil, men hvis du er gift og har barn så bør du kanskje kommunisere om dette 🙂 Har man felles barn og en felles hverdag så kan man ikke bare melde seg ut. 

Hvem har sagt at jeg har barn? Jeg har jo det men de er i er 30! Så jeg koser meg og gjør som jeg vil. 

Anonymkode: b6971...3b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem har sagt at jeg har barn? Jeg har jo det men de er i er 30! Så jeg koser meg og gjør som jeg vil. 

Jeg har ikke sagt at du har barn, men denne tråden handler om en mann som har barn men som bare melder seg helt ut av ferieplanlegging. Så det at det kan være godt å slappe av og gjøre sin egen greie er ikke så relevant for TS…

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da vi hadde hjemmeboende barn, var de fornøyde med å være på hytta ved sjøen. Den har vi solgt nå.

Min mann og jeg elsker ferie hjemme. "Bor" ute i hagen. Bruker uteplassene vi har laget, steller hage og drivhus. Trenger ikke å være sol og varme for at vi skal være ute. Besøker venner, og får besøk. Drar mye ut og spiser. Tar noen småturer. En dag i nærmeste by blir det alltid. Får besøk av feriegjester nesten hver sommer, og de blir gjerne en liten uke.

Reise gjør vi i langhelger eller ferier resten av året.

Anonymkode: a82e3...b80

Skrevet

Forventer en blanding av kos og kaos med ungene på 2 og 5 år. Blir dessverre mye hjemme i år, så blir mest av bading både på stranda og i basseng hjemme, besøk til oss eller gå på besøk, dra en tur i park/lekeplass. Blir også noen turer innom bibliotekets eller bare ta en tur til sentrum for å kjøpe is. Skogstur hadde vært fint men 2 åringen orker ikke gå så langt, og vogn kommer man ikke fram med. Ellers har vi noen planer som å dra på et par museum, samt dra på et par fornøyelsesparker. Ellers er forventningene å ikke ha konkrete planer hver eneste dag, og kunne bruke god tid om morgenen. 

AnonymBruker
Skrevet
BeeKind skrev (29 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at du har barn, men denne tråden handler om en mann som har barn men som bare melder seg helt ut av ferieplanlegging. Så det at det kan være godt å slappe av og gjøre sin egen greie er ikke så relevant for TS…

Svarte på overskriften jeg,er ikke min feil at innholdet ikke samsvarer. 

Men ellers står jeg for at forventninger ikke fører noe godt med seg. 

Skrevet

Jeg har småbarn, så jeg forventer vel en 50/50 deling av kos og jobb. Jeg kjenner flere som mener det er mer jobb enn kos, så jeg kjenner meg tross alt ganske heldig.

Nøkkelen til en vellykket ferie (eller helger eller livet generelt kan man si…) er å justere forventningene. Vi har barn som er oppe 6, som bruker bleie, som griser når de spiser og har jevnlige meltdowns. Det endrer seg ikke fordi det er ferie, så problemet er vel heller om man forventer total avslapning og så blir oppgitt når man har satt seg ned i sola med et glass hvitvin og så hører noen hyle. 

Mannen min har disse tendensene, så vi tar en samtale om ferieplanene i forkant der jeg jobber med å «justere» ham. 

Livet er langt men lykken er kort, er det noe som heter. Det er øyeblikk med glade barn som leker for seg selv der du kan bla i en bok. Og resten av tiden løper du rundt.

Høres ut som dere trenger en prat om hva dere begge ønsker ut av ferien. Dere trenger ikke gjøre alt sammen, men det er naturlig å gjøre noe sammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva jeg forventer? Forventer å slippe å dra på jobb.

Anonymkode: f2c98...9bb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Forventer familietid og en ferie lagt på barnas premisser med tanke på valg av aktiviteter.  To barn på 3 og 5. Dager uten at vi må følge klokken slavisk og gjøre ting litt utenom det vanlige. Sene kvelder med et glass vin på verandaen får vente noen år til 😊

Anonymkode: 7a42e...a20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tobarnsmor her! Jeg har gledet meg stort til ferie med familien.  Jeg tenker på mange koselige ting vi kan gjøre sammen , jeg er engasjert i både enkle opplevelser og natur , samt enkle turer . Behøver ikke være dyrt eller veldig langt unna. Men….. dagene går, første uka i ferien min er over og jeg har brukt uka på en potte sur og lat mann som ligger på sofaen mens jeg prøver å planlegge ting å gjøre .  Det er klaging og det ser ut som Om han heller har lyst til å dø enn å finne på noe. Han ligger og ser på at jeg rydder og forbereder og er ikke engasjert i noe som helst. Dette smitter over på ungene.  Ungene begynner å bli større og det er ikke så enkelt å gå en skogstur sammen så ofte som jeg ønsker 😅  jeg forventer ikke så mye , men skulle ønske mannen var mer på banen slik at vi kom oss ut….. hva forventer dere andre av ferien?  Mannen er ikke sliten av jobb da han har vært hjemme en stund. Altså , ferien bare forsvinner uten at vi får gjort noe som helst.. 

Anonymkode: d5c19...f14

Gledet det til ferien, men glemte helt av å kommunisere med mannen om hvordan ferien skulle bli? Høres jo slik ut? 
Jeg hadde blitt sur hvis jeg hadde sett for meg totalt avslapping på sofaen en ukes tid etter jobb mens partner stadig vekk bare ville ha meg med ut alle mulige aktiviteter hver dag - uten at vi hadde pratet om det i forkant. 

Kommunikasjon er nøkkelen og møtes på midten er trivselsfaktoren for alle her.

Har du prøvd dette?

Anonymkode: 84125...f90

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn på 3 og 6 år. De må aktiviseres hver dag ellers går de bananas og de løper gjerne i hver sin retning. Jeg forventer derfor at samboer deltar på aktiviteter med dem en del dager (tur i skogen, lekeplass, leos, stranden, basseng, sykle, rush osv), og at hvis han får "fri" med at jeg tar dem ut alene en dag så får jeg det samme tilbake. 

Anonymkode: beb17...7b0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en nylig fylt seksåring og en partner som minner om ts’. Jeg løser det som følger:

1. Så lenge vi ikke er bortreist, legger jeg planer om dagsturer med venner og andre som har barn og lar partneren bli igjen hjemme. Noen ganger blir vi værende hjemme, og da kan partner aktivisere barnet i hagen eller inne, men det er sjelden nok for en rastløs seksåring, så etter ett døgn eller to maks. holder vi alle sammen på å gå på veggene.

2. Når partner har ferie, drar vi som regel bort et sted i store deler av ferien. Det er den eneste måten å sikre at vi får tid sammen som familie på. Ellers risikerer vi å ende opp i vante mønstre: Partner vil ikke bli med på dagstur pga. for mye forefallende arbeid hjemme som har hopet seg opp. Når vi kommer hjem fra tur, har partner likevel gjort minimalt og da kan vi likesågodt dra bort på ferie.

Anonymkode: b6c3d...dfe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde klikket kontrollert i vinkel, hvis mannen min hadde oppført seg slik.

Hadde blitt rasende over å bli aleneansvarlig for koordinering av aktiviteter, matinnkjøp, matlaging, og all mulig annen logistikk i 3-4 uker. 

Hvis han hadde nektet å bli med på tur - og oppmuntret barna til å nekte å bli med på tur: Da får han aleneansvaret for dem i en dag. 

Jeg hadde dratt på tur…til et SPA.

Og tatt meg en time out. 🪫🔋

Anonymkode: 6756c...fc4

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...