Gå til innhold

Hva forventer dere av ferien?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tobarnsmor her! Jeg har gledet meg stort til ferie med familien.  Jeg tenker på mange koselige ting vi kan gjøre sammen , jeg er engasjert i både enkle opplevelser og natur , samt enkle turer . Behøver ikke være dyrt eller veldig langt unna. Men….. dagene går, første uka i ferien min er over og jeg har brukt uka på en potte sur og lat mann som ligger på sofaen mens jeg prøver å planlegge ting å gjøre .  Det er klaging og det ser ut som Om han heller har lyst til å dø enn å finne på noe. Han ligger og ser på at jeg rydder og forbereder og er ikke engasjert i noe som helst. Dette smitter over på ungene.  Ungene begynner å bli større og det er ikke så enkelt å gå en skogstur sammen så ofte som jeg ønsker 😅  jeg forventer ikke så mye , men skulle ønske mannen var mer på banen slik at vi kom oss ut….. hva forventer dere andre av ferien?  Mannen er ikke sliten av jobb da han har vært hjemme en stund. Altså , ferien bare forsvinner uten at vi får gjort noe som helst.. 

Anonymkode: d5c19...f14

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde først og fremst tatt en alvorsprat med mannen. Hadde ikke akseptert den oppførselen av en voksen mann. 

Anonymkode: 83c73...efe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ungene er større, er det vel bare å si i fra om at du går en tur i skogen og at den som vil blir med? Sørg for at nettbrett, mobiler osv. er utenfor rekkevidde, så blir de vel med. 
En mann som bare ligger på sofaen hele dagen, hadde fått beskjed om å ta seg sammen eller oppsøke medisinsk hjelp. Det er ikke aktuelt. 

Anonymkode: 6985f...3ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dra på skogsturer og kos deg. De andre trenger ikke bli med. 

Anonymkode: d430f...581

AnonymBruker
Skrevet

Da driter du i å engasjere mannen, ta med barna på noen dagers tur. Pakk sekk å dra. Ikke si noe.

Anonymkode: d8157...d51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer å slappe av i ferien. Ferie skal ikke være mer travelt og ha mer opplegg enn hverdagen. Barn har også svært godt av å ikke bli aktivisert av voksne hele tiden. 

Anonymkode: 606b2...364

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å ikke være så engasjert i skogstur er en ting, men mannen kunne spart seg for å være sur. Vet du hva oppførselen hans kommer av? Det kan hende han heller vil slappe av hjemme, og syns det er styr å finne på så mye. Men igjen, å være sur er unødvendig.

Men når det først er sånn så ville jeg sluttet å lene meg på å få med han på planene. Hør med ungene hva de kunne tenkt seg å finne på (innen rimelighetens grenser selvfølgelig), og gi noen forslag og se hva de er positive til. Planlegg dagsturer og si ifra til ungene hva du skal og at de kan bli med hvis de vil. 

Anonymkode: 9a202...416

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare lat som du er alenemor.

Anonymkode: 81564...ce0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer ikke at mannen skal være engasjert i mine ønsker. Om jeg har veldig lyst til å ta barna med på skogstur så må ikke nødvendigvis han være interessert. På samme måte som at jeg ikke er særlig engasjert når han vil på løkka å spille fotball med barna. 

Ja, jeg synes det er hyggelig når alle er med, og jeg sier selvsagt fra om jeg tenker at jeg og barna tar en skogstur i morgen. Men det er ikke et krav at han er med. Hva om han akkurat den dagen var sliten, lei og bare vil slappe av? Han er ikke en ekstra tenåring jeg trenger å motivere. Han er voksen og kan velge selv. 

Det jeg derimot forventer av mannen min er at han bidrar med å rydde og vaske hjemme. Og at han tar ansvar for at han også aktiviserer ungene i blandt. Men om det er fotball, en tur i svømmehallen eller telttur i hagen gir jeg bæng i. Noen ganger er vi med alle sammen. Noen ganger finner han på ting alene med barna. 

Om vi skulle gått oppå hverandre alle fem hele ferien hadde jeg blitt dritt lei. Ved å dele oss litt får vi voksne også litt tid der vi kan slappe av, se litt tv midt på dagen, møte venner og gjøre alt annet vi vanligvis ikke gjør pga jobb. 

Anonymkode: d0eb4...a8f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min familie er nok like din mann. Når vi har ferie vil vi slappe av, slippe planer og slippe jag. 

Kan det tenkes at det du oppfatter som sur er han som ikke orker all styringa di? Han har endelig ferie og så må han jage etter dine behov?

Anonymkode: 15154...c76

• Nyttig 2
Skrevet

Forventningene til ferien er at vi koser oss sammen som familie. Derfor har vi planlagt på forhånd hvor vi skal. For oss er ferie å gjøre noe sammen som familie. God mat og drikke, turer, se noe og ikke minst bading. Reiser alltid bort. Er man hjemme kan jeg tenke meg at det enten blir som ts beskriver (om det er mann, kone eller et barn som slapper av og ikke vil være med) eller at det blir arbeidsleir. 

AnonymBruker
Skrevet

For det første må jo en prate i forkant av ferien hva en ønsker og forventninger.

Om mannen bare vil chille å koble av og du kommer med en kalender av aktiviteter der du har bestemt alt uten å lytte til hans ønsker, så skjønner jeg han blir frustrert og føler på mas og press.

Kommunikasjon er jo nøkkelen her. 

Du sier også at ungene er større. Snakker vi tenåringer? 

De er jo i en alder de bare vil koble av og henge med venner.

Her har vi hovedsakelig hjemmeferie.

Har 3 barn mellom 8-11. 

Vi prater alltid sammen før ferien om hva vi kunne tenke oss å gjøre i ferien og hvordan vi skal legge opp ukene.

Før sommerferien tok vi en veldig dyr langweekend for å feire at jeg og mannen giftet oss.

Da ble vi enige om at det var verdt å bli mest mulig hjemme i ferien for å spare mer penger til neste års ferie. Da vil alle til Legoland og Lalandia.

Ungene har vært på litt fotball skole og Zucca Camp. Jeg tar en langhelg i Polen med en venninne. Da reiser gutta på hyttetur.

Mellomste har en overnatting på et par dager hos en venn.

Mannen har 2 helger han drar til en kompis og et jobbevent.

Resten av tiden er vi sammen og utnytter hagen, Rush, Lekeland, Askim badet, strender osv.

Og det vil være mange dager vi ikke gjør en dritt. Der ungene får underholde seg selv med sykling, få eller besøke venner osv.

Dager der mannen bare vil jobbe i hus og hage eller bare game COD.

Der jeg vil bringe serier eller joine han i COD.

Poenget er at alle får litt av det de vil ha. Både sammen og egentid.

Dere har tydeligvis forskjellige meninger om hva ferien skal innebære.

Mitt forslag er at dere setter dere ned sammen som en familie og prater åpent om hva dere ønsker både av kvalitetstid sammen og egentid.

Lytt til hverandre.

Ferie skal jo være nettopp ferie. Avslappende og behagelig.

Anonymkode: 45155...782

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når det er ferie forventer jeg en kombinasjon av avslapping, kos og opplevelser.

Sove lenge om morgenen. Ta seg tid til å lage god mat, gjerne grille på terrassen eller ute i skogen. Kanskje kombinert med litt bading.

Jeg og sambo prøver alltid å få til noen nye opplevelser i ferien. Bilturer, litt telting eller fjelltur. Men i år ble været så dårlig at vi tok en spontantur til Syden i stedet. 

Kjenner noen som er full rulle fra morgen til kveld med stappfult program. Det klarer jeg ikke. Må være behagelig og gi energi, ikke ta energi.

Anonymkode: 7c145...4c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Tobarnsmor her! Jeg har gledet meg stort til ferie med familien.  Jeg tenker på mange koselige ting vi kan gjøre sammen , jeg er engasjert i både enkle opplevelser og natur , samt enkle turer . Behøver ikke være dyrt eller veldig langt unna. Men….. dagene går, første uka i ferien min er over og jeg har brukt uka på en potte sur og lat mann som ligger på sofaen mens jeg prøver å planlegge ting å gjøre .  Det er klaging og det ser ut som Om han heller har lyst til å dø enn å finne på noe. Han ligger og ser på at jeg rydder og forbereder og er ikke engasjert i noe som helst. Dette smitter over på ungene.  Ungene begynner å bli større og det er ikke så enkelt å gå en skogstur sammen så ofte som jeg ønsker 😅  jeg forventer ikke så mye , men skulle ønske mannen var mer på banen slik at vi kom oss ut….. hva forventer dere andre av ferien?  Mannen er ikke sliten av jobb da han har vært hjemme en stund. Altså , ferien bare forsvinner uten at vi får gjort noe som helst.. 

Anonymkode: d5c19...f14

Du er ikke tobarnsmor. Du er trebarnsmor. Du har et forvokst barn sammen med deg, som du tilfeldigvis kaller mannen din. 

Jeg anbefaler deg å ta med deg de to minste barna dine til stranda, skogen eller uansett - bare for å få luft. Og så sender du det forvokste barnet ditt til psykolog, for han lider minst av depresjon - og kanskje noe verre enn det. 

Håper du får en fin ferie. Men du må bare finne på noe selv.

Anonymkode: b3200...d0f

• Nyttig 2
Skrevet

Er det noe galt med han? Hvorfor ligger han hele dagen og er sur, er han deprimert? 

Forventer at mannen min skal engasjere seg i form av å sammen planlegge hvordan vi vil ha sommerferien og om vi skal gjøre noe i år. Forventer at han tar sin del av ansvaret for det, samt hus og familien AS for øvrig. Om han trenger alenetid eller hvile er det helt greit, men da må vi kommunisere og planlegge det, han kan ikke bare melde seg helt ut og overlate alt til meg alene. 

AnonymBruker
Skrevet

Forventer ro og fred i ferien, og er glad ingen kan bestemme over min ferie. 

Anonymkode: 01afd...7ac

AnonymBruker
Skrevet

Forventer en blanding av aktiviteter og ro. Litt tid sammen med barna som er blitt store, litt husarbeid og reise.

Jeg hadde min siste arbeidsdag før ferie på fredag, gikk hjem kl 14 og på ettermiddagen kom feberen snikende. Blir nesten alltid syk når det er ferie, så var ikke helt uventet. Er ikke så syk at jeg ikke kunne presset meg til å gjøre ting, men vi ble fort enige om at jeg tar det helt med ro noen dager så slipper jeg kanskje å hangle i evigheter. Er bedre i dag, men kjenner at det fremdeles sitter i noe. Håper å våkne helt frisk i morgen.

Anonymkode: 9d540...3ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...