Gå til innhold

Redd barnefar er alkoholiker

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han drikker sån ca 2 til 3 halvlitere om dagen, og mere i helger eller når han har fri, han drikker 1 til 2 halvlitere ca 3 timer før jobb(helse) 

Håper ikke han kjører bil til jobb, i jobb, eller andre tider av døgnet. Han er neppe under 0,2 promille særlig mange timer i døgnet. 

Hvis det hender at han kjører andre personer i forbindelse med jobb har han ikke lov til å drikke de siste 8 timer før jobb.

For øvrig trenger du ikke lure på om han er alkoholiker. Det er han, og han drikker garantert mer enn du tror.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg synes du skal melde fra til arbeidsgiver samt til fastlegen slik at han kan ta fra han sertifikatet (om han har det og disponerer bil).

Og null samvær uten tilsyn. Han drikker nok mye mer enn du ser.

Anonymkode: 1fe5d...ccf

Fastlegen har på ingen måte myndighet til å ta fra denne personen sertifikatet.

Skrevet
xHenrik skrev (4 minutter siden):

Fastlegen er vel plikt til å melde videre til fylkeslegen hvis personen har et alkoholforbruk som ikke er forenlig med bilkjøring. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mengden er ikke stor.

Men kan det være alkoholfri øl før jobb?

Anonymkode: 540ba...04d

Nei, vanlig øl ja. Ts

Anonymkode: df430...c40

AnonymBruker
Skrevet
xHenrik skrev (6 minutter siden):

Fastlegen kan ikke fysisk ta lappen. Men han kan gi kjøreforbud ved mistanke eller påvist alkoholisme.

Anonymkode: e8797...e22

Skrevet
petterm skrev (7 minutter siden):

Fastlegen er vel plikt til å melde videre til fylkeslegen hvis personen har et alkoholforbruk som ikke er forenlig med bilkjøring. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fastlegen kan ikke fysisk ta lappen. Men han kan gi kjøreforbud ved mistanke eller påvist alkoholisme.

Anonymkode: e8797...e22

Da må han i så fall ha kontakt med fastlegen, og det kan for noen ta flere tiår mellom hver gang de er på timebesøk hos fastlegen.

Politiet kan ikke tvinge noen fysisk til en fastlegeundersøkelse basert på mistanke fra TS.

Skrevet

Drikke før jobb er garanti for langtkommen alkoholiker.

Han drikker for å opprettholde sin normale promille så han kan fungere. 

Hadde sent bekymringsmelding til fastlege, og gitt ham beskjed om at jeg ser han trenger hjelp. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er helsepersonell har han lovpålagt 8 timer uten drikking før jobb. 

Anonymkode: 731e7...5fc

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva slags jobb er det han har innen helse når ingen reagerer på at han kommer øldunstende på jobb? 

AnonymBruker
Skrevet

Ring arbeidsgiver og si at du vet han drikker før arbeid.

Ja, det blir baluba. Men det hadde ikke skjedd noe som helst hvis HAN ikke hadde drukket. Dette er selvforskyldt 

Anonymkode: b46b0...3c6

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mengden er ikke mye i seg selv for en voksen mann, men før jobb er jo ikke ok. Men dette er da noe arbeidsgiver i så fall vil plukke opp?

Det høres jo også rart ut å drikke før jobb men ikke senere på dagen. Så spørsmålet er jo hvordan du vet dette?

Anonymkode: 2cef4...3d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Mengden er ikke mye i seg selv for en voksen mann, men før jobb er jo ikke ok. Men dette er da noe arbeidsgiver i så fall vil plukke opp?

Det høres jo også rart ut å drikke før jobb men ikke senere på dagen. Så spørsmålet er jo hvordan du vet dette?

Anonymkode: 2cef4...3d6

Jeg er mye sammen med han, han drikker før han skal på nattevakt. Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er mye sammen med han, han drikker før han skal på nattevakt. Ts

Hva sier han om denne drikkinga da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva sier han om denne drikkinga da?

At han har kontroll og at det er normal mengde. 
Men jeg føler ikke dette er normalt, hadde det vært med kompiser så ja okei, men alene. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vel, det kan faktisk være en forskjell. Om han jobber som miljøterapeut for ungdommer med alkoholiserte foreldre og han lukter alkohol når han kommer på jobb, tror du det er er noen forskjell fra en som jobber på et kontor eller på en byggeplass som ikke interakterer med andre? 

Anonymkode: 06765...557

Man skal overhodet IKKE drikke alkohol før jobb uansett hva man jobber med.

TS er medskyldig om henne ikke melder dette,  og problemet vil mest sannsynlig eskalere 

Anonymkode: acd84...6c8

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ødelegger ikke mitt liv med å vasle på han, kan meg gjerne slem, men det klarer jeg faktisk ikke å gjøre. Ts

Men du kan muligens ødelegge andre sitt liv pga han? Og det kan du leve med?

Du må skjerpe deg 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
xHenrik skrev (8 timer siden):

Det er veldig mye farligere om han jobber på en byggeplass, både for seg selv og for andre.

Om han overser sikkerhetsregler kan han skape dødsfeller på en byggeplass.

Du snakker om en person som er beruset. En voksen mann som tar 1 eller 2 øl noen timer før arbeid er ikke beruset, men kan lukte øl. 

Anonymkode: 06765...557

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men du kan muligens ødelegge andre sitt liv pga han? Og det kan du leve med?

Du må skjerpe deg 

Godt mulig jeg burde skjerpe meg, men jeg setter meg og mitt barns fred og ro fremfor en krig med en mann som er villig til å gå langt. Ts

Skrevet (endret)

Det er ikke greit at han drikker såpass nærme før han skal på jobb (eller skal passe på barnet alene for den saks skyld). Regner med at han også har førerkortet og du er medskyldig om du ikke varsler om han kjører i beruset tilstand (meld bekymring til politiet om du ser dette og gi beskjed før han skal reise ut slik at de tar han der). Hva gjør du den dagen han skader noen for livet eller dreper noen pga promille? Hva om barnet ditt sitter på i bilen og han kræsjer inn i et tre fordi han har drukket mye mer enn det du har sett? Han er en alkoholiker. Du behøver ikke engang å lure. Hvis han også gjør en grov feil på jobb i påvirket tilstand så kan han både skade og ta livet av andre der. En ting er tillit, men en annen er at han er ansatt til å passe på andre mennesker som ikke kan ta vare på seg selv og som trenger hjelp. Her bør lojaliteten din være ovenfor barnet, deg selv og resten av samfunnet. Blir han tatt av politiet kan han få den hjelpen han trenger under ordnede forhold. Fastlegen kan ikke gjøre noe særlig om han ikke oppsøker hjelp selv. 

Endret av Sunshade83
  • Liker 3
Skrevet

Det koker litt ned til hva du egentlig kjenner på: Enten opplever du at han har kontroll, eller så sitter du med en uro og tvil. Hvis den uroen er der, kan det være et tegn på at dette handler om mer enn bare det du ser nå – kanskje bare toppen av isfjellet.

Da er det viktig å ta den følelsen på alvor. I så fall bør du vurdere å varsle, sette grenser for samvær, og sørge for at både du og barnet ditt er trygge. Samtidig er det ingen her som kjenner situasjonen bedre enn deg.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...