Gå til innhold

Redd barnefar er alkoholiker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hjelp meg å sortere litt her. 
Barnefar drikker en del, jeg er mye sammen med han, og jeg har nå sett at han drikker hver dag, samt før jobb og under samværene med vårt barn. 
Han drikker sån ca 2 til 3 halvlitere om dagen, og mere i helger eller når han har fri, han drikker 1 til 2 halvlitere ca 3 timer før jobb(helse) 

Kunne sikkert skrevet mere men vil ikke bli gjenkjent. 
Jeg er altså redd han er alkoholiker.  
Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: df430...c40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han drikker før jobb er han alkoholiker, ingen tvil.

Anonymkode: 605cb...6e4

• Liker 11
  • Nyttig 11
Skrevet

Ingen drikker før jobb, som ikke er alkoholiker.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hjelp meg å sortere litt her. 
Barnefar drikker en del, jeg er mye sammen med han, og jeg har nå sett at han drikker hver dag, samt før jobb og under samværene med vårt barn. 
Han drikker sån ca 2 til 3 halvlitere om dagen, og mere i helger eller når han har fri, han drikker 1 til 2 halvlitere ca 3 timer før jobb(helse) 

Kunne sikkert skrevet mere men vil ikke bli gjenkjent. 
Jeg er altså redd han er alkoholiker.  
Hva kan jeg gjøre? 

Han drikker sikkert mer enn det. Alkohol hele dagen når han har samvær er ikke greit. 

Anonymkode: 32a59...4b6

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det høres rart ut å bare trikke 2-3 øl om dagen, men være alkoholiker. Men drikking før jobb jeg syntes er alarmerende. 

Anonymkode: e8797...e22

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det høres rart ut å bare trikke 2-3 øl om dagen, men være alkoholiker. Men drikking før jobb jeg syntes er alarmerende. 

Stiller meg bak denne. 

2-3 halvlitere per dag ville vært helt normalt i Danmark for et par tiår siden. Men den første halvliteren tok de ikke før lunsj.. Så endres kriteriene for hva som er "alkoholiker" og hva som ikke er det. I Norge har det aldri vært en slik kultur, og folk blir helt fra seg hvis man tar seg en halvliter eller to i løpet av hverdagen. 

Men å drikke før arbeid - og mannen jobber innen helse, miljøterapeut? Jeg har jobbet med et par som ikke håndterer denne jobben selv og som endte opp med å drikke en sixpack etter hver vakt, og når de hadde fri så hadde de "fri" så da kunne de gjøre hva de ville. I begge tilfellene endte det opp med "utbrent" og sykemeldt i 1 år. 

Spørsmålet er jo om mannen allerede er utbrent og tar disse ølene for å komme seg gjennom arbeidsdagen eller om han bare er glad i øl.. 

Den samtalen må du ta med han - samme hvor ubehagelig det er. 

Anonymkode: 06765...557

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han drikker før jobb i helsevesenet så er det så alarmerende at du IKKE varsler at jeg på grensen har lyst til p kalle deg enabler. 

I helsevesenet har de vel AKAN-muligheter? Jeg syns du skal varsle, og la saken gå sin gang. 

Han kan selvfølgelig IKKE jobbe med promille. 

Anonymkode: ee88f...515

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et uvanlig alkoholforbruk og mønster. Alkohol og barn hører ikke sammen. Dette kan bli verre og verre om det ikke stanses nå.

Anonymkode: 45459...ced

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er et uvanlig alkoholforbruk og mønster. Alkohol og barn hører ikke sammen. Dette kan bli verre og verre om det ikke stanses nå.

Anonymkode: 45459...ced

Det er ikke farlig med alkohol og barn under kontrollerte forhold, det er langt ifra alle som drikker alkohol som har et problem.

Men ja barn skal slippe å vokse opp med alkohol-MISBRUK..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvis han drikker før jobb i helsevesenet så er det så alarmerende at du IKKE varsler at jeg på grensen har lyst til p kalle deg enabler. 

I helsevesenet har de vel AKAN-muligheter? Jeg syns du skal varsle, og la saken gå sin gang. 

Akkurat som om det spiller noen rolle om han jobber i helsevesenet.

Det er ikke noe bedre å gå full på jobb om han f.eks. jobber i industri eller kjører buss eller fly.

Endret av xHenrik
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
xHenrik skrev (2 minutter siden):

Akkurat som om det spiller noen rolle om han jobber i helsevesenet eller et annet sted.

Vel, det kan faktisk være en forskjell. Om han jobber som miljøterapeut for ungdommer med alkoholiserte foreldre og han lukter alkohol når han kommer på jobb, tror du det er er noen forskjell fra en som jobber på et kontor eller på en byggeplass som ikke interakterer med andre? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, det kan faktisk være en forskjell. Om han jobber som miljøterapeut for ungdommer med alkoholiserte foreldre og han lukter alkohol når han kommer på jobb, tror du det er er noen forskjell fra en som jobber på et kontor eller på en byggeplass som ikke interakterer med andre? 

Det er veldig mye farligere om han jobber på en byggeplass, både for seg selv og for andre.

Om han overser sikkerhetsregler kan han skape dødsfeller på en byggeplass.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal melde fra til arbeidsgiver samt til fastlegen slik at han kan ta fra han sertifikatet (om han har det og disponerer bil).

Og null samvær uten tilsyn. Han drikker nok mye mer enn du ser.

Anonymkode: 1fe5d...ccf

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Og forresten: er du mor eller barnefars kjæreste?

Om sistnevnte må du gi beskjed til barnets mor.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ødelegger ikke mitt liv med å vasle på han, kan meg gjerne slem, men det klarer jeg faktisk ikke å gjøre. Ts

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og forresten: er du mor eller barnefars kjæreste?

Om sistnevnte må du gi beskjed til barnets mor.

Jeg er barnets mor, han har ikke barnet alene. 
Det er her jeg blir veldig usikker, drikker han mere enn det jeg ser, for jeg er jo ikke der 24/7. ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stiller meg bak denne. 

2-3 halvlitere per dag ville vært helt normalt i Danmark for et par tiår siden. Men den første halvliteren tok de ikke før lunsj.. Så endres kriteriene for hva som er "alkoholiker" og hva som ikke er det. I Norge har det aldri vært en slik kultur, og folk blir helt fra seg hvis man tar seg en halvliter eller to i løpet av hverdagen. 

Men å drikke før arbeid - og mannen jobber innen helse, miljøterapeut? Jeg har jobbet med et par som ikke håndterer denne jobben selv og som endte opp med å drikke en sixpack etter hver vakt, og når de hadde fri så hadde de "fri" så da kunne de gjøre hva de ville. I begge tilfellene endte det opp med "utbrent" og sykemeldt i 1 år. 

Spørsmålet er jo om mannen allerede er utbrent og tar disse ølene for å komme seg gjennom arbeidsdagen eller om han bare er glad i øl.. 

Den samtalen må du ta med han - samme hvor ubehagelig det er. 

Jeg har prøvd mange ganger, jeg når ikke gjennom, han er nok syk på en eller annen måte. Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ødelegger ikke mitt liv med å vasle på han, kan meg gjerne slem, men det klarer jeg faktisk ikke å gjøre. Ts

Hvordan skal det ødelegge ditt liv?

Anonymkode: c85a0...f93

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan skal det ødelegge ditt liv?

Anonymkode: c85a0...f93

Å få til et godt samarbeid vil jo bli umulig hvis jeg ødelegger livet hans, jeg orker ikke å leve med store konflikter. Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mengden er ikke stor.

Men kan det være alkoholfri øl før jobb?

Anonymkode: 540ba...04d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...