AnonymBruker Skrevet 1. juli #21 Skrevet 1. juli Er vel rundt 1 mnd lønn det har kostet de siste 20 årene. Anonymkode: 175b9...68d
Soft mann Skrevet 1. juli #22 Skrevet 1. juli Gulline skrev (10 minutter siden): Men så er det viktig å vite at mye av grunnen til den grundige opplæringen idag har vært for å få ned antall drepte i trafikken. Antallet har gått kraftig ned, selvom statistikken svinger innimellom. Veger som før hadde 80km/t er no kraftig oppgradert, men fartsgrensen er redusert til 60 og 70km/t. Alle vegene som hadde mye ulykker er hastigheten satt vesentlig ned. Det er en av hovedgrunnene til at det er mindre dødsulykker i Norge. Den andre er bilene er mye sikrere i dag, så det er besten ikke mulig å bli alvorlig skadd/død i dagens biler. Meeeeen det bulkes mer en noen gang, det sier vel at dei ikke har lært å kjøre bil eller?
AnonymBruker Skrevet 1. juli #23 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hver gang man stryker oppkjøring, er det også 4,5-5 tusen? Du må også vente en stund for å kunne ta oppkjøring på nytt, her i hvertfall, pga kø. Så, min teori har gått ut mens jeg ventet, så jeg måtte ta på nytt. Her på Østlandet anbefaler de å ikke ta teori, før du er helt ferdig med de alle obligatoriske. jeg var sikkert oppe i 120+ tusen til slutt. Jeg sluttet å regne på det etter første stryk, og da var jeg på 60-80 tusen Eneste tips jeg har, er å ta oppkjøring på en mindre plass, hvis det er mulig. Ikke ta det i storby, det er for dyrt. Anonymkode: 1ab73...d0d Har du lappen?😳 Anonymkode: 6e3bc...1a3 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #24 Skrevet 1. juli Hver gang en tenåring kjøærer som en gal og skader seg selv og andre, så blir føreropplæringen til fremtidige ungdommer mer omfattende og dyrere. Dette baller på seg over tid. Og nå er snart en bachelrograd Du kan takke alle de idiotiske førerne der ute. Da jeg tok lappen for 10 år siden endte jeg med å betale 20k. Og da er rubbel og bit medregnet. Og jeg hadde ingen kjøretimer privat. Det er andre tider nå. Anonymkode: a2f69...9c2 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #25 Skrevet 1. juli Soft mann skrev (4 minutter siden): Veger som før hadde 80km/t er no kraftig oppgradert, men fartsgrensen er redusert til 60 og 70km/t. Alle vegene som hadde mye ulykker er hastigheten satt vesentlig ned. Det er en av hovedgrunnene til at det er mindre dødsulykker i Norge. Den andre er bilene er mye sikrere i dag, så det er besten ikke mulig å bli alvorlig skadd/død i dagens biler. Meeeeen det bulkes mer en noen gang, det sier vel at dei ikke har lært å kjøre bil eller? Ulykker blant yngre bilførere er gått ned og det har nok ikke bare med at veiene er blitt bedre. Anonymkode: ce200...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #26 Skrevet 1. juli Jeg tok lappen i desember 2025 og betalte totalt 52k. Sto på teorien og oppkjøringen på første forsøk, hadde to måneder med teoritentamen-appen. Hadde 11 kjøretimer inkludert de obligatoriske trinnvurderingene. Øvelseskjørte privat en eller to turer i uka utenom. Tror kjøreskolen min er blant de dyrere i denne byen, men måtte velge den av praktiske årsaker. Anonymkode: 14c90...462
AnonymBruker Skrevet 1. juli #27 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hver gang man stryker oppkjøring, er det også 4,5-5 tusen? Du må også vente en stund for å kunne ta oppkjøring på nytt, her i hvertfall, pga kø. Så, min teori har gått ut mens jeg ventet, så jeg måtte ta på nytt. Her på Østlandet anbefaler de å ikke ta teori, før du er helt ferdig med de alle obligatoriske. jeg var sikkert oppe i 120+ tusen til slutt. Jeg sluttet å regne på det etter første stryk, og da var jeg på 60-80 tusen Eneste tips jeg har, er å ta oppkjøring på en mindre plass, hvis det er mulig. Ikke ta det i storby, det er for dyrt. Anonymkode: 1ab73...d0d Her fikk våres beskjeder å ta teori så fort de klarte. Gjerne før de begynte med kjøre timer. Eller så har du brukt over 3 år på å kjøre timer. Etter bestått teori prøve har du 3 år på deg å ta oppkjøringen. Anonymkode: b8d3d...5cb
AnonymBruker Skrevet 1. juli #28 Skrevet 1. juli Mine hadde 4 kjøretimer, teoriprøven og oppkjøring. De hadde allerede førerkort til mopedbil (det kostet ca.17 000,-, inkl. Trafikalt Grunnkurs, kjøring og teoriprøven). For klasse B ble det ca.6000,- mer Endte opp på ca.23000 til sammen. (før begge klassene øvelseskjørte jeg MASSE med dem) Anonymkode: ad0c0...98b
Tantemor Skrevet 1. juli Forfatter #29 Skrevet 1. juli (endret) AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Mine hadde 4 kjøretimer, teoriprøven og oppkjøring. De hadde allerede førerkort til mopedbil (det kostet ca.17 000,-, inkl. Trafikalt Grunnkurs, kjøring og teoriprøven). For klasse B ble det ca.6000,- mer Endte opp på ca.23000 til sammen. (før begge klassene øvelseskjørte jeg MASSE med dem) Anonymkode: ad0c0...98b Hva med langkjøring? Bare den dagen er jo 6000 kroner og går over 4-5 klokketimer, og så er det noe som heter planlegging og kjøring i variert miljø, den koster 4600 og går over 3 klokketimer. Likedan må alle ha to timer kjøring med kjøreskolen samme dag som oppkjøringen, og det er leie av bil. Glattkjøringen var mange tusen, husker ikke hvor mye. Det er jo ting du ikke nevner. Og det er obligatoriske ting som ikke har noe med hvor mye de har øvelseskjørt. Sønnen min har øvelseskjørt ca 300 mil sammen med meg fordelt på 3 år. Ja, han er straks 19 år, vi er litt på etterskudd pga forskjellige ting. Endret 1. juli av Tantemor 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #30 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Normaltsett så bør det ligge rundt 25,000,- om man ikke har et handicap eller fler. Anonymkode: bd3b3...a1e For 10 år siden. Jeg brukte det for 10 år siden og både hørte og leste at det var snittet. Anonymkode: bf2db...4eb
AnonymBruker Skrevet 1. juli #31 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mine må jobbe og spare til det selv. Har ikke råd til å betale det Anonymkode: 89a6d...d3a Du vil ikke tro den nyttige lærdommen du har brakt videre til dine barn. De kommer til å klare seg godt her i livet! Anonymkode: 4eeef...8cc 1
Soft mann Skrevet 1. juli #32 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ulykker blant yngre bilførere er gått ned og det har nok ikke bare med at veiene er blitt bedre. Anonymkode: ce200...5bc Nei bilene er blitt bedre skrev eg og. Fo generelt så bulkes det mye mer. Og det er et tegn på liten trafikkforståelse og klare ikke å beregne hvor brei/lang bilen er
AnonymBruker Skrevet 1. juli #33 Skrevet 1. juli Soft mann skrev (9 minutter siden): Nei bilene er blitt bedre skrev eg og. Fo generelt så bulkes det mye mer. Og det er et tegn på liten trafikkforståelse og klare ikke å beregne hvor brei/lang bilen er Det kan skyldes mye. Parkeringsplassene blir stadig smalere og folk er mer stresset. Anonymkode: ce200...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #34 Skrevet 1. juli Tantemor skrev (6 timer siden): Holy macaroni, jeg sitter her ganske frustrert. Sønnen driver med kjøretimer og har kommet så langt at vi trodde det bare var langkjøringsbiten igjen. Logget inn på Tabsappen og ser da planen for det siste han har igjen, og tilsammen koster det oss nesten 19 000 når vi trodde det bare var igjen max 10 000. Dette betyr at når alt er ferdig blir totalsummen til kjøreskolen ca 45 000. I tillegg har vi betalt to ganger teoritentamen til Trafikkstasjonen fordi han strøk første gangen, samt flere måneder med teoriappen, pluss må betale oppkjøringen på Trafikkstasjonen. Blir jo ikke langt unna 50 000 til sammen. Er det normalt nå til dags??? I 2026 altså, ikke kom med hva det kostet for flere år tilbake. jeg betalte over 40 000 i 2005-2006... Anonymkode: fc8bb...be9
AnonymBruker Skrevet 1. juli #35 Skrevet 1. juli Uanonym bruker skrev (6 timer siden): Det er nok helt vanlig at det koster 40-50 000, ja. Men bør ikke ungdommene være med å betale deler av kostnadene selv? Det må mine unger. Tror de har godt av det, selv om foreldrene har råd til å betale. Ikke alle ungdommer har jobb. Anonymkode: 2673a...9dd 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #36 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hver gang en tenåring kjøærer som en gal og skader seg selv og andre, så blir føreropplæringen til fremtidige ungdommer mer omfattende og dyrere. Dette baller på seg over tid. Og nå er snart en bachelrograd Du kan takke alle de idiotiske førerne der ute. Da jeg tok lappen for 10 år siden endte jeg med å betale 20k. Og da er rubbel og bit medregnet. Og jeg hadde ingen kjøretimer privat. Det er andre tider nå. Anonymkode: a2f69...9c2 men tok du lappen på automat eller manuell? Anonymkode: fc8bb...be9
AnonymBruker Skrevet 1. juli #37 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Normaltsett så bør det ligge rundt 25,000,- om man ikke har et handicap eller fler. Anonymkode: bd3b3...a1e Da har man ingen kjøretimer på kjøreskolen. Bare obligatorisk er jo helt hinsides. Anonymkode: 9b4ee...305 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #38 Skrevet 1. juli Min sønn betalte 88000. Ingen av oss har hatt mulighet til å kjøre med han. Jeg har ikke lappen og bilen vår er det ikke lov å kjøre med. Han har litt lærevansker og er på spekteret men klarte teorien på 1 forsøk med kun 3 feil. Og oppkjøringen uten anmerkninger! Jeg er så vanvittig stolt. Men ja det er f meg dyrt. Kjøpt egen bil for egne penger 4 uker etter oppkjøring. 130k for bilen. Alt koster😅 men kjøretimer og obligatorisk er vanvittig priser!! Anonymkode: 9b4ee...305 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #39 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg synes egentlig ikke det er sjokkerende dyrt i det hele tatt. Jeg betalte for hele mitt førerkort selv (kjøretimer, kurs, oppkjøring og teoriprøve) i 2002, og da endte det på ca 25 000,-. Jeg jobbet ved siden av skolen for å få råd til det, ble mange timer på bakeriutsalget, kan jeg love deg, med en timeslønn på 60 kroner😆 Dagens ungdom er utrolig heldige som får lappen rett i fanget, uansett hva den koster. Har selv en 17-åring som får lappen til 18-årsgave neste år, tror ille han forstår hvor mye jeg måtte jobbe for den da jeg var ung. Men nei, jeg er ikke overrasket at det koster såpass. Anonymkode: db623...770 Synes det er passe teit at du sitter å skryter av at du jobbet for penger til lappen, samtidig som du klager over at 17åringen din får pengene i fanget 😛 det er jo DU som forelder som må sette ned foten der da. Herregud jeg vet da om mange ungdommer som jobber og sliter for å få råd til å ta lappen i dag. Blir helt matt av foreldregenerasjonen som er nå. Syter over hvor heldige ungene deres er når det er nettopp dere som syr puter under armene på de 😂😂 Anonymkode: b00b4...449 2
Beerbellygirl Skrevet 1. juli #40 Skrevet 1. juli Gulline skrev (7 timer siden): Da tror jeg du skal snakke med noen som har greie på det. Altså de som jobber med dette til daglig. Ok. Da skal jeg slutte å snakke med de 18'åringene som har tatt lappen .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå