Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Holy macaroni, jeg sitter her ganske frustrert. Sønnen driver med kjøretimer og har kommet så langt at vi trodde det bare var langkjøringsbiten igjen. Logget inn på Tabsappen og ser da planen for det siste han har igjen, og tilsammen koster det oss nesten 19 000 når vi trodde det bare var igjen max 10 000. 

Dette betyr at når alt er ferdig blir totalsummen til kjøreskolen ca 45 000. I tillegg har vi betalt to ganger teoritentamen til Trafikkstasjonen fordi han strøk første gangen, samt flere måneder med teoriappen, pluss må betale oppkjøringen på Trafikkstasjonen. Blir jo ikke langt unna 50 000 til sammen. 

Er det normalt nå til dags??? I 2026 altså, ikke kom med hva det kostet for flere år tilbake. 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tantemor skrev (2 minutter siden):

Holy macaroni, jeg sitter her ganske frustrert. Sønnen driver med kjøretimer og har kommet så langt at vi trodde det bare var langkjøringsbiten igjen. Logget inn på Tabsappen og ser da planen for det siste han har igjen, og tilsammen koster det oss nesten 19 000 når vi trodde det bare var igjen max 10 000. 

Dette betyr at når alt er ferdig blir totalsummen til kjøreskolen ca 45 000. I tillegg har vi betalt to ganger teoritentamen til Trafikkstasjonen fordi han strøk første gangen, samt flere måneder med teoriappen, pluss må betale oppkjøringen på Trafikkstasjonen. Blir jo ikke langt unna 50 000 til sammen. 

Er det normalt nå til dags??? I 2026 altså, ikke kom med hva det kostet for flere år tilbake. 

Det er nok dessverre ganske normalt. Det er endel år siden jeg ble fortalt at gjennomsnittsprisen for førerkort var 40.000.

AnonymBruker
Skrevet

Normaltsett så bør det ligge rundt 25,000,- om man ikke har et handicap eller fler.

Anonymkode: bd3b3...a1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes egentlig ikke det er sjokkerende dyrt i det hele tatt. Jeg betalte for hele mitt førerkort selv (kjøretimer, kurs, oppkjøring og teoriprøve) i 2002, og da endte det på ca 25 000,-. Jeg jobbet ved siden av skolen for å få råd til det, ble mange timer på bakeriutsalget, kan jeg love deg, med en timeslønn på 60 kroner😆 Dagens ungdom er utrolig heldige som får lappen rett i fanget, uansett hva den koster. Har selv en 17-åring som får lappen til 18-årsgave neste år, tror ille han forstår hvor mye jeg måtte jobbe for den da jeg var ung.

Men nei, jeg er ikke overrasket at det koster såpass.

Anonymkode: db623...770

AnonymBruker
Skrevet

Helt  normalt pris desverre.  Prisene har galopperte de siste årene og dyrere vil det bli.

Eldste er nå 22 tok lappen da han fylte 18 var ute med 20.500kr for alt, han trengte kun trinvurderinger osv det obligatoriske. 

Yngste havnet på mye mer. Første kjøreskole tok ingen trinvurderinger hadde brukt 23.000 på kjøretimer og ingen trin. Når vi tok opp fikk vi bare høre at ho måtte kjøre mer. Byttet kjøreskole da ble ho bare kjørt gjennom trin for trin siden ho mestret alt. Kom på ca 25.000kr da kan obligatoriske.  Så bare glattkjøring var nå på 4000kr for leie av banen, så 4500 for leie av bil. Oppkjøring leie av bil 4500kr. Pengene flyr fort da

Anonymkode: b8d3d...5cb

AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke mulighet til å øvelseskjøre hjemme?

Mine har bare hatt 2-4 kjøretimer utenom alt det obligatoriske.

Teoritentamen har vel stryk garanti hvis man har gjort x antall tester i appen.

Anonymkode: 7f81c...438

AnonymBruker
Skrevet

Mine må jobbe og spare til det selv. Har ikke råd til å betale det 

Anonymkode: 89a6d...d3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Normaltsett så bør det ligge rundt 25,000,- om man ikke har et handicap eller fler.

Ska godt gjøre 

Priser der vi bor

Glattkjøring: 4500 leie av bil, 4000 kr for banen=8500

Lang kjøring: 6000kr

Landevei: 4500

Sikkerhets teste:rygging, tettbebyggelse kjøring: 2000

Leie av bil oppkjøring: 4500

Så kommer teori prøve og oppkjøring avgift

Dette er da priser uten at en da har tatt noen kjøretimer utenom hvis en trenger 

Anonymkode: b8d3d...5cb

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang man stryker oppkjøring, er det også 4,5-5 tusen? Du må også vente en stund for å kunne ta oppkjøring på nytt, her i hvertfall, pga kø. Så, min teori har gått ut mens jeg ventet, så jeg måtte ta på nytt. Her på Østlandet anbefaler de å ikke ta teori, før du er helt ferdig med de alle obligatoriske. 

jeg var sikkert oppe i 120+ tusen til slutt. Jeg sluttet å regne på det etter første stryk, og da var jeg på 60-80 tusen 

Eneste tips jeg har, er å ta oppkjøring på en mindre plass, hvis det er mulig. Ikke ta det i storby, det er for dyrt. 

Anonymkode: 1ab73...d0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da tror jeg du skal snakke med noen som har greie på det. Altså de som jobber med dette til daglig. 

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen kjørte opp i januar, vi endte på 43000 med mye øvelseskjøring hjemme. Det har blitt helt enormt dyrt. 

Anonymkode: 7f5a2...217

• Nyttig 1
Skrevet

Det er nok helt vanlig at det koster 40-50 000, ja. 

Men bør ikke ungdommene være med å betale deler av kostnadene selv? Det må mine unger. Tror de har godt av det, selv om foreldrene har råd til å betale.

AnonymBruker
Skrevet
Tantemor skrev (4 minutter siden):

Hva prisen ender på for lappen er individuelt. Alle må betale for det obligatoriske, den summen er lik for alle. Men så kommer det da an på hvor mange kjøretimer man trenger for å bli god nok til å ta oppkjøring.  

Bare det obligatoriske kommer på en sum på mellom 22-28.000 avhengig av prisen kjøreskolen har. 

Så dersom man trenger mange timer mellom her for å få godkjent trinnene og opplæringen så er ikke en sum på mellom 45-50.000 umulig nei. 

Betalte lappen for eldste her nå i år, betalte totalt 35.000,- for var ikke kjempe stort behov for ekstra kjøretimer da vi har lagt inn mye kjøring hjemme. 

Anonymkode: abe63...66e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hver gang man stryker oppkjøring, er det også 4,5-5 tusen? Du må også vente en stund for å kunne ta oppkjøring på nytt, her i hvertfall, pga kø. Så, min teori har gått ut mens jeg ventet, så jeg måtte ta på nytt. Her på Østlandet anbefaler de å ikke ta teori, før du er helt ferdig med de alle obligatoriske. 

jeg var sikkert oppe i 120+ tusen til slutt. Jeg sluttet å regne på det etter første stryk, og da var jeg på 60-80 tusen 

Eneste tips jeg har, er å ta oppkjøring på en mindre plass, hvis det er mulig. Ikke ta det i storby, det er for dyrt. 

Anonymkode: 1ab73...d0d

Oii dette er jo ekstremt da. Tviler ikke på det du måtte gjennom, men at teorien din gikk ut så fort var rart, for sønnen min fikk beskjed om at den er gyldig i hele 3 år. 

Vi bor i bygd i midtnorge, så ikke noe storbypris nei. 

Skrevet

Eg hadde 7 timer alt inkludert, mørkekjøring langkjøring, glattkjøring, bykjøring. Det kostet for 40år siden 3k. Min lønn da var 15k. Eg har ikke krasjet men blitt påkjørt en del ganger av de som har hatt minst 4 ganger så mye kjøring på kjøreskole som eg hadde. Hele greiene i dag er scam .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...