Gå til innhold

Barn som plager andre til de klikker

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Diry72 skrev (7 minutter siden):

Problemet er berøringsangst og at mange menn har blitt femininisert. 

Det første ja, det andre hæ?

Jeg er kvinne, og hadde det vært min datter som raste rundt på rullesko og plaget andre, hadde det blitt kort prosess. 

Kan heller ikke helt skjønne at ts virker som om hun har observert datterens uheldige atferd flere ganger, lenge nok til å se at hun holder på leeeenge. Hvordan går det an å ikke bryte inn? Om ungen ikke hører, må man jo bare plukke henne med seg og fjerne henne fra situasjonen og snakke skikkelig alvor til henne.

Etterpå kan man se på hjelpetiltak, snakke mer osv. Men der og da? Kort prosess, og ja, man kan bruke makt i den forstand at man tar tak i ungene og flytter dem vekk fra stakkaren de plager. 

Anonymkode: 6a1d5...30d

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 8.33):

Skal gjøre det. Til informasjon så har hun venner og sånt. Virker som hun kommer i en bestemt modus hvor dette skjer. Hun kan oppføre seg helt normalt, men så er det noe som skjer som gjør at hun bestemmer seg for å plage vettet av vedkommende, å da gir hun seg ikke før det er gått for langt. Vi som voksne synes også det er forferdelig vanskelig å forholde seg til. Hun kan ødelegge en hel ettermiddag/kveld med dette opplegget. Faren hennes rømmer til treningssenteret å er der i tre timer…. Vi har nesten vært nære skilsmisse på grunn av dette. Det er som å ha en kolikkbaby i ti år. 

Anonymkode: 9b1d4...8b5

Når hun begynte med dette allerede som 3 åring å holde deg våken i timesvis med å si mamma, mamma, mamma osv osv, allerede da skulle dere tatt henne med for å få hjelp. Dette er ikke normalt. Hun trenger virkelig hjelp, og helst i går!!! 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Faytastic skrev (17 minutter siden):

Når hun begynte med dette allerede som 3 åring å holde deg våken i timesvis med å si mamma, mamma, mamma osv osv, allerede da skulle dere tatt henne med for å få hjelp. Dette er ikke normalt. Hun trenger virkelig hjelp, og helst i går!!! 

Altså. Vår har lignende utfordringer med søvn og atferd og vi har forsøkt å få hjelp uten hell i årevis. Det er ikke bare å få hjelp. 

Anonymkode: 3467e...04a

• Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Går du ikke imellom? 

Hvis mine barn driver med skitoppførsel så korrigeres de. Hvis de ikke retter seg etter korreks blir de fysisk fjernet fra situasjonen, av typen sendt på et annet rom, dra hjem fra besøk, sendes fra bordet, osv. En sjanse til forbedring, og så blir det fjerning fra situasjon. 

Samme hva grunnen til oppførselen er, så er det ikke ok å holde på sånn. Det må korrigeres konsekvent - hver gang - til hun lærer at hun ikke får uttelling for skitoppførsel. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 7.35):

Hei, 

Jeg har et barn som virkelig kan irritere på seg en gråstein. Problemet er at hun plager andre i så stor grad at de ender opp med å gå til fysisk angrep på henne. Hun synes det er hysterisk morsomt, helt til hun får vondt og da lager en stor scene. I timesvis etterpå. 

Hva i alle dager gjør jeg? Hun hører ikke på tilsnakk. Fra noen. 

Det hun gjør er å feks synge en irriterende sang om å om igjen. Lager en bestemt lyd inn i øret på den hun velger seg ut som «offer». Sier samme ord på nytt i det uendelige. Å må ikke tro hun gir seg med det første!

Kan hun ha tics som gjør at hun holder på sånn? Her må lege eller helsestasjon lege kontaktes tenker jeg! Hun gjør det nok ikke direkte med vilje, for er jo ingen som gjør sånne ting med viten og vilje uten grunn! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 8.33):

Skal gjøre det. Til informasjon så har hun venner og sånt. Virker som hun kommer i en bestemt modus hvor dette skjer. Hun kan oppføre seg helt normalt, men så er det noe som skjer som gjør at hun bestemmer seg for å plage vettet av vedkommende, å da gir hun seg ikke før det er gått for langt. Vi som voksne synes også det er forferdelig vanskelig å forholde seg til. Hun kan ødelegge en hel ettermiddag/kveld med dette opplegget. Faren hennes rømmer til treningssenteret å er der i tre timer…. Vi har nesten vært nære skilsmisse på grunn av dette. Det er som å ha en kolikkbaby i ti år. 

Å seriøst, far kan ikke rømme å la deg stå igjen med dette i 3 timer hele tiden.. far må ta seg sammen å være en voksen oppi dette!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville oppsøkt helsesøster å hatt en prat. Kanskje med kontaktlærer.

Sånn i første omgang så hadde jeg vel sagt til mitt barn at "det er ikke rart at du blir slått/dyttet osv når du oppfører deg sånn.
De andre sier stopp mange ganger og du gir deg ikke, og til slutt får de nok.
Nei, det er ikke greit at de slår/dytter osv, men jeg skjønner hvorfor.
Hvis du ikke hører når folk sier stopp så får du faktisk tåle at de tar igjen.
Stopp betyr stopp. Om du stopper så slår de ikke  - det er veldig enkelt.
Så slutt å syt, dette er din egen feil"

en annen tanke jeg hadde.

Jeg har selv adhd så derfor skriver jeg dette. 
Dette er ikke typisk for adhd, men dårlig impulskontroll og problemer med sosiale koder er en adhd ting. 

På dette du skriver alene så tyder det jo ikke på adhd alene, men det kan jo være andre faktorer som spiller inn.

jeg var vanligvis et rolig og snillt barn, men kunne plutselig være sykt plagsom - litt som du skriver, men ikke i den grad da. Jeg stoppet og det var nå og da, ikke normen  

Anonymkode: a1993...4ac

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 8.21):

Er det noe som utvikles eller er man født med det? Hun bryr seg ikke.

Det er noe man utvikler, fra man er baby, i samspill med omsorgspersonene

Anonymkode: aba30...15f

• Liker 2
Skrevet

Er det bare dette hun gjør? Eller er det andre tegn på feks adhd eller andre ting? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 9.20):

Hun er 10 år. Ikke 2-3… Hun kommer snart til å plage noen som blir skikkelig forbanna (eller har familiemedlemmer som blir forbanna), og da får hun bank. Kanskje hun trenger det… Høres ut som en ufordragelig drittunge 

Anonymkode: db14f...cb9

Det samne tenkte jeg. En dag møter hun barnet som tar igjen og da får hun seg en midt i fleisen. 

Anonymkode: 60a34...38f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 7.35):

Hei, 

Jeg har et barn som virkelig kan irritere på seg en gråstein. Problemet er at hun plager andre i så stor grad at de ender opp med å gå til fysisk angrep på henne. Hun synes det er hysterisk morsomt, helt til hun får vondt og da lager en stor scene. I timesvis etterpå. 

Hva i alle dager gjør jeg? Hun hører ikke på tilsnakk. Fra noen. 

Det hun gjør er å feks synge en irriterende sang om å om igjen. Lager en bestemt lyd inn i øret på den hun velger seg ut som «offer». Sier samme ord på nytt i det uendelige. Å må ikke tro hun gir seg med det første!

Du må si til henne at når di andre tar henne så hun for vondt må du bare fortelle slik går det når du er slem mot andre...dere som foreldre må også gi henne en form som straff ta i fra henne goder og da må dere si tydelig at det velger dere og gjøre for hun blagde den og den

AnonymBruker
Skrevet

TS, fint at du ser dette.

Dette må du gjør som følgende:

Kontakt fastlegen og få henvisnin til BUP. 
Dette er en unormal oppførsel for en 10    år gammel jente, og høres ut som ADHD/ADD.

Ved skolestart, ta dette opp med skolen, og få tiltak rundt barnet. 

Anonymkode: b0f3f...6f8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 10.10):

Jeg er enig. I noen tilfeller er det bare selvpåførte konsekvenser som gjelder. Her var det en som holdt på som dette og det som verre er. Foreldresamtaler og tiltak på skolen var nytteløst.

Jeg ga min datter tillatelse til å gi henne en på trynet hvis hun følte det var nødvendig. (Hun sa det fristet før jeg sa noe).

Noen dager etter skjedde det. Mobberen fikk seg en skikkelig smell. 

Først da ga det seg. Skole og foreldre til denne mobberen har ( i hemmelighet ) skrytt av min henne for å forsvare seg selv.

Anonymkode: 13865...f22

Ja. Har endt opp med og bli fysisk mot mobbere til slutt, er bare da de har lært.

Anonymkode: f6c3d...d75

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Altså. Vår har lignende utfordringer med søvn og atferd og vi har forsøkt å få hjelp uten hell i årevis. Det er ikke bare å få hjelp. 

Anonymkode: 3467e...04a

Dere må ikke gi dere. Finnes flere instanser enn man er klar over. Er problemet så stort og man ikke får hjelp offentlig, så går man privat. Man kobler også på bhg/skole. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS, fint at du ser dette.

Dette må du gjør som følgende:

Dette er en unormal oppførsel for en 10    år gammel jente, og høres ut som ADHD/ADD.

Ved skolestart, ta dette opp med skolen, og få tiltak rundt barnet. 

Anonymkode: b0f3f...6f8

Tenkte på det samme 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er enig i at barnet bør utredes, men reagerer på at alle skriker opp om at det må være ADHD eller autisme. Jeg har selv en jente på 14 år med begge diagnosene, og hun har aldri gjort noe som ligner på dette. All dårlig oppførsel kan/skal ikke forklares med disse to diagnosene. 

Anonymkode: f78ed...8e5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er enig i at barnet bør utredes, men reagerer på at alle skriker opp om at det må være ADHD eller autisme. Jeg har selv en jente på 14 år med begge diagnosene, og hun har aldri gjort noe som ligner på dette. All dårlig oppførsel kan/skal ikke forklares med disse to diagnosene. 

Anonymkode: f78ed...8e5

Er enig i at det er en uting å forklare all dårlig oppførsel med diagnosene. Hos noen later det likevel til å være en greie, da. Jeg vet om og har hørt om flere med adhd som har fortalt om det. Eller som har partnere med adhd som gjør sånt. Har adhd selv og er ikke sånn selv, men samboer med adhd kan ofte være litt sånn. Spesielt når han kjeder seg. De jeg har hørt fortelle om det, sier at det er ikke av vond vilje/ondskap. Det er en måte å få dopamin på, de får liksom et lite "kick" av å provosere folk. I voksen alder utarter det seg gjerne som å starte en krangel med partner over småting, eller stadig tulle og tøyse helt til det går for langt. I noen tilfeller er det kanskje dels dårlig impulskontroll og det å ikke klare å lese situasjonen godt nok i tide, som gjør at det går for langt.

Anonymkode: 32c81...059

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde selv en to år yngre bror som kunne oppføre seg sånn mot meg innimellom da vi var barn. Moren vår sa alltid at jeg bare måtte overse ham, at det var verre (for henne!) å høre på (de rettmessige!) protestene mine enn oppførselen hans. Dette var på 70-tallet der barn stort sett skulle ordne opp selv.

Jeg kunne ikke vært mer uenig i min mors måte å (ikke) ordne opp på og gjør det helt motsatt med mitt eget barn: ser jeg at han plager andre eller at andre plager ham, gir jeg beskjed med en gang og sørger for å sette en stopper for oppførselen.

Det blir helt feil å la den som blir plaget, sitte igjen med følelsen av ikke å ha rett til å stå opp for seg selv. Det blir enda skjevere i hjem som vårt der det ikke var lov å bruke fysisk makt for å verge seg selv.

Det sitter sånn i at jeg sliter med å gi sønnen min grønt lys til å bruke vold om noen plager ham, men jeg har lav terskel for å gripe inn selv eller gi beskjed til de ansatte om dette f.eks. skjer i barnehagen (og de har vært flinke til å handle raskt og effektivt).

Jeg ville begynt med å rådføre meg med rette instans på skolen og tatt det derfra.

Anonymkode: c0704...701

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hun andre ting hun gjør? Høres ut som gutten min. Han har autisme og adhd. Han blir slik når han blir overstimulert og veldig sliten. Men også vist han kjeder seg. Min er 11 år, men er mer krevende en ett barn på 2-3 år 🫩

Anonymkode: ea5d7...156

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 7.40):

Alder? 
Jeg tror du bare må la henne ta konsekvensene og forklare at sånn går det når hun plager andre

Anonymkode: db14f...cb9

ser alderen er 10 år. Jeg er enig i denne. Ikke gi NOE oppmerksomhet når hun reagerer når hun får vondt, bare kort «det er din egen feil, sånn går det når du plager andre og ikke stopper». Ignorerer styret du sier hun holder gående i timevis. 

AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 7.46):

Har hun venner? Hvis hun ikke har venner, så er dette kanskje hennes måte å få oppmerksomhet på.

Går hun på fritidsaktiviteter? 

Hvis hun har venner og er populær, så ville jeg innført konsekvens for hver gang hun begynner med slik oppførsel. Fjern henne fra situasjonen og ta prat om at slik oppførsel er plagsom for andre. Hvis hun ikke hører, så dra hjem. 

Hvis problemet er at hun ikke har venner og blir utestengt, så ville jeg forsøkt å oppsøke miljøer/fritidsaktiviteter der hun kan få en ny start.

Anonymkode: 3f26a...e48

Enig

AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 7.47):

AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 8.05):

Dere må jobbe med empati. Virker som hun ikke forstår eller har lært å utvikle dette. 

Anonymkode: aba30...15f

Absolutt! 
Empati er noe som må læres. Det læres gjennom å bli vist omsorg og empati. Men også å få grenser og bli avvist når atferd ikke er sosial akseptabel. For all del IKKE la henne sette seg selv i offerrollen og få oppmerksomhet for det.

AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 9.36):

Jeg klikker mest på foreldrene egentlig, hvis de ikke prøver. Var for en stund siden på en flyplass der en jente i sikkert 10-12-årsalderen føk rundt blant folk i sånne sko med hjul på. I stort tempo inne blant gamle og unge, holdt på å treffe folk flere ganger.

Faren prøvde å si fra 1 gang at hun ikke måtte kjøre på folk, hun svarte nesevist jo, og fortsatte. Father of the year, jeg hadde faktisk likt om han kjenner igjen historien. Det går faktisk an å sette ned ungen og ta de skoene før noen blir skadet. 

Anonymkode: b8f24...aff

Denne!

Hvis ungen ikke hører så ta henne fysisk (kun etter EN tilsnakk) og fjern barnet fra situasjonen/atferden. Hold forran munnen på ungen hvis hun ikke stopper å prate. Løft ungen ut av rommet hvis hun ikke slutter. Gjør det tydelig at hun er ikke velkommen i fellesskapet med den atferden, men at hun kan komme tilbake om hun oppfører seg

Anonymkode: 83371...132

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...