Gå til innhold

Barn som plager andre til de klikker

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noe som utvikles eller er man født med det? Hun bryr seg ikke.

Hun har fra hun var liten av vært vanskelig å håndtere. Fra hun var 3år til 6år kunne hun holde meg våken til kl 04 på natten ved å si «mamma,mamma,mamma» å uansett hva jeg sa eller gjorde fortsatte hun. Det var en grusom tid i livet.

Anonymkode: 9b1d4...8b5

Empati er noe som må utvikles, ja…….. 

Anonymkode: 6635e...95d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er ti år gammel og hører ikke på tilsnakk. Så hva skal jeg gjøre? Bruke makt?  Det er da ikke lov.

Jeg kan inndra PlayStation, mobil eller annet i dagesvis uten at det endrer noe.. 

Ja du skal bruke makt. Hører hun ikke etter må hun fysisk fjernes fra situasjonen, sånn er det å være forelder. Selvfølgelig må man bruke makt av og til. Og jo, det er selvfølgelig lov. 

Anonymkode: 5b647...3f7

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt kontakt med legen, for å få henvisning til BUP. For dette er ikke normalt, og hun må få hjelp.

Jeg har en datter med ADHD, og det jeg lærte meg fra hun var bare 1 år, er at fysisk aktivitet hjelper så mye. Så vi testet masse idretter, og hun fant sin, som hun trente mange dager i uken, og på fritiden. Og dette hjalp masse. 

Anonymkode: 5b86f...a26

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe som utvikles eller er man født med det? Hun bryr seg ikke.

Hun har fra hun var liten av vært vanskelig å håndtere. Fra hun var 3år til 6år kunne hun holde meg våken til kl 04 på natten ved å si «mamma,mamma,mamma» å uansett hva jeg sa eller gjorde fortsatte hun. Det var en grusom tid i livet.

Høres ut som et barn som søker en nærhet eller trygghet som hun ikke får? 

Nå har det gått så langt at det har bikket over i svært negativ oppførsel og dårlig tillært empati. Fordi hun ikke har fått den reguleringen og tryggheten som hun (alle barn) trenger. 

Oppsøk fastlege og bup. Og du burde ta et COS kurs via helsestasjonen 

Anonymkode: 6635e...95d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må nesten håpe at noen slår så hardt at hun slutter med det da. Hadde sagt at hun fortjener å få vondt når hun griner og bare gått fra henne. 

Anonymkode: 85425...4a1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dette satte jeg veldig stor pris på å lese. Har en sønn som er utsatt for en «plageånd» i klassen. Han «synger» (type høy operasang) og lager generelt bråk og uro. Min sønn ble til slutt så lei, at han tok ham i nakken og presset hodet ned i pulten og ba ham være stille. Selvsagt ikke bra at mitt barn tok «ansvar» på denne måten, men som han sa - han (plageånden) hører jo ikke på læreren og vi skulle jo lese. Gjett om det ble rabalder. Hadde moren på telefonen som kjeftet med ned og kalte mitt barn de styggeste ting. Jeg hadde selvsagt en samtale med mitt barn om at han likevel ikke kunne gå til fysisk angrep sånn, men altså - det hadde jo ikke skjedd om «plageånden» hadde vært stille. Bare så det er sagt, mitt barn er ikke av typen som går løs på andre, men som er snill og godt likt (ref beskjed fra kontaktlærer). 

PS! Jeg kaller selvsagt ingen for «plageånd» hjemme hos oss, er kun skrevet her for illustrasjonens skyld. 

Anonymkode: 3f26a...e48

Nei det er så klart ikke greit å slå. Men enkelte barn må øve seg på konsekvenstenking. Hva skjer hvis jeg går og hyler han i øret nå? Det kan være lurt å øve på sosiale fortellinger. Jeg spør elevene ofte ting som: La oss si jeg sitter og jobber på kontoret og vil være i fred og har masse å gjøre, også kommer lærer Pål og pirker meg på ryggen og roper inn i øret mitt? Ja jeg vil bli irritert og be ham om å gå.. hva hvis han ikke slutter da? Ja, jeg kan flytte meg et annet sted. Men hva hvis han følger etter da? Er det forståelig hvis jeg blir skikkelig forbanna da? Eller skal jeg bare stå der og leve med det? 

Anonymkode: c2407...822

• Liker 3
Skrevet

Skal gjøre det. Til informasjon så har hun venner og sånt. Virker som hun kommer i en bestemt modus hvor dette skjer. Hun kan oppføre seg helt normalt, men så er det noe som skjer som gjør at hun bestemmer seg for å plage vettet av vedkommende, å da gir hun seg ikke før det er gått for langt. Vi som voksne synes også det er forferdelig vanskelig å forholde seg til. Hun kan ødelegge en hel ettermiddag/kveld med dette opplegget. Faren hennes rømmer til treningssenteret å er der i tre timer…. Vi har nesten vært nære skilsmisse på grunn av dette. Det er som å ha en kolikkbaby i ti år. 

Hva sier hun når dere snakker om dette i «fredstid»? Hun er jo stor nok til at man kan snakke med henne om dette, så regner med dere har forsøkt det? Hvorfor gjør hun det? Hva ønsker hun at skal skje? Har hun lyst til å plage andre? Eller er det slik at hun ikke klarer å stoppe seg selv, men at hun ikke ønsker å gjøre slik? 

Synes forresten dere som foreldre må stå i dette, dårlig gjort av faren til barnet å rømme fra huset og la de andre i husstanden ta kampen alene. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun er 10år.. 

Ikke så enkelt å fjerne henne fra situasjonen. Hun følger etter vedkommende hun velger å plage. Enten det er besøk, egne søsken eller naboer. 

Oj…..enig med de som foreslår profesjonell hjelp.

Men i mellomtiden og særlig nå i sommer:

Jeg hadde gjort det klart at denne atferden er uønsket av alle, og hun kommer ikke til å beholde venner om hun ikke stopper.

Hun kommer til å bli utsatt for vold i ren frustrasjon fordi hun regelrett plager, og da er det noe hun har gjort seg fortjent til helt selv. Hun kan ikke plage andre og så forvente trøst/forståelse. 

Men aller viktigst: ingen kommer til å orke være med henne.

Ta en skikkelig prat om hensikt.

Hva er det hun ønsker oppnå, og synes hun det fungerer? Gi henne et ark og be henne tenke litt på hva som skjer inni henne når hun bikker inn i denne modusen. Skriv ned hvilke følelser som dukker opp, også underveis i plagingen og i etterkant. (Skriv overskrifter for henne). 

Spørsmål som «hvorfor gjør du dette» klarer hun neppe svare godt på. Men hvilke følelser hun kjenner på klarer hun nok tenke litt rundt. Kjedsomhet, ivrig, det bobler i hodet, det er gøy, jeg blir glad, jeg blir lei meg etterpå og vet ikke hvorfor jeg gjorde det, sur/trist osv. 

Ta gjerne en evaluering med henne etter en slik typisk situasjon uten å kjefte osv. Bare spør hva hun kjente i kroppen stykkevis i forløpet. Før, under, etter. 

Jeg hadde vært ganske stram og lite imøtekommende på denne når hun er så gammel som 10 år. 

Gjør det klart at når hun begynner med dette får hun en enkelt advarsel. Følger hun ikke den er det rett hjem uansett hvor dere er. Og da mener dere UANSETT. Også på ting hun har gledet seg til.

Og at dette forteller dere andre, slik at de vet.

Så kan dere dra 2 voksne sammen på ting hun liker - eller avtale hjemme/i nærområdet.

Snakk med henne på forhånd: «husker du avtalen vår? En advarsel er alt du får - så må du bestemme om du vil plage mer eller ha det koselig på stranda/i byen/i parken» osv. Gjør det tydelig med nøytral stemme at du har lyst å ha henne med fordi det er så koselig å være med henne - men plager hun noen må ene voksne dra hjem igjen med henne. 

Så må dere bare kjøre stramt opplegg konsekvent lenge. Trekk henne til siden når hun begynner og gjenta: «nå må du tenke på om du vil fortsette å plage og da tas rett hjem, eller, om du vil være her med oss. Vi har lyst til å være her med deg - men du kan ikke det om du plager andre. Om du er rastløs i kroppen kan vi finne på noe her». 

Skjønner godt at far rømmer på treningssenter, men her må dere ha en avtale om et jækla hardt opplegg og bare bruke ørepropper.

Si ifra til foreldre og naboer dere vet hun plager innimellom at dere ønsker å bli ringt for henting om hun begynner med dette. 

Prøv i sommer, og noter ned til evt utredning/hjelp hvordqn hun responderer og i hvilke situasjoner. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som hun er sosiopat….

Anonymkode: d7798...300

AnonymBruker
Skrevet

Hun er ti år gammel og hører ikke på tilsnakk. Så hva skal jeg gjøre? Bruke makt?  Det er da ikke lov.

Jeg kan inndra PlayStation, mobil eller annet i dagesvis uten at det endrer noe.. 

Du har faktisk lov å "bruke makt" så lenge du er rolig og forklarer hva som skjer. Gi 1 advarsel og si at om ikke dette slutter må dere gå hjem/på rommet/bort.

"Du irriterer Per, jeg tar deg i hånda og fører deg på rommet" så tar du henne rolig i hånda og fjerner fra situasjon. I verste fall kan du bære henne bort. 

Har du prøvd å kvele slike situasjoner ved fødselen? Du ser jo sikkert tegn til at "nå begynner det" fjern henne før det eskalerer, få hennes oppmerksomhet på noe annet, finn en annen aktivitet eller oppgave hun skal utføre. Vær med om det er det som skal til. Mulig det vil hjelpe å forandre atferd men det krever at du faktisk er på vakt og følger med mesteparten av tiden. Makt er jo absolutt siste utvei.

Det høres veldig slitsomt ut det der! Jeg hadde dødd om mine plaget andre på denne måten. Og ja, ville absolutt bært de bort om det var det som skulle til for at de skal slutte om de så er 5 eller 12 år. Det er uansett bare i en periode - til hun slutter. Når ting har roet seg tar du praten med henne om hvorfor man ikke skal plage andre (går ut ifra at dere har gjort det tusen ganger før) men viktig å gjøre det igjen etter hendelsen. Så kan du gjenta deg og si at så lenge hun plager andre vil du føre henne bort på denne måten. 

Om du er virkelig så rådvill så kan du alltid kontakte helsesøster og evt få henvisning til utredning eller samtaler både for din og hennes del. 

Anonymkode: f6b9e...a28

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

En 10-åring som oppfører seg slik er helt uakseptabelt.

Du må gripe inn i situasjonen umiddelbart. Fjern henne fra rommet. Gå i mellom. Beskytt den som blir plaget. Utrolig dårlig gjort av deg å sette de andre barna i en situasjon hvor de må bli fysiske med jenta di for å komme unna.

Fjern jenta. Send vekk de andre barna. Reis omså på butikken med de andre barna. En 10-åring klarer seg litt alene 

Anonymkode: 48028...be1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså, er du seriøs? Du er moren til dette barnet og forstår ikke at det er helt nødvendig - og LOV - til å bruke makt?😂 Gud bedre... Hun er ikke pasienten din - men ungen din!

Anonymkode: 876ac...2d3

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var snakk om en 4-åring, men en 10-åring må du faktisk fysisk fjerne jo. Og det er ditt eget barn, selvfølgelig har du lov til å gjøre det.

Uendelige samtaler om at andre ikke vil være med henne om hun gjør sånn, også får hun tåle at folk fysisk går løs på henne de gangene hun ikke gir seg. Forhåpentligvis lærer hun.. Men jeg ville absolutt ha fjernet henne fysisk fra å følge etter søsken, naboer osv dersom jeg fikk det med meg, hadde ikke vært i tvil, engang....

Anonymkode: 36566...586

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Mei88 skrev (1 time siden):

Eneste rådet hun skal ta herfra er å søke hjelp hos lege eller lignende 

Var vel omtrent det jeg skrev, men jeg ville startet med helsesøster eller lærere. Kan være vanskelig å bli hørt i "systemet", så da kan det være greit å starte med "lavterskel" tilbudene. 

AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Var vel omtrent det jeg skrev, men jeg ville startet med helsesøster eller lærere. Kan være vanskelig å bli hørt i "systemet", så da kan det være greit å starte med "lavterskel" tilbudene. 

Altså, hvorfor får dere barn om dere ikke er noe gira på å oppdra det selv? Sette alt bort til helsepersonell og "systemet". Sånne svar, i enhver tråd hvor det ikke feiler barnet noenting annet enn at det ikke hører etter - så skriker dere "søk hjelp hos skole, helsesøster, lege, bup" Altså.. dere får ta ansvar for eget barn. Snakk om å sette vekk problemet. 

Ts skriver jo at hun ikke engang har prøvd å fjerne ungen med makt, hun tror ikke at hun har lov til det. Så ts har praktisk talt ikke gjort en dritt for å bedre situasjonen. Kanskje man heller skal råde henne til å starte nettopp der? 

Anonymkode: 876ac...2d3

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har fysisk båret ungen min skrikende hjem fra besøk, selv om besøket kun ble en halv time. Kan man ikke oppføre seg når man er i det offentlige rom eller på besøk hos andre, så er det rett hjem.  

Anonymkode: 05e02...ff3

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...