AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #21 Skrevet 6 timer siden Har dere tenkt på om hun kan ha adhd? Jeg er ikke en som har for vane å kaste ut diagnoser altså, og liker egentlig ikke å skrive dette, men dette minner meg om ei jente i klassen min. Hun plagde alle, og så seg ut daglige ofre. Hun hadde utømmelig energi og folk klikket jo på henne tilslutt, men hun gav seg aldri.. ingen konsekvenser bet på. Fant alltid på noe ramp. Det ble verre på ungdomskolen og hun droppet ut av vgs, ble rusmisbruker og ødela livet sitt. Nå, i voksen alder har hun endelig fått diagnosen og riktige medisiner. Tenk så mye som hadde vært unngått om hun hadde blitt fanget opp tidligere.. Nå var jo dette 90 og 00tallet, uten at det er en unnskyldning. Uansett må dette taes tak i. Enten via helsesykepleier, skolen, fastlege etc. Anonymkode: ca4b2...2c0 7
Hengebuksvinet Skrevet 6 timer siden #22 Skrevet 6 timer siden Først. Veldig bra at du som mor ser dette. Kjenner til et lignende tilfelle, men der gjør aldri ungen noe galt. Jeg har tro på tydelige grenser og litt konsekvenser i barneoppdragelse, men først å fremst å snakke med og veilede barna. Hva sier hun når du spør om hvorfor hun gjør det? Og har hun sunne vennskap? Eller er dette hennes måte å ta kontakt på? Dette er en uhyre uheldig utvikling, så veldig bra at du tar tak i den. I og med at den dukket opp så tidlig, hadde jeg også sett litt etter mønster i hvordan du møter henne. (Uansett om det viser seg at hun har diagnose, vil gode grep på hjemmebane være viktig). 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #23 Skrevet 5 timer siden Hvordan responderer dere og andre voksne når noen har fått nok og går til angrep på henne? Får de som gikk til angrep kjeft og straff? Og får hun sympati for at hun fikk vondt? Anonymkode: 9cad6...2b3 5
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #24 Skrevet 5 timer siden Hun er 10 år. Ikke 2-3… Hun kommer snart til å plage noen som blir skikkelig forbanna (eller har familiemedlemmer som blir forbanna), og da får hun bank. Kanskje hun trenger det… Høres ut som en ufordragelig drittunge Anonymkode: db14f...cb9 5 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #25 Skrevet 5 timer siden Jeg klikker mest på foreldrene egentlig, hvis de ikke prøver. Var for en stund siden på en flyplass der en jente i sikkert 10-12-årsalderen føk rundt blant folk i sånne sko med hjul på. I stort tempo inne blant gamle og unge, holdt på å treffe folk flere ganger. Faren prøvde å si fra 1 gang at hun ikke måtte kjøre på folk, hun svarte nesevist jo, og fortsatte. Father of the year, jeg hadde faktisk likt om han kjenner igjen historien. Det går faktisk an å sette ned ungen og ta de skoene før noen blir skadet. Anonymkode: b8f24...aff
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #26 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal gjøre det. Til informasjon så har hun venner og sånt. Virker som hun kommer i en bestemt modus hvor dette skjer. Hun kan oppføre seg helt normalt, men så er det noe som skjer som gjør at hun bestemmer seg for å plage vettet av vedkommende, å da gir hun seg ikke før det er gått for langt. Vi som voksne synes også det er forferdelig vanskelig å forholde seg til. Hun kan ødelegge en hel ettermiddag/kveld med dette opplegget. Faren hennes rømmer til treningssenteret å er der i tre timer…. Vi har nesten vært nære skilsmisse på grunn av dette. Det er som å ha en kolikkbaby i ti år. Anonymkode: 9b1d4...8b5 Akkurat dette kjenner jeg igjen fra min. Det er som å skru på en bryter og hun klarer ikke å la være å gjøre noe som hun vet hun ikke får lov til. Det er som om hun bare MÅ gjøre det. Det er heldigvis langt mellom episodene her, nå er det vel nesten et år siden sist. Det er som regel søsteren eller oss foreldre det går ut over. Aldri noen utenfor kjernefamilien. Vår er noen år yngre så vi fjerner henne med makt. Om vi er to tar den ene henne med på en gåtur, da får vi henne ut av situasjonen og hun roer seg / snapper ut av føret hun har vært i. Hadde hun vært like ille som din hadde jeg søkt hjelp fra spesialisthelsetjenesten for lengst. Anonymkode: 406a9...ed1 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #27 Skrevet 4 timer siden Oi, holder hun på sånn på skolen også? Dette kan bli til mobbing og hun ender opp uten venner. Hva gjør dere etter at dette skjer? Virker som hun gjør det for å få reaksjoner fra andre og oppmerksomhet fra voksne etterpå. Prøv å gi det minst mulig oppmerksomhet. "Når du plager andre og ikke stopper så blir de lei seg". Snu deg og gå. Ikke gi henne noe mer enn det. Hun får bare grine det av seg. Jeg er lærer og har hatt elever som holder på på akkurat samme måte. F.eks var det en elev som satt oppå en benk. Elev 2 kom bort og skulle tulle og dytte og sitte akkurat der. Elev 1 ble tydelig irritert men elev 2 ga seg ikke. Da dyttet elev 1 den andre eleven så hen falt og slo seg. Elev 2 skulle da lage en skiklelig sak ut av det, for hen hadde jo blitt DYTTET! Jeg visste at elev 1 var en person som ikke plagde folk, og hen var også ærlig om at ja hen dyttet, men det var jo fordi det andre barnet ikke hørte! Elev 2 ble sur på meg fordi jeg "kjeftet" bare på hen og ikke den andre, da det var HEN som hadde blitt dyttet og var offeret i denne situasjonen her. Jeg spurte elev 2: "hva tror du hadde skjedd hvis du ikke hadde gått bort og prøvd å ta plassen til elev 1?". Hen skjønte jo at det ikke hadde skjedd noe da. Så da sa jeg at hen fikk tenke på det her til neste gang, dette her er en ikke-sak, og jeg skjønner GODT hvorfor klassekameraten din ble sur og dyttet deg. Det er derfor DU får kjeft og ikke den andre. (Jeg kjefter og smeller ikke, jeg blir tydelig og fjerner eleven fra situasjonen. Barna bare kaller enhver tilsnakk for kjeft så da bruker jeg det ordet så de forstår). Da ble det stilt... noen gangee må man bare si det som det er. Anonymkode: c2407...822 1 7
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #28 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun er 10år.. Ikke så enkelt å fjerne henne fra situasjonen. Hun følger etter vedkommende hun velger å plage. Enten det er besøk, egne søsken eller naboer. Anonymkode: 9b1d4...8b5 Ta henne under armen, sett henne fra deg langt unna og si jævlig tydelig ifra at hvis hun ikke oppfører seg så er det uaktuelt at hun får være sammen med dere. Slutt å si puter under armen på en plageånd. Nå må du lære deg å sette grenser. Anonymkode: addbf...c63 1 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #29 Skrevet 4 timer siden Dette kan for meg høres ut som en form for stimming? Mulig adhd eller noe slikt. Ville definitivt tatt med til lege og fått henvisning til vurdering. Anonymkode: 3e4e3...fe3 1 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #30 Skrevet 4 timer siden Jeg synes det høres ut som at jenta trenger masse positiv oppmerksomhet når hun gjør noe bra. Og generelt oppmerksomhet og kos. Mangel på (positiv) oppmerksomhet fører til at barn gjør hva som helst for å få negativ oppmerksomhet. Hun må fjernes fra situasjonen når hun får et sånt oppheng tenker jeg, uten noe diskusjon. På skolen bør de følge ekstra med også Mer bevegelse og frisk luft, mindre skjerm gjør godt for hodet. Hun trenger å ta seg ut fysisk for å bli regulert tenker jeg Anonymkode: b0f04...4cb
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #31 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke så enkelt? Skjerp deg. Grøss tenk å dele russebuss med en sånn. Anonymkode: a7740...a1e Kom med et konkret råd da, siden du ikke ser problemet Anonymkode: 3851b...21c 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #32 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Oi, holder hun på sånn på skolen også? Dette kan bli til mobbing og hun ender opp uten venner. Hva gjør dere etter at dette skjer? Virker som hun gjør det for å få reaksjoner fra andre og oppmerksomhet fra voksne etterpå. Prøv å gi det minst mulig oppmerksomhet. "Når du plager andre og ikke stopper så blir de lei seg". Snu deg og gå. Ikke gi henne noe mer enn det. Hun får bare grine det av seg. Jeg er lærer og har hatt elever som holder på på akkurat samme måte. F.eks var det en elev som satt oppå en benk. Elev 2 kom bort og skulle tulle og dytte og sitte akkurat der. Elev 1 ble tydelig irritert men elev 2 ga seg ikke. Da dyttet elev 1 den andre eleven så hen falt og slo seg. Elev 2 skulle da lage en skiklelig sak ut av det, for hen hadde jo blitt DYTTET! Jeg visste at elev 1 var en person som ikke plagde folk, og hen var også ærlig om at ja hen dyttet, men det var jo fordi det andre barnet ikke hørte! Elev 2 ble sur på meg fordi jeg "kjeftet" bare på hen og ikke den andre, da det var HEN som hadde blitt dyttet og var offeret i denne situasjonen her. Jeg spurte elev 2: "hva tror du hadde skjedd hvis du ikke hadde gått bort og prøvd å ta plassen til elev 1?". Hen skjønte jo at det ikke hadde skjedd noe da. Så da sa jeg at hen fikk tenke på det her til neste gang, dette her er en ikke-sak, og jeg skjønner GODT hvorfor klassekameraten din ble sur og dyttet deg. Det er derfor DU får kjeft og ikke den andre. (Jeg kjefter og smeller ikke, jeg blir tydelig og fjerner eleven fra situasjonen. Barna bare kaller enhver tilsnakk for kjeft så da bruker jeg det ordet så de forstår). Da ble det stilt... noen gangee må man bare si det som det er. Anonymkode: c2407...822 Dette satte jeg veldig stor pris på å lese. Har en sønn som er utsatt for en «plageånd» i klassen. Han «synger» (type høy operasang) og lager generelt bråk og uro. Min sønn ble til slutt så lei, at han tok ham i nakken og presset hodet ned i pulten og ba ham være stille. Selvsagt ikke bra at mitt barn tok «ansvar» på denne måten, men som han sa - han (plageånden) hører jo ikke på læreren og vi skulle jo lese. Gjett om det ble rabalder. Hadde moren på telefonen som kjeftet med ned og kalte mitt barn de styggeste ting. Jeg hadde selvsagt en samtale med mitt barn om at han likevel ikke kunne gå til fysisk angrep sånn, men altså - det hadde jo ikke skjedd om «plageånden» hadde vært stille. Bare så det er sagt, mitt barn er ikke av typen som går løs på andre, men som er snill og godt likt (ref beskjed fra kontaktlærer). PS! Jeg kaller selvsagt ingen for «plageånd» hjemme hos oss, er kun skrevet her for illustrasjonens skyld. Anonymkode: 3f26a...e48 2 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #33 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette satte jeg veldig stor pris på å lese. Har en sønn som er utsatt for en «plageånd» i klassen. Han «synger» (type høy operasang) og lager generelt bråk og uro. Min sønn ble til slutt så lei, at han tok ham i nakken og presset hodet ned i pulten og ba ham være stille. Selvsagt ikke bra at mitt barn tok «ansvar» på denne måten, men som han sa - han (plageånden) hører jo ikke på læreren og vi skulle jo lese. Gjett om det ble rabalder. Hadde moren på telefonen som kjeftet med ned og kalte mitt barn de styggeste ting. Jeg hadde selvsagt en samtale med mitt barn om at han likevel ikke kunne gå til fysisk angrep sånn, men altså - det hadde jo ikke skjedd om «plageånden» hadde vært stille. Bare så det er sagt, mitt barn er ikke av typen som går løs på andre, men som er snill og godt likt (ref beskjed fra kontaktlærer). PS! Jeg kaller selvsagt ingen for «plageånd» hjemme hos oss, er kun skrevet her for illustrasjonens skyld. Anonymkode: 3f26a...e48 Støtter dette. Skolen er nå full av unger som unnskyldes av div diagnoser som får plage alle normale barn. Anonymkode: db14f...cb9 4 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #34 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er nok litt gammeldags for jeg tenker at foreldre kan og skal ikke ordne opp i alt. Hun er stor nok til å ta konsekvensene for sånn oppførsel. La henne få de, så kanskje hun endrer seg Anonymkode: db14f...cb9 Jeg er enig. I noen tilfeller er det bare selvpåførte konsekvenser som gjelder. Her var det en som holdt på som dette og det som verre er. Foreldresamtaler og tiltak på skolen var nytteløst. Jeg ga min datter tillatelse til å gi henne en på trynet hvis hun følte det var nødvendig. (Hun sa det fristet før jeg sa noe). Noen dager etter skjedde det. Mobberen fikk seg en skikkelig smell. Først da ga det seg. Skole og foreldre til denne mobberen har ( i hemmelighet ) skrytt av min henne for å forsvare seg selv. Anonymkode: 13865...f22 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #35 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Støtter dette. Skolen er nå full av unger som unnskyldes av div diagnoser som får plage alle normale barn. Anonymkode: db14f...cb9 Skolen er også full av unger som uten diagnoser som plager barn med diagnoser, så den ytringen skal du passe deg for. Anonymkode: 13865...f22 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #36 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, Jeg har et barn som virkelig kan irritere på seg en gråstein. Problemet er at hun plager andre i så stor grad at de ender opp med å gå til fysisk angrep på henne. Hun synes det er hysterisk morsomt, helt til hun får vondt og da lager en stor scene. I timesvis etterpå. Hva i alle dager gjør jeg? Hun hører ikke på tilsnakk. Fra noen. Det hun gjør er å feks synge en irriterende sang om å om igjen. Lager en bestemt lyd inn i øret på den hun velger seg ut som «offer». Sier samme ord på nytt i det uendelige. Å må ikke tro hun gir seg med det første! Anonymkode: 9b1d4...8b5 Jeg har(?) (hadde) ADHD, men aldri de problemene (grunnen til jeg ikke fikk autisme/asperger). Ville anbefalt å ta det opp med lege, for å avklare om vedkommende oppfatter signaler. Impulsiv går jo på hvordan en reager på ting (ikke at en er driver med sære plage rutiner opp mot folk), f.eks at en blir plaget og at en er impulsiv i måten en reagerer på; det mange tenker på som impulsiv, er egentlig sånn sosial samhandling. Anonymkode: 640cd...f45 1
Blå tyggis Skrevet 4 timer siden #37 Skrevet 4 timer siden Man ser jo hvorfor ungen er sånn. Far drar på trening for å slippe oppdragelse. Mor er tafatt. Søsknene får ansvaret. Det skjer ingenting før de klikker og det blir bråk. Når foreldre ikke orker å være foreldre blir det trøbbel. 2 5
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #38 Skrevet 4 timer siden Hadde min oppført seg sånn mot andre i mitt påhør, hadde jeg sagt til "offeret" så barnet mitt hørte det at "det er helt greit om du tar igjen, det er lov å forsvare seg. Ypper hn til bråk får hn tåle reaksjoner". Og når det uunngåelige skjer, hadde barnet fått vite at sånn går det når man ypper til bråk og plager folk på den måten. Det er sikkert ikke pedagogisk i det hele tatt, men noen ganger er det siste utvei. Jeg har gjort noe lignende ifht kattene våre, gitt klar beskjed om at barnet la helt opp til det selv ved å kose med en katt som absolutt ikke ville koses med, dersom barnet blir klort eller bitt. Katten forsvarer seg, og barnet har fått gjentatte beskjeder om å la katten få være i fred. Anonymkode: 32c81...059 1 6
Pippi Lotta Skrevet 4 timer siden #39 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun er ti år gammel og hører ikke på tilsnakk. Så hva skal jeg gjøre? Bruke makt? Det er da ikke lov. Jeg kan inndra PlayStation, mobil eller annet i dagesvis uten at det endrer noe.. Anonymkode: 9b1d4...8b5 Så hun er helt ukontrolerbar? Om du sier gå på rome, ignorerer hun deg? Da trenger du hjelp utenefra, det er jo farlig med en 10 åring som ikke følger noen regler. Du kan starte med å kontakte helsesøster og gjerne snake med læreren om barnets utfordringer. Er hun like ukontrolerbar på skolen? Hvordan hånterer lerene henne og hva anbefaler lærerne deg å gjøre? Du hadde sikert hat godt av et COS kurs også! Jeg tror ikke du bør ta konkrete råd fra noen på KG, vi har ikke nok insikt og du aner ikke hvem som gir rådene. Opsøk heller fagpersoner og insister på at du trenger hjelp! 3 1
Mei88 Skrevet 4 timer siden #40 Skrevet 4 timer siden Pippi Lotta skrev (5 minutter siden): Så hun er helt ukontrolerbar? Om du sier gå på rome, ignorerer hun deg? Da trenger du hjelp utenefra, det er jo farlig med en 10 åring som ikke følger noen regler. Du kan starte med å kontakte helsesøster og gjerne snake med læreren om barnets utfordringer. Er hun like ukontrolerbar på skolen? Hvordan hånterer lerene henne og hva anbefaler lærerne deg å gjøre? Du hadde sikert hat godt av et COS kurs også! Jeg tror ikke du bør ta konkrete råd fra noen på KG, vi har ikke nok insikt og du aner ikke hvem som gir rådene. Opsøk heller fagpersoner og insister på at du trenger hjelp! Eneste rådet hun skal ta herfra er å søke hjelp hos lege eller lignende 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå