AnonymBruker Skrevet 27. juni #1 Skrevet 27. juni Er det egentlig så positivt med IPS sparing? Ikke helt forstått det.. At man betaler skatt senere virker som en fordel, men hvorfor det? Hva er skatten mn betaler da enn nå? Jeg liker å ta utgifter med en gang og samtidig er jo de pengene veldig låst... Hvorfor bør man spare i IPS? Anonymkode: cfe8d...31f
AnonymBruker Skrevet 27. juni #2 Skrevet 27. juni En av fordelene er jo at sparebeløpet er fritatt formueskatt, for de som skulle ha betalt det. I tillegg får man skattefradrag nå, på det man sparer hvert år. Man vet jo ikke hvordan skatten blir når man tar ut pengene en gang i fremtiden, men generelt sett så er det en fordel å utsette kostnader: det beløpet du ikke betaler nå kan investeres og generere renter. (Renter man ikke hadde tjent hvis man betaler skatten nå) Men ja, pengene er absolutt låst. Anonymkode: 82665...ff5 1
frenchygirl Skrevet 27. juni #3 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er det egentlig så positivt med IPS sparing? Ikke helt forstått det.. At man betaler skatt senere virker som en fordel, men hvorfor det? Hva er skatten mn betaler da enn nå? Jeg liker å ta utgifter med en gang og samtidig er jo de pengene veldig låst... Hvorfor bør man spare i IPS? Anonymkode: cfe8d...31f Hvis du sparer i IPS så vil beløpet, når du tar det ut skattes med 22 %. Men hvis du f.eks hadde tatt ut samme beløp fra vanlig aksjefond så ville du måtte betalt ca 38 % skatt hvis du tok ut noe av overskuddet. Hvis du setter inn maksbeløpet årlig, som nå er 25.000 kroner, så vil du få en årlig reduksjon i skatten din på 5500 kroner. Siden beløpet man kan sette i IPS årlig er såpass lavt, så syns jeg det er greit å fylle opp, samt å spare i aksjefond og buffer ved siden av. 2
Summeer Skrevet 27. juni #4 Skrevet 27. juni Jeg sparer ikke i ips fordi jeg ikke synes ulempene ved å låse utbetaling over minimum 10 år og til man fyller 80 (og at utbetalingsavtalen også gjelder ved død) veier opp for den reduserte skatten. For min del er det viktig å være gjeldfri og ha mulighet til å hjelpe barna inn på boligmarkedet. Det vil jeg ikke kunne gjøre på samme måte om pengene står på ips. 1
Fossegrimen Skrevet 27. juni #5 Skrevet 27. juni Om du sparer i fond bør du spare alderen din i prosent i IPS. Resten bør gå på ASK. Når det er sagt, er det viktigare ar du er gjeldsfri ved pensjonsalder.
frenchygirl Skrevet 27. juni #6 Skrevet 27. juni Fossegrimen skrev (59 minutter siden): Om du sparer i fond bør du spare alderen din i prosent i IPS. Resten bør gå på ASK. Når det er sagt, er det viktigare ar du er gjeldsfri ved pensjonsalder. Hvor får du denne beregningsregelen fra? Det er jo begrenset beløp årlig man kan sette inn på IPS, 25.000. Si hvis du har tenkt å sette bort 100.000 i året og er 50 år, så funker ikke det der.
magi Skrevet 27. juni #7 Skrevet 27. juni Ja du betaler 22% skatt men får ikke skjermingsfradrag på IPS. Så med mindre du betaler formuesskatt gir det lite mening å velge IPS kontra aksjesparekonto. Pensjonsalderen går opp så hva hvis du trenger pengene før du er 70?
Fossegrimen Skrevet 27. juni #8 Skrevet 27. juni frenchygirl skrev (26 minutter siden): Hvor får du denne beregningsregelen fra? Det er jo begrenset beløp årlig man kan sette inn på IPS, 25.000. Si hvis du har tenkt å sette bort 100.000 i året og er 50 år, så funker ikke det der. Det fungerte betre med den gamle ordninga. På generelt grunnlag trur eg det er sjeldan ein bør spare 100 000 i fond årleg. Da har du vore flink til å betale ned gjeld.
AnonymBruker Skrevet 27. juni #9 Skrevet 27. juni Fant ut at det ikke var så gunstig lenger. Ikke vil jeg låse pengene før jeg blir pensjonist. Så jeg stoppa det. Snakka med rådgiveren min og han var helt enig i at ips var ikke så bra som den var før. Så heller spare i aksjefond. Anonymkode: e07d8...d1e
AnonymBruker Skrevet 27. juni #10 Skrevet 27. juni Fossegrimen skrev (9 minutter siden): Det fungerte betre med den gamle ordninga. På generelt grunnlag trur eg det er sjeldan ein bør spare 100 000 i fond årleg. Da har du vore flink til å betale ned gjeld. For oss som er gjeldfrie og betaler formueskatt, er det helt ypperlig med IPS. Jeg sparer det beløpet som er max tilatt i IPS, og resten (som er godt over 100 000,- pr år) i andre fond. Anonymkode: faef9...0d3 1 1
Fossegrimen Skrevet 27. juni #11 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): For oss som er gjeldfrie og betaler formueskatt, er det helt ypperlig med IPS. Jeg sparer det beløpet som er max tilatt i IPS, og resten (som er godt over 100 000,- pr år) i andre fond. Anonymkode: faef9...0d3 Heilt klart. Eg trur knapt eg kjenner eit menneske som betaler formueskatt, men du har heilt rett!
frenchygirl Skrevet 27. juni #12 Skrevet 27. juni Fossegrimen skrev (29 minutter siden): Det fungerte betre med den gamle ordninga. På generelt grunnlag trur eg det er sjeldan ein bør spare 100 000 i fond årleg. Da har du vore flink til å betale ned gjeld. Jeg er uenig i at man ikke bør spare 100.000 i fond årlig. På hvilket grunnlag tenker du man ikke bør det? Jeg er ikke helt der enda, men det nærmer seg fra neste år. 10.000 i måneden spart gir jo 120.000. Nå brukte jeg dessuten bare 100.000 som et eksempel, for enkelthetens skyld.
AnonymBruker Skrevet 27. juni #13 Skrevet 27. juni Jeg liker at det er særeie. Anonymkode: 8a428...cd6 2
frenchygirl Skrevet 27. juni #14 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg liker at det er særeie. Anonymkode: 8a428...cd6 Godt poeng! 1
Fossegrimen Skrevet 27. juni #15 Skrevet 27. juni frenchygirl skrev (22 minutter siden): Jeg er uenig i at man ikke bør spare 100.000 i fond årlig. På hvilket grunnlag tenker du man ikke bør det? Jeg er ikke helt der enda, men det nærmer seg fra neste år. 10.000 i måneden spart gir jo 120.000. Nå brukte jeg dessuten bare 100.000 som et eksempel, for enkelthetens skyld. Det er jo lurt om du har nedbetalt av dyre lån. Men dei fleste av oss har ikkje 100 000 kvart år, etter å ha betalt lån. Det er i alle fall imponerande.
frenchygirl Skrevet 27. juni #16 Skrevet 27. juni Fossegrimen skrev (37 minutter siden): Det er jo lurt om du har nedbetalt av dyre lån. Men dei fleste av oss har ikkje 100 000 kvart år, etter å ha betalt lån. Det er i alle fall imponerande. Så da snakket du egentlig ikke om at det er sjelden man bør spare 100.000 i fond i året, men at det er sjeldent at man kan spare 100.000 i året? Jeg tror nok det er ganske mange som greier å spare de 8.333 kronene i måneden som man trenger for å komme opp i 100.000 årlig (jeg gjør det selv, men sparer dem for å bruke dem opp til reiser). Jeg tror mange fordeler dem ut på forskjellige ting, noe på vanlig sparekonto / bufferkonto, noe i fond, aksje, krypto o.l, og noe i IPS. 1 1
Fossegrimen Skrevet 27. juni #17 Skrevet 27. juni frenchygirl skrev (Akkurat nå): Så da snakket du egentlig ikke om at det er sjelden man bør spare 100.000 i fond i året, men at det er sjeldent at man kan spare 100.000 i året? Jeg tror nok det er ganske mange som greier å spare de 8.333 kronene i måneden som man trenger for å komme opp i 100.000 årlig (jeg gjør det selv, men sparer dem for å bruke dem opp til reiser). Jeg tror mange fordeler dem ut på forskjellige ting, noe på vanlig sparekonto / bufferkonto, noe i fond, aksje, krypto o.l, og noe i IPS. Ikkje eigentleg. ein KAN jo spare 100 000 årleg i fond sjølv om ein hsr både hus- og billån. Men da meiner eg ein bør betale meir på lånet først. Om ein HAR betalt ned dyre lån, DA er det lurt å pøse på i fond, tenker eg.
AnonymBruker Skrevet 28. juni #18 Skrevet 28. juni Fossegrimen skrev (8 timer siden): Det er jo lurt om du har nedbetalt av dyre lån. Men dei fleste av oss har ikkje 100 000 kvart år, etter å ha betalt lån. Det er i alle fall imponerande. De fleste av oss har vel faktisk generelt kun boliglån og studielån, som ikke er dyre lån og det er definitivt lønnsomt å investere i fond eller annet med høyere avkastning enn lånerenta i stedet for å betale mer enn vi må på lån. Svært mange har mulighet til å spare 8333 kr i mnd hvis man er bevisst på forbruk. Anonymkode: d05cc...164 1
MiaW. Skrevet 28. juni #19 Skrevet 28. juni magi skrev (9 timer siden): Ja du betaler 22% skatt men får ikke skjermingsfradrag på IPS. Så med mindre du betaler formuesskatt gir det lite mening å velge IPS kontra aksjesparekonto. Pensjonsalderen går opp så hva hvis du trenger pengene før du er 70? Du kan starte utbetalingene ved 62 år. 1
Hololo Skrevet 28. juni #20 Skrevet 28. juni Den store fordelen med IPS er at du får utsatt skatt. Dette er kun en fordel om de pengene reinvesteres og kan ligge å gi avkastning og renters rente frem til du starte uttak av IPS konto. Det jeg frykter er at for mange så går disse pengene tilbake til forbruk og da går det plutselig fra å vær en fordel til en ulempe. Da utsette du egentlig bare skatteregningen til senere uten å få noe igjen, da går avkastning på IPS drastisk ned. En annen fordel er at de er særeie, så disse pengene går f.eks utenfor et skilsmisse oppgjør. Jeg sparer selv ikke i IPS, liker ikke tanken på å låse pengene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå