AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:55 #1 Skrevet fredag kl. 15:55 Vi har en 3-åring som akkurat har sluttet med bleie, det er relativt ferskt! Det har vært noen uhell, men det går fremover. Så slo det meg; vi reiser på ferie på mandag, og første delen av ferien er flere lengre kjøreturer! Så lenge hun er våken, tror jeg det skal gå greit. Men hun er ei som sover lenge og godt i bil. Spurte noen venninner, men ingen hadde vært borti problematikken, da alle ungene sluttet med bleie i vinterhalvåret. Så er det noen som har tips? Burde hun sitte i bleie? Er redd at hun blir forvirret, og det forlenger prosessen. Anonymkode: 87e3b...3dc
mommyaka Skrevet fredag kl. 15:59 #2 Skrevet fredag kl. 15:59 Sitte i bleie. Og heller stoppe og se om den er tørig tisse på potte. Forvirret blir hun nok ikke...da kan du jo si at hun blir redd for å tisse bilstol..eller holde seg tilde får vondt 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:00 #3 Skrevet fredag kl. 16:00 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har en 3-åring som akkurat har sluttet med bleie, det er relativt ferskt! Det har vært noen uhell, men det går fremover. Så slo det meg; vi reiser på ferie på mandag, og første delen av ferien er flere lengre kjøreturer! Så lenge hun er våken, tror jeg det skal gå greit. Men hun er ei som sover lenge og godt i bil. Spurte noen venninner, men ingen hadde vært borti problematikken, da alle ungene sluttet med bleie i vinterhalvåret. Så er det noen som har tips? Burde hun sitte i bleie? Er redd at hun blir forvirret, og det forlenger prosessen. Anonymkode: 87e3b...3dc Det er dårlig timing, men overlevbart. Legg tisselaken i bilstolen(gjerne kamuflér det…), IKKE ta på bleie igjen og ha skift lett tilgjengelig. Sjeldent man må kjøre langt for å vrenge bilen for å stoppe. Og så huske å tisse før man starter på en ny etappe…. Anonymkode: 9f5ac...6c5 7 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:00 #4 Skrevet fredag kl. 16:00 mommyaka skrev (1 minutt siden): Sitte i bleie. Og heller stoppe og se om den er tørig tisse på potte. Forvirret blir hun nok ikke...da kan du jo si at hun blir redd for å tisse bilstol..eller holde seg tilde får vondt Helt uenig i at man tar på bleie igjen. Anonymkode: 9f5ac...6c5 7 1
mommyaka Skrevet fredag kl. 16:01 #5 Skrevet fredag kl. 16:01 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt uenig i at man tar på bleie igjen. Anonymkode: 9f5ac...6c5 Hva er din måte?
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:07 #6 Skrevet fredag kl. 16:07 Kall det for reisebleie, går helt sikkert bra, men dette burde dere planlagt bedre 😅 jeg hadde sluttet med bleia i slutten av ferie når reiser er unnagjort eller på våren når varmen melder seg. Anonymkode: 4465c...bcb
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:07 #7 Skrevet fredag kl. 16:07 Vi har blåkladd i bilstolen 😊 Ville ikke tatt på bleie igjen. Anonymkode: aea01...068 3
Luckiness Skrevet fredag kl. 16:10 #8 Skrevet fredag kl. 16:10 Vi har brukt bleie i slike tilfeller. Barnet har ikke tisset i den mens våken. Det har skjedd et par ganger under lengre søvn i bil. Har ikke gått utover avvenningen ellers. Og har fungert helt fint og normalt når bleien tas av igjen. Forklarer barnet hvorfor vi tar på bleien. I tilfelle barnet sovner, er vanskelig og vekke og det skulle skje uhell. Og påminner at vi alltid skal si ifra når vi må på do selv om bleien er på. Har jevnlige dopauser. Dette her har flere i familien og venner gjort med sine barn også. Ikke hørt om noen som har endt et steg tilbake fra avvenningen etter slik bruk. 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:10 #9 Skrevet fredag kl. 16:10 Spør ofte og stopp ofte så går det nok helt fint ☺️ Anonymkode: a79de...20a 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:12 #10 Skrevet fredag kl. 16:12 Blei var absolutt helt nødvendig på lengre bilturer her. Når de måtte på do var det NÅ og det er ikke bare å slenge bilen inn til siden hvor som helst. Anonymkode: 6f298...99b 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:24 #11 Skrevet fredag kl. 16:24 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vi har en 3-åring som akkurat har sluttet med bleie, det er relativt ferskt! Det har vært noen uhell, men det går fremover. Så slo det meg; vi reiser på ferie på mandag, og første delen av ferien er flere lengre kjøreturer! Så lenge hun er våken, tror jeg det skal gå greit. Men hun er ei som sover lenge og godt i bil. Spurte noen venninner, men ingen hadde vært borti problematikken, da alle ungene sluttet med bleie i vinterhalvåret. Så er det noen som har tips? Burde hun sitte i bleie? Er redd at hun blir forvirret, og det forlenger prosessen. Anonymkode: 87e3b...3dc Attends kladder (tissekladder) fra apoteket 😊 vår tuppe sluttet med bleie før 2 år og sov enda i vogn. Så da måtte det brukes. Full kontroll i våken tilstand, men ikke når hun sov. Vi bruker fortsatt kladder i bilstolen daglig vi tilfelle uhell, selv om det aldri skjer 😆. Anonymkode: d3f85...36c
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:25 #12 Skrevet fredag kl. 16:25 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Attends kladder (tissekladder) fra apoteket 😊 vår tuppe sluttet med bleie før 2 år og sov enda i vogn. Så da måtte det brukes. Full kontroll i våken tilstand, men ikke når hun sov. Vi bruker fortsatt kladder i bilstolen daglig vi tilfelle uhell, selv om det aldri skjer 😆. Anonymkode: d3f85...36c Vi hadde også med potte og toalettpapir første lengre biltur etter bleieslutt. Omtrent 1 mnd etter hun sluttet. Det gikk supert. Stoppet langs veien og lot henne tisse i potta 🤣 Anonymkode: d3f85...36c
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:45 #13 Skrevet fredag kl. 16:45 Vi har kladder i setet og skift tilgjengelig. Har reisepotte som vi tar med når vi skal være ute av huset over tid (også typ til lekeplassen e.l.). Bleia kommer på på kvelden, tas av med én gang hun står opp. Ikke ellers. Anonymkode: dda5a...0f6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:46 #14 Skrevet fredag kl. 16:46 Vi la ett tisselaken i setet, og ett håndkle og hadde ekstra skift lett tilgjengelig. I tillegg stoppet vi litt oftere en vi pleier å gjøre. Det gikk overraskende bra! Var ingen uhell som jeg kan huske. Alle mine 3 har sluttet med bleie mai/juni og bilferie i juli 😉 Anonymkode: 0d2cc...e38
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:52 #15 Skrevet fredag kl. 16:52 Vi la tissekladder fra apoteket i setet. Ville ikke tatt på bleie igjen. Anonymkode: dd463...90c
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:00 #16 Skrevet fredag kl. 17:00 Hei, folkens! Tissekladder ser jeg mange nevner! Da skal jeg dra og kjøpe det. Potte, papir, håndkle og skift lett tilgjengelig - den er god. Tisse rett før start, hyppige stopp og dobesøk ved hvert stopp - skal gjøres. Og flere sier vi ikke burde ta på bleien igjen. Da skal vi gi det vårt beste, og så krysser vi fingrene🤞😅🤞 Og for de som syntes dette var dårlig timing av oss; haha, vi hadde nok ikke noe valg! Vi har en viljesterk jente som ikke har vært klar, og for under en uke siden dro hun av seg bleia og proklamerte; jeg vil ha truse! Så da ble det sånn...😂 Anonymkode: 87e3b...3dc 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:24 #17 Skrevet fredag kl. 17:24 Vi gjorde det sammme med 2 åringen i fjor, men valgte å bruke bleie. Vi kaller det «bilbleie» så det ikke er noe tvil om at det kun gjelder i bilen. Vi har gjort det samme hvis vi f.eks skal med tbane til sentrum. Da kaller vi det «bybleie». Det gjør vi fremdeles på lengre bilturer, og opplever ikke at det er forvirrende for henne i det hele tatt. Bruker kun truse ellers og sier i fra selv, men det er veldig digg å slippe å måtte stoppe hele tiden. Anonymkode: 4b37d...9ab 1
mommyaka Skrevet fredag kl. 17:44 #18 Skrevet fredag kl. 17:44 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hei, folkens! Tissekladder ser jeg mange nevner! Da skal jeg dra og kjøpe det. Potte, papir, håndkle og skift lett tilgjengelig - den er god. Tisse rett før start, hyppige stopp og dobesøk ved hvert stopp - skal gjøres. Og flere sier vi ikke burde ta på bleien igjen. Da skal vi gi det vårt beste, og så krysser vi fingrene🤞😅🤞 Og for de som syntes dette var dårlig timing av oss; haha, vi hadde nok ikke noe valg! Vi har en viljesterk jente som ikke har vært klar, og for under en uke siden dro hun av seg bleia og proklamerte; jeg vil ha truse! Så da ble det sånn...😂 Anonymkode: 87e3b...3dc Men husk å se an ditt barn... hvordan de reagerer på dette og takler dette. Noen bare tisser på laken og tenker ikke over det. Noen tisser på den og liker der ikke Noen holder seg for de vil ikke tisse i sete Noen vil ikke tisse på potte når de eks ikke sitter på hjemme do etc... Og husk...det er ikke krise eller verdens undergang om dere tar på bleie på bilturen Dere finner fort ut hva som funker/ ikke funker for dere 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:17 #19 Skrevet fredag kl. 18:17 Mi bestemte seg for å slutte dagen før bilturen i fjor. Gikk over all forventning. Vi kjørte over fjellet og stoppet og tisset i grøfta. Jeg hadde tisselaken med meg på turen, men vi hadde ikke uhell. Føler man er litt tetter på på ferie. Kan sikkert være greit med kladder i sete. Hvis barnet har vært uten bleie i en uke ville jeg ikke puttet på bleie., det er jo nå barnet er motivert. Du kan evnt kjøpe bleieslutt- truser. Anonymkode: f8bc1...3c6 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:32 #20 Skrevet fredag kl. 19:32 Vi hadde samme situasjon i fjor og tok på buksebleie når vi var på reise; den var lett å ta av og på ved dobesøk på veien. Gjorde det både på lange bilturer og på flyturer, ikke når vi var fremme på feriedestinasjonen. Det stoppet ikke utviklingen; etter sommerferien var barnet så å si alltid tørr, i motsetning til rett før. Det var bare en ekstra sikring mot unødvendig stress på turen. Anonymkode: 2e78e...ba9 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå