Gå til innhold

Har du en psykisk lidelse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Isåfall, hvilken? og hvordan påvirker det deg i hverdagen? 

Anonymkode: 3a03b...c4a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

OCD, i hvert fall sånn på papiret. Jeg var helt klart innenfor diagnosen da den ble satt, det preget livsutfoldelsen og gleden i det daglige stort. Klart over fra «quirky vaner» til sykdom.

Så har ting helt klart bedret seg med årene og med adekvat behandling. Godt jeg strengt tatt egentlig ikke oppfyller diagnosekriteriene lenger. 

For min del har psykiatrien/psykologien fungert godt. Det hjelper ikke de som har motsatt opplevelse, åpenbart, men for meg har ting blitt mye bedre. 

Anonymkode: d9822...d35

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg har KPTSD. Det påvirker meg lite i hverdagen nå, heldigvis, og jeg har tatt en lang utdanning og er i full jobb. Har også bygget opp et godt nettverk over mange år. Jeg kan fremdeles dissosiere, og jeg kan ha perioder hvor jeg er dysregulert, men jeg har verktøy for å håndtere det, og det hjelper veldig at jeg vet hva det er og at det går over.

Anonymkode: 33c9d...715

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere angstdiagnoser og engstelig pf. Påvirker nesten alt jeg gjør, lever veldig begrenset. Har hatt perioder hvor det har vært bedre men så plutselig "smeller" det igjen. 

Anonymkode: f6366...efa

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tilbakevendende depressiv lidelse og PTSD. Jeg fungerer bra med diagnosene, fordi jeg har fått traumebehandling og går på stemningsstabiliserende. Men jeg er uføretrygdet, dog også for noe kronisk/medfødt. 

Anonymkode: 5a559...ce2

AnonymBruker
Skrevet

Schizofreni. Upraktisk i hverdagen, og mange hensyn som må tas. Utover dette har jeg full jobb, mann og barn, så fungerer greit. Men slitsomt er det jo. 

Anonymkode: 94fc2...bfb

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tvangspreget pf og emetofobi. Førstnevnte påvirker hverdagen fordi jeg er mer enn vanlig opptatt av regler og å ha kontroll over ting. Sistnevnte gjør at jeg av og til isolerer meg sosialt. 

Anonymkode: 2836e...9ca

AnonymBruker
Skrevet

Bipolar.

Så lenge jeg tar hensyn til den så virker det som den tar hensyn til meg. 

Har det godt.

Anonymkode: 1ed8e...1a5

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

KPTSD og ADHD her.

Kptsd var invalidiserende i perioder frem til jeg fikk veiledning og behandling. Nå håndterer jeg det veldig fint når jeg vet trigger, har bedre selvtillit, kan unnskylde refleksene mine og jeg vet hva som har rot i virkeligheten og hva som er tull.

ADHD er litt verre. Jobbmessig bør jeg gå på medisiner, privat vil jeg(og samboer og barn) at jeg er medisinfri. Jobb må man jo ha så pr nå bruker jeg medisiner. Jeg, lege og arbeidsgiver tenker det er innafor å prøve uten når jeg har fått jobbet meg inn stuktur og vaner etterhvert.

Anonymkode: a3b7d...88d

AnonymBruker
Skrevet

Bipolar 1. Har slitt med fatigue og lite overskudd. Er stabil på medisiner.

Anonymkode: 84522...873

Skrevet

schizoaffektiv lidelse. det går litt opp og ned

tar leponex

Skrevet (endret)

Jeg har kompleks PTSD etter flere tiår i relasjoner, både med biologiske foreldre og en steforelder, preget av langvarige og skadelige mønstre med manipulasjon, avvisning og omsorgssvikt.

Relasjonene var preget av skyld, skam, gaslighting, emosjonell utpressing og stillhet som straff. Det tok meg lang tid å innse at jeg hadde blitt veldig flink til å bagatellisere mine egne reaksjoner.

Jeg har alltid vært den som har prøvd å holde på freden ved å gjøre meg selv mindre, men ikke nå lenger, jeg har nå blitt til the villain men det er ok.

Jeg har også lært at slike mønstre ikke er noe én person kan reparere alene, og at det å ha minimal kontakt ikke er kaldt – det er nødvendig for å beskytte seg selv.

Livet er vanskelig men jeg gjør det beste ut av alt uten å gå i destruktive mønstre selv.

Endret av UnknownUser0
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Unnvikende personlighetssforstyrrelse og på grunn av det så har jeg vært deprimert i perioder. Så jeg går på antidepressiva og går til psykolog. 

Det påvirker meg mest i forhold til relasjoner og i forhold til hvordan jeg fungerer i jobb. Jeg har ingen venner fordi det er ekstremt vanskelig å finne venner og beholde dem, men jeg har av en eller annen grunn klart å få meg samboer. Jeg har vært utenfor jobb i en lengre periode nå på grunn av problemene mine. Jeg ønsker virkelig å være i jobb, men det har vært ekstremt vanskelig tidligere. Allikevel så håper jeg at det vil bedre nå når jeg skal prøve meg. Hvis ikke så ender jeg nok opp med å bli ufør. 

Anonymkode: 357d2...adc

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Isåfall, hvilken? og hvordan påvirker det deg i hverdagen? 

Anonymkode: 3a03b...c4a

Aldri hatt det uansett motgang, noen nedturer og tristhet jo helt klart, men jeg kaller ikke det psykisk lidelse. Det er noe ethvert menneske møter i livet uansett rang og status. 

Anonymkode: 7c4f8...f15

AnonymBruker
Skrevet

Kompleks dissosiativ lidelse, unnvikende personlighetsforstyrrelse med borderline trekk, adhd, stort sett alle former for angst - alt pga svært dårlig oppvekst.

Anonymkode: de921...716

• Hjerte 1
Skrevet

Nei, ikke offisielt. Jeg har nok udiagnosert PTSD, men som jeg i det store og det hele har klart å komme meg ut av, gradvis grunnet terapi (ikke grunnet mental helse), og mye egen research rundt emnet. Mannen min har vært en viktig faktor for å hjelpe meg, skal sies, da han er en av få menn(esker) jeg er svært trygg på.

Skrevet

Generalisert angstlidelse. 

Har hatt angst siden barndommen, men fikk ikke diagnose før jeg måtte sykemeldes, i en alder av 40. 

Angsten er ikke like påtrengende nå som den var de første årene ute av arbeidslivet. Men noen år med høy psykisk belastning har (sannsynligvis, jeg finner ingen annen utløsende faktor) satt seg i kroppen som ME. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har borderline med paranoide trekk. 

Anonymkode: 49f9f...ec1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har borderline med paranoide trekk. 

Påvirker meg egentlig ikke så mye i hverdagen da jeg har gått i behandling i flere år for å unngå at det skal ødelegge for meg.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har flere angstdiagnoser og engstelig pf. Påvirker nesten alt jeg gjør, lever veldig begrenset. Har hatt perioder hvor det har vært bedre men så plutselig "smeller" det igjen. 

Anonymkode: f6366...efa

Hvordan påvirker det?

Anonymkode: e5649...4eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...