Gå til innhold

Til dere som barn med autisme


Fremhevede innlegg

Skrevet

Min nevø (min storebrors sønn) har autisme. Ingen autisme i vår familie, men er 1-2 andre tilfeller i min svigerinnes familie mener jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke sånn at enten er det ingenting eller så må det være autisme. Blir litt som at alle som kjenner noe i kroppen googler og tror de har kreft.
 

 Fint å drøfte med helsestasjonen om det forsetter eller blir verre. Ellers er det vanlig med store variasjoner i språk for et barn som er bare to år. 

Anonymkode: f6b8d...b1e

Nei, men det er jo regresjon hvis de ikke kommer tilbake, og da er det vel autisme?

Jeg har pratet med helsestasjonen, men fikk bare beskjed om å følge med… og barnehagen var ikke beskymret sa de, vent til han blir 3 var beskjeden. Men det er veldig deprimerende å se at sønnen din forsvinner foran øynene dine på en måte :( han hadde en del ord før, nå er det bare mamma, pappa, se, og den. Er redd de også forsvinner i løpet av noen uker… :(

 

vet noen hvor lenge regresjon kan vare? Dagee, uker, mnd, år?

Anonymkode: 8dfc1...651

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Oppmot 85-90 % arvelig så det må vera nokon i familien som har det. 

Anonymkode: 4c83d...d1e

Dette er helt nytt for meg. Kan du vise til gode kilder på dette? Jeg er oppriktig interessert.

På forhånd takk.

Skrevet

Tråden er ryddet for AI-generert innlegg, samt svar til dette.

veronica<3, mod.

Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Dette er helt nytt for meg. Kan du vise til gode kilder på dette? Jeg er oppriktig interessert.

På forhånd takk.

Nytt at autisme er arvelig? Det er ganske kjent (hvis man ikke bor i USA og får høre at det kommer av paracet...), men har noen kilder her

https://medschool.ucla.edu/news-article/is-autism-genetic

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12111747/

https://www.bbc.com/future/article/20250415-the-genetic-mystery-of-why-some-people-develop-autism

For oss som er medlemmer i autismeforeningen er det veldig tydelig at det er genetisk - jeg tror ikke jeg har det selv, men det er temmelig mange av foreldrene på foreldretreffene som helt klart er på spekteret selv. :) Og har flere barn, ikke bare ett, med autisme.

 

Anonymkode: 4fae9...982

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har et barn med Asberger og er nokså sikker på at jeg har det selv, men er for høytfungerende til å få utredning. Jeg er også ganske sikker på at det andre barnet mitt har det, men hun har foreløpig bare fått diagnose sosial fobi/angst. 

Jeg vet ikke om andre i familien som har det, men det er det nok. 

Anonymkode: 3b62c...dae

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nytt at autisme er arvelig? Det er ganske kjent (hvis man ikke bor i USA og får høre at det kommer av paracet...), men har noen kilder her

https://medschool.ucla.edu/news-article/is-autism-genetic

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12111747/

https://www.bbc.com/future/article/20250415-the-genetic-mystery-of-why-some-people-develop-autism

For oss som er medlemmer i autismeforeningen er det veldig tydelig at det er genetisk - jeg tror ikke jeg har det selv, men det er temmelig mange av foreldrene på foreldretreffene som helt klart er på spekteret selv. :) Og har flere barn, ikke bare ett, med autisme.

 

Anonymkode: 4fae9...982

Takk skal du ha. Det er så mange spesifikke påstander som blir lagt fram som selvfølgeligheter, at det er fint å lese slike kilder. Har kikket litt, og skal lese mer.

Igjen, takk!

  • Hjerte 1
Skrevet

en av mine venner har tre barn, der 2 av 3 har autisme diagnoser, ene barnet er alvorlig. Faren i familien ble diagnotisert etter barna. 

så har jeg nabo der barnet har fått Asberger diagnosen, altså, det er helt åpenbarnt at moren burde også hatt diagnosen, men hun ble bare ikke diagnotisert.. 

men det som er , at begge disse foreldre jeg snakker om, de ble sykemeldt og utenfor jobb, etter barnets diagnoser. Akkurat som alt falt fra hverandre. De klarte jo å leve fint frem til det, være i jobb, finne seg et forhold, få utdannelse og få barn. Men etter at barnet fikk disgnosen, da er det akkurat som om de gitt opp, at de ikke passer lengre i samfunnet, og klarer ikke å jobbe, klarer ikke å leve lengre. Det synes jeg er både trist og dumt. Jeg synes vi burde revurdere overdreven diagnotisering. Mennesker er forskjellige, burde det kanskej være litt mer akseptanse for å være såpass annerledes, uten nødvendigivs få diagnosen. 

Anonymkode: 22593...e45

Skrevet

Min sønn på 23 har adhd og Asperger. Jeg har adhd men hadde nok fått en Asperger diagnosen hvis jeg hadde blitt utredet nå. Har en drøss med onkler på morssiden som ikke er diagnosert.  Men tipper mye adhd der. Har et søsken som ikke har blitt utredet men tipper adhd der og. Har flere søskenbarn med adhd diagnosen . Så i familien min så er det mye adhd 

Skrevet

Mitt barn utredes for det nå. 

Jeg mistenker at jeg er autistisk, har slitt sosialt hele livet mitt. 

Det er også definitivt autisme på fars side av familien, selv om jeg tror det kanskje hoppet over ham. 

Anonymkode: 77a4b...fa6

  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

en av mine venner har tre barn, der 2 av 3 har autisme diagnoser, ene barnet er alvorlig. Faren i familien ble diagnotisert etter barna. 

så har jeg nabo der barnet har fått Asberger diagnosen, altså, det er helt åpenbarnt at moren burde også hatt diagnosen, men hun ble bare ikke diagnotisert.. 

men det som er , at begge disse foreldre jeg snakker om, de ble sykemeldt og utenfor jobb, etter barnets diagnoser. Akkurat som alt falt fra hverandre. De klarte jo å leve fint frem til det, være i jobb, finne seg et forhold, få utdannelse og få barn. Men etter at barnet fikk disgnosen, da er det akkurat som om de gitt opp, at de ikke passer lengre i samfunnet, og klarer ikke å jobbe, klarer ikke å leve lengre. Det synes jeg er både trist og dumt. Jeg synes vi burde revurdere overdreven diagnotisering. Mennesker er forskjellige, burde det kanskej være litt mer akseptanse for å være såpass annerledes, uten nødvendigivs få diagnosen. 

Anonymkode: 22593...e45

Men altså. Det skyldes jo neppe diagnosen i seg selv, men hjelpebehovet og totalbelastningen. Og at noe har sett bra ut på utsiden med jobb, familie osv betyr jo ikke at de ikke har hatt det vanskelig uten at noen så det. 

Anonymkode: 03cdd...66f

  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mitt barn utredes for det nå. 

Jeg mistenker at jeg er autistisk, har slitt sosialt hele livet mitt. 

Det er også definitivt autisme på fars side av familien, selv om jeg tror det kanskje hoppet over ham. 

Anonymkode: 77a4b...fa6

Hva slags symptomer har sønnen din?

Anonymkode: 8dfc1...651

Skrevet

Jeg har et barn med autisme, og et med ADHD. Og tror faren til barnet har autisme, og jeg ADHD. Men vi har ingen diagnose på det. Og faren til barna er mer høytfungerende enn sønnen.

Anonymkode: 41725...b96

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har et barn med autisme, og et med ADHD. Og tror faren til barnet har autisme, og jeg ADHD. Men vi har ingen diagnose på det. Og faren til barna er mer høytfungerende enn sønnen.

Anonymkode: 41725...b96

Symptomer på sønn med autsime?

Skrevet
Mrs overtenker skrev (21 minutter siden):

Symptomer på sønn med autsime?

Han har alltid vært veldig forsiktig, rolig, livredd for å gjøre noe feil. Alltid foretrukket å bare leke med 1 barn av gangen. Sliter veldig med sosiale ting, og lyder. Så på skolen har han gått bare deltid fra 5. klasse, og vært i eget rom, med noen få andre elever. Han kan få fullstendig meltdown av 15 min på bussen med en barnehage, I dag er han voksen, og ufør.

Anonymkode: 41725...b96

  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nytt at autisme er arvelig? Det er ganske kjent (hvis man ikke bor i USA og får høre at det kommer av paracet...), men har noen kilder her

https://medschool.ucla.edu/news-article/is-autism-genetic

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12111747/

https://www.bbc.com/future/article/20250415-the-genetic-mystery-of-why-some-people-develop-autism

For oss som er medlemmer i autismeforeningen er det veldig tydelig at det er genetisk - jeg tror ikke jeg har det selv, men det er temmelig mange av foreldrene på foreldretreffene som helt klart er på spekteret selv. :) Og har flere barn, ikke bare ett, med autisme.

 

Anonymkode: 4fae9...982

Hei! Ikke meg du svarer, men jeg lurer på dette: Er graden av autisme også arvelig eller er det bingo om man blir autist med alvorlig grad eller høytfungerende? 
 

Anonymkode: dc6a1...2c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har et barn med Asberger og er nokså sikker på at jeg har det selv, men er for høytfungerende til å få utredning. Jeg er også ganske sikker på at det andre barnet mitt har det, men hun har foreløpig bare fått diagnose sosial fobi/angst. 

Jeg vet ikke om andre i familien som har det, men det er det nok. 

Anonymkode: 3b62c...dae

Hei! Vet ikke om du har lest hele tråden. Men er jeg som spurte om symptomer på høytfungerende. Kan du si litt om dine symptomer? 
 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg lurer på om mannen min kan være høytfungerende autist. Jeg tør ikke si det til ham, men har tenkt at hvis det kan være noe i mine mistanker, så kan det bli litt lettere for meg å forholde meg til noen av hans «sider»… Jeg gjør jo det allerede, men da får jeg en litt tryggere knagg. 

Anonymkode: dc6a1...2c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Ikke meg du svarer, men jeg lurer på dette: Er graden av autisme også arvelig eller er det bingo om man blir autist med alvorlig grad eller høytfungerende? 
 

Anonymkode: dc6a1...2c6

Det er bingo. Jeg og mitt barn har svært ulikt symptomttrykk og funksjonsevne.

  • Liker 1
Skrevet
mamanodrama skrev (3 minutter siden):

Det er bingo. Jeg og mitt barn har svært ulikt symptomttrykk og funksjonsevne.

Kan jeg spørre hva symptomene på sønnen din er?

Anonymkode: 8dfc1...651

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan jeg spørre hva symptomene på sønnen din er?

Anonymkode: 8dfc1...651

Det er en datter. Hun har slitt mye mer enn meg med sensoriske ting. Klær, lyd, synsinntrykk, summen av inntrykk. Hun har språklige vansker (feil syntaks, monotont stemmeleie). Hun hadde ARFID, men det har heldigvis blitt nesten borte med årene. Voldsomt rigid. Veldig forsiktig og engstelig for å prøve nye ting. Tidsblind (det er jeg også), rikt indre liv og lite behov for å være sammen med andre. Foretrekker selskap av dyr. Ironi hos folk vi ikke kjenner godt (noen ganger med de også) er veldig vanskelig å forstå. Det er umulig å ramse opp alt for det er en gjennomgående utviklingsforstyrrelse som påvirker absolutt alt i livet og hvordan vi prossesserer verden. Men her var litt.

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...