Gå til innhold

Til dere som barn med autisme


Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det slik at dere eller partner har hatt noen i familien som har hatt diagnosen eller har det kommet veldig ut av det blå? Hvor genetisk er det?

Jeg har en sønn som jeg er veldig beskymret for, men INGEN i familien har hatt det, så lurer veldig på hva sjansen kan være for at han kan være autistisk?

Anonymkode: 8dfc1...651

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg har det. Jeg har en sønn med det, (av 5 barn) og et barnebarn som har det. Barnebarnet har også ADHD, moren hennes (min datter)  har også ADHD.  jeg tror at også jeg har både adhd og autisme slik som barnebarnet. 

Hva er bekymringen rundt din sønn? 

Mulig at noen i familien din kan ha det uten at de har blitt testet? Kvinner er generelt flinkere til å maskere symptomene enn det menn er. 

Anonymkode: f2046...8f0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Oppmot 85-90 % arvelig så det må vera nokon i familien som har det. 

Anonymkode: 4c83d...d1e

  • Liker 2
Skrevet

Min eks (barnas far) har nok udiagnostisert autisme. 

Anonymkode: adebd...13b

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Oppmot 85-90 % arvelig så det må vera nokon i familien som har det. 

Anonymkode: 4c83d...d1e

At man bærer gen betyr ikke at noen i familien har det.

 

Min venninne har barn med autisme og psykisk utviklingshemming, ingen i noen av de sin familie har det. Kanskje så langt tilbake i tiden at det ikke var noe man satte diagnose på, hvem vet.

Anonymkode: 41f6e...3e6

  • Liker 3
Skrevet

Har et barn med Asperger. Far har ADHD, men jeg tror at han skulle hatt en autismediagnose også. Det tror han selv og psykologen på bup også. 

Anonymkode: 89972...401

  • Liker 1
Skrevet

Det var ingen som hadde diagnose da vi fikk barn. Jeg har blitt diagnostisert senere, og et par nære slektninger har fått ADHD-diagnose (nært beslektede diagnoser).

Jeg er også overbevist om at en tante og en besteforelder er autister, uten at det er gjort noen utredning der. 

Det er en diagnose med svært høy grad av arvelighet. 

Anonymkode: b9538...857

Skrevet

Nesten alle mine foreldres 8 barnebarn har adhd eller autisme. Vi tror min bror har adhd og snev av autisme. Samme med min søster. Usikker på meg selv. Merker lite symptomer på det. I såfall er det et snev av autisme. 

Men vi i familien tror at foreldrene/besteforeldrene har adhd og autisme. 

Alle voksne i familien har likevel greid seg greit gjennom livet og nesten alle har høyere utdanning og gode jobber.

Barna sliter mer enn vi gjorde. 

Anonymkode: 92ab0...c02

Skrevet

Hva er egentlig symptomer hvis man har høytfungerende autisme? Har av og til lurt på om min mann er litt på spekteret. Han har f eks ingen intuisjon. F eks hvis jeg skal sette noe inn i oppvaskmaskinen, så flytter han seg ikke med mindre jeg uttrykkelig ber om det - selv om jeg står der med en skitten tallerken i hånden. For meg er det en åpenbar grunn til å flytte seg, men han må jeg spørre om han kan passe seg litt. Selvsagt gjør jeg det på en pen måte, men synes det er litt rart at han ikke forstår det av seg selv. 
 

Beklager hvis dette er et dumt spørsmål. Jeg kan ikke så mye om autisme. 

Anonymkode: dc6a1...2c6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Både jeg og faren til ungene har det. En besteforelder på min mors side og en på farssiden. Ett av mine tre barn har det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva er egentlig symptomer hvis man har høytfungerende autisme? Har av og til lurt på om min mann er litt på spekteret. Han har f eks ingen intuisjon. F eks hvis jeg skal sette noe inn i oppvaskmaskinen, så flytter han seg ikke med mindre jeg uttrykkelig ber om det - selv om jeg står der med en skitten tallerken i hånden. For meg er det en åpenbar grunn til å flytte seg, men han må jeg spørre om han kan passe seg litt. Selvsagt gjør jeg det på en pen måte, men synes det er litt rart at han ikke forstår det av seg selv. 
 

Beklager hvis dette er et dumt spørsmål. Jeg kan ikke så mye om autisme. 

Anonymkode: dc6a1...2c6

Eh.. Han kan jo bare være litt dum? 😅 Du må nok ha flere eksempler enn det der og det er uansett ingen her inne som kan gi noen diagnose over nett. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har to barn med autisme. Jeg mistenker at min bror også kan være på spekteret, men ellers er det ikke noen i hverken min eller min manns familie.

Anonymkode: 125b6...e6c

Skrevet

Jepp, har ett barn med Aspergers, og det to søskenbarn med samme diagnose, pluss at jeg mistenker at min mann også har det. 
Har en veldig merkelig svigermor som jeg har slitt litt med. Ikke utenkelig at det er hun som har ført det videre i slekta….

Anonymkode: 12204...0c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva er egentlig symptomer hvis man har høytfungerende autisme? Har av og til lurt på om min mann er litt på spekteret. Han har f eks ingen intuisjon. F eks hvis jeg skal sette noe inn i oppvaskmaskinen, så flytter han seg ikke med mindre jeg uttrykkelig ber om det - selv om jeg står der med en skitten tallerken i hånden. For meg er det en åpenbar grunn til å flytte seg, men han må jeg spørre om han kan passe seg litt. Selvsagt gjør jeg det på en pen måte, men synes det er litt rart at han ikke forstår det av seg selv. 
 

Beklager hvis dette er et dumt spørsmål. Jeg kan ikke så mye om autisme. 

Anonymkode: dc6a1...2c6

Nei, det handler mer om rigiditet. At han må han ting på sin måte, blir sliten av sosial aktivitet, trenger mye alenetid. F.eks. Og det at man tar ting bokstavelig,  sliter med sosiale koder / ironi. 

 

Anonymkode: f2046...8f0

  • Liker 2
Skrevet

Både sønnen (12) og jeg (42) har fått diagnoser i år. Han har autisme, jeg har AuDHD. 

Han har ei kusine og en tremenning med autismediagnose. Jeg er helt sikker på at det er genetisk fra mammas side. Mamma er bla. den mest rigide personen jeg vet om, men ser det absolutt ikke selv. Begge brødrene mine har nok autisme og storebror har nok adhd i tillegg, som meg. Jeg har ingen kontakt med storebror pga ustabilt humør og ekstremt temperament hos bror. 

Jeg så tegnene på sønnen fra 3-års alder, men far har nektet for både vansker og utredning hele veien. Først når sønnen ble 12 år og kuttet kontakten med far, gikk han med på utredning, for "det måtte jo være noe når han oppfører seg sånn". Sønnen gjennomskuet far som narsissist som veldig ung, han vet bare ikke at det heter det (enda).  

Anonymkode: 0e612...423

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 2 år har de siste mnd begynt å miste ord. Vet ikke om han har glemt de eller om han ikke vil si det? Men sier mye mindre enn før. Vet ikke om det er en fase eller om det er autisme? :( må sies at alt annet er normalt..

Anonymkode: 8dfc1...651

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, det handler mer om rigiditet. At han må han ting på sin måte, blir sliten av sosial aktivitet, trenger mye alenetid. F.eks. Og det at man tar ting bokstavelig,  sliter med sosiale koder / ironi. 

 

Anonymkode: f2046...8f0

Tusen takk for seriøst svar. Han er veldig opptatt av at det kun er det som blir sagt direkte som gjelder. Altså han klarer ikke å «lese mellom linjene». Kan også henge seg opp i detaljer. Ironi går greit. Det er autisme i familien, så er derfor jeg lurer. Han som er diagnostisert har de klassiske tegnene. 
Mener ikke å sette noen merkelapp eller diagnose på mannen min. Det spiller uansett ingen rolle. Han er en super far, ektemann og klarer seg bra i arbeidslivet og har venner. Men stusser på noen ting som faller helt naturlig for meg og barna. Så har lurt litt innimellom om han kan være en høytfungerende. 

Anonymkode: dc6a1...2c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Min sønn på 2 år har de siste mnd begynt å miste ord. Vet ikke om han har glemt de eller om han ikke vil si det? Men sier mye mindre enn før. Vet ikke om det er en fase eller om det er autisme? :( må sies at alt annet er normalt..

Anonymkode: 8dfc1...651

Det er ikke sånn at enten er det ingenting eller så må det være autisme. Blir litt som at alle som kjenner noe i kroppen googler og tror de har kreft.
 

 Fint å drøfte med helsestasjonen om det forsetter eller blir verre. Ellers er det vanlig med store variasjoner i språk for et barn som er bare to år. 

Anonymkode: f6b8d...b1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Min sønn på 2 år har de siste mnd begynt å miste ord. Vet ikke om han har glemt de eller om han ikke vil si det? Men sier mye mindre enn før. Vet ikke om det er en fase eller om det er autisme? :( må sies at alt annet er normalt..

Anonymkode: 8dfc1...651

Snakk med barnehagen eller helsestasjonen om du er bekymret, men det kan bare være at han er opptatt med andre ting i en periode. Eller ikke vil si ting på oppfordring? 

Anonymkode: 03cdd...66f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tusen takk for seriøst svar. Han er veldig opptatt av at det kun er det som blir sagt direkte som gjelder. Altså han klarer ikke å «lese mellom linjene». Kan også henge seg opp i detaljer. Ironi går greit. Det er autisme i familien, så er derfor jeg lurer. Han som er diagnostisert har de klassiske tegnene. 
Mener ikke å sette noen merkelapp eller diagnose på mannen min. Det spiller uansett ingen rolle. Han er en super far, ektemann og klarer seg bra i arbeidslivet og har venner. Men stusser på noen ting som faller helt naturlig for meg og barna. Så har lurt litt innimellom om han kan være en høytfungerende. 

Anonymkode: dc6a1...2c6

Det å ikke kunne lese mellom linjene og å henge seg opp i detaljer, ta ting bokstavelig er typiske tegn. Andre ting jeg kan komme på er det å være ømfintlig for lyd. (F.eks å ha misofoni). OCD følger også ofte med. Samme med lysømfintligher og sanseinntrykk generelt  som hjernen har problemer med å filtrere. 

Anonymkode: f2046...8f0

  • Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...