AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #1 Skrevet 14 timer siden Strever litt med noe min venninne gjorde for en tid tilbake. Det kom opp nå, fordi hun nylig gjorde noe lignende og jeg revurderer hele vennskapet. Hun er ellers snill og hyggelig å være sammen med. Vi var på en fest utendørs og det ble plutselig veldig sent, så jeg mistet siste buss. Det var planen at jeg skulle hjem, hadde ikke pakket for overnatting. Fikk ikke tak i taxi, og ingen andre skulle hjem. Jeg kjente ikke de andre på festen. Min veninne og mannen hadde leid en hytte der festen var. Det var veldig mørkt, og over en mil og gå. Jeg var ikke full, men veldig trøtt. Det føltes skummelt, og jeg spurte om å få sove på sofaen i hytta til det ble lyst. Et par timer. Min veninne sa nei. Hun sa at dette var en typisk situasjon hvor hun måtte sette grenser for seg selv. Jeg ble flau, pleier aldri å be henne om tjenester, følte meg som en plagsom inntrenger. Begynte å gå hjemover i mørket. Det begynte å regne. Ble sittende og halvsove i et busskur til det ble lyst. Denne episoden har plaget meg lenge. Har hjulpet henne med mye opp igjennom årene. Vi har kjente hverandre siden barndommen. Hun visste jo at det var farlig, og at det regnet. Nylig "satte hun også grenser for seg selv", ved å avlyse vår avtale og finne på noe annet, når jeg var på vei. Kjente bare at jeg fikk veldig nok. Hun gjorde jo noe annet i steden, det var ikke som om hun ble syk og avlyste. Mulig dette gamle ligger og gnager, sånn at hun hadde litt lite å gå på. Anonymkode: 443b5...e5c 16
Plexi Skrevet 14 timer siden #2 Skrevet 14 timer siden I all verden, hadde aldri sagt nei til dette. Hun får du bare avskrive, ingen god venn. 23 7
ElectricScum Skrevet 13 timer siden #3 Skrevet 13 timer siden Å "sette grenser for seg selv" er blitt en ny måte å drite i andre på, som høres veldig flott ut. 19 13
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Skrevet 13 timer siden Jeg hadde først og fremst passet på tiden, det blir ikke "plutselig sent". Men det sagt, så hadde jeg ikke regnet dette som vennskap. Med mindre det ligger noe bak at hun må sette grenser for seg selv. Hvorfor var dette farlig og skummelt forresten? Kjipt å måtte gå en time midt på natta, men neppe så farlig. Anonymkode: c2eaf...15d 5 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #5 Skrevet 13 timer siden Du kan ikke lempe ditt problem over på en venninne. Du er selv ansvarlig for å komme deg hjem fra fest. Nå har du fått en lærepenge slik at du passer tiden ved en annen anledning. Du har ingen grunn til å avvikle et venninneforhold fordi du har driti på draget, men kanskje hun har siden hun føler behov for å sette grenser. Anonymkode: 3a698...e24 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Strever litt med noe min venninne gjorde for en tid tilbake. Det kom opp nå, fordi hun nylig gjorde noe lignende og jeg revurderer hele vennskapet. Hun er ellers snill og hyggelig å være sammen med. Vi var på en fest utendørs og det ble plutselig veldig sent, så jeg mistet siste buss. Det var planen at jeg skulle hjem, hadde ikke pakket for overnatting. Fikk ikke tak i taxi, og ingen andre skulle hjem. Jeg kjente ikke de andre på festen. Min veninne og mannen hadde leid en hytte der festen var. Det var veldig mørkt, og over en mil og gå. Jeg var ikke full, men veldig trøtt. Det føltes skummelt, og jeg spurte om å få sove på sofaen i hytta til det ble lyst. Et par timer. Min veninne sa nei. Hun sa at dette var en typisk situasjon hvor hun måtte sette grenser for seg selv. Jeg ble flau, pleier aldri å be henne om tjenester, følte meg som en plagsom inntrenger. Begynte å gå hjemover i mørket. Det begynte å regne. Ble sittende og halvsove i et busskur til det ble lyst. Denne episoden har plaget meg lenge. Har hjulpet henne med mye opp igjennom årene. Vi har kjente hverandre siden barndommen. Hun visste jo at det var farlig, og at det regnet. Nylig "satte hun også grenser for seg selv", ved å avlyse vår avtale og finne på noe annet, når jeg var på vei. Kjente bare at jeg fikk veldig nok. Hun gjorde jo noe annet i steden, det var ikke som om hun ble syk og avlyste. Mulig dette gamle ligger og gnager, sånn at hun hadde litt lite å gå på. Anonymkode: 443b5...e5c Da syntes jeg du også skal avlyse etter hun har begynt å reise til deg en annen gang. Da sier du at du må på shpping og at du må sette grenser for deg selv. Det er å legge ballen over på henne. Mest sannsynlig kommer hun da til å kutte deg ut, men det er det som sier noe om vennskapet. Eller så ber hun om unskyld for sin dårlige oppførsel Anonymkode: 2deb6...641 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde først og fremst passet på tiden, det blir ikke "plutselig sent". Men det sagt, så hadde jeg ikke regnet dette som vennskap. Med mindre det ligger noe bak at hun må sette grenser for seg selv. Hvorfor var dette farlig og skummelt forresten? Kjipt å måtte gå en time midt på natta, men neppe så farlig. Anonymkode: c2eaf...15d Ja, jeg følte meg jo dum, det var jo meg som hadde det for gøy og plutselig var det blitt sent. Så følte ikke at jeg kunne si noe på at hun sa nei. Det føltes skummelt fordi veien jeg måtte gå var uten lys, smal og 80 sone, og det ble veldig mørkt. Hadde ikke nok klær, refleks eller lykt og lite strøm på telefonen. Så det plager meg alikevel at hun sa nei. Anonymkode: 443b5...e5c 5 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Skrevet 12 timer siden Ut fra det første du forteller høres det jo ut som det er du som er problemet og hun som lenge har tenkt hun må sette grenser for seg selv overfor deg. Selv hadde jeg ikke orker venner som ikke evner å komme seg hjem og i stedet fokuserte på hvor mørkt og kaldt det var. Du er voksen. Ut fra det andre du forteller kan det høres ut som hun setter grenser vilkårlig, men du forteller så kort, og basert på det første du forteller, så mistenker jeg det ligger mer til historien. Også dette med at du vurderer om DU må bryte vennskapet, når det åpenbart er noe hun allerede er godt i gang med. Det virker litt som du prøver å komme i forkjøpet og gjøre dette til din idé. KG er for øvrig som å være på tivoli, når trådstarter høres rasjonell ut, da blir hun hetset og tråkket på, når hun høres tonedøv ut så blir hun støttet. Anonymkode: 3427f...874 4
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor var dette farlig og skummelt forresten? Kjipt å måtte gå en time midt på natta, men neppe så farlig. Anonymkode: c2eaf...15d Nettopp, og hvis det er så farlig, hvorfor passet man ikke selv bedre på? Anonymkode: 3427f...874 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Strever litt med noe min venninne gjorde for en tid tilbake. Det kom opp nå, fordi hun nylig gjorde noe lignende og jeg revurderer hele vennskapet. Hun er ellers snill og hyggelig å være sammen med. Vi var på en fest utendørs og det ble plutselig veldig sent, så jeg mistet siste buss. Det var planen at jeg skulle hjem, hadde ikke pakket for overnatting. Fikk ikke tak i taxi, og ingen andre skulle hjem. Jeg kjente ikke de andre på festen. Min veninne og mannen hadde leid en hytte der festen var. Det var veldig mørkt, og over en mil og gå. Jeg var ikke full, men veldig trøtt. Det føltes skummelt, og jeg spurte om å få sove på sofaen i hytta til det ble lyst. Et par timer. Min veninne sa nei. Hun sa at dette var en typisk situasjon hvor hun måtte sette grenser for seg selv. Jeg ble flau, pleier aldri å be henne om tjenester, følte meg som en plagsom inntrenger. Begynte å gå hjemover i mørket. Det begynte å regne. Ble sittende og halvsove i et busskur til det ble lyst. Denne episoden har plaget meg lenge. Har hjulpet henne med mye opp igjennom årene. Vi har kjente hverandre siden barndommen. Hun visste jo at det var farlig, og at det regnet. Nylig "satte hun også grenser for seg selv", ved å avlyse vår avtale og finne på noe annet, når jeg var på vei. Kjente bare at jeg fikk veldig nok. Hun gjorde jo noe annet i steden, det var ikke som om hun ble syk og avlyste. Mulig dette gamle ligger og gnager, sånn at hun hadde litt lite å gå på. Anonymkode: 443b5...e5c Du er grei å ha når det passer henne. Ikke omvendt. Anonymkode: 9b89a...3f4 7 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #11 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nettopp, og hvis det er så farlig, hvorfor passet man ikke selv bedre på? Anonymkode: 3427f...874 Så du ville ikke vært snill med venner hvis de var litt ubetenksomme en gang? Jeg hadde ikke latt noen jeg kjente gå 1 mil etter fest midt på natta. Hadde ikke behøvd å være en venn engang. Det handler ikke om at jeg ville tenkt det var farlig, men kjipt for personen. Anonymkode: 33441...b25 16 2
Muskath Skrevet 12 timer siden #12 Skrevet 12 timer siden Det var utrolig dårlig gjort av din venninne. Ville ikke betraktet henne som god venn lenger og trukket meg rolig ut av vennskapsforholdet. 8 2
AprilLudgate Skrevet 12 timer siden #13 Skrevet 12 timer siden Om dere har kjent hverandre lenge hadde jeg først spurt hva dette handler om? Hun sier «sette grenser»: kan hun utdype hva hun legger i dette ovenfor deg og disse situasjonene. Ikke ta det på sms/DM. 7
Lolleren Skrevet 12 timer siden #14 Skrevet 12 timer siden Men hvorfor var du ikke med og leide hytte du også? Kan det være at de har spurt deg om å være med å spleise på hytta, men du går for gratis overnatting i stedet? For de leier jo likevel så da kan jeg bare late som jeg skal ta bussen, for hun lar meg jo ikke gå? Var dette tanken? Har du gjort dette før? Snyltet? For meg høres det ut som hun setter grenser for ei som ofte innlemmer seg i hennes og mannens planer? 2 3
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #15 Skrevet 12 timer siden AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Om dere har kjent hverandre lenge hadde jeg først spurt hva dette handler om? Hun sier «sette grenser»: kan hun utdype hva hun legger i dette ovenfor deg og disse situasjonene. Ikke ta det på sms/DM. Det er ofte at folk som har hatt med grensesprengende mennesker å gjøre lærer seg å sette grenser i voksen alder. Jeg har hatt med slike mennesker å gjøre. Jeg har da forklart dem opp i eninga i flere år, hvor grensene mine går, men noen skal alt tid " Bare" en gang til, eller så sier de at de har du aldri sagt før. Derfor kan slike meldinger høres bastante ut, fordi vedkommende som tråkker over grensene alltid har gjort det og virker som at den har noe galt med både viljen og hørselen. Derfor gir jeg heller ikke forklaringer til dem lenger. Fordi de har hørt det 1000 ganger før, men de tror at bare de sprenger grensene litt til, vil den som satte den grensen tø den opp.. fordi det har alltid skjedd før. Og slik fortsetter folk å sprenge andre sine grenser. En gang må nok være nok. Heier på folk som setter grenser. Anonymkode: dfeae...89a 1
ElectricScum Skrevet 12 timer siden #16 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ut fra det første du forteller høres det jo ut som det er du som er problemet og hun som lenge har tenkt hun må sette grenser for seg selv overfor deg. Selv hadde jeg ikke orker venner som ikke evner å komme seg hjem og i stedet fokuserte på hvor mørkt og kaldt det var. Du er voksen. Ut fra det andre du forteller kan det høres ut som hun setter grenser vilkårlig, men du forteller så kort, og basert på det første du forteller, så mistenker jeg det ligger mer til historien. Også dette med at du vurderer om DU må bryte vennskapet, når det åpenbart er noe hun allerede er godt i gang med. Det virker litt som du prøver å komme i forkjøpet og gjøre dette til din idé. KG er for øvrig som å være på tivoli, når trådstarter høres rasjonell ut, da blir hun hetset og tråkket på, når hun høres tonedøv ut så blir hun støttet. Anonymkode: 3427f...874 Du velger å anta at TS er en uansvarlig surrekopp som stadig vekk glemmer tida og gjør seg til en byrde for sine omgivelser. Er det noen grunn til at du velger en såpass uflatterende og negativ tolkning, eller ville du bare bidra på tivoli-fronten? 10 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Skrevet 12 timer siden Det er jo ikke en veninne. I en slik situasjon hadde jeg selv sagt at du må overnatte. Å bryte en avtale når du er på vei, for å gjøre noe annet, er både uhøflig og lite vennskapelig. Det er ikke slikt man gjør når man skal sette grenser. Dette er bare stygt. Jeg hadde kuttet ut en sånn " veninne". Hun vil deg ikke vel, og hun er ikke til å stole på. Anonymkode: 778c9...1dd 8 1
Uanonym bruker Skrevet 12 timer siden #18 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så du ville ikke vært snill med venner hvis de var litt ubetenksomme en gang? Jeg hadde ikke latt noen jeg kjente gå 1 mil etter fest midt på natta. Hadde ikke behøvd å være en venn engang. Det handler ikke om at jeg ville tenkt det var farlig, men kjipt for personen. Anonymkode: 33441...b25 Enig i dette. Selvsagt har man selv ansvaret for å komme seg hjem, men alle kan jo gjøre en feil i blant. Hva skal man med venner som aldri gidder å gjøre noe for å hjelpe en? Jeg hadde heller aldri latt noen være nødt til å gå en mil midt på natta for å slippe å la dem sove over hos meg. Hun høres lite raus ut. Jeg opplever også "sette grenser for seg selv" som et trend-uttrykk mange bruker som eufemisme for å være egoistisk. Klart man i noen tilfeller faktisk må sette grenser, men det TS beskriver, høres ikke ut som et slikt tilfelle. Hva med å ta det opp med henne? 9 1
AprilLudgate Skrevet 12 timer siden #19 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ofte at folk som har hatt med grensesprengende mennesker å gjøre lærer seg å sette grenser i voksen alder. Jeg har hatt med slike mennesker å gjøre. Jeg har da forklart dem opp i eninga i flere år, hvor grensene mine går, men noen skal alt tid " Bare" en gang til, eller så sier de at de har du aldri sagt før. Derfor kan slike meldinger høres bastante ut, fordi vedkommende som tråkker over grensene alltid har gjort det og virker som at den har noe galt med både viljen og hørselen. Derfor gir jeg heller ikke forklaringer til dem lenger. Fordi de har hørt det 1000 ganger før, men de tror at bare de sprenger grensene litt til, vil den som satte den grensen tø den opp.. fordi det har alltid skjedd før. Og slik fortsetter folk å sprenge andre sine grenser. En gang må nok være nok. Heier på folk som setter grenser. Anonymkode: dfeae...89a Er du venninna til TS? 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #20 Skrevet 11 timer siden Her er det nok to sider. Kjenner jeg også ville blitt irritert hvis venninna mi, som ikke ville betale for overnatting, bestemte seg for å overnatte gratis likevel. Og kanskje det var avtalt en (betalt) kjærestehelg med lang frokost i sengen etc. Da er det veldig kjipt å ha en venninne på sofaen, som kanskje sover til langt på dag og blir en stund- for så å gå og overlate utvask til de som har leid (betalt). På den andre siden er det bedritent å la deg gå hjem midt på natten- i regn og mørket. Hvem gjør sånn??. Det ville jeg aldri ha gjort med mine venninner. Jeg kunne nok blitt irritert inni meg, men jeg hadde svelget den kamelen for vennskapets skyld. Det er også dårlig gjort å avlyse når du er på vei. Det er to mulige versjoner her: enten er hun en dårlig venninne som tenker mest på seg selv. Ellers er du den egoistiske venninna som har gjort dette mange ganger før), og tatt en snill venninne for gitt. Tilslutt presser det seg fram grenser som ellers ikke ville vært satt i et vennskap. Bare ts og venninnen knows.. Anonymkode: 7377b...c7c 7 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå