Gå til innhold

Barnet er allergisk mot katten

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en på snart 13 år som er blitt allergisk mot katten vår.

Han har litt røde øyne, noen dager hovne. Har ikke symptomer fra øynene hver dag, og sier det ikke er plagsomt. Kanskje ser det værre ut enn det er.

Noen netter har han tett nese og han nyser av og til. Er heller ikke særlig plagsomt ifølge han.

Får øyedråper og allergitabletter hver morgen.

Jeg lurer på om det kan "gå greit" å leve med katt når man har et allergisk barn? Eller kan det bli verre? Har også hørt at noen barn kan venne seg til katten, og at allergien kan bli mildere ?

Anonymkode: 5a1b0...b74

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta allergimedisin hver dag. Får det på blå resept.

Jeg er allergisk mot katter, har egen katt. 

Kan reagere voldsomt på noen katter, andre lite. Men cetrizin hver dag tar jeg uansett.

Anonymkode: 0025b...1de

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg utviklet katteallergi mens jeg hadde katt (hadde da hatt katt i 10 år). Allergien startet veldig mildt, og det tok mange år før den var så ille at jeg ikke kunne ha katt. Men rundt den tiden døde den siste katten av alderdom, så det løste seg jo.

Hvis gutten din har greit med allergimedisin, er det vel bare å se det an med tiden om det går greit? 

Anonymkode: a871d...099

AnonymBruker
Skrevet

Det er også mulig å få vaksine mot katteallergi. 

Anonymkode: 20c85...418

• Nyttig 8
Skrevet (endret)

Det finnes kattemat som kan gjøre katten mer allergivennlig også 😊 prøv å google og se om det kan kjøpes i Norge! Det lages med egg fra høner som har gått sammen med katt og produsert «antistoffer»

Endret av BeeKind
AnonymBruker
Skrevet

Her er alle i familien litt allergisk mot katt  og kke ekstremt lengre slik som i barndommen. Det hadde ikke gått om de var utekatter, men siden de er inne vaskes de med jevne mellomrom. Vi børster dem for å fjerne mest mulig hår og fjerner hår generelt fra møbler o.l. Ingen av kattene får lov til å være på soverom og vi har også beskyttelse på sofaen som kan fjernes når vi selv ønsker å legge oss ned o.l Vasker hendene etter å ha kost med dem over en lengre periode og tar ikke i øynene våre/ansiktet om de er inne i en periode hvor de røyter mye. Det finnes også selvsagt medisiner og eventuell vaksine.  

Anonymkode: f9458...448

AnonymBruker
Skrevet

Angående vaksine mot pelsdyr, hvor får man det?

Samboer er også allergisk mot både pollen og katt. Legen hans sa at det ikke finnes slik vaksine mot pelsdyr?

Men når jeg googler finner jeg at det kan gis i noen tilfeller, men da kan man ikke bo med katt selv...

AnonymBruker
Skrevet

Min venn (voksen) går til immunisering («vaksinering») for å tåle katt bedre. Han har ikke katt selv, men familiemedlemmer har. Så det er noe som bør undersøkes om kan være aktuelt. Selvsagt i tillegg til god og oppdatert bruk av allergimedisin.

Hvis det er mulig at noen rom (inkludert hans soverom) er uten adgang for katten så kan jo det gi et fristed. F.eks. hvis det er en loftstue eller kjellerstue han er mye.

Anonymkode: f76b9...ab8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Allergimedisin burde ikke gis til folk på blå resept bare fordi de ønsker å fortsette med å utsette seg for det de er allergisk mot. Vil du ha pus? Betal for medisinene selv. 

Jeg er også i mot å medisinere barnet fordi dere vil beholde pus. Stakkars gutt. 

Anonymkode: 7e190...cf8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Allergimedisin burde ikke gis til folk på blå resept bare fordi de ønsker å fortsette med å utsette seg for det de er allergisk mot. Vil du ha pus? Betal for medisinene selv. 

Jeg er også i mot å medisinere barnet fordi dere vil beholde pus. Stakkars gutt. 

Anonymkode: 7e190...cf8

Riktig god dag til deg også.

Anonymkode: 0025b...1de

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan hende barnet trenger annen allergi medisin. 

Er barnet testet for katteallergi? 

For er pus utekatt kan det være pollenallergi også. Pollenallergi kan man ha året rundt. Så test barnet hvis det ikke er blitt gjort 😊

Samboer er allergisk. Vi har 2 katter. Han reagerer mindre på kattene jo lenger tid han bor med dem. Men andre sine katter reagerer han fort og mye. 

Anonymkode: 960d7...b16

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, så lenge gutten ikke plages nevneverdig så er det jo greit, men terskelen for å omplassere katten hvis gutten virkelig plages syns jeg skal senkes. 

Det er helt unødvendig å skulle plages i eget hjem, når man kan unngå det. 

Anonymkode: 5d06e...893

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er allergisk skal man holde seg unna det man er allergisk for hver eneste dag. Det er faktisk oppskriften på å bli mer allergisk. 

Små mengder allergen kan virke forebyggende, men når det først har brutt ut er det ingen fordeler med å tyne immunforsvaret 

Anonymkode: d0d15...0ec

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal du seriøst dope gutten ned med allergimedisin fordi du pinadø må ha en katt? Og du forventer det på blå resept?

Stakkars barn, dine prioriteter er jo fullstendig på trynet! 

Hilsen mor til en med katteallergi som ikke engang kan besøke vennene sine som har katt - han blir faktisk kjempedårlig! Aldri i verden om jeg ville latt ham gå på faste medisiner bare for å tilfredsstille mine behov for å ha en katt løpende inn og ut her og sove i sengene våre!

Anonymkode: 0ff3c...aac

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere testet ham? Du vet at det er katt og ikke pollen ell.l?

Anonymkode: 5556f...e21

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Skal du seriøst dope gutten ned med allergimedisin fordi du pinadø må ha en katt? Og du forventer det på blå resept?

Stakkars barn, dine prioriteter er jo fullstendig på trynet! 

Hilsen mor til en med katteallergi som ikke engang kan besøke vennene sine som har katt - han blir faktisk kjempedårlig! Aldri i verden om jeg ville latt ham gå på faste medisiner bare for å tilfredsstille mine behov for å ha en katt løpende inn og ut her og sove i sengene våre!

Anonymkode: 0ff3c...aac

Jeg tror du må lese innlegget mitt en gang til.

Dope ned? Han har ingen bivirkninger på allergitablettene.

Forventer å få det på blåresept, hvor har jeg skrevet det?

Katten er forresten innekatt og har ikke adgang til soverommene. Han har luftrenser på rommet og sover med lukket dør.

Gutten er 12, snart 13 og kan da selv snakke for seg. Blir det for plagsomt må den omplasseres, så klart. Per nå sier han at symptomene IKKE er plagsomme.

Jeg og faren SYNES derimot det ser plagsomt ut med hovne/røde øyne. Og vi ønsker ikke at det blir verre, så da gir vi øyedråper.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har dere testet ham? Du vet at det er katt og ikke pollen ell.l?

Anonymkode: 5556f...e21

Han har ingen symptomer når han er utendørs. Får symptomer etter kos med katten,så er nok den. Det hjelper en del at han er såpass stor at han kan unngå å gni seg i øynene og vaske hender da, men om han glemmer det så blir øynene hovne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror du må lese innlegget mitt en gang til.

Dope ned? Han har ingen bivirkninger på allergitablettene.

Forventer å få det på blåresept, hvor har jeg skrevet det?

Katten er forresten innekatt og har ikke adgang til soverommene. Han har luftrenser på rommet og sover med lukket dør.

Gutten er 12, snart 13 og kan da selv snakke for seg. Blir det for plagsomt må den omplasseres, så klart. Per nå sier han at symptomene IKKE er plagsomme.

Jeg og faren SYNES derimot det ser plagsomt ut med hovne/røde øyne. Og vi ønsker ikke at det blir verre, så da gir vi øyedråper.

Å gi barnet ansvaret for å si fra at plagene er for store, så dere må kvitte dere med katten er 

UMENNESKELIG

slemt å pålegge enn 12-åring. KLART SIER han at han ikke plages!!!

Anonymkode: 5d06e...893

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare gi bort eller avlive katten? Er ikke barnets helse mer verdt enn det liksom? 

Anonymkode: 0944d...39f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke bare gi bort eller avlive katten? Er ikke barnets helse mer verdt enn det liksom? 

Anonymkode: 0944d...39f

Avlive en frisk katt? Insane 

Anonymkode: 0f7d7...e2b

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...