Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står midt i et samlivsbrudd - hvor vi begge har fått tid til å bearbeide bruddet sånn delvis. Vi er enige om at dette ikke funker og at vi må gå fra hverandre. Problemet er at vi bor sammen midlertidig mens ting ordner seg for den som skal flytte ut av bostedet. 
 

Og her kommer problemet - samboeren min evner ikke å respektere mine grenser i forhold til nærhet. Jeg har vært så tydelig og tett det opp gjentatte ganger at jeg ikke ønsker nærhet av noe slag. Men allikevel så prøver samboeren (x) seg stadig. Enten så får jeg forespørsler om sex, om å kose, beføler meg, klyper meg i rumpa eller generelt prøver å være nær meg. Jeg forstår at det er vanskelig for samboer at vi er på forskjellige steder følelsemessig men dette gir meg bare enda mer innsikt i at det rett å gå. At man ikke engang evner å respektere mine grenser. 
 

Vet ikke hva jeg skal gjøre - for jeg har tatt det opp så mange ganger og blir møtt med forståelse og ord som; Jeg skal la deg være. Men så går det en dag eller to, også er vi tilbake. 
 

Jeg tror ikke han mener å være slem eller ufin, men vedkommende evner ikke å se at jeg ikke har lyst eller så er han så egoistisk at han kun ser sine egne behov. 
 

Tips og råd? Vi er avhengig å fungere normalt i en periode på grunn av barn. 

Anonymkode: a0777...29e

  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er at vi bor sammen midlertidig mens ting ordner seg for den som skal flytte ut av bostedet. 

Du vet at for de fleste av oss (ja, til og med oss med små barn) klarte faktisk å finne et annet midlertidig alternativ mens vi fant oss nytt sted å bo, etter brudd? Far til mine barn ville også holdt på sånn der om han hadde blitt boende. Han fikk værsågod å kræsje på sofaen til en kompis til han fant seg nytt sted å bo. Ikke pokker om jeg skulle ha min udugelige eks tråkkendd etter meg i mitt hjem etter det var slutt. 

 

Anonymkode: ce9f2...e7d

  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tips og råd? Vi er avhengig å fungere normalt i en periode på grunn av barn. 

 

Be han om å se på deg som en kompis. Hvis ikke må han flytte ut! 

Anonymkode: bb223...af2

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, det er jo helt vilt grenseoverskridende atferd. 
 

Det er slutt. Da skal også fysiske "arter" opphøre. 
 

"en gang til, og jeg anmelder deg til politiet for seksuell krenkende atferd".

Anonymkode: 95f09...bd3

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du vet at for de fleste av oss (ja, til og med oss med små barn) klarte faktisk å finne et annet midlertidig alternativ mens vi fant oss nytt sted å bo, etter brudd? Far til mine barn ville også holdt på sånn der om han hadde blitt boende. Han fikk værsågod å kræsje på sofaen til en kompis til han fant seg nytt sted å bo. Ikke pokker om jeg skulle ha min udugelige eks tråkkendd etter meg i mitt hjem etter det var slutt. 

 

Anonymkode: ce9f2...e7d

Det er ikke så enkelt. Vi er venner og samarbeider godt rundt ungene. Jeg kan ikke bare kaste han ut eller han meg ut. Hva med ungene? Skal de også bo hos denne kompisen da eller? 
 

Men jeg forstår hva du mener og jobber med saken. 

Anonymkode: a0777...29e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Herregud, det er jo helt vilt grenseoverskridende atferd. 
 

Det er slutt. Da skal også fysiske "arter" opphøre. 
 

"en gang til, og jeg anmelder deg til politiet for seksuell krenkende atferd".

Anonymkode: 95f09...bd3

Det er det jeg mener også. Han forstår ikke alvoret. Og jeg er lei av og hele tiden må forsvare mine grenser. 

Anonymkode: a0777...29e

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang det kommer opp: "Dette var vi enig om at du skulle slutte med", også forlat rommet. Hver gang. 

Anonymkode: 18a90...1b5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke så enkelt. Vi er venner og samarbeider godt rundt ungene. Jeg kan ikke bare kaste han ut eller han meg ut. Hva med ungene? Skal de også bo hos denne kompisen da eller? 
 

Men jeg forstår hva du mener og jobber med saken. 

Anonymkode: a0777...29e

Selvsagt kan han bo hos en kompis. Ungene kan han ha annenhver uke når han har funnet seg et permanent sted å bo. Det er veldig vanlig at barna bor hos den ene forelderen til den andre har kommet seg i orden i ny bolig. Han velger jo dette som en konsekvens når han ikke slutter å plage deg. Kast han ut! Det får være grenser! 

Anonymkode: aafb6...cf6

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er det jeg mener også. Han forstår ikke alvoret. Og jeg er lei av og hele tiden må forsvare mine grenser. 

Anonymkode: a0777...29e

Derfor må du si det klart og T Y D E L I G: "én gang til, og jeg anmelder deg for seksuelt krenkende atferd". 
 

fordi det er det dette er.  

Anonymkode: 95f09...bd3

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt kan han bo hos en kompis. Ungene kan han ha annenhver uke når han har funnet seg et permanent sted å bo. Det er veldig vanlig at barna bor hos den ene forelderen til den andre har kommet seg i orden i ny bolig. Han velger jo dette som en konsekvens når han ikke slutter å plage deg. Kast han ut! Det får være grenser! 

Anonymkode: aafb6...cf6

Hvorfor skal ikke hun flytte ut?

AnonymBruker
Skrevet

Si stopp! Fortell at du anmelder han for seksuell trakkasering om han ikke stopper.

Anonymkode: bfc13...e8a

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også si til eksmannen din "selv om du ikke evner å forstå mine grenser, så forstår du vel norsk lov? Å ta på min kropp uten tillatelse er ulovlig og straffbart. Én gang til, og jeg anmelder deg".

Anonymkode: 95f09...bd3

  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er det jeg mener også. Han forstår ikke alvoret. Og jeg er lei av og hele tiden må forsvare mine grenser. 

Anonymkode: a0777...29e

Bli forbanna på han. Hev stemmen din. Om så slå vekk hendene hans, klapp til han. Det kalles selvforsvar. 

Å anmelde han er det jo ingen vits i, det henlegges før du rekker å sende det inn. 

Anonymkode: bb223...af2

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det sånn at barna ble boende, og vi flyttet ut annenhver uke frem til vi fikk hver vår permanente bolig.

Jeg bodde i kjelleren til foreldrene mine. Ikke veldig stas, men det var midlertidig. De ukene jeg ikke hadde barna holdt jeg meg uansett så opptatt at jeg knapt var der.

Om dere fortsetter å bo sammen litt til så må du jo bare slå hardt ned på dette. Hvordan ville du reagert hvis dette var en tilfeldig mann? Det er jo ikke greit, og han må vite at de fysiske tilnærmingene ikke er innafor.

Anonymkode: 8f597...5f7

  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bli forbanna på han. Hev stemmen din. Om så slå vekk hendene hans, klapp til han. Det kalles selvforsvar. 

Å anmelde han er det jo ingen vits i, det henlegges før du rekker å sende det inn. 

Anonymkode: bb223...af2

Poenget er ikke at han skal straffes, men slutte. 
 

Han driter i hennes grenser, men kanskje han respekterer norsk lov. 

Anonymkode: 95f09...bd3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Poenget er ikke at han skal straffes, men slutte. 
 

Han driter i hennes grenser, men kanskje han respekterer norsk lov. 

Anonymkode: 95f09...bd3

Tror du han blir skremt til å slutte av en anmeldelse? 

Anonymkode: bb223...af2

AnonymBruker
Skrevet

Du legger opp til det selv all den tid du sier at «han ikke skjønner det selv», at han nok «ikke mener det», at han «ikke evner å slutte», etc.

Se på dette som en mulighet til å lære å gi andre voksne ansvar for eget liv og konsekvenser for egen adferd.

Du sier dere har barn, så du bør jo uansett lære dette, slik at du kan oppdra de på en god måte.

Les gjerne om medavhengighet. 

Anonymkode: 8288d...d69

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du han blir skremt til å slutte av en anmeldelse? 

Anonymkode: bb223...af2

:sjenert: vel normale mennesker pleier slutte med atferd som man kan straffedømmes for, men så klart: denne mannen virker å gjøre som han vel vil. Sjarmerende type… 

 

Uansett trenger ikke TS å tillate han å fortsette med atferden. Konsekvensene får være hans problem, ikke hennes. Om det er et spark i balls, en anmeldelse eller en telefon heim te mor…. Det er jo revnende likegyldig. 

Anonymkode: 95f09...bd3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du kan også si til eksmannen din "selv om du ikke evner å forstå mine grenser, så forstår du vel norsk lov? Å ta på min kropp uten tillatelse er ulovlig og straffbart. Én gang til, og jeg anmelder deg".

Anonymkode: 95f09...bd3

Jeg sa dette til en en gang, han fortsatte bare, og jeg anmeldte.

Så klart veldig trist å innse at andre faktisk ikke respekterer en, man ønsker hele tiden å finne ut at det bare er en misforståelse.

Men man blir del av problemet hvis man ikke klarer å behandle det som disrespekt. Da disrespekterer man seg selv, i tillegg.

Anonymkode: 8288d...d69

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror du han blir skremt til å slutte av en anmeldelse? 

Anonymkode: bb223...af2

Det spiller ingen rolle, fra da av er han politiets ansvar og får bøter eller fengselsstraff hvis han ikke slutter. 

Anonymkode: 8288d...d69

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...