AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:21 #41 Skrevet tirsdag kl. 21:21 Det er dessverre å legge opp til at barnet blir plaget pga navnet sitt, så… nei. Anonymkode: 808ca...d31 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:27 #42 Skrevet tirsdag kl. 21:27 Saxe forbinder jeg bare med «å sakse», dvs kvinner som har sex sammen. Så nei, det hadde jeg aldri kalt barnet mitt. Anonymkode: f5667...48d 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:29 #43 Skrevet tirsdag kl. 21:29 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har du googlet noe som ikke så bra ut? Anonymkode: eb5b9...c74 🤣 Anonymkode: e3f9d...59e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:32 #44 Skrevet tirsdag kl. 21:32 Håkon Saxe. Ville brukt det som mellomnavn heller Anonymkode: 1fafa...f91
Lunda Skrevet tirsdag kl. 23:05 #45 Skrevet tirsdag kl. 23:05 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men kom ordet saks og navnet Saxe virkelig fra sakserne, eller motsatt? Anonymkode: 3d429...b90 Folkestammen er oppkalt etter en spesiell type kortverd eller kniv (sax). Som igjen stammer fra det proto-germanske ordet sahsam (kniv) som igjen utviklet seg fra ordet proto indo-europeiske ordet sek som betyr å kutte. Navnet Saxa er tatt fra folkestammen, (som igjen er oppkalt etter knivene de bar). Området de bodde i heter fremdeles Saxony på engelsk eller Sachsen på Tysk. Wessex og Essex, (stedsnavn i England) har også samme opprinnelse. Her er noen eksempler på knivene/sverdene de bar: Endret onsdag kl. 06:25 av Lunda
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:27 #46 Skrevet tirsdag kl. 23:27 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tøft! Jeg kjenner en av dem som har det navnet. Visste ikke de var så få. Jeg synes navnet er litt rart, er liksom et substantiv gjort om til verb, som å kalle noen pianoe eller trompete. Men folk venner seg til masse navn, og det er jo svært mange av oss som må stave navna våre så det tenker jeg ikke betyr noe. Anonymkode: 78229...959 Veldig mange navn kommer fra substantiv. Stein, Bjørn, Rakel (søye på hebraisk). AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det betyr ikke saks, men saks har samme opphav. Det norrøne sax kan bety både «stor kniv» eller «kort sverd». Anonymkode: 0771e...d5e Hæ? Saks kan jo bety det på moderne norsk også. https://naob.no/ordbok/saks_1#53047130 Anonymkode: 3d429...b90
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:35 #47 Skrevet tirsdag kl. 23:35 Jeg kjenner en som heter det, en ungdom. Tror ikke han har blitt mobbet for navnet sitt, staut og stødig ung mann, som kler navnet sitt. Anonymkode: 9000c...d0e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:36 #48 Skrevet tirsdag kl. 23:36 Nei, på Engelsk minner det om "sex" og på norsk blir det jo enten "saks" eller "sakse". Folk kommer ikke til å vite hvordan det staves og han må mest sannsynlig alltid, hele livet gjennom, si navnet sitt to ganger. "Hei, jeg heter Saxe" "Hva?" "Jeg heter Saxe" "Hvordan staver man det?" Osv osv. Kall ungen Henrik og bli ferdig med saken. Anonymkode: 5b512...0db 2
grinchigrinch Skrevet onsdag kl. 07:44 #49 Skrevet onsdag kl. 07:44 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, på Engelsk minner det om "sex" og på norsk blir det jo enten "saks" eller "sakse". Folk kommer ikke til å vite hvordan det staves og han må mest sannsynlig alltid, hele livet gjennom, si navnet sitt to ganger. "Hei, jeg heter Saxe" "Hva?" "Jeg heter Saxe" "Hvordan staver man det?" Osv osv. Kall ungen Henrik og bli ferdig med saken. Anonymkode: 5b512...0db Nja. På engelsk vil det nok bli uttalt nærmere «Saks fifth avenue» enn «sex». Hadde jeg trengt å skrive ned navnet Saxe, så hadde det eneste spørsmålet mitt vært om det er med x eller ks. Som Thomas med eller uten h.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:54 #50 Skrevet onsdag kl. 07:54 https://www.ssb.no/befolkning/navn/statistikk/navn Uvanlig både som for- og etternavn, men mindre uvanlig som etternavn. Jeg visste ikke at det var et fornavn, kjenner til noen som heter Saxe til etternavn. Anonymkode: df579...710
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:41 #51 Skrevet onsdag kl. 09:41 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kanskje man kan lære ungene at det ikke heter å sexe da. Det er bare et latterlig ord. Anonymkode: 21610...61f Sexe er et etternavn. Anonymkode: 0e5a6...04c
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:25 #52 Skrevet onsdag kl. 12:25 Saxe er kult og unikt. Go for it! Anonymkode: 1212d...8bb
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:26 #53 Skrevet onsdag kl. 19:26 AnonymBruker skrev (På 23.6.2026 den 19.02): Hvorfor ikke Harald isteden. Eller Olav, Håkon, Sverre, Eirik, Sigurd osv. Anonymkode: 21df0...237 Fordi de er schtøgge!! Anonymkode: 3ad46...1db
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå