Gå til innhold

Navnet Saxe?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er dessverre å legge opp til at barnet blir plaget pga navnet sitt, så… nei.

Anonymkode: 808ca...d31

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Saxe forbinder jeg bare med «å sakse», dvs kvinner som har sex sammen. Så nei, det hadde jeg aldri kalt barnet mitt. 

Anonymkode: f5667...48d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har du googlet noe som ikke så bra ut? 

Anonymkode: eb5b9...c74

🤣

Anonymkode: e3f9d...59e

Skrevet

Håkon Saxe. Ville brukt det som mellomnavn heller

Anonymkode: 1fafa...f91

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men kom ordet saks og navnet Saxe virkelig fra sakserne, eller motsatt?

Anonymkode: 3d429...b90

Folkestammen er oppkalt etter en spesiell type kortverd eller kniv (sax). Som igjen stammer fra det proto-germanske ordet sahsam (kniv) som igjen utviklet seg fra ordet proto indo-europeiske ordet sek som betyr å kutte.

Navnet Saxa er tatt fra folkestammen, (som igjen er oppkalt etter knivene de bar). Området de bodde i heter fremdeles Saxony på engelsk eller Sachsen på Tysk. Wessex og Essex, (stedsnavn i England) har også samme opprinnelse.

Her er noen eksempler på knivene/sverdene de bar:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/Merowingian_seaxes_W%C3%BCrttembergisches_Landesmuseum_Stuttgart.jpg

Endret av Lunda
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tøft! Jeg kjenner en av dem som har det navnet. Visste ikke de var så få. 

Jeg synes navnet er litt rart, er liksom et substantiv gjort om til verb, som å kalle noen pianoe eller trompete.

Men folk venner seg til masse navn, og det er jo svært mange av oss som må stave navna våre så det tenker jeg ikke betyr noe. 

Anonymkode: 78229...959

Veldig mange navn kommer fra substantiv. Stein, Bjørn, Rakel (søye på hebraisk).

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det betyr ikke saks, men saks har samme opphav. Det norrøne sax kan bety både «stor kniv» eller «kort sverd».

Anonymkode: 0771e...d5e

Hæ? Saks kan jo bety det på moderne norsk også.

https://naob.no/ordbok/saks_1#53047130

Anonymkode: 3d429...b90

Skrevet

Jeg kjenner en som heter det, en ungdom. Tror ikke han har blitt mobbet for navnet sitt, staut og stødig ung mann, som kler navnet sitt. 

Anonymkode: 9000c...d0e

Skrevet

Nei, på Engelsk minner det om "sex" og på norsk blir det jo enten "saks" eller "sakse". 

Folk kommer ikke til å vite hvordan det staves og han må mest sannsynlig alltid, hele livet gjennom, si navnet sitt to ganger. "Hei, jeg heter Saxe" "Hva?" "Jeg heter Saxe" "Hvordan staver man det?" Osv osv. 

Kall ungen Henrik og bli ferdig med saken. 

Anonymkode: 5b512...0db

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, på Engelsk minner det om "sex" og på norsk blir det jo enten "saks" eller "sakse". 

Folk kommer ikke til å vite hvordan det staves og han må mest sannsynlig alltid, hele livet gjennom, si navnet sitt to ganger. "Hei, jeg heter Saxe" "Hva?" "Jeg heter Saxe" "Hvordan staver man det?" Osv osv. 

Kall ungen Henrik og bli ferdig med saken. 

Anonymkode: 5b512...0db

Nja. På engelsk vil det nok bli uttalt nærmere «Saks fifth avenue» enn «sex».

Hadde jeg trengt å skrive ned navnet Saxe, så hadde det eneste spørsmålet mitt vært om det er med x eller ks. Som Thomas med eller uten h. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kanskje man kan lære ungene at det ikke heter å sexe da. Det er bare et latterlig ord.

Anonymkode: 21610...61f

Sexe er et etternavn.

Anonymkode: 0e5a6...04c

Skrevet

Saxe er kult og unikt. Go for it! 

Anonymkode: 1212d...8bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2026 den 19.02):

Hvorfor ikke Harald isteden. Eller Olav, Håkon, Sverre, Eirik, Sigurd osv.

Anonymkode: 21df0...237

Fordi de er schtøgge!!

Anonymkode: 3ad46...1db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...