AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:44 #1 Skrevet tirsdag kl. 07:44 Tok en titt på familietreet og noen generasjoner tilbake fant jeg mannsnavnet Saxe. Er det emosjonell mishandling å kalle barnet sitt det i 2026? Synes det ville vært et fint navn på en voksen mann, og det er jo det han forhåpentligvis skal være lengst i livet. Anonymkode: 4a988...ab8 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:49 #2 Skrevet tirsdag kl. 07:49 Har aldri hørt det før. Er det dansk? Anonymkode: 27bb9...37e 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:49 #3 Skrevet tirsdag kl. 07:49 Vet om en som heter det. Han er tenåring i dag. Anonymkode: 438e3...0ca
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:52 #4 Skrevet tirsdag kl. 07:52 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har aldri hørt det før. Er det dansk? Anonymkode: 27bb9...37e Norrønt. Anonymkode: 4a988...ab8 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:54 #5 Skrevet tirsdag kl. 07:54 Jeg liker det! Ordføreren i Indre Østfold kommune heter det, og han var et kjent navn lenge før han ble ordfører. Så jeg har hørt det "alltid" og har bare gode vibber til det navnet. ❤️ Anonymkode: 0c71a...6da 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:22 #6 Skrevet tirsdag kl. 09:22 Vet om en som het/heter det. Eldre mann. Anonymkode: df78d...9a1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:24 #7 Skrevet tirsdag kl. 09:24 Jeg syns det klinger bra! Høres fint ut som navn til mann! Anonymkode: 88db5...003 1
aksase Skrevet tirsdag kl. 09:35 #8 Skrevet tirsdag kl. 09:35 Et søk på nett kan fortelle at det var et vanlig navn i Norden i middelalderen. Navnet skal bety sverdmann eller "mann som bærer sverd". Navnet skal være utledet fra det gammelnordiske saxi, som igjen kommer fra ordet sax som betyr kort sverd eller stor kniv brukt i middelalderen og vikingetiden. Finnes også i noen etternavn som Saksegård og steder som Saksebakken. Historisk er det således en navn med en historie langt tilbake selv om det er uvant i dag. Så spørs det om navnet er så uvanlig at folk synes det er rart, eller om det vil fungere fint. Jeg tror det vil fungere fint, men man vet aldri.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:40 #9 Skrevet tirsdag kl. 09:40 Jeg syns det er veldig fint. Og ett ekte navn Anonymkode: 9ca32...93d
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:42 #10 Skrevet tirsdag kl. 09:42 Beklager, men det er bare rart. Og det legger opp til for mange ordspill. Samt at han får et liv hvor han må gjenta "Saxe med en X:..." Anonymkode: 52d34...47e 7
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:43 #11 Skrevet tirsdag kl. 09:43 Hørt det før ja og det er grusomt. Hadde ikke gjort dette mot barnet mitt. Han skal tross alt gjennom mange års skolegang.. og vil bli plaget av navnet godt oppi voksen alder… Anonymkode: f6e74...256
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:43 #12 Skrevet tirsdag kl. 09:43 det er under 4 i følge ssb som har dette som sitt fornavn i dag og det er et historisk navn i følge google fra middelalderen var det også den gang et mindre propulart navn enn de som ble mest bruktoog som har holdt seg til i dag. Jeg ville nok ikke valgt det fordi det for min del får meg til å tenke på et vogntog som står fast Anonymkode: 8855c...068
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:00 #13 Skrevet tirsdag kl. 10:00 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har aldri hørt det før. Er det dansk? Anonymkode: 27bb9...37e Det er fra norrønt Saxi, og er fra ordet sax, som betyr «sverd». Anonymkode: 0771e...d5e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:03 #14 Skrevet tirsdag kl. 10:03 Kult navn. Anonymkode: 4c2d4...dfb
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:05 #15 Skrevet tirsdag kl. 10:05 Fint! Og kult med den historiske bakgrunnen. Anonymkode: 0bb93...562
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:06 #16 Skrevet tirsdag kl. 10:06 Jeg ville slitt med det. Saxe: damesex (stilling) Og jeg ville nok tenkt at det var for likt ordet "sexe" - noe barna sier om sex. 4 åringen kom hjem fra barnehagen for et par år siden og sa at "mamma og pappa til X har sexet" = Mora var gravid. Mi kusine sier "sexe" når det er snakk om å ha sex. I stedet for å si "ligge". Hun er 14. Anonymkode: 450cb...f51 6 6
Melus Skrevet tirsdag kl. 10:07 #17 Skrevet tirsdag kl. 10:07 Ikke min smak, men samtidig liker jeg at gamle navn blir brukt igjen, så jeg stemmer ja!
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:17 #18 Skrevet tirsdag kl. 10:17 Jeg ville gjerne brukt det som mellomnavn Anonymkode: b1fde...e60 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:21 #19 Skrevet tirsdag kl. 10:21 Gjør ungen en tjeneste å la det være. Anonymkode: 21df0...237 1
Uanonym bruker Skrevet tirsdag kl. 10:26 #20 Skrevet tirsdag kl. 10:26 Jeg synes det er et fullt brukbart navn. Uvanlig, men et ekte navn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå