Gå til innhold

Navnet Saxe?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Styr unna for guds skyld! Hvorfor ikke Sixten i stedet? 

Anonymkode: 2191f...318

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Styr unna for guds skyld! Hvorfor ikke Sixten i stedet? 

Anonymkode: 2191f...318

Hvorfor ikke Harald isteden. Eller Olav, Håkon, Sverre, Eirik, Sigurd osv.

Helt vanlige navn man kan ha uten at det bærer preg av at foreldrene skal være så jævla kreative og spesielle.  Ungen skal bli voksen og ha en jobb der han presenterer seg for andre, da er det utrolig greit å slippe å starte hver gang med å forklare det jalla-navnet man fikk for 30 år sida. 

Anonymkode: 21df0...237

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor ikke Harald isteden. Eller Olav, Håkon, Sverre, Eirik, Sigurd osv.

Helt vanlige navn man kan ha uten at det bærer preg av at foreldrene skal være så jævla kreative og spesielle.  Ungen skal bli voksen og ha en jobb der han presenterer seg for andre, da er det utrolig greit å slippe å starte hver gang med å forklare det jalla-navnet man fikk for 30 år sida. 

Anonymkode: 21df0...237

Jeg var ironisk da jeg foreslo Sixten… 

Anonymkode: 2191f...318

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ville slitt med det. 

Saxe: damesex (stilling)

Og jeg ville nok tenkt at det var for likt ordet "sexe" - noe barna sier om sex. 4 åringen kom hjem fra barnehagen for et par år siden og sa at "mamma og pappa til X har sexet" = Mora var gravid. Mi kusine sier "sexe" når det er snakk om å ha sex. I stedet for å si "ligge". Hun er 14.

Anonymkode: 450cb...f51

Jeg tenkte ikke over likheten før kommentaren din. Jeg tenker navnet fort, dessverre, kan tulles med i mange år fra barneskolen og oppover. Ikke at det er greit. Men det er et «utsatt» navn. Foruten dette synes jeg Saxe er kult! Liker navn som Axel, Felix osv også. 

Skrevet

Jeg synes det er fint, jeg! Men siden du spør, så er du kanskje usikker? Når du finner det navnet du ELSKER så spør du ikke, for da bryr du deg ikke om hva alle andre mener

Anonymkode: de927...aec

Skrevet

Fint navn! Så lenge han ikke heter Sexe tll etternavn, Saxe Sexe blir litt rart. 

Anonymkode: 0e5a6...04c

Skrevet

Synes kanskje det likner litt vel mye på Sexe

Anonymkode: 3ee3c...691

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Norrønt.

Anonymkode: 4a988...ab8

Germansk, men det er jo veldig beslekted.

Saxerne var en germansk stamme i Nordre Tyskland/Søndre Danmark, som emigrerte til f. eks. England og ble til Anglo-Saxere (englendere).

Endret av Lunda
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ville slitt med det. 

Saxe: damesex (stilling)

Og jeg ville nok tenkt at det var for likt ordet "sexe" - noe barna sier om sex. 4 åringen kom hjem fra barnehagen for et par år siden og sa at "mamma og pappa til X har sexet" = Mora var gravid. Mi kusine sier "sexe" når det er snakk om å ha sex. I stedet for å si "ligge". Hun er 14.

Anonymkode: 450cb...f51

Sexstillingen heter riktignok sakse, selv om uttalen er lik.

Anonymkode: 0771e...d5e

Skrevet

Jeg synes det var kult, tror jeg har lest en bok der en av karakterene heter Saxe, til etternavn da, men husker ikke helt. 

Anonymkode: de895...0e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er fra norrønt Saxi, og er fra ordet sax, som betyr «sverd».

Anonymkode: 0771e...d5e

Eller for å ikke gjøre det vanskelig, det betyr saks

Anonymkode: 3d429...b90

Skrevet
Lunda skrev (2 timer siden):

Germansk, men det er jo veldig beslekted.

Saxerne var en germansk stamme i Nordre Tyskland/Søndre Danmark, som emigrerte til f. eks. England og ble til Anglo-Saxere (englendere).

Men kom ordet saks og navnet Saxe virkelig fra sakserne, eller motsatt?

Anonymkode: 3d429...b90

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

det er under 4 i følge ssb som har dette som sitt fornavn i dag og det er et historisk navn i følge google fra middelalderen var det også den gang et mindre propulart navn enn de som ble mest bruktoog som har holdt seg til i dag. Jeg ville nok ikke valgt det fordi det for min del får meg til å tenke på et vogntog som står fast :P

Anonymkode: 8855c...068

Tøft! Jeg kjenner en av dem som har det navnet. Visste ikke de var så få. 

Jeg synes navnet er litt rart, er liksom et substantiv gjort om til verb, som å kalle noen pianoe eller trompete.

 

Men folk venner seg til masse navn, og det er jo svært mange av oss som må stave navna våre så det tenker jeg ikke betyr noe. 

Anonymkode: 78229...959

Skrevet

Kjenner en ung mann som heter det, og syns det er flott!

Navn kan alltids tulles med uansett.  Selv heter jeg Mette...

Anonymkode: e3f9d...59e

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Eller for å ikke gjøre det vanskelig, det betyr saks

Anonymkode: 3d429...b90

Det betyr ikke saks, men saks har samme opphav. Det norrøne sax kan bety både «stor kniv» eller «kort sverd».

Anonymkode: 0771e...d5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synes kanskje det likner litt vel mye på Sexe

Anonymkode: 3ee3c...691

Kanskje man kan lære ungene at det ikke heter å sexe da. Det er bare et latterlig ord.

Anonymkode: 21610...61f

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kjenner en ung mann som heter det, og syns det er flott!

Navn kan alltids tulles med uansett.  Selv heter jeg Mette...

Anonymkode: e3f9d...59e

Har du googlet noe som ikke så bra ut? 

Anonymkode: eb5b9...c74

Skrevet

Vet om en tenåring som heter det. Man venner seg til navnet men jeg synes det var litt rart i starten. Spesielt med referansen til «å sexe» som de unge sier. Sekse er et etternavn som stammer fra et stedsnavn på Vestlandet, ref de som nevnte Saxe Sekse 

Anonymkode: 6e097...e4e

Skrevet

Ikke tenk på at det kan være rart. Jeg vet om en dame som heter Kusa, og Lama. Man tåler det i Norge nå.

Anonymkode: 5bc01...55f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...