Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er en jente som har flyttet fra Sverige til Norge några år siden. Jeg har en 100 % fast jobb her, men jeg har absolutt null nettverk – ikke en eneste venn, og familien min bor i Sverige, over 8 timer unna. Nå er jeg snart i uke 9, og hjernen min har låst seg helt i panikk over hva jeg skal gjøre.

Partneren min har vært veldig ærlig med meg. Han har en stor gjeld han må betale tilbake til foreldrene sine, og han sier han blir nødt til å jobbe enda mer om vi får barn. Han jobber skift. Lager. Som et eksempel kom han hjem i går etter et 13-timers skift, dusjet og sovnet med en gang. Han har ikke overskudd nå, og det blir ikke mer overskudd i starten med en baby.

Jeg vet oppriktig talt ikke om jeg klarer å ta hånd om et barn helt alene i starten, når det gråter mye og krever absolutt all energi, samtidig som partneren min må jobbe døgnet rundt.

Jeg vet også at det er store kostnadsforskjeller på å ha barn i Norge kontra Sverige (alt fra utstyr til barnehage/hverdag).

Jeg føler meg så utrolig ensom og usikker. Derfor logger jeg inn her i håp om å finne noen mødre, eller noen som har vært i samme situasjon, som kan svare meg på dette:

  1. Til dere som beholdt i en lignende situasjon: Hvordan håndterte dere det økonomiske presset i Norge? Og hvordan overlevde dere den første tiden uten nettverk eller familie i nærheten?

  2. Til dere som valgte abort: Hvordan var selve prosessen med å gjennomføre det (særlig rundt uke 9)? Kirurgisk sport. Føltes det som en lettelse, eller hvordan gikk det med dere i ettertid?

  3. Hvordan ser dere på min situasjon utenfra?

Jeg trenger bare noen å snakke med som har gått gjennom det samme eller som er mamma selv. Setter enormt stor pris på alle ærlige, med varme svar. ❤️

Anonymkode: 64b9f...89c

  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Din kropp, ditt valg. Her er noen å snakke med: https://amathea.no/

Anonymkode: 0602c...dc9

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Din kropp, ditt valg. Her er noen å snakke med: https://amathea.no/

Anonymkode: 0602c...dc9

Jo takk.. tenkte mer om det var noen her fra samma situasjon eller lignende

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk på barnet i denne situasjonen. Ønsker du at barnet deres skal vokse opp i den situasjonen dere er i nå?

Anonymkode: 3326e...adb

AnonymBruker
Skrevet

Det blir aldri perfekt før man får barn masse uforutsigbare hendelser kan komme opp når som helst resten av livet, det blir aldri permanent enklere eller bedre med garanti. Noen velger å vente til det blir bedre også plutselugt  dukker det opp nye  ting som ulykker sykdommer katastrofer hus som trenger masse reperasjoner og abdre ting som tærer på økonomien.  Det kan bli forsent å vente til alt seer perfekt ut.  Man har dårligere energi jo eldre man blir og du må huske dere får all fritiden deres tilvake når dem flytter ut. 

Anonymkode: 18d46...bb4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er veldig leit å høre at du føler deg ensom! 💔 Føler du at du får nok støtte av mannen din? 
Kan anbefale deg å kontakte Amathea, som er linket til lenger opp her, da får du noen å snakke med som forstår og som støtter deg uavhengig av hva du velger å gjøre. ❤️ 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har vært rolige , enkle og ingen sutring. Hadde fint klart begge alene. Flytt hjem til familien og nettverket ditt om du ønsket dette barnet. ❤️ Snakk med de du har der hjemme. Kjenn etter hva som er rett for deg. 

 

Anonymkode: 1c49e...981

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du angrer aldri på barnet du beholdt ❤️ Kanskje er dette den eneste muligheten du får?

Anonymkode: 7c00f...fe7

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du angrer aldri på barnet du beholdt ❤️ Kanskje er dette den eneste muligheten du får?

Anonymkode: 7c00f...fe7

Dette er bare tull 

Anonymkode: dbb49...8b9

  • Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt sammenlignbart kanskje, men jeg ble uventa gravid i første halvdel av studietida. Vi hadde jo ingen penger, og alle familie var over 100mil unna. Vi hadde gode venner, men de var i en helt annen livsfase som single studenter. 

For meg var det aldri aktuelt å gjøre annet enn å beholde. Jeg er helt for abortmuligheter, men for meg, i den situasjonen, var det ikke aktuelt. 

Økonomisk så finnes det støtteordninger. Så vi klarte oss veldig bra, og selv om det periodevis var tøft så har vi aldri angret. 

Jeg tror du kommer til å angre om det er din partners gjeld som gjør at du tar abort! Samtidig så er det jo uendelig tøft å være helt alene om å få et barn.  Snakk med din familie! Og snakk med fastlegen og Amathea. 

 

Og, uansett hva du velger, så hold fast på at det valget du tok var det beste valget. For det er det. Det valget du tar, er det rette valget! 

Anonymkode: 2d6c7...915

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

I din situasjon hadde jeg valgt abort. Men det er din kropp og ditt valg.

Jeg har barn, og jeg har også tatt abort. Det jeg angrer på, var at jeg valgte å få barn før økonomien var på plass, noe som har fulgt oss i veldig mange år. Det er dyrt i seg selv med barn, så vent er mitt råd. 

I uke 9 får du vel abortpille, jeg opplevde det som en kraftig mens. 

 

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk barn mens jeg hadde gjeld å håndere. Og det var TØFT. 
 

Jeg tok abort etter jeg ble mor, kun pga økonomien ikke ville strekke til med flere barn. Jeg vet at det var riktig valg, men tøft er det uansett. 
 

Hadde jeg kunne valgt igjen, så ville jeg ventet til gjeld var betalt og økonomien var på stell. 

Anonymkode: 0dc91...955

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

takk for at du deler, setter pris på det❤️
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk barn mens jeg hadde gjeld å håndere. Og det var TØFT. 
 

Jeg tok abort etter jeg ble mor, kun pga økonomien ikke ville strekke til med flere barn. Jeg vet at det var riktig valg, men tøft er det uansett. 
 

Hadde jeg kunne valgt igjen, så ville jeg ventet til gjeld var betalt og økonomien var på stell. 

Anonymkode: 0dc91...955

 

Anonymkode: 64b9f...89c

AnonymBruker
Skrevet
GammalMegge skrev (2 timer siden):

I din situasjon hadde jeg valgt abort. Men det er din kropp og ditt valg.

Jeg har barn, og jeg har også tatt abort. Det jeg angrer på, var at jeg valgte å få barn før økonomien var på plass, noe som har fulgt oss i veldig mange år. Det er dyrt i seg selv med barn, så vent er mitt råd. 

I uke 9 får du vel abortpille, jeg opplevde det som en kraftig mens. 

 

takk for at du deler, setter pris på det❤️

Anonymkode: 64b9f...89c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke helt sammenlignbart kanskje, men jeg ble uventa gravid i første halvdel av studietida. Vi hadde jo ingen penger, og alle familie var over 100mil unna. Vi hadde gode venner, men de var i en helt annen livsfase som single studenter. 

For meg var det aldri aktuelt å gjøre annet enn å beholde. Jeg er helt for abortmuligheter, men for meg, i den situasjonen, var det ikke aktuelt. 

Økonomisk så finnes det støtteordninger. Så vi klarte oss veldig bra, og selv om det periodevis var tøft så har vi aldri angret. 

Jeg tror du kommer til å angre om det er din partners gjeld som gjør at du tar abort! Samtidig så er det jo uendelig tøft å være helt alene om å få et barn.  Snakk med din familie! Og snakk med fastlegen og Amathea. 

 

Og, uansett hva du velger, så hold fast på at det valget du tok var det beste valget. For det er det. Det valget du tar, er det rette valget! 

Anonymkode: 2d6c7...915

takk for at du deler, setter pris på det❤️

Anonymkode: 64b9f...89c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mine barn har vært rolige , enkle og ingen sutring. Hadde fint klart begge alene. Flytt hjem til familien og nettverket ditt om du ønsket dette barnet. ❤️ Snakk med de du har der hjemme. Kjenn etter hva som er rett for deg. 

 

Anonymkode: 1c49e...981

takk for at du deler❤️jeg har ikke mulighet til å flytte til familien min i dagens situasjon i Sverige og så mistet jeg nesten hele vennekretsen min da jeg flyttet hit

Anonymkode: 64b9f...89c

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du kjenner at du ønsker dette barnet, så bør ikke økonomiske forhold stoppe deg. Det er midlertidig, og løser seg på sikt. Kjenn heller etter hva du ønsker, ikke hva andre ønsker eller hva som passer best praktisk. Og så tar du valget derifra :hjerte:

Anonymkode: cc3a2...918

  • Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt abort i din situasjon.

Har i dag barn, og er sjeleglad for at jeg ventet. Man er så klart aldri helt klar, det vil man aldri bli. Men da jeg fikk barn var jeg på et nogen lunde stabilt sted økonomisk, og parforholdet gikk på skinner. Er veldig glad i dag for valget jeg tok da ❤️ 

Anonymkode: 7b28c...37a

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var bare 16 da jeg ble gravid, og valgte å beholde. 

Det meste går, hvis man er innstilt på det. 

Men jeg hadde kanskje valgt å gå fra kjæresten, siden han er i den økonomiske situasjonen som du beskriver. 

Anonymkode: 62987...1c8

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Melus skrev (2 timer siden):

Det er veldig leit å høre at du føler deg ensom! 💔 Føler du at du får nok støtte av mannen din? 
Kan anbefale deg å kontakte Amathea, som er linket til lenger opp her, da får du noen å snakke med som forstår og som støtter deg uavhengig av hva du velger å gjøre. ❤️ 

takk for din bekymring❤️❤️
ja, mannen min støtter meg. Vi har snakket åpent om hvordan vi har det og han har vært ærlig på at han vil trenger o jobbe hvis jeg velger å beholde barnet. Vi bor litt unna jobbene våre og har litt utgifter, alt dette mente han at det hadde vært lurere om vi var mer stabile før et barn kommer, så har han mer tid og hjelper meg hjemme istedenfor jobb eksempel.. da er jeg redd om jeg klarer det stort sett alene, kommer jeg til å kjøre i veggen? eller en ny glede er født som alle snakker om

Anonymkode: 64b9f...89c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...