Gå til innhold

Nevroplastisk arbeid og PEM


Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har lest boken og dr five sin. Urolig spennende. ♥️
Hva er det du føler har vært best for deg for at du har følt deg bedre? 
Heier på deg! 

Anonymkode: b5a3e...0ab

Takk! Jeg tror det viktigste for meg var å forstå hvordan utmattelsen min henger sammen med at hjernen min prøver å beskytte meg med å sende meg alle disse symptomene. Siden jeg ikke tok signalene, fortsatte hjernen med å sende enda sterkere symptomer. Bare å ta dette innover seg hadde mye å si for meg, og da ble det ganske enkelt å forstå at disse signalene behøver jeg faktisk ikke. Jeg har også nettopp sett "Harald og sytepavene", og det og hjalp meg med å se disse sammenhengene. I tillegg synes jeg at det er viktig å huske på at symptomene er ekte, det er ikke bare "noe som sitter i hodet". Dette gjentas flere ganger i boka til Five og er rake motsetningen til da jeg var på LP, hvor det første de sa var "du er ikke syk, du gjør det selv syk". Det er en veldig viktig forskjell her.

Nå når jeg først har begynt å føle meg bedre, klarer jeg mer av de tingene som gjør meg godt, og da blir jeg jo bedre av det og. F.eks. å komme seg ut i naturen, som jeg er veldig glad i. Og jeg presser meg ikke, jeg gjør bare det som føles riktig for meg.

Anonymkode: ef091...62b

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk! Jeg tror det viktigste for meg var å forstå hvordan utmattelsen min henger sammen med at hjernen min prøver å beskytte meg med å sende meg alle disse symptomene. Siden jeg ikke tok signalene, fortsatte hjernen med å sende enda sterkere symptomer. Bare å ta dette innover seg hadde mye å si for meg, og da ble det ganske enkelt å forstå at disse signalene behøver jeg faktisk ikke. Jeg har også nettopp sett "Harald og sytepavene", og det og hjalp meg med å se disse sammenhengene. I tillegg synes jeg at det er viktig å huske på at symptomene er ekte, det er ikke bare "noe som sitter i hodet". Dette gjentas flere ganger i boka til Five og er rake motsetningen til da jeg var på LP, hvor det første de sa var "du er ikke syk, du gjør det selv syk". Det er en veldig viktig forskjell her.

Nå når jeg først har begynt å føle meg bedre, klarer jeg mer av de tingene som gjør meg godt, og da blir jeg jo bedre av det og. F.eks. å komme seg ut i naturen, som jeg er veldig glad i. Og jeg presser meg ikke, jeg gjør bare det som føles riktig for meg.

Anonymkode: ef091...62b

Men Five snakker jo om at man ikke er syk også?

Og hva er det hjernen prøver å beskytte oss mot? Skjønner ikke det eller hvordan jobbe med akkurat det 

Anonymkode: b5590...75a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2026 den 20.30):

Vil du dele litt mer om hvordan du gikk fram og hvilke symptomer du har?❤️

Hadde du infeksjonsutløst utmattelse?

Har du pots,  pem,  manglende blærekontroll,  dysfunksjon i kroppens temperaturregulering?

 

Anonymkode: d3f80...bf7

Jeg har hatt akkurat det!! Og har noen symptomer enda, selv om jeg nå fungerer vesentlig mye bedre. 

Visste ikke at pulsfall, episoder med urinlekkasje og kroppstemperatur har sammenheng med PEM?

Anonymkode: 6251a...c0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt akkurat det!! Og har noen symptomer enda, selv om jeg nå fungerer vesentlig mye bedre. 

Visste ikke at pulsfall, episoder med urinlekkasje og kroppstemperatur har sammenheng med PEM?

Anonymkode: 6251a...c0a

Hvordan kan man jobbe nevroplastisk med POTs?

Anonymkode: b5590...75a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2026 den 7.22):

Men tråden handler om hvordan man bruker denne metoden når man har pem.. 

Anonymkode: b5590...75a

NLP (Nevrolingvistisk programmering) brukes av enkelte som et mentalt verktøy for stressmestring og økt energibevissthet ved utmattelse. Det inngår blant annet i metoder som Lightning Process. Hvorfor setter du deg ikke inn i det du protesterer mot? Er du sannhetsvitne som mind-pidy folks kaller det?😂😅

Anonymkode: c9018...ac2

  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2026 den 21.26):

Ja, jeg kan godt dele litt mer. Ikke infeksjonsutløst, min utmattelse kommer nok av jeg har hatt et høyt stressnivå i kroppen i veldig mange år. Jeg har vært flink pike, stilt enorme krav til meg selv, kjørt på, ignorert alle signaler, og bare fortsatt til det ikke gikk lenger.

Har jeg ME? Tja, kanskje, kanskje ikke. Ingen av oss vet med 100 % sikkerhet om vi har ME. Jeg har definitivt kronisk utmattelse, og jeg har definivt PEM. Jeg er ikke så opptatt av diagnose, og jeg ser ingen grunn til å få en diagnose som ikke kan brukes til noe. Jeg er uansett uføretrygdet pga. dette, og har ikke vært i jobb på mange år.

Utover selve utmattelsen/PEM har jeg kronisk insomni, konsentrasjonsvansker, irritabilitet, kvalme, svært lydsensitiv, mye sår hals uten at jeg er syk, har omtrent null sosial kapasitet men trives heldigvis veldig fint alene. Har sjelden smerter utover det som følger med PEM, og ikke noen av de andre tingene du spør om.

Jeg tror at metoden til Laila Five fungerer såpass godt på meg fordi jeg vet at utmattelsen opprettholdes av at jeg er konstant høyt aktivert. Stressnivået i kroppen min trigges av hver minste lille ting, enten det er fysisk eller mentalt. Første trinn når man jobber med metoden er å forstå hvordan hjernen fungerer. Det neste er at man må tro på metoden. For meg var det veldig lett, fordi det faktisk er veldig logisk når man har satt seg inn i det. Og man kan ikke gjøre dette halvveis, da vil det neppe fungere. Jeg anbefaler at du leser boka i stedet for at jeg skal forklare hvordan jeg har gått fram. 

Metoden fungerer for mange, men som med alt, det fungerer ikke på alle. Jeg synes det er utrolig synd at det kommer en masse folk inn i tråden og ødelegger med å si at det ikke fungerer, når de ikke engang har lest bøkene og vet hva de handler om. Det er mange ulike årsaker til kronisk utmattelse, derfor er det også ulike veier til bedring.

Anonymkode: ef091...62b

Du er voksen, du kan aldri bli flink pike. Det er bare en nedsettende måte å bagatellisere somatisk uhelse hos kvinner på. Ett spørsmål: er du frisk nå? Hvis ikke har du trolig bare en bitteliten placeboeffekt av å lese kvasipsykologi.
 

Å lære å kjøre bil er nevroplastisk trening. Det får du på nærmeste trafikkskole.
 

Dette er ikke noe hokus pokus selv om det er en hype på UiO og Riksens mind body lab. Kompetansesenteret mot ME/CFS er lettpåvirkelige av alternativ behandling, de var på LP kjøret i fjor og samarbeider tett med aktører i dette miljøet. De er med å selge denne ideen fordi psykiatere vil posisjonere seg i ME feltet. Du bør være langt mer kritisk til alt som selges i dyre dommer som quick fix.
 

Legene på sin side vil føle seg flinke ved å foreslå noe, og har gradert trening og kognitiv terapi som løsning på alle tilstander uten kurativ behandling nå. 

Anonymkode: c9018...ac2

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

NLP (Nevrolingvistisk programmering) brukes av enkelte som et mentalt verktøy for stressmestring og økt energibevissthet ved utmattelse. Det inngår blant annet i metoder som Lightning Process. Hvorfor setter du deg ikke inn i det du protesterer mot? Er du sannhetsvitne som mind-pidy folks kaller det?😂😅

Anonymkode: c9018...ac2

Hæ? Jeg starta denne tråden bare for å spørre om hvordan folk bruker det når de har pem..?

Anonymkode: b5590...75a

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg er årsak til tilstanden kombinasjon av høy stressbelastning over tid pluss infeksjon. Nevroplastisk arbeid har bedret søvnen og økt kapasiteten for hva jeg tåler. Jeg har også passet på å aktivitetstilpasse meg etter syklus det har jeg hatt god effekt av. Må ikke øke belastning rundt eggløsning og eller uken før mensen, veldig viktig. 

Anonymkode: e334d...582

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hæ? Jeg starta denne tråden bare for å spørre om hvordan folk bruker det når de har pem..?

Anonymkode: b5590...75a

Åpenbart en person som ikke har det helt bra med seg selv. Jeg velger å ignorere de tåpelige kommentarene, og tar meg heller en lang tur i skogen i dag. Ønsker deg lykke til, ts.

Anonymkode: ef091...62b

  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...