Gå til innhold

Nevroplastisk arbeid og PEM


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!  Er det noen her med utmattelses sykdommer, som har jobba etter nevroplastisk terapi i forhold til Ellen flø Skagen eller doktor Five, som hadde PEM?

Jeg har lest boken til Ellen, men blir litt i stuss om hvordan dette fungerer hvis man har pem. Så vil høre om noen vet!

Anonymkode: b5590...75a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ønsker i alle fall å følge tråden. Dette er relevant for hvordan ståa er her hos meg.

  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg gikk på kurs i det i 2009. Ble mye sykere, og litt fattigere. Null positiv effekt. Er fortsatt veldig mye sykere enn jeg var før jeg testet det. 

Anonymkode: 81e0e...2ac

  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

blir litt i stuss om hvordan dette fungerer

det fungerer ikke

Anonymkode: 55b0b...3c0

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette er psykiatrien og psykologien forsøk på å utvide profesjonens arbeidsområde og viktighet ved å selge nevroplastisk trening og funksjonell tilnærming på stadig nye sykdommer. Jeg forsøkte det, ble mye verre. Bedre av å ta hensyn til at jeg vet jeg blir sykere av og kaste meg på alle lidenskaper jeg har selv om jeg må krype framover i sneglefart. Da er det i det minste verdt det å leve. Menn hadde aldri kjøpt alt det tullet som tilbys for ME, fibromyalgi ol. 

Anonymkode: c9018...ac2

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg gikk på kurs i det i 2009. Ble mye sykere, og litt fattigere. Null positiv effekt. Er fortsatt veldig mye sykere enn jeg var før jeg testet det. 

Anonymkode: 81e0e...2ac

Ellen og five hadde ikke kurs i 2009. Det er ikke LP. 

Anonymkode: b5590...75a

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er psykiatrien og psykologien forsøk på å utvide profesjonens arbeidsområde og viktighet ved å selge nevroplastisk trening og funksjonell tilnærming på stadig nye sykdommer. Jeg forsøkte det, ble mye verre. Bedre av å ta hensyn til at jeg vet jeg blir sykere av og kaste meg på alle lidenskaper jeg har selv om jeg må krype framover i sneglefart. Da er det i det minste verdt det å leve. Menn hadde aldri kjøpt alt det tullet som tilbys for ME, fibromyalgi ol. 

Anonymkode: c9018...ac2

Hva var det du gjorde som gjorde deg sykere? Ut fra boken handler det om å visualisere og puste og avpasse 

Anonymkode: b5590...75a

  • Liker 1
Skrevet

Ellen Flø har skapt seg en god inntektskilde innenfor ett felt hun hverken har egenerfaring fra eller utdanning i. Nevroplastisk arbeid er en ny måte å fortelle kvinner : « det sitter i hodet ditt og smertene dine eksisterer ikke selvom det føles sånn for deg. Nå skal du fortelle deg selv hver dag at de ikke eksisterer, og hvis det ikke funker så er det fortsatt deg det er noe med». Veldig likt som de medaljongene til sjaman Durek. « Hvis ikke medaljongen kurerer kreften sin så er det fordi du ikke tror hardt nok på medaljongens effekt». 
 

Anonymkode: cf3e5...c05

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ellen og five hadde ikke kurs i 2009. Det er ikke LP. 

Anonymkode: b5590...75a

Jeg husker ikke navnet på de to som holdt kurset, men det var nevroplastisk trening.  
 
Det var også en mann som ga ut bok om det i 2011/2012(?). Det var veldig in en kort stund, og så ble det helt borte. 

Anonymkode: 81e0e...2ac

  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva var det du gjorde som gjorde deg sykere? Ut fra boken handler det om å visualisere og puste og avpasse 

Anonymkode: b5590...75a

Jeg innbilte meg at jeg var frisk, presset meg til bristepunktet selv om jeg økte veldig forsiktig og anerkjente ikke egne begrensninger 🥹😢 Ble deprimert fordi jeg ikke ble bedre og greide å omprogrammere smertene. Instruktøren gravde i kriser langt tilbake som hun innbilte meg påvirket meg i dag. Ødela forholdet til nære mennesker, før jeg skjønte at det var ord lagt i munnen på meg og ba om unnskyldning 

Anonymkode: c9018...ac2

  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Tenåringen min leste masse NLP i 2009. Henger sammen med funksjonell tilnærming, som er 50-talls psykiatri. Dette er ikke hipt og nytt akkurat 😁

Anonymkode: c9018...ac2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ellen Flø har skapt seg en god inntektskilde innenfor ett felt hun hverken har egenerfaring fra eller utdanning i. Nevroplastisk arbeid er en ny måte å fortelle kvinner : « det sitter i hodet ditt og smertene dine eksisterer ikke selvom det føles sånn for deg. Nå skal du fortelle deg selv hver dag at de ikke eksisterer, og hvis det ikke funker så er det fortsatt deg det er noe med». Veldig likt som de medaljongene til sjaman Durek. « Hvis ikke medaljongen kurerer kreften sin så er det fordi du ikke tror hardt nok på medaljongens effekt». 
 

Anonymkode: cf3e5...c05

Da har du misforstått totalt hva dette handler om. Det høres ut som at du snakker om LP, dette er ikke det samme. Og dette sier jeg som har vært på LP selv, og har lest bøkene til Ellen Flø Skagen og Laila Five, så jeg vet veldig godt hva begge deler dreier seg om.

For å svare på det ts spør om: 

Jeg har vært syk med kronisk utmattelse i mange år og jeg har PEM. Jeg startet å praktisere det jeg lærte av bøkene for et par uker siden, så det er tidlig ennå. Jeg er myyye bedre allerede, og klarer mer enn jeg har gjort på mange år. Foreløpig virker det nesten for godt til å være sant, men det virker som at det fungerer godt for meg. Jeg har slitt med et overaktivt nervesystem i mange år, og dette er nok årsaken til min utmattelse. Jeg merker veldig godt nå at jeg er mye roligere i kroppen. Nå håper jeg bare at dette kan vare. Boka til Laila Five er den jeg har fått mest utbytte av. 

Min PEM har pleid å slå inn påfølgende natt hvis jeg har gjort for mye, da har jeg våknet av smertene midt på natta. Nå i det siste har jeg bare hatt en veldig svak PEM-følelse i det jeg våkner om morgenen, og det har gått over i løpet av en time eller to. Og dette til tross for at jeg har vært veldig aktiv hver dag i det siste.

Anonymkode: ef091...62b

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenåringen min leste masse NLP i 2009. Henger sammen med funksjonell tilnærming, som er 50-talls psykiatri. Dette er ikke hipt og nytt akkurat 😁

Anonymkode: c9018...ac2

Tråden handler ikke om NLP. Det er ikke det samme som nevroplastisk arbeid.

Anonymkode: ef091...62b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har du misforstått totalt hva dette handler om. Det høres ut som at du snakker om LP, dette er ikke det samme. Og dette sier jeg som har vært på LP selv, og har lest bøkene til Ellen Flø Skagen og Laila Five, så jeg vet veldig godt hva begge deler dreier seg om.

For å svare på det ts spør om: 

Jeg har vært syk med kronisk utmattelse i mange år og jeg har PEM. Jeg startet å praktisere det jeg lærte av bøkene for et par uker siden, så det er tidlig ennå. Jeg er myyye bedre allerede, og klarer mer enn jeg har gjort på mange år. Foreløpig virker det nesten for godt til å være sant, men det virker som at det fungerer godt for meg. Jeg har slitt med et overaktivt nervesystem i mange år, og dette er nok årsaken til min utmattelse. Jeg merker veldig godt nå at jeg er mye roligere i kroppen. Nå håper jeg bare at dette kan vare. Boka til Laila Five er den jeg har fått mest utbytte av. 

Min PEM har pleid å slå inn påfølgende natt hvis jeg har gjort for mye, da har jeg våknet av smertene midt på natta. Nå i det siste har jeg bare hatt en veldig svak PEM-følelse i det jeg våkner om morgenen, og det har gått over i løpet av en time eller to. Og dette til tross for at jeg har vært veldig aktiv hver dag i det siste.

Anonymkode: ef091...62b

Vil du dele litt mer om hvordan du gikk fram og hvilke symptomer du har?❤️

Hadde du infeksjonsutløst utmattelse?

Har du pots,  pem,  manglende blærekontroll,  dysfunksjon i kroppens temperaturregulering?

 

Anonymkode: d3f80...bf7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tråden handler ikke om NLP. Det er ikke det samme som nevroplastisk arbeid.

Anonymkode: ef091...62b

Nevroplastisitet er det biologiske prinsippet eller verktøyet hjernen bruker for å tilpasse seg.

NLP er én av mange metoder man kan bruke for å prøve å utløse denne endringen. Så nei, ikke det samme. Men heller ikke to ulike ting. 

Anonymkode: c9018...ac2

  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vil du dele litt mer om hvordan du gikk fram og hvilke symptomer du har?❤️

Hadde du infeksjonsutløst utmattelse?

Har du pots,  pem,  manglende blærekontroll,  dysfunksjon i kroppens temperaturregulering?

 

Anonymkode: d3f80...bf7

Ja, jeg kan godt dele litt mer. Ikke infeksjonsutløst, min utmattelse kommer nok av jeg har hatt et høyt stressnivå i kroppen i veldig mange år. Jeg har vært flink pike, stilt enorme krav til meg selv, kjørt på, ignorert alle signaler, og bare fortsatt til det ikke gikk lenger.

Har jeg ME? Tja, kanskje, kanskje ikke. Ingen av oss vet med 100 % sikkerhet om vi har ME. Jeg har definitivt kronisk utmattelse, og jeg har definivt PEM. Jeg er ikke så opptatt av diagnose, og jeg ser ingen grunn til å få en diagnose som ikke kan brukes til noe. Jeg er uansett uføretrygdet pga. dette, og har ikke vært i jobb på mange år.

Utover selve utmattelsen/PEM har jeg kronisk insomni, konsentrasjonsvansker, irritabilitet, kvalme, svært lydsensitiv, mye sår hals uten at jeg er syk, har omtrent null sosial kapasitet men trives heldigvis veldig fint alene. Har sjelden smerter utover det som følger med PEM, og ikke noen av de andre tingene du spør om.

Jeg tror at metoden til Laila Five fungerer såpass godt på meg fordi jeg vet at utmattelsen opprettholdes av at jeg er konstant høyt aktivert. Stressnivået i kroppen min trigges av hver minste lille ting, enten det er fysisk eller mentalt. Første trinn når man jobber med metoden er å forstå hvordan hjernen fungerer. Det neste er at man må tro på metoden. For meg var det veldig lett, fordi det faktisk er veldig logisk når man har satt seg inn i det. Og man kan ikke gjøre dette halvveis, da vil det neppe fungere. Jeg anbefaler at du leser boka i stedet for at jeg skal forklare hvordan jeg har gått fram. 

Metoden fungerer for mange, men som med alt, det fungerer ikke på alle. Jeg synes det er utrolig synd at det kommer en masse folk inn i tråden og ødelegger med å si at det ikke fungerer, når de ikke engang har lest bøkene og vet hva de handler om. Det er mange ulike årsaker til kronisk utmattelse, derfor er det også ulike veier til bedring.

Anonymkode: ef091...62b

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da har du misforstått totalt hva dette handler om. Det høres ut som at du snakker om LP, dette er ikke det samme. Og dette sier jeg som har vært på LP selv, og har lest bøkene til Ellen Flø Skagen og Laila Five, så jeg vet veldig godt hva begge deler dreier seg om.

For å svare på det ts spør om: 

Jeg har vært syk med kronisk utmattelse i mange år og jeg har PEM. Jeg startet å praktisere det jeg lærte av bøkene for et par uker siden, så det er tidlig ennå. Jeg er myyye bedre allerede, og klarer mer enn jeg har gjort på mange år. Foreløpig virker det nesten for godt til å være sant, men det virker som at det fungerer godt for meg. Jeg har slitt med et overaktivt nervesystem i mange år, og dette er nok årsaken til min utmattelse. Jeg merker veldig godt nå at jeg er mye roligere i kroppen. Nå håper jeg bare at dette kan vare. Boka til Laila Five er den jeg har fått mest utbytte av. 

Min PEM har pleid å slå inn påfølgende natt hvis jeg har gjort for mye, da har jeg våknet av smertene midt på natta. Nå i det siste har jeg bare hatt en veldig svak PEM-følelse i det jeg våkner om morgenen, og det har gått over i løpet av en time eller to. Og dette til tross for at jeg har vært veldig aktiv hver dag i det siste.

Anonymkode: ef091...62b

Fascinerende å høre. Hvilke teknikker har du brukt da?

Anonymkode: b5590...75a

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, jeg kan godt dele litt mer. Ikke infeksjonsutløst, min utmattelse kommer nok av jeg har hatt et høyt stressnivå i kroppen i veldig mange år. Jeg har vært flink pike, stilt enorme krav til meg selv, kjørt på, ignorert alle signaler, og bare fortsatt til det ikke gikk lenger.

Har jeg ME? Tja, kanskje, kanskje ikke. Ingen av oss vet med 100 % sikkerhet om vi har ME. Jeg har definitivt kronisk utmattelse, og jeg har definivt PEM. Jeg er ikke så opptatt av diagnose, og jeg ser ingen grunn til å få en diagnose som ikke kan brukes til noe. Jeg er uansett uføretrygdet pga. dette, og har ikke vært i jobb på mange år.

Utover selve utmattelsen/PEM har jeg kronisk insomni, konsentrasjonsvansker, irritabilitet, kvalme, svært lydsensitiv, mye sår hals uten at jeg er syk, har omtrent null sosial kapasitet men trives heldigvis veldig fint alene. Har sjelden smerter utover det som følger med PEM, og ikke noen av de andre tingene du spør om.

Jeg tror at metoden til Laila Five fungerer såpass godt på meg fordi jeg vet at utmattelsen opprettholdes av at jeg er konstant høyt aktivert. Stressnivået i kroppen min trigges av hver minste lille ting, enten det er fysisk eller mentalt. Første trinn når man jobber med metoden er å forstå hvordan hjernen fungerer. Det neste er at man må tro på metoden. For meg var det veldig lett, fordi det faktisk er veldig logisk når man har satt seg inn i det. Og man kan ikke gjøre dette halvveis, da vil det neppe fungere. Jeg anbefaler at du leser boka i stedet for at jeg skal forklare hvordan jeg har gått fram. 

Metoden fungerer for mange, men som med alt, det fungerer ikke på alle. Jeg synes det er utrolig synd at det kommer en masse folk inn i tråden og ødelegger med å si at det ikke fungerer, når de ikke engang har lest bøkene og vet hva de handler om. Det er mange ulike årsaker til kronisk utmattelse, derfor er det også ulike veier til bedring.

Anonymkode: ef091...62b

Ja det er mange årsaker og derfor spurte jeg spesifikt om dette med pem. Fordi det er noe annet og mer enn bare å være utmatta eller få symptomer mens man gjør et eller annet :)

Anonymkode: b5590...75a

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nevroplastisitet er det biologiske prinsippet eller verktøyet hjernen bruker for å tilpasse seg.

NLP er én av mange metoder man kan bruke for å prøve å utløse denne endringen. Så nei, ikke det samme. Men heller ikke to ulike ting. 

Anonymkode: c9018...ac2

Men tråden handler om hvordan man bruker denne metoden når man har pem.. 

Anonymkode: b5590...75a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fascinerende å høre. Hvilke teknikker har du brukt da?

Anonymkode: b5590...75a

Jeg anbefaler deg å lese boka til Five, slik at du først forstår hvordan hjernen fungerer, og hvorfor dette hjelper. Uten denne kunnskapen vil teknikkene høres veldig banale ut. For det er egentlig veldig enkelt. 

Anonymkode: ef091...62b

  • Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...