Gå til innhold

Nevroplastisk arbeid og PEM

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er mange årsaker og derfor spurte jeg spesifikt om dette med pem. Fordi det er noe annet og mer enn bare å være utmatta eller få symptomer mens man gjør et eller annet :)

Anonymkode: b5590...75a

Det er bra at du spør om det, for det var det som gjorde at da jeg først hørte om det ikke trodde at dette kunne være noe for meg. For jeg får sjelden symptomer mens jeg holder på med noe. Jeg kan gå en tur på en god dag, og det føles veldig bra der og da. Og jeg kan ha en god følelse etterpå, på samme måte som jeg følte meg bra etter en treningsøkt da jeg var frisk. Likevel så kan PEM'en slå inn senere, og så er jeg utslått i noen dager igjen.

Anonymkode: ef091...62b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er bra at du spør om det, for det var det som gjorde at da jeg først hørte om det ikke trodde at dette kunne være noe for meg. For jeg får sjelden symptomer mens jeg holder på med noe. Jeg kan gå en tur på en god dag, og det føles veldig bra der og da. Og jeg kan ha en god følelse etterpå, på samme måte som jeg følte meg bra etter en treningsøkt da jeg var frisk. Likevel så kan PEM'en slå inn senere, og så er jeg utslått i noen dager igjen.

Hvordan jobba du nevroplastisk med det da hvis man ikke vet hvilken aktivitet som gir pem? Eller hvis man har pem hele tiden og av alt og ingenting, eller av samlet nedlastninger for eksempel?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvordan jobba du nevroplastisk med det da hvis man ikke vet hvilken aktivitet som gir pem? Eller hvis man har pem hele tiden og av alt og ingenting, eller av samlet nedlastninger for eksempel?

Man kan egentlig jobbe med det når som helst. F. eks. gjør jeg det mens jeg gjør noe som jeg vet kanskje kan gi meg PEM. I går gikk jeg en lang tur, som inkluderte noen litt tøffe motbakker. Da jobbet jeg med det nå og da underveis og hadde litt ekstra fokus på det i motbakkene. Og etter at jeg kom hjem og satte meg ned. Siden jeg vet at min PEM vanligvis kommer om natta, gjør jeg det før jeg legger meg om kvelden. Og siden jeg har våknet med en liten mini-PEM om morgenen i det siste, tar jeg en liten runde igjen når jeg våkner. Utover det, litt nå og da i løpet av dagen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

det fungerer ikke

Anonymkode: 55b0b...3c0

Ikke med den holdingen nei.. men praksisen passer nok ikke for alle uansett.

Praksisen hjelper heldigvis meg!

Anonymkode: 33132...588

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min PEM har pleid å slå inn påfølgende natt hvis jeg har gjort for mye, da har jeg våknet av smertene midt på natta. Nå i det siste har jeg bare hatt en veldig svak PEM-følelse i det jeg våkner om morgenen, og det har gått over i løpet av en time eller to. Og dette til tross for at jeg har vært veldig aktiv hver dag i det siste.

Jeg har ikke tatt noe kurs eller hørt om disse menneskene det snakkes om i tråden, men jeg har fått PEM etter covidinfeksjon og fokus på å roe ned nervesystemet har vært det eneste jeg har sett forbedring med. 

Jeg har nå samme erfaring som personen jeg siterer, og det er fordi jeg gjennom dagen har fokus på å regulere nervesystemet. Jeg gjør det ved å droppe mobilbruk mest mulig, ved å gjøre én ting av gangen med bevissthet, meditere 10 minutter morgen og kveld, pluss på kvelden gjør jeg noen somatiske øvelser.

Jeg ville aldri i livet ha betalt for noe, men det jeg sier over koster meg ikke annet enn litt tid og minimalt med innsats. 

Anonymkode: 4a637...37b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Man kan egentlig jobbe med det når som helst. F. eks. gjør jeg det mens jeg gjør noe som jeg vet kanskje kan gi meg PEM. I går gikk jeg en lang tur, som inkluderte noen litt tøffe motbakker. Da jobbet jeg med det nå og da underveis og hadde litt ekstra fokus på det i motbakkene. Og etter at jeg kom hjem og satte meg ned. Siden jeg vet at min PEM vanligvis kommer om natta, gjør jeg det før jeg legger meg om kvelden. Og siden jeg har våknet med en liten mini-PEM om morgenen i det siste, tar jeg en liten runde igjen når jeg våkner. Utover det, litt nå og da i løpet av dagen.

Hvilke øvelser og hvordan gjør du det da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilke øvelser og hvordan gjør du det da?

Jeg har svart deg i detaljer i flere av dine andre tråder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har svart deg i detaljer i flere av dine andre tråder. 

Det var ikke din kommentarer og deg jeg spurte. Ser koden er annerledes 🤗

Jeg har ikke lest i andre tråder så vet ikke hva som eventuelt står i de.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det var ikke din kommentarer og deg jeg spurte. Ser koden er annerledes 🤗

Jeg har ikke lest i andre tråder så vet ikke hva som eventuelt står i de.

Det var meg du spurte, og jeg har svart deg i innlegg #20. Hvis du ikke vil kjøpe boka, har de den på bibliotekene. Den er populær, så det er nok ventetid. Five har også en podcast, kanskje du får noe nytte av å høre på den? Har ikke hørt på den selv, jeg foretrekker bøker.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da har du misforstått totalt hva dette handler om. Det høres ut som at du snakker om LP, dette er ikke det samme. Og dette sier jeg som har vært på LP selv, og har lest bøkene til Ellen Flø Skagen og Laila Five, så jeg vet veldig godt hva begge deler dreier seg om.

For å svare på det ts spør om: 

Jeg har vært syk med kronisk utmattelse i mange år og jeg har PEM. Jeg startet å praktisere det jeg lærte av bøkene for et par uker siden, så det er tidlig ennå. Jeg er myyye bedre allerede, og klarer mer enn jeg har gjort på mange år. Foreløpig virker det nesten for godt til å være sant, men det virker som at det fungerer godt for meg. Jeg har slitt med et overaktivt nervesystem i mange år, og dette er nok årsaken til min utmattelse. Jeg merker veldig godt nå at jeg er mye roligere i kroppen. Nå håper jeg bare at dette kan vare. Boka til Laila Five er den jeg har fått mest utbytte av. 

Min PEM har pleid å slå inn påfølgende natt hvis jeg har gjort for mye, da har jeg våknet av smertene midt på natta. Nå i det siste har jeg bare hatt en veldig svak PEM-følelse i det jeg våkner om morgenen, og det har gått over i løpet av en time eller to. Og dette til tross for at jeg har vært veldig aktiv hver dag i det siste.

Jeg har lest boka til Flø og fant den veldig lite nyttig. Banale ting som « fortell kroppen når melkesyra kommer under trening at dette skal jeg berge oss i gjennom» er til å le av. Enhver oppegående person kan knekke denne koden uten at vi må gi det fancy navn. Kan like gjerne kalle det positiv tankegang og si at det kurerer alt. 

Anonymkode: cf3e5...c05

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det var meg du spurte, og jeg har svart deg i innlegg #20. Hvis du ikke vil kjøpe boka, har de den på bibliotekene. Den er populær, så det er nok ventetid. Five har også en podcast, kanskje du får noe nytte av å høre på den? Har ikke hørt på den selv, jeg foretrekker bøker.

Den er gratis for oss med ME på tibi.no/appen Tibi

Anonymkode: 50f0d...89a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har lest boka til Flø og fant den veldig lite nyttig. Banale ting som « fortell kroppen når melkesyra kommer under trening at dette skal jeg berge oss i gjennom» er til å le av. Enhver oppegående person kan knekke denne koden uten at vi må gi det fancy navn. Kan like gjerne kalle det positiv tankegang og si at det kurerer alt. 

Jeg kjente meg heller ikke igjen.. ja, alle kan få nevroplastiske symptomer, men at man har svikt i prossessen som omdanner mat til energi er jo ikke nevroplastisk. At man kan få symptomer pga nervesystemet derimot er jo selvsagt sant. Nervesystemet kan gi et hav av symptomer. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er litt sånn jeg oppfatter det også , og derav spørsmålet om pem i tilknytning til dette, for jeg klarer ikke relatere det helt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har lest, og derfor jeg spør. Forstår ikke helt hvordan bruke det hun skriver med visualisering feks , når man får pem og har plager hele tiden og av absolutt alt. Jeg leser boka som At man skal bruke denne teknikken hvis man har angst for en spesiell aktivitet og får symmtomer når man gjør denne aktiviteten. Men det er jo ikke så enkelt ME og pem er. Og da når folk forteller om at de blir bra av hennes metode så vil jeg spørre hvordan folk da bruker disse teknikkene hennes med PEM og mer omfattende greier 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg kjente meg heller ikke igjen.. ja, alle kan få nevroplastiske symptomer, men at man har svikt i prossessen som omdanner mat til energi er jo ikke nevroplastisk. At man kan få symptomer pga nervesystemet derimot er jo selvsagt sant. Nervesystemet kan gi et hav av symptomer. 

Det henger vel sammen da?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har det noe å si hva vi kaller det? Det fungerer for noen, og det er det viktigste. Det alle vi kroniske syke vil, er å bli frisk og få livet vårt tilbake. Om det er placebo og sukkerpiller, eller å tenke seg frisk, det spiller jo ingen rolle, så lenge det hjelper. 

Det er helt greit å si at det ikke fungerte på deg, og årsaken til det kommer jo godt fram her. Men har du tenkt på at du ved å utbasunere dine negative holdinger kanskje ødelegger for noen som kunne hatt nytte av denne metoden?

Ps. Å bruke "enhver oppegående person" som argument er klassisk hersketeknikk. Folk som bruker dette gjør det fordi de ikke klarer å få fram argumentet sitt på en god måte, og føler at de må bevise at de er bedre/smartere enn andre for å framstå som overbevisende. Husk at de aller fleste mennesker tror at de selv er oppegående. Det betyr ikke at de er det, men det betyr ofte at de har dårlig selvinnsikt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror det er bra at dere ikke er enig om nytten ved metoden. Utmattelse er et symptom som kan komme fra alt mulig rart og PEM er etter min smak også noe dårlig beskrevet.

Nå leser jeg ganske mye, og av og til kommer jeg over bøker som for det meste gir meg dårlig samvittighet for at jeg «ikke tenker positivt nok». Jeg så en artikkel nylig om to psykologer som skrev bok om utmattelse og energi, hadde et forbehold om at det ikke var utmattelse fra en eller annen fysisk sykdom eller skavank i rådene de ga. Lav energi kan helt greit komme fra en fordøyelse som ikke fungerer, celler som har ødelagte energi-deler, mangelsykdommer og at en aldri kommer seg etter virus.

Jeg har hatt vitamin D mangel og har aldri fått noe effekt av tilskudd. Jeg trenger sol, så hva enn av råd/livsstil som gjør at jeg er ute og i sola gjør meg bedre. Varmen fra solstrålene letter også irritasjonen som har sittet i lungene mine siden covid. Sykdommen var mild, men dag tre etter at jeg fikk den, kom jeg meg ikke lengre ut av senga.

Boka det er snakk om her har jeg lest omtale om/ reklame på nett, og vurderte den til å være mye av det jeg har møtt og blitt behandlet med og derfor ikke noen revolusjon jeg burde ta fatt på.

I perioder jeg blir bedre er det en eller annen direkte eller indirekte sammenheng med lite bruk av mobil og datamaskiner. Eneste jeg vet om disse teknologiene er at de inneholder giftstoffer som kan avgi gasser ved oppvarming. Giften ligger inne i datakomponentene for å hindre slimdannelse, noe som er forståelig at en vil sikre seg mot.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Livsfarlig! PEM er ikke til å spøke med....kan bli permanent.

Siste prosjekt satte meg ut i 11mndr, skal aldri holde på med galskap igjen. Nå i dag lever jeg tilpasset hver dag, i mitt tempo. Eneste løsning.

Anonymkode: 9d503...2fa

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Livsfarlig! PEM er ikke til å spøke med....kan bli permanent.

Siste prosjekt satte meg ut i 11mndr, skal aldri holde på med galskap igjen. Nå i dag lever jeg tilpasset hver dag, i mitt tempo. Eneste løsning.

Anonymkode: 9d503...2fa

Har du lest boken? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2026 den 19.08):

Da har du misforstått totalt hva dette handler om. Det høres ut som at du snakker om LP, dette er ikke det samme. Og dette sier jeg som har vært på LP selv, og har lest bøkene til Ellen Flø Skagen og Laila Five, så jeg vet veldig godt hva begge deler dreier seg om.

For å svare på det ts spør om: 

Jeg har vært syk med kronisk utmattelse i mange år og jeg har PEM. Jeg startet å praktisere det jeg lærte av bøkene for et par uker siden, så det er tidlig ennå. Jeg er myyye bedre allerede, og klarer mer enn jeg har gjort på mange år. Foreløpig virker det nesten for godt til å være sant, men det virker som at det fungerer godt for meg. Jeg har slitt med et overaktivt nervesystem i mange år, og dette er nok årsaken til min utmattelse. Jeg merker veldig godt nå at jeg er mye roligere i kroppen. Nå håper jeg bare at dette kan vare. Boka til Laila Five er den jeg har fått mest utbytte av. 

Har lest boken og dr five sin. Urolig spennende. ♥️
Hva er det du føler har vært best for deg for at du har følt deg bedre? 
Heier på deg! 

Anonymkode: b5a3e...0ab

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...