Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fastleger er jo som kjent overarbeidet, og jeg tenker at vi alle kan vise hensyn for å ikke forstyrre fastlegen unødvendig. Jeg ønsker å beholde fastlegen min! Derfor har jeg laget meg en liten liste for å unngå unødvendige forstyrrelser:

- ikke bestille time for filleting, som type at jeg er litt trøtt og slapp, ønsker helsesjekk etc (selvsagt om jeg ikke har mer alvorlige symptomer). Reisevalsiner etc er jo ikke helsehjelp så det må jeg ta privat.

- forberede meg godt og akseptere at jeg kun kan ta opp en ting om gangen, og at fastlegen på sine 15 minutter både må rekke å snakke med meg, skrive journal, sende henvisning etc.

- fatte meg i korthet i telefonen siden det sikkert er andre som venter.

- ikke sende ekonsultasjoner i tide og utide for småting. Det tror jeg virker irriterende.

- se alternativer, f eks bestille time hos fysioterapeut for vondt i ryggen eller bestille time hos privat psykolog (eller kommunalt tilbud) om jeg er nedfor/deprimert.

- snakke med jobben om ting går trått for å unngå å belemre fastlegen med ønske om sykmelding (nå blir jo det mye strengere enn før uansett).

- forberede meg, skrive litt stikkord om hva jeg skal si så vi ikke kaster bort tid på det.

- bestille resepter minst en uke før de går ut, fordi legen kan trenge tid for å fornye dem.

Har flere slike lister, og hva har dere på den?

Anonymkode: 29b74...5be

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker fastlegen må skrive overtid dersom han jobber overtid, som andre arbeidstakere. Så får de heller ansette nok folk. 

Anonymkode: f6e87...9db

• Liker 19
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenker fastlegen må skrive overtid dersom han jobber overtid, som andre arbeidstakere. Så får de heller ansette nok folk. 

Anonymkode: f6e87...9db

Mange fastleger er selvstendig næringsdrivende, og ikke ansatt. Så da må man jobbe til jobben er gjort. Ikke noe overtidsbetaling.

Anonymkode: 600b8...065

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Du er en grubler. Egen helse kommer først. Hensyn du snakker om er "above your pay grade" og mer politisk bestemt. 

Anonymkode: 5ca56...036

• Liker 15
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Fastleger er jo som kjent overarbeidet, og jeg tenker at vi alle kan vise hensyn for å ikke forstyrre fastlegen unødvendig. Jeg ønsker å beholde fastlegen min! Derfor har jeg laget meg en liten liste for å unngå unødvendige forstyrrelser:

- ikke bestille time for filleting, som type at jeg er litt trøtt og slapp, ønsker helsesjekk etc (selvsagt om jeg ikke har mer alvorlige symptomer). Reisevalsiner etc er jo ikke helsehjelp så det må jeg ta privat.

- forberede meg godt og akseptere at jeg kun kan ta opp en ting om gangen, og at fastlegen på sine 15 minutter både må rekke å snakke med meg, skrive journal, sende henvisning etc.

- ikke sende ekonsultasjoner i tide og utide for småting. Det tror jeg virker irriterende.

- se alternativer, f eks bestille time hos fysioterapeut for vondt i ryggen eller bestille time hos privat psykolog (eller kommunalt tilbud) om jeg er nedfor/deprimert.

- snakke med jobben om ting går trått for å unngå å belemre fastlegen med ønske om sykmelding (nå blir jo det mye strengere enn før uansett).

- forberede meg, skrive litt stikkord om hva jeg skal si så vi ikke kaster bort tid på det.

- bestille resepter minst en uke før de går ut, fordi legen kan trenge tid for å fornye dem.

Apropos noen av dine punkter:

Senest i dag snakket jeg med en person som gjentatte ganger hadde vært hos legen sin fordi personen var trøtt, slapp og hadde lite energi. Legens svar hver eneste gang var at personen måtte trene. Personen hadde hver gang spurt om den egentlig burde trene når h*n faktisk ikke hadde energi til det. Legen mente at joda, det måtte pasienten. Sist personen var hos legen nektet den å gå ut før legen hadde sjekket blodtrykk og puls - noe legen hadde ment var unødvendig alle gangene. En kjapp sjekk - og personen ble sendt direkte fra legekontoret til sykehuset med hjerteproblemer. "Bare trøtt og slapp", mente altså legen over lang tid... Spesialist på sykehus sa at hadde personen fulgt fastlegens råd kunne den gått i hjertestans før den rakk til lege neste gang.

I noen tilfeller kan det være greit å bare ta opp en ting av gangen. Andre ganger kan det være helt avgjørende, til og med kanskje livsviktig, å ta opp flere symptomer/problemer i samme time, fordi legen ikke kan få en oversikt over mange diagnoser og problemer uten å kjenne alle symptomer!

Ikke alle har råd til å gå til private helsetjenester, ergo er det mange som må ta henvisning til slikt gjennom fastlegen!

Man "belemrer" ikke fastlegen om man trenger en sykemelding! Det er uansett fastlegens (eller kiropraktorens eller manuellterapeutens) ansvar å vurdere om man trenger sykemelding og ev. gradering av denne.

Det meste andre du skriver er selvfølgeligheter som de fleste forsøker å holde seg til. De sykeste kan trenge å bruke mer tid, og skal ikke føle at det er galt!

Om du er fastlege, Ts, så hadde jeg sørget for å bytte til en annen fastlege. Og, jeg har faktisk gjort det, for lege som krevde dette av pasientene sine viste seg å være udugelig, mer opptatt av å tvinge gjennom egne regler enn å ta ansvar for pasientenes trygghet og forsvarlig helsehjelp.

Anonymkode: 79d4d...907

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke liste nei, og tenker at du må ringe ned fastlegen ganske heftig med unødvendig saker for at det skal være nødvendig å skulle lage seg en sånn liste.

Anonymkode: 8bb2e...4d2

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes temaet absolutt er relevant jeg. Tenker at punkt 2 og 3 (fatte seg i korthet så langt dette er mulig) kanskje er det aller viktigste. Konsultasjonene (både i primær- og spesialisthelsetjenesten) er ikke tidsmessig lagt opp til utenomsnakk. Hvis man snakker mye rundt poenget, eller tar opp flere problemstillinger, ser jeg for meg at legen havner bakpå og enten må ofre sin egen lunsj eller sitte overtid for å ferdigstille. Nå har vi problemer med å rekruttere leger særlig til spesialisthelsetjenesten, og da er det fint å tenke på hva man kan bidra med for å gjøre jobbhverdagen litt mer levelig for legene. 

Ja - det er et systemproblem, men det er legene som betaler prisen ved å ferdigstille arbeid på egen fritid, som det er lite nok av fra før. 

Anonymkode: a9a80...07d

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen min sier gjerne at folk ikke kommer nok til han.

Uansett, beste jeg har gjort for å skåne han, er faktisk å bruke legetjenesten jeg har tilgjengelig via både forsikring og fagforbund. Har hatt det i mange år, men startet først å bruke i år. Har fungert bra det.

Anonymkode: 2a5ab...3af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er vanligvis det motsatte, at folk ikke får hjelpen de trenger fordi de er redde for å belemre fastlegen med noe som viser seg å ikke være så alvorlig, eller å ta opp for mye av fastlegens tid. 

Anonymkode: b67a0...de9

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje heller klage på politikerne som kommer med disse restriksjonene (?) hallo. 

Anonymkode: 5161f...3de

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Apropos noen av dine punkter:

Senest i dag snakket jeg med en person som gjentatte ganger hadde vært hos legen sin fordi personen var trøtt, slapp og hadde lite energi. Legens svar hver eneste gang var at personen måtte trene. Personen hadde hver gang spurt om den egentlig burde trene når h*n faktisk ikke hadde energi til det. Legen mente at joda, det måtte pasienten. Sist personen var hos legen nektet den å gå ut før legen hadde sjekket blodtrykk og puls - noe legen hadde ment var unødvendig alle gangene. En kjapp sjekk - og personen ble sendt direkte fra legekontoret til sykehuset med hjerteproblemer. "Bare trøtt og slapp", mente altså legen over lang tid... Spesialist på sykehus sa at hadde personen fulgt fastlegens råd kunne den gått i hjertestans før den rakk til lege neste gang.

I noen tilfeller kan det være greit å bare ta opp en ting av gangen. Andre ganger kan det være helt avgjørende, til og med kanskje livsviktig, å ta opp flere symptomer/problemer i samme time, fordi legen ikke kan få en oversikt over mange diagnoser og problemer uten å kjenne alle symptomer!

Ikke alle har råd til å gå til private helsetjenester, ergo er det mange som må ta henvisning til slikt gjennom fastlegen!

Man "belemrer" ikke fastlegen om man trenger en sykemelding! Det er uansett fastlegens (eller kiropraktorens eller manuellterapeutens) ansvar å vurdere om man trenger sykemelding og ev. gradering av denne.

Det meste andre du skriver er selvfølgeligheter som de fleste forsøker å holde seg til. De sykeste kan trenge å bruke mer tid, og skal ikke føle at det er galt!

Om du er fastlege, Ts, så hadde jeg sørget for å bytte til en annen fastlege. Og, jeg har faktisk gjort det, for lege som krevde dette av pasientene sine viste seg å være udugelig, mer opptatt av å tvinge gjennom egne regler enn å ta ansvar for pasientenes trygghet og forsvarlig helsehjelp.

Anonymkode: 79d4d...907

Dette. 

Anonymkode: b67a0...de9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fint for alle på vgs må til fastlegen for å unngå fravær over 10%.

Anonymkode: 05273...7fe

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da gjør du sånn og så får de som vil eller må gjøre sånn det er best for dem.

Anonymkode: 6f020...e0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mange fastleger er selvstendig næringsdrivende, og ikke ansatt. Så da må man jobbe til jobben er gjort. Ikke noe overtidsbetaling.

Anonymkode: 600b8...065

Varer en time lengre enn tro det var 20 min så får de betalt mer. Fadtlegelønn er ikke lett å forstå. De skriver takster for alt å sender nav. Er forskjellige beløp .utifra hvilken takst de skriver.

Anonymkode: aa46b...550

AnonymBruker
Skrevet

Var hos fastlegen i forrige uke. Mistenkte at jeg hadde knekt noe i ankelen, og det stemte.

Er sikkert 4 år siden sist jeg var hos legen. Jeg trenger ingen liste, tror jeg :)

Går folk så ofte til legen at man trenger en liste for å ikke "plage" legen unødig??

Anonymkode: de244...dc3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå var det vel nettopp en MDG leder som gikk til legen fordi han var trøtt og slapp, og det viste seg å vere alvorlig kreft. 

Folk må faktisk vurdere dette selv. 

Anonymkode: 070b3...8d2

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var hos fastlegen i forrige uke. Mistenkte at jeg hadde knekt noe i ankelen, og det stemte.

Er sikkert 4 år siden sist jeg var hos legen. Jeg trenger ingen liste, tror jeg :)

Går folk så ofte til legen at man trenger en liste for å ikke "plage" legen unødig??

Anonymkode: de244...dc3

Hatt en uduglig vikar ett år. Desverre ett år der jeg ble syk, fått noen følgeplager.

Går ikke til den vikaren igjen, så nå blir det jo en liste til min lege når hun kommer tilbake.

Kan gå åresvis mellom hvert legebesøk, men det skjer ting innimellom.

Anonymkode: aa46b...550

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

blodtrykk og puls - noe legen hadde ment var unødvendig alle gangene. En kjapp sjekk - og personen ble sendt direkte fra legekontoret til sykehuset med hjerteproblemer. "Bare trøtt og slapp", mente altså legen over lang tid... Spesialist på sykehus sa at hadde personen fulgt fastlegens råd kunne den gått i hjertestans før den rakk til lege neste gang

Nå er jeg veldig spent på å høre hvilke avvik ved puls og BT som kan gi akutt hjertestans. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå var det vel nettopp en MDG leder som gikk til legen fordi han var trøtt og slapp, og det viste seg å vere alvorlig kreft. 

Folk må faktisk vurdere dette selv. 

Anonymkode: 070b3...8d2

Hvis man bruker hodet sitt skal det ikke mye til for å forstå at typen slitenhet man opplever ved leukemi, hvor man sannsynligvis er uttalt anemisk og i tillegg opplever flere B-symptomer i form av vekttap, nattesvette og vedvarende sykdomsfølelse er diametralt annerledes fra slitenheten Berit 52 opplever fordi hun sover lite, kjefter på samboeren og spiser usunt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk går generelt alt for mye til lege for bagateller. Hvis jeg faktisk trenger en time så er det 2 uker ventetid. Jeg går ca 1 gang i året. 

Anonymkode: 7213b...549

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...