AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:25 #21 Skrevet lørdag kl. 16:25 Jeg lager hvit og rød saus, men kjøper platene Anonymkode: 1ad26...334
Beneath the Moon Skrevet lørdag kl. 16:27 #22 Skrevet lørdag kl. 16:27 Jeg lager ragu og bechamel-saus fra bunnen, men kjøper ferdige pastaplater.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:29 #23 Skrevet lørdag kl. 16:29 AnonymBruker skrev (1 time siden): Folkets frossen-lasagne er faktisk ikke ultraprosesessert. Bare til info. Men hjemmelaget er mye bedre. Tar bare så lang tid Anonymkode: fd62c...56b Ja, det er mange ferdigprodukter som ikke nødvendigvis er så ille mtp prosessering. Det jeg erfarer med slike ferdigprodukter er likevel ofte at de minimerer bruken av dyrere råvarer for å produksjonsprisen nede. Så man kan gjerne forvente at det er lite kjøtt, lite meieriprodukter, og at ingredienser som fløte og smør erstattes med rapsolje. Et kjipt lag med ost, som gjerne ligger på toppen av hvitsaus for å lure øynene til å tro at det er mer ost enn det er. Mens det man får mye av er pastaplater, tomatsaus og hvitsaus. Det er derfor den hjemmelagde er bedre. Man er gjerne rausere med kjøtt og ost, og får mer fylde av å ha smør og fløte i sausen. Men i ny og ne, finnes det mange kurante ferdigprodukter Anonymkode: 86ef5...ae6
Oxana Skrevet lørdag kl. 16:34 #24 Skrevet lørdag kl. 16:34 Kjøper pastaplater. Lager resten. Ikke vanskelig
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:39 #25 Skrevet lørdag kl. 16:39 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er mange ferdigprodukter som ikke nødvendigvis er så ille mtp prosessering. Det jeg erfarer med slike ferdigprodukter er likevel ofte at de minimerer bruken av dyrere råvarer for å produksjonsprisen nede. Så man kan gjerne forvente at det er lite kjøtt, lite meieriprodukter, og at ingredienser som fløte og smør erstattes med rapsolje. Et kjipt lag med ost, som gjerne ligger på toppen av hvitsaus for å lure øynene til å tro at det er mer ost enn det er. Mens det man får mye av er pastaplater, tomatsaus og hvitsaus. Det er derfor den hjemmelagde er bedre. Man er gjerne rausere med kjøtt og ost, og får mer fylde av å ha smør og fløte i sausen. Men i ny og ne, finnes det mange kurante ferdigprodukter Anonymkode: 86ef5...ae6 Ja, nå er jeg ingen matsnobb, men jeg synes ferdig butikklasagne sjelden er i nærheten av smaken på hjemmelaget. Og jeg har prøvd ganske mange opp igjennom, fra frosne til ferske. Kjøper det av og til når man bare vil ha en bit, det er jo godt, det er jo pasta og bolognesesaus og smeltet ost og sånt. Men ja, som med deg så regner jeg med at de kjiper på fløte, smør, parmesan og osten, og garantert også vin for de som liker det i. For man kan lage en helt ok lasagne uten (eller med mindre av) alle disse dyrere ingrediensene. Men ikke en helt rå! Anonymkode: 07e99...c7b 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:46 #26 Skrevet lørdag kl. 16:46 Jeg er italiener. Iblant lager jeg alt fra bunn, men som regel bruker vi som alle andre ferdig pasta. At pastaen er hjemmelaget har igrunn liten til ingen betydning, unødvendig merarbeid. Det er sausen som avgjør! Alt kommer an på sausen uansett rett. Bruk heller energien der for å finne familiefavoritten! Jeg vil også hevde at Torolasagne er kjempegodt. Det er ikke hjemmelaget, men det er på sin egen måte kjempegodt😊 Anonymkode: f0dbe...700 4
Beneath the Moon Skrevet lørdag kl. 16:53 #27 Skrevet lørdag kl. 16:53 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er italiener. Iblant lager jeg alt fra bunn, men som regel bruker vi som alle andre ferdig pasta. At pastaen er hjemmelaget har igrunn liten til ingen betydning, unødvendig merarbeid. Det er sausen som avgjør! Alt kommer an på sausen uansett rett. Bruk heller energien der for å finne familiefavoritten! Jeg vil også hevde at Torolasagne er kjempegodt. Det er ikke hjemmelaget, men det er på sin egen måte kjempegodt😊 Anonymkode: f0dbe...700 Tror ikke på at du er italiener....... 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:55 #28 Skrevet lørdag kl. 16:55 Beneath the Moon skrev (1 minutt siden): Tror ikke på at du er italiener....... Jeg stolte på vedkommende helt til jeg laste at hun/han sa at Toro lasagne er godt.. Anonymkode: b1be7...aea
AprilLudgate Skrevet lørdag kl. 16:56 #29 Skrevet lørdag kl. 16:56 Vi kjøper platene, og tomatsausen lages av hermetiske tomater.
Beneath the Moon Skrevet lørdag kl. 16:56 #30 Skrevet lørdag kl. 16:56 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg stolte på vedkommende helt til jeg laste at hun/han sa at Toro lasagne er godt.. Anonymkode: b1be7...aea Nettopp en italiener ville aldri sagt noe sånt. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:58 #31 Skrevet lørdag kl. 16:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg stolte på vedkommende helt til jeg laste at hun/han sa at Toro lasagne er godt.. Anonymkode: b1be7...aea Haha, skjønner hva du mener😅 Beneath the Moon skrev (4 minutter siden): Tror ikke på at du er italiener....... Hvorfor ikke? Riktignok er jeg bare 50%, men likevel. Anonymkode: f0dbe...700
Beneath the Moon Skrevet lørdag kl. 16:59 #32 Skrevet lørdag kl. 16:59 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Haha, skjønner hva du mener😅 Hvorfor ikke? Riktignok er jeg bare 50%, men likevel. Anonymkode: f0dbe...700 Fordi du sier at Toro lasagne er kjempegodt, det ville aldri en italiener sagt. 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:01 #33 Skrevet lørdag kl. 17:01 Beneath the Moon skrev (1 minutt siden): Nettopp en italiener ville aldri sagt noe sånt. Joda. Absolutt. Dette er sånn typisk nordmannsvar. Litt som nordmenn som har lest seg opp på autentisk ekte taco. De tror de må høvle ned alt annet for å fremstå som kokkegenier. Meksikanere klarer fint å spise norsk taco som regel og like noe ved det, selv om det ikke er hjemmetaco slik de kjenner det. Anonymkode: f0dbe...700 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:02 #34 Skrevet lørdag kl. 17:02 Vi lager hjemmelaget saus, men kjøper pastaplater ferdig. Anonymkode: c290b...950
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:02 #35 Skrevet lørdag kl. 17:02 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Haha, skjønner hva du mener😅 Hvorfor ikke? Riktignok er jeg bare 50%, men likevel. Anonymkode: f0dbe...700 De resterende 50% er vel norsk neida, men fra spøk til alvor. Det er greit å si at toro lasagne er godt som den er, men jeg er prinsipielt uenig i at det er en fullverdig god italiensk lasagne. Anonymkode: b1be7...aea
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:02 #36 Skrevet lørdag kl. 17:02 Beneath the Moon skrev (1 minutt siden): Fordi du sier at Toro lasagne er kjempegodt, det ville aldri en italiener sagt. Du fikk ikke med deg "men det er ikke hjemmelasagne"? Tror du ville blitt overrasket over hvor mye ferdigpasta og sauser vi spiser. Det er en grunn til at jeg kaller det torolasagne og ikke lasagne Anonymkode: f0dbe...700
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:07 #37 Skrevet lørdag kl. 17:07 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De resterende 50% er vel norsk neida, men fra spøk til alvor. Det er greit å si at toro lasagne er godt som den er, men jeg er prinsipielt uenig i at det er en fullverdig god italiensk lasagne. Anonymkode: b1be7...aea Jeg har ALDRI noen sinne sagt det er fullverdig italiensk. Andre 50% er norsk ja😊 jeg koser meg masse med Findus fiskegrateng, men det beste er min norske morfars fiskegrateng. Kan nordmannen i meg si det eller mister jeg min troverdighet som nordmann nå? Eller er det bare deres forestilling om italienere dere har noe å si på? Vi er ikke så sære og snobbete som dere skal ha det til. Vi har hver hverdager i Italia også. Sorry. Blir faktisk litt irritert hver gang italienerfordommene kommer når folk skal leke eksperter på andres matkultur. Beklager det. Anonymkode: f0dbe...700 1 4
NoaideBiehtar Skrevet i går, 04:37 #38 Skrevet i går, 04:37 Beneath the Moon skrev (På 20.6.2026 den 18.59): Fordi du sier at Toro lasagne er kjempegodt, det ville aldri en italiener sagt. Du, dette er veldig fordomsfullt sagt av deg, det er faktisk litt pinlig. Snakk om å ha et ekstremt snevert syn på befolkningen fra et annet land. 🫣 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #39 Skrevet 10 timer siden Alt vi ikke gjør er å gro tomatene(som regel, i sesong gror vi egne tomater), slakte dyret(som regel) og melke kua for å lage ost. Vi lager kjøttsausen selv med høyrygg(av og til selvskutt hjort istedenfor), grønnsaker, hjemmelaget viltkraft og har hjemmelaget pasta, laget på egg fra egne høner. Lager bechamelsausen selv. Vi lager ikke med fullkorn, så vet ikke hvordan det blir. Anonymkode: 23e8c...080
senior Skrevet 9 timer siden #40 Skrevet 9 timer siden (endret) Retten lasagna besår normalt av lasagne (deigen, eller platene), kjøttsaus med tomater, hvit saus (bechamelle) og revet parmesanost lagvis i form. Vi lager alltid kjøttsauasen selv med skrellete tomater på boks, hakket selleri og gulrot og olivenolje. Det er viktig å bruke tomater med god tomatsmak og ikke blikksmak. Vanligvis kjøper vi lasagneplater. Noen gir den et kort oppkok før de legges lagvis i formen. Vi bruker dem ute å koke først og da er det viktig å ha nok hvit saus i formen. Av og til jukser vi med revet Jarlsbergost i stedet for parmesan. Hos oss er lasagna lagarbeid. Kona eller en av sønnene lager kjøttsausen. Jeg lager hvit saus av smør mel og melk (ikke glem revet muskat) og avslutter med å legge alt lagvis i ildfast form. Endret 9 timer siden av senior
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå