AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 04:43 #1 Skrevet lørdag kl. 04:43 Det er så mange her som skriver at de lager hjemmelaget lasagne i diverse mattråder. Mener dere da helt hjemmelaget? Dere lager pastaplater og saus? Jeg bruker Toro fullkornlasagne, fordi vi liker den. Man kanskje jeg skulle prøve meg på hjemmelaget 🙂 Er det noen spesielle utfordringer med å lage pastaplater fullkorn? Og må man ha en sånn maskin til å sveive pasta gjennom? Anonymkode: 0407b...3cf
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 04:49 #2 Skrevet lørdag kl. 04:49 Du kan bruke kjevle. Anonymkode: f3a95...faa 1
Bippeti Skrevet lørdag kl. 04:51 #3 Skrevet lørdag kl. 04:51 Minst 90% mener da hjemmelaget saus og kjøpte pastaplater. Men det er jo selvfølgelig mulig å lage pasta selv, det kan jo være en fin utfordring å lære seg det. Regn med en del prøving og feiling, bare! 9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 04:55 #4 Skrevet lørdag kl. 04:55 Bippeti skrev (1 minutt siden): Minst 90% mener da hjemmelaget saus og kjøpte pastaplater. Men det er jo selvfølgelig mulig å lage pasta selv, det kan jo være en fin utfordring å lære seg det. Regn med en del prøving og feiling, bare! Ok 🙂. Jeg trodde de lagde alt. Saus er jo ikke vanskelig. Hvit og rød saus da? Lurte litt på om det var vanskeligere å få fullkorn lasagneplater til å "henge sammen" under kjevling/pastapresser. Anonymkode: 0407b...3cf
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 05:04 #5 Skrevet lørdag kl. 05:04 Pastaplatene er kjøpt, men de består av egg, hvete og vann. Kan lage pasta selv (gjort det mange ganger), men gidder ikke. Lager sausen og kjøttsausen selv av selvvalgte økologiske ingredienser. Bruker ordentlig ost (ikke ultraprosessert). Resultatet kan ikke sammenliknes med en poseversjon! Anonymkode: b1be7...aea 8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 05:42 #6 Skrevet lørdag kl. 05:42 Lager jeg hjemmelagd lasagne, lager jeg også hjemmelaget pastaplater. Jeg er ikke opptatt av at det må være fullkorn, så det har jeg aldri prøvd. Men det finnes mange oppskrifter på nett, og det er ikke farlig å prøve og feile litt heller☺️ Anonymkode: 4e247...075 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:36 #7 Skrevet lørdag kl. 06:36 Som en annen skrev her: Tørket pasta er bare mel og vann, og ikke ultraprosessert. Derfor er det noe helt annet å velge ferdige lasagneplater enn ferdig saus som i Toro-lasagne, også smaksmessig. Pulveret til saus er ultraprosessert, ikke platene. Det er koselig å lage lasagne fra bunnen! Jeg har aldri gjort noe annet faktisk, begynte med det da jeg bodde i studentkollektiv en gang i urtiden, og laget billigst mulig vegetarlasagne med bare løk, hvitløk, gulrøtter og hermetiske tomater i den røde sausen. Mye rart kan bli lasagne! Anonymkode: bc2da...69d 3
solsolsol Skrevet lørdag kl. 06:43 #8 Skrevet lørdag kl. 06:43 Måtte gå inn på denne tråden, skjønte ikke hva som mentes. Hvordan kan man lage lasagne på en ikke-hjemmelaget måte? Er det ikke bare saus og pasta og kjøtt? Pasta er forøvrig ekstremt lite stress å lage.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:48 #9 Skrevet lørdag kl. 06:48 solsolsol skrev (4 minutter siden): Måtte gå inn på denne tråden, skjønte ikke hva som mentes. Hvordan kan man lage lasagne på en ikke-hjemmelaget måte? Er det ikke bare saus og pasta og kjøtt? Pasta er forøvrig ekstremt lite stress å lage. TS her. Ikke-hjemmelaget lasagne er den fra Toro 🙂 Anonymkode: 0407b...3cf 1
Nordlending1 Skrevet lørdag kl. 06:50 #10 Skrevet lørdag kl. 06:50 Ja hjemmelaget lasagne er godt, ikke bare kjøttdeig pasta og saus. Men med en tomatbasert saus, en ostebssert saus, gulrøtter, stangselleri osv osv. tar tid å lage, men verdt det! men - av og til kjøper jeg ferdige pastaplater, når vi skal ha glutenfri. Men fungerer veldig bra det . Kjøttdeigen kjøpes jo og, er ikke selvskutt og malt selv for å si det sånn. der man må følge oppskrift og ikke baksiden på en pakke, regner jeg som helt innafor som hjemmelaga😊 1
Nordlending1 Skrevet lørdag kl. 06:51 #11 Skrevet lørdag kl. 06:51 solsolsol skrev (7 minutter siden): Måtte gå inn på denne tråden, skjønte ikke hva som mentes. Hvordan kan man lage lasagne på en ikke-hjemmelaget måte? Er det ikke bare saus og pasta og kjøtt? Pasta er forøvrig ekstremt lite stress å lage. Litt mer enn det. Heldigvis☺️ 1
Smilii Skrevet lørdag kl. 07:02 #12 Skrevet lørdag kl. 07:02 Når jeg lager hjemmelaget pasta, så bruker jeg gladkokken sin oppskrift som utgangspunkt. Har laget med pastaplater laget fra bunn med egg og mel, men synest det er like godt med kjøpte pastaplater.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:18 #13 Skrevet lørdag kl. 11:18 solsolsol skrev (4 timer siden): Måtte gå inn på denne tråden, skjønte ikke hva som mentes. Hvordan kan man lage lasagne på en ikke-hjemmelaget måte? Er det ikke bare saus og pasta og kjøtt? Pasta er forøvrig ekstremt lite stress å lage. Å lage lasagne på en ikke-hjemmelaget måte vil stort sett si at man kjøper et kit med ferdige plater og ferdige sauser som enten er på glass eller i pulverform, og tilbereder med dette. Man lager det uten å ha tatt i en eneste grønnsak, og uten å vite hva som egentlig er i. Eventuelt at man kjøper en ferdig lasagne fra frysen og hiver i ovnen. Å lage det på en hjemmelaget måte vil si at man lager tomatsausen fra bunn ved å kjøpe tomatene og de øvrige ingrediensene og krydrer og smaker til sausen selv, samt lager hvitsausen. De færreste lager pastaplatene selv. Mange vil også ta snarveier med å bruke f.eks. hermetiske hakkede tomater. Jeg mener det fortsatt er "lov" å kalle det hjemmelaget selv om man bruker enkelte grunnleggende industrivarer. Det ville vært urettferdig å ikke ha "lov" til å bruke ferdig smør, ost, buljong eller fond i hjemmelaget mat Anonymkode: 86ef5...ae6 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:38 #14 Skrevet lørdag kl. 14:38 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Å lage lasagne på en ikke-hjemmelaget måte vil stort sett si at man kjøper et kit med ferdige plater og ferdige sauser som enten er på glass eller i pulverform, og tilbereder med dette. Man lager det uten å ha tatt i en eneste grønnsak, og uten å vite hva som egentlig er i. Eventuelt at man kjøper en ferdig lasagne fra frysen og hiver i ovnen. Å lage det på en hjemmelaget måte vil si at man lager tomatsausen fra bunn ved å kjøpe tomatene og de øvrige ingrediensene og krydrer og smaker til sausen selv, samt lager hvitsausen. De færreste lager pastaplatene selv. Mange vil også ta snarveier med å bruke f.eks. hermetiske hakkede tomater. Jeg mener det fortsatt er "lov" å kalle det hjemmelaget selv om man bruker enkelte grunnleggende industrivarer. Det ville vært urettferdig å ikke ha "lov" til å bruke ferdig smør, ost, buljong eller fond i hjemmelaget mat Anonymkode: 86ef5...ae6 Folkets frossen-lasagne er faktisk ikke ultraprosesessert. Bare til info. Men hjemmelaget er mye bedre. Tar bare så lang tid Anonymkode: fd62c...56b 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:46 #15 Skrevet lørdag kl. 14:46 du bør ha en pasta maskin for og lage platene, jeg har selv aldri laget hjemmelaget plater men jeg har laget vanelig pasta en gang hjemmelaget saus har jeg laget mange ganger og anbefaler å ha litt vin i den Anonymkode: 96efe...585 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:37 #16 Skrevet lørdag kl. 15:37 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): du bør ha en pasta maskin for og lage platene, jeg har selv aldri laget hjemmelaget plater men jeg har laget vanelig pasta en gang hjemmelaget saus har jeg laget mange ganger og anbefaler å ha litt vin i den Anonymkode: 96efe...585 Vi har litt balsamico i Anonymkode: b1be7...aea
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:46 #17 Skrevet lørdag kl. 15:46 Jeg bruker ferske pastaplater fra butikken, jeg har ikke pastamaskin. Ragu lager jeg fra bunnen, samme med bechamelsausen. Anonymkode: 26968...c34
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:03 #18 Skrevet lørdag kl. 16:03 Jeg kjøper pastaplater, synes ikke det gjør den store forskjellen fra eller til. Men å ta seg tiden til å lage en god ragu og ikke minst bechamelsaus.. DET utgjør stor forskjell fra Toro, det! Det tar jo lang tid, 4-5 timer kanskje, men er jo ikke med sammenhengende kokkelering, mye koketid på raguen og steketid på lasagne, så man kan gjøre andre ting i mellomtiden. Synes den er bedre dagen etter, så er perfekt til gjester (jeg elsker all mat man kan lage mest mulig ferdig dagen før). Anonymkode: 07e99...c7b 1
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 16:08 #19 Skrevet lørdag kl. 16:08 Når jeg lager lasagne kjøper jeg ferdige pastaplater, men ostesausen og kjøttsausen lager jeg selv fra bunnen. 2
lillesnillelilla Skrevet lørdag kl. 16:16 #20 Skrevet lørdag kl. 16:16 Når jeg lager hjemmelaget lasagne bruker jeg fullkorplater fra butikken og lager rød og hvit saus. Har ikke laget plater fordi jeg rett og slett ikke har giddi å ta meg tid å gjøre det/lære meg det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå