Gå til innhold

Er det bare bare å bli foreldre??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor? 

Jeg ble uplanlagt gravid på videregående. Hadde ingen av disse tingene på plass, men er her likevel i dag med en fantastisk samboer, stor enebolig, bachelor og dobbel master. Og godt betalt jobb. 

Min nærmeste venninne angrer i dag bittert på at hun ville vente til hun var gift, utdannet, hadde god jobb og økonomi på plass. Det ble plutselig for sent for henne med barn. 

En annen god venninne av meg hadde alt på plass, inkludert to barn. Pga sykdom er hun i dag ufør, og økonomien deretter. For ikke å snakke om venner der stabile parforhold har endt med skilsmisse gjennom årene. 

Det viktigste er altså ikke å ha alt det praktiske på plass når babyen blir født, utover det mest nødvendige rundt materiell omsorg. Livet kan endre seg. Det viktigste er hvordan man er som person, hvordan man evner å gi emosjonell og kognitiv omsorg. Hvor styrket man er i å stå i store livsendringer og kriser. Livet blir sjeldent slik man ser for seg, avhengig hvor mye av praktiske ting som er på plass før babyen blir født.

Anonymkode: dfcc3...ebc

Selv om du har taklet dette bra så er det vel få som anbefaler å få barn på videregående. det tror jeg kanskje ikke du anbefaler egne barn heller. Det hender det går fint med de som får uplanlagte barn unge, og ofte gjør det ikke det. 

Det beste er vel å være litt på plass i seg sjøl og ha en stabil partner og jobb.

jeg selv ble og uplanlagt gravid med en jeg hadde vært ilag med i et par måneder. I dag har vi vært gidt i 18 år og har to barn.

Anonymkode: e1448...61b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Utdannelse, fast jobb, stabil økonomi og egen bolig bør være på plass før man begynner å stifte familie.

Anonymkode: 4c97b...df6

Det er en bonus om det er på plass, men ikke nødvendig.

Det som "må" være på plass er godt samarbeid, kjærlighet og respekt mellom foreldrene. Det du ramser opp kan skaffes etterhvert. Hjelper ikke at gardinene henger pent og at man har 2 sydenturer i året om dynamikken i paret er shit. Et fungerende forhold er en av få ting som ikke kan skaffes etterhvert.

Anonymkode: f3ac0...ae2

AnonymBruker
Skrevet

ja det er lett og få barn men det og kunne beholde dem er ikke en selvfølge uansett syns jeg ikke man skal henge seg så mye opp i alle andre hvordan det kan se ut på utsiden er ikke hele bilde av situasjonen

det er ingen som har 100prosent alt på plass men det betyr ikke automatisk at man blir god eller dårlig foreldre, det at man faktisk prøver er det som har mye og si tenker jeg 

Anonymkode: 8263f...9cb

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo et problem i dag at alle skal ha alt på plass før de får barn. Det gjør at mange ikke får barn, fordi fertilitet går ned og det blir vanskeligere. Det er også noe med at man biologisk er best rustet til å få barn i 20-årene, og det er derfor ikke nødvendigvis lurt å vente til etter utdanning og fast jobb før man begynner å prøve på å få barn. Barn trenger stabile og trygge foreldre, og en god nok levestandard, det fikser de aller fleste.

Anonymkode: 6e58f...850

AnonymBruker
Skrevet

Hvis alt må være på plass, så hadde det ikke blitt født mange barn.

Anonymkode: c1b00...431

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv om du har taklet dette bra så er det vel få som anbefaler å få barn på videregående. det tror jeg kanskje ikke du anbefaler egne barn heller. Det hender det går fint med de som får uplanlagte barn unge, og ofte gjør det ikke det. 

Det beste er vel å være litt på plass i seg sjøl og ha en stabil partner og jobb.

jeg selv ble og uplanlagt gravid med en jeg hadde vært ilag med i et par måneder. I dag har vi vært gidt i 18 år og har to barn.

Anonymkode: e1448...61b

Nå skal det sies at jeg hadde vært ute og reist og jobbet ett par år før jeg tok påbygging (da jeg ble gravid), så jeg var litt eldre enn 18/19. Det er jo gjerne sånn på videregående, at man ikke nødvendigvis er mellom 16-19 år når man går der, men man er videregåendeelev uansett. 

Men poenget mitt er ikke hva jeg anbefaler eller ikke anbefaler. Poenget mitt er at det kan gå veldig fint, selv man ikke et ferdig utdannet, ikke har stabilt forhold og ikke har god økonomi på det tidspunktet man blir gravid. Også trenger det heller ikke å gå så veldig bra om man har alt dette på plass heller. Det er ikke den praktiske omsorgen som er aller viktigst når man får en baby, det kan endre seg fort den ene eller andre veien uansett.

Anonymkode: dfcc3...ebc

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at de som stort sett ikke har lyktes med noe i livet, blir superstolte når de blir foreldre. Endelig har de fått til noe "alle andre" får til. 

De evner ikke å se sin egen begrensning, så er det pupp og bup og ppt og miljøarbeidere og sosialarbeidere og barnevern og kanskje noen oppegående i slekta som må ta tak i noe de i utgangspunktet ikke ønsket. 

Anonymkode: 1bb2a...64e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...