AnonymBruker Skrevet 19. juni #21 Skrevet 19. juni Kan i hvert fall varmt anbefale å jobbe som eksamensvakt på universitet/høgskole. Videregående skoler trenger nok også eksamensvakter. Anonymkode: 8b1a2...0a9
AnonymBruker Skrevet 19. juni #22 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har havnet i en svært vanskelig situasjon nå. Jeg er 60 år og nå skal bedriften jeg jobber i nedbemanne og jeg er en av de overtallige. Mister plutselig afp og ser det kan bli svært vanskelig å skaffe ny jobb. Har alltid jobbet innen IT-sektoren, men vil tror det er svært vanskelig å få jobb der nå. Så... er det i det hele tatt mulig å få seg jobb når man er over 60 og ikke har veldig etterspurt kompetanse? Anonymkode: 05331...0b4 Kontoret til min mor ble kuttet når hun var 61. Hun fikk valget mellom å miste jobben eller flytte 12 timer unna. Hun fikk en annen jobb etterpå. Ikke innen det samme, men noe annet. En annen kollega av henne fikk seg jobb i klesbutikk som 65 åring. Så det går jo, men blir vel gjerne ikke som man har tenkt. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: f2f8a...2d2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #23 Skrevet 19. juni De to siste selskapene jeg har jobbet for har begge måttet nedbemanne, og begge skjermet arbeidstakere i alderen 58-62. Synes det er dårlig av arbeidsgiveren å ikke gjøre dette. Man kan f.eks. få beholde jobben mot at man lover å gå av når man fyller 62, få en annen (mer junior) stilling internt, jobbe deltid osv. Anonymkode: a53cf...c17 2 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #24 Skrevet 19. juni Enig med siste taler her - er det ingen mulighet for deg å beholde en 20-25 prosents stilling i et par år til. Da jeg opplevde nedbemaning fikk i alle fall 2 personer en slik løsning, da fikk de med seg AFPen. Det var også noe jeg tenkte meg kunne bli løsningen for min del, om det ble en fusjon som det var snakk om, i stedet ble det ikke fusjon, men konkurs - og da var jo det ingen muligehet. Mistet også 5 måneders oppsigelsetid, som man har krav på som eldre - det ble altså 1 måned i stedet... Forjævlig. Anonymkode: ee4d8...46b 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #25 Skrevet 20. juni Samme skjedde med meg, enslig mamma på 40 og barn med spesielt behov. Nedbemanning innen IT. Ai blir stort framover, så om du vil jobbe innen IT ta et par kurs for å modernisere måten du jobber på. Anonymkode: 1f7f5...328
Summeer Skrevet 20. juni #26 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): De to siste selskapene jeg har jobbet for har begge måttet nedbemanne, og begge skjermet arbeidstakere i alderen 58-62. Synes det er dårlig av arbeidsgiveren å ikke gjøre dette. Man kan f.eks. få beholde jobben mot at man lover å gå av når man fyller 62, få en annen (mer junior) stilling internt, jobbe deltid osv. Anonymkode: a53cf...c17 Skjerme på bekostning av hvem? De som har små barn og forsørgeransvar? De som har kjernekompetanse og alltid stiller opp? At bedriften får en risiko ved at alt for mange når pensjonsalder samtidig om 3-4 år siden de yngre må gå? Juridisk er det også vanskelig å kreve at noen går av om noen år i fremtiden. Og man kan ikke garantere afp'en, de kan bli syke innen den tid og dermed ikke oppfylle krav til opptjening.
AnonymBruker Skrevet 20. juni #27 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Samme skjedde med meg, enslig mamma på 40 og barn med spesielt behov. Nedbemanning innen IT. Ai blir stort framover, så om du vil jobbe innen IT ta et par kurs for å modernisere måten du jobber på. Anonymkode: 1f7f5...328 Det er jo ikke det samme, du har 25 år igjen i arbeidslivet og ingen afp som går tapt i oppsigelsen. Makan til selvmedlidenhet. Anonymkode: b5f7d...177 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni #28 Skrevet 21. juni On 6/19/2026 at 4:33 PM, Summeer said: Afp burde erstattes med generell pensjonsopptjening som man tar med seg uansett arbeidsgiver på 62 årsdagen. Det låser folk inne, det gjør nedbemannings og sykdomssituasjoner unødvendig økonomisk vanskelig, og gjør at mobiliteten blant arbeidstakere blir svært begrenset etter fylte 55. Enig, veldig urettferdig at man mistar hele AFP:en, hvis man mistar jobben kort tid før man fyller 62. Spesielt i lavt lønnede jobb kan dette utgjøre forskjellen mellom å klare seg og ikke klare seg økonomisk som pensjonist. Vanskelig for folk over 60 å få seg en ny jobb. Anonymkode: d00ee...4ae 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni #29 Skrevet 21. juni Summeer skrev (På 20.6.2026 den 10.42): Skjerme på bekostning av hvem? De som har små barn og forsørgeransvar? De som har kjernekompetanse og alltid stiller opp? At bedriften får en risiko ved at alt for mange når pensjonsalder samtidig om 3-4 år siden de yngre må gå? Juridisk er det også vanskelig å kreve at noen går av om noen år i fremtiden. Og man kan ikke garantere afp'en, de kan bli syke innen den tid og dermed ikke oppfylle krav til opptjening. I begge selskapene jeg har erfaring med så ble ikke de på 58-62 skjermet på bekostning av noen. I stedet for å nedbemanne f.eks. 40 ansatte, nedbemannet man 37, og lot tre eldre arbeidstakere bli i en tidsbegrenset periode. Jeg jobber i en bransje der det er ganske god spredning i alder, så det påvirket ikke antallet som gikk av med pensjon hvert år nevneverdig. Jeg vet faktisk ikke hvordan det ble løst juridisk, for jeg hadde ikke personalansvar for noen av de som var i denne kategorien. Men to store, seriøse arbeidsgivere løste det likt, så jeg går ut ifra at det er ganske vanlig. Mens de som var over 62 og kunne gå av med AFP, ble ikke skjermet. M.a.o. ingen aldersdiskriminering. Anonymkode: a53cf...c17 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #30 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 12.12): Jeg har havnet i en svært vanskelig situasjon nå. Jeg er 60 år og nå skal bedriften jeg jobber i nedbemanne og jeg er en av de overtallige. Mister plutselig afp og ser det kan bli svært vanskelig å skaffe ny jobb. Har alltid jobbet innen IT-sektoren, men vil tror det er svært vanskelig å få jobb der nå. Så... er det i det hele tatt mulig å få seg jobb når man er over 60 og ikke har veldig etterspurt kompetanse? Anonymkode: 05331...0b4 Ikke godta at du skal nedbemannes i din alder. Kontakt fagforeningen din og kjemp. Anonymkode: 304ed...aed 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #31 Skrevet 21. juni Summeer skrev (På 20.6.2026 den 10.42): Skjerme på bekostning av hvem? De som har små barn og forsørgeransvar? De som har kjernekompetanse og alltid stiller opp? At bedriften får en risiko ved at alt for mange når pensjonsalder samtidig om 3-4 år siden de yngre må gå? Juridisk er det også vanskelig å kreve at noen går av om noen år i fremtiden. Og man kan ikke garantere afp'en, de kan bli syke innen den tid og dermed ikke oppfylle krav til opptjening. Det handler om å gjøre en vurdering av to ting: Hvor hardt vil en oppsigelse ramme dem. Hvor store sjanser har de til å få ny jobb Anonymkode: 304ed...aed 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #32 Skrevet 22. juni Vi ansetter stadig it-folk over 60, men da må de være faglig oppdatert Anonymkode: 450c6...a09
AnonymBruker Skrevet 15. august #33 Skrevet 15. august Dagbladet skriver i dag om hvor urimelig AFP-ordningen er og at nå skal det kanskje bli endring, men bare for de som er yngre enn 50! Mer urettferdigheter, de borde jo endre ordningen til det bedre med tilbakevirkende kraft. Spesielt for de med små pensjoner, det er mange som lurer på hvordan i alle dager man klare seg på pensjonen. Med den alderismen som finnes i arbeidslivet er det virkelig ikke bare å skaffe seg en ny jobb i 60-årene, ikke i 50-årene en gang. Anonymkode: d00ee...4ae
AnonymBruker Skrevet 15. august #34 Skrevet 15. august Bli leder. Da er det bedre jo eldre du er. Jeg har siktet meg inn på lederbransjen selv. For sikre alderdommen rett og slett. Anonymkode: 9ae60...b4c
AnonymBruker Skrevet 15. august #35 Skrevet 15. august 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bli leder. Da er det bedre jo eldre du er. Jeg har siktet meg inn på lederbransjen selv. For sikre alderdommen rett og slett. Anonymkode: 9ae60...b4c Hos oss ansetter de unge til ledere. Anonymkode: d00ee...4ae
AnonymBruker Skrevet 15. august #36 Skrevet 15. august Summeer skrev (På 19.6.2026 den 16.33): Afp burde erstattes med generell pensjonsopptjening som man tar med seg uansett arbeidsgiver på 62 årsdagen. Det låser folk inne, det gjør nedbemannings og sykdomssituasjoner unødvendig økonomisk vanskelig, og gjør at mobiliteten blant arbeidstakere blir svært begrenset etter fylte 55. Absolutt. AFP har på ingen måte blitt slik det var tenkt - det skulle gi sliterne en mulighet til å gå av med pensjon tidlig, uten å bli uføre. I stedet hindrer det eldre arbeidstakere i å bytte jobb, mange faller utenfor, det skal veldig lite til for å miste AFP, og store grupper offentlige ansatte som ikke er «slitere» får det (meg inkluderert). Anonymkode: 6d476...ca0
AnonymBruker Skrevet 15. august #37 Skrevet 15. august Er du med i en fagforening ? Anonymkode: 6254f...993
AnonymBruker Skrevet 15. august #39 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 12.12): Jeg har havnet i en svært vanskelig situasjon nå. Jeg er 60 år og nå skal bedriften jeg jobber i nedbemanne og jeg er en av de overtallige. Mister plutselig afp og ser det kan bli svært vanskelig å skaffe ny jobb. Har alltid jobbet innen IT-sektoren, men vil tror det er svært vanskelig å få jobb der nå. Så... er det i det hele tatt mulig å få seg jobb når man er over 60 og ikke har veldig etterspurt kompetanse? Anonymkode: 05331...0b4 Hva slags It-kompetanse har du som ikke er etterspurt? Anonymkode: d1cf4...a37
AnonymBruker Skrevet 15. august #40 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 12.39): Jeg har absolutt ikke takket ja og fagforeningen min har satt advokat på saken, men ser det blir vanskelig. Det jeg kommer til å kjempe for nå er en deltidsstilling frem til jeg er 62 for om ikke annet å berge afp'en. Anonymkode: 05331...0b4 Bra, viktig å sjekke at alt går riktig for seg, i hvert fall. En bedrift jeg jobbet i, sa opp en i omtrent samme situasjon som deg. Begrunnelsen var ikke annet enn at de ikke ville sparke en småbarnsmor med mange år kortere ansiennitet og naturlig nok mye mindre kompetanse og erfaring. Og disse "sosiale hensyn" var helt på jordet, den unge moren hadde rik mann i jobb mens den eldre dama var enslig og måtte betale alle utgifter selv. Anonymkode: bccea...bef 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå