AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Skrevet 7 timer siden Jeg har havnet i en svært vanskelig situasjon nå. Jeg er 60 år og nå skal bedriften jeg jobber i nedbemanne og jeg er en av de overtallige. Mister plutselig afp og ser det kan bli svært vanskelig å skaffe ny jobb. Har alltid jobbet innen IT-sektoren, men vil tror det er svært vanskelig å få jobb der nå. Så... er det i det hele tatt mulig å få seg jobb når man er over 60 og ikke har veldig etterspurt kompetanse? Anonymkode: 05331...0b4 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden Mamma mistet jobben som 60-åring. Hun fikk aldri noen ny varig jobb pga alderen til tross for at hun er sabla god i jobben sin. Hun var sjeleglad hun hadde tjent så godt som hun gjorde tidligere i arbeidslivet. Anonymkode: 67a27...3f4 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Skrevet 7 timer siden Det er utrolig kjipt - jeg er omtrent i samme situasjon - er 59. Noen i IT-sekotoren må nesten svare deg. Men jeg husker fra en tidligere nedbemanning at han som var IT-sjef hos oss, og var spesialist av driftens interne systemer, sleit veldig med å finne jobb - selv om han var i 40-årene. Det var en tidligere sjef som til slutt fant en jobb til ham. Tror han gikk ledig i over to år... .. så jeg vil tro at det hjelper om man har litt bredere komptanse på systemer. Fra venner som har barn i bransjen, så hører jeg dog at det er blitt tøffere. Selv har jeg jobbet på et meget smalt felt og føler at det jeg kan er omtrent null verdt. I tillegg er det innenfor medier, kommunikajson og PR - som kanksje er den bransjen det er vanskeligst akkurat nå. Alle mediehus nedbemanner - til og med NRK tilbyr sluttpakker og Bergen kommune sier opp kommunikasjonsrådgivere. Anonymkode: ee4d8...46b 1 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er utrolig kjipt - jeg er omtrent i samme situasjon - er 59. Noen i IT-sekotoren må nesten svare deg. Men jeg husker fra en tidligere nedbemanning at han som var IT-sjef hos oss, og var spesialist av driftens interne systemer, sleit veldig med å finne jobb - selv om han var i 40-årene. Det var en tidligere sjef som til slutt fant en jobb til ham. Tror han gikk ledig i over to år... .. så jeg vil tro at det hjelper om man har litt bredere komptanse på systemer. Fra venner som har barn i bransjen, så hører jeg dog at det er blitt tøffere. Selv har jeg jobbet på et meget smalt felt og føler at det jeg kan er omtrent null verdt. I tillegg er det innenfor medier, kommunikajson og PR - som kanksje er den bransjen det er vanskeligst akkurat nå. Alle mediehus nedbemanner - til og med NRK tilbyr sluttpakker og Bergen kommune sier opp kommunikasjonsrådgivere. Anonymkode: ee4d8...46b Kjenner en som har fått jobb over 60 og han hadde spisskompetanse innenfor sitt felt. Eller tror jeg det er svært vanskelig. Håper det løser seg for deg da. For min del er dette helt krise. Jeg hadde sett for meg å jobbe lenge, spare afp og ha en romslig pensjonisttilværelse. Nå tør jeg ikke tenke på fremtiden en gang... Anonymkode: 05331...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjenner en som har fått jobb over 60 og han hadde spisskompetanse innenfor sitt felt. Eller tror jeg det er svært vanskelig. Håper det løser seg for deg da. For min del er dette helt krise. Jeg hadde sett for meg å jobbe lenge, spare afp og ha en romslig pensjonisttilværelse. Nå tør jeg ikke tenke på fremtiden en gang... Anonymkode: 05331...0b4 Ja, det er jo krise - det er ekstra frustrerende å høre politikere prate om at folk må jobbe lengre, og så finnes det mange av oss oppe i årene som aldri får ny jobbb.. .. det er også ganske forbasket med disse pensjonsordningene som beror på at man har jobb når man er 62 for å få pengene. Det er jo en ekstrem felle - for egen del taper jeg vel 1 million kroner på å miste AFP. Selv har jeg bare turt gjøre overflatiske regnestykker på hva jeg kan få som pensjonist - samtidig som jeg regner på hvor mye jeg eventuelt kan låne på leligheten og smått tenker på hva jeg håper på å få i arv. Det er mulig jeg kan leve OK om jeg får en arv tilsvarende det jeg tror, om jeg kan låne på leiligheten osv - men selv sa blir det relativt trangt. Anonymkode: ee4d8...46b 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden Har du helse til å jobbe med noe innenfor helse, barnehage eller skolesektoren? Kan kanskje være en nødløsning i jakten på relevante jobber? Anonymkode: b0e7f...459 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden Jeg er direktør i et større IT selskap i Norge og fullt mulig å få ny jobb etter 60, men for å konkurrere ut en 30-40 åring så må du ha spesialkompetanse eller en høyere stilling. Men takk aldri ja til en sluttpakke eller godta en nedbemanning hvis du er 60+ og har AFP, AFP er verdt mye penger og verdt å kjempe for. Ikke alle selskaper har AFP heller. Nedbemanning av en 60+ er vanskelig og du kan ta jobb fra andre og yngre personer. Om du må sitte på en typisk junior rolle (Servicedesk, Intern IT etc) frem til 62. Anonymkode: 8edda...ee6 2 4
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det er jo krise - det er ekstra frustrerende å høre politikere prate om at folk må jobbe lengre, og så finnes det mange av oss oppe i årene som aldri får ny jobbb.. .. det er også ganske forbasket med disse pensjonsordningene som beror på at man har jobb når man er 62 for å få pengene. Det er jo en ekstrem felle - for egen del taper jeg vel 1 million kroner på å miste AFP. Selv har jeg bare turt gjøre overflatiske regnestykker på hva jeg kan få som pensjonist - samtidig som jeg regner på hvor mye jeg eventuelt kan låne på leligheten og smått tenker på hva jeg håper på å få i arv. Det er mulig jeg kan leve OK om jeg får en arv tilsvarende det jeg tror, om jeg kan låne på leiligheten osv - men selv sa blir det relativt trangt. Anonymkode: ee4d8...46b Dette med å ha jobb når man er 62 kan føre til en enorm forskjellsbehandling som i våre tilfeller. Det burde være mer fleksible ordninger når man havner i slike situasjoner. Jeg også har en arv som venter en gang, men det skal deles og blir nok ikke så mye. Anonymkode: 05331...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er direktør i et større IT selskap i Norge og fullt mulig å få ny jobb etter 60, men for å konkurrere ut en 30-40 åring så må du ha spesialkompetanse eller en høyere stilling. Men takk aldri ja til en sluttpakke eller godta en nedbemanning hvis du er 60+ og har AFP, AFP er verdt mye penger og verdt å kjempe for. Ikke alle selskaper har AFP heller. Nedbemanning av en 60+ er vanskelig og du kan ta jobb fra andre og yngre personer. Om du må sitte på en typisk junior rolle (Servicedesk, Intern IT etc) frem til 62. Anonymkode: 8edda...ee6 Jeg har absolutt ikke takket ja og fagforeningen min har satt advokat på saken, men ser det blir vanskelig. Det jeg kommer til å kjempe for nå er en deltidsstilling frem til jeg er 62 for om ikke annet å berge afp'en. Har dessverre ikke spisskompetanse. Anonymkode: 05331...0b4
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du helse til å jobbe med noe innenfor helse, barnehage eller skolesektoren? Kan kanskje være en nødløsning i jakten på relevante jobber? Anonymkode: b0e7f...459 Ja, og jeg må tenke i de baner. Skole og helsesektoren er noe. Jeg er interessert i nesten alt nå. Anonymkode: 05331...0b4
alfathealfa Skrevet 7 timer siden #11 Skrevet 7 timer siden Nr 1 er å kjempe med nebb og klør for å bli ifht afp, som du sier er i gang. Såvidt jeg har forstått - avhengig av sektor - kan det være nok å gå av med afp ved 62 og la være å ta ut pensjon og så jobbe i en annen sektor, så bevarer man afp-rettigheten fordi man har tatt den ut. Dette er kompliserte greier og må vurderes individuelt, så viktig med gode råd. Jeg vet flere som har fått langvarige vikariater gjennom Adecco og denslags, så verdt å vurdere. Da har man inntekt og utvider sin kompetanse. Noen kan lykkes med å få fast jobb der de har vikariat. Ellers er noen bransjer i beita for ansatte, og kan også være villig til å bidra med omskolering (eventuelt mot bindingstid) . Det gjelder feks helse, feks å ta fagbrev for helsefagarbeider på jobb, men også stort behov for bussjåfører og noen arbeidsgivere har ordninger for å bidra med bussertifikat. Hver fylkeskommune har karriererådgivning og voksenopplæring, kan også være noen muligheter den veien. Hotell og matfag har også behov for folk en del steder. 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden Min bror fikk ny jobb da han var i slutten av femtiårene, den første jobben han hadde på flere år. Han hadde ingen utdannelse, men søkte jobb som bussjåfør og fikk opplæring av busseselskapet og førerkort i riktig klasse. Han stortrives i jobben. Men det er klart det føles som en stor nedtur å gå fra IT jobb med god lønn til å være bussjåfør, for sånne som deg. Men bare nevner det, da det er stor mangel på gode bussjåfører i mange byer. Du kan antageligvis få ny jobb, men kanskje ikke innen yrket du ønsker. Anonymkode: 67d1e...33f 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har absolutt ikke takket ja og fagforeningen min har satt advokat på saken, men ser det blir vanskelig. Det jeg kommer til å kjempe for nå er en deltidsstilling frem til jeg er 62 for om ikke annet å berge afp'en. Anonymkode: 05331...0b4 Ja, kjemp kjemp kjemp! Der jeg jobber har vi prøvd å skjerme de som er over 60 nettopp av denne grunnen. Det er tross alt lettere å få ny jobb for de som har flere år igjen. Alternativ 2 må være å ta en lavere jobb på samme sted, alternativ 3 er vikarjobber i sektorer med afp. Vet ikke hvordan de konkrete reglene er, men fagforeningsadvokaten er nok fullt oppdatert og kan hjelpe deg med tips. Jeg leste overskriften først, og ble fristet til å lese tråden fordi min svoger ble headhuntet til en IT-stilling i fjor, da var han 61. Men igjen, det er et helt spesifikt område som krever en kompetanse nesten ingen besitter, så det blir jo noe litt annet. Anonymkode: 5ff53...abc 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Skrevet 6 timer siden alfathealfa skrev (48 minutter siden): Nr 1 er å kjempe med nebb og klør for å bli ifht afp, som du sier er i gang. Såvidt jeg har forstått - avhengig av sektor - kan det være nok å gå av med afp ved 62 og la være å ta ut pensjon og så jobbe i en annen sektor, så bevarer man afp-rettigheten fordi man har tatt den ut. Dette er kompliserte greier og må vurderes individuelt, så viktig med gode råd. Jeg vet flere som har fått langvarige vikariater gjennom Adecco og denslags, så verdt å vurdere. Da har man inntekt og utvider sin kompetanse. Noen kan lykkes med å få fast jobb der de har vikariat. Ellers er noen bransjer i beita for ansatte, og kan også være villig til å bidra med omskolering (eventuelt mot bindingstid) . Det gjelder feks helse, feks å ta fagbrev for helsefagarbeider på jobb, men også stort behov for bussjåfører og noen arbeidsgivere har ordninger for å bidra med bussertifikat. Hver fylkeskommune har karriererådgivning og voksenopplæring, kan også være noen muligheter den veien. Hotell og matfag har også behov for folk en del steder. Ja, å beholde afp er en prioritet nå. Det holder faktisk med en 20%-stilling i en afp-bedrift. Vikarbyråer er på lista, ja. Omskolering er jeg helt med på, men har innbilt meg at det er i seneste laget nå? Mulig jeg tar feil. Takk for tips. Anonymkode: 05331...0b4
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Skrevet 6 timer siden Hør med skoler om de trenger din kompetanse i IKT-avdelingen? Anonymkode: 84d43...6be 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Min bror fikk ny jobb da han var i slutten av femtiårene, den første jobben han hadde på flere år. Han hadde ingen utdannelse, men søkte jobb som bussjåfør og fikk opplæring av busseselskapet og førerkort i riktig klasse. Han stortrives i jobben. Men det er klart det føles som en stor nedtur å gå fra IT jobb med god lønn til å være bussjåfør, for sånne som deg. Men bare nevner det, da det er stor mangel på gode bussjåfører i mange byer. Du kan antageligvis få ny jobb, men kanskje ikke innen yrket du ønsker. Anonymkode: 67d1e...33f Jeg er innforstått med at det kan være vanskelig med relevant jobb, men er veldig åpen for andre ting. Bussjåfør er virkelig noe annet og kanskje det er enn trenger. Takk for tips. Anonymkode: 05331...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ja, kjemp kjemp kjemp! Der jeg jobber har vi prøvd å skjerme de som er over 60 nettopp av denne grunnen. Det er tross alt lettere å få ny jobb for de som har flere år igjen. Alternativ 2 må være å ta en lavere jobb på samme sted, alternativ 3 er vikarjobber i sektorer med afp. Vet ikke hvordan de konkrete reglene er, men fagforeningsadvokaten er nok fullt oppdatert og kan hjelpe deg med tips. Jeg leste overskriften først, og ble fristet til å lese tråden fordi min svoger ble headhuntet til en IT-stilling i fjor, da var han 61. Men igjen, det er et helt spesifikt område som krever en kompetanse nesten ingen besitter, så det blir jo noe litt annet. Anonymkode: 5ff53...abc Vikarjobb _med_ afp? Skal sjekkes. .Takk for tips. Anonymkode: 05331...0b4
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hør med skoler om de trenger din kompetanse i IKT-avdelingen? Anonymkode: 84d43...6be Godt forslag! Anonymkode: 05331...0b4
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det er jo krise - det er ekstra frustrerende å høre politikere prate om at folk må jobbe lengre, og så finnes det mange av oss oppe i årene som aldri får ny jobbb.. .. det er også ganske forbasket med disse pensjonsordningene som beror på at man har jobb når man er 62 for å få pengene. Det er jo en ekstrem felle - for egen del taper jeg vel 1 million kroner på å miste AFP. Selv har jeg bare turt gjøre overflatiske regnestykker på hva jeg kan få som pensjonist - samtidig som jeg regner på hvor mye jeg eventuelt kan låne på leligheten og smått tenker på hva jeg håper på å få i arv. Det er mulig jeg kan leve OK om jeg får en arv tilsvarende det jeg tror, om jeg kan låne på leiligheten osv - men selv sa blir det relativt trangt. Anonymkode: ee4d8...46b Dagens AFP-ordning er helt håpløs. Det haster med å erstatte den med noe bedre. I tillegg brukes den jo ikke slik den var tenkt. Anonymkode: 6d476...ca0
Summeer Skrevet 3 timer siden #20 Skrevet 3 timer siden Afp burde erstattes med generell pensjonsopptjening som man tar med seg uansett arbeidsgiver på 62 årsdagen. Det låser folk inne, det gjør nedbemannings og sykdomssituasjoner unødvendig økonomisk vanskelig, og gjør at mobiliteten blant arbeidstakere blir svært begrenset etter fylte 55.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå