Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Bibelen kan tolkes på flere måter, og det vil derfor eksistere ulike rettningslinjer.

Noen eksempler:

Drikk dere ikke drukne av vin, for det fører bare til utskeielser, men bli fylt av Ånden,

Ef 5, 18

Drikk ikke lenger bare vann, men bruk litt vin for din mage og for de sykdommer du så ofte lider av.

1. Tim 5, 23

Ingen av disse utsagnende sier at man ikke skal drikke vin, men oppfordrer til måtehold. Men igjen - det er min tolkning.

Hvor står det at det ikke var det i den?

Det med avholdenhet fra alkoholpga sin religiøsitet er enda en ting som er mistolket fra bibelen.

Det er ikke bruk av alkohols om er feil, det er misbruk. Vin til maten eller et glass med kveldskos har aldri vært en synd.

Jeg tolker det også slik at bibelen formaner om måtehold. Det står ulike sitat på ulike steder, og kan sees på som motstridende, men på de steder det står om at "forbannet være denne drikk" så går det på nettop misbruket.

I svært mange land har kristenfolket ingen problem med å drikke alkohol, men å drikke seg full er nok ikke like godtatt. Det er spesielt her i Norge kristenfolket mener alkohol er synd (ikke alle selvfølgelig!), og det er ikke tilfeldig. Det kommer fra en heftig holdningskampanje som ble stiftet i arbeidermiljøet samt kristenmiljøet, fra en tid der folk drakk og spilte seg fra gård og grunn. Det ble ganske hardt innarbeidet i disse miljøene, så derfor står det fortsatt sterkt at drikking og spilling er en synd.

Videoannonse
Annonse
Gjest King James II
Skrevet
Hvor står det at det ikke var det i den?

Hvor står det at det var det ?

Skrevet
Vel det sår i min "Full Life Study Bible", jeg har ikke tenkt å skrive av alt her, men her er en link som sier mye av det samme:

http://www.gospeljohn.com/ng_drinking.htm

Det stod det mer detaljert og beskrivende ja.

Men jeg reagerte på en del ting. Bl.a at man setter likhet mellom "sterk" drikke og å være full. Man kan da fint drikke et glass vin uten å bli full av det!...

Det står også referert til Hva de drakk i hellas på den tiden. Men det betyr ikke at de drakk det samme andre steder. mao er dette tydelig veldig kulturelt betinget i en gitt tidsepoke.

Vi vet også at jesus ikke fulgte alt som stod i det gamle testamentet. Han var mer liberal. Og det meste av argumentene mot å drikke alkohol er jo hentet fra det gamle testamentet.

Videre stod det "facts about alcohol" der. men det står ikke om alkohol pr se; det står om _misbruk_ av alkohol.... Jeg skillermellom de to jeg da. ..

Det står også på samme sted som de viser til bibelske sitater om å ikke drikke (for mye) at man ikke skal spise kjøtt heller.... Men det har vist folk fortrengt..

Skrevet
Hvor står det at det var det ?

Du kan da ikke bruke et argument som så lett kan snus mot deg... da er argumentet dødt og kan ikke brukes noen veier. .

Gjest King James II
Skrevet
Du kan da ikke bruke et argument som så lett kan snus mot deg... da er argumentet dødt og kan ikke brukes noen veier. .

Jeg vet det....

Men det er jo også enkelt og si at det står ingen steder at det var alkehol og det står ingen steder at det ikke var det.

Skrevet
Jeg vet det....

Men det er jo også enkelt og si at det står ingen steder at det var alkehol og det står ingen steder at det ikke var det.

Jeg snudde på det for å vise hvor dårlig argumentet var.... Så da må en grave mer for å finne ut hva drakk, og kalte vin, lokalt på den tiden...

Gjest King James II
Skrevet

og jeg snudde tilbake for og vise hvor dårlig ditt argument var

Skrevet
og jeg snudde tilbake for og vise hvor dårlig ditt argument var

Du snur tilbake for å vise at et dårlig argument er dårlig.

Nettop. Da har du forstått men ikke forstått.

Hele poenget var å vise hvor dårlig det var. Det har jeg prøvd å forklare her også :

"Jeg snudde på det for å vise hvor dårlig argumentet var.... Så da må en grave mer for å finne ut hva drakk, og kalte vin, lokalt på den tiden..."

Jeg snudde på det for at det skulel bli tydelig hvor dårliog argumentet er; for det er ubukelig begge veier. Det mente jeg ble tydelig med å snu rundt på det.

Tar du det nå?

Gjest Gjest_Trajan Cicero_*
Skrevet
Du snur tilbake for å vise at et dårlig argument er dårlig.

Nettop. Da har du forstått men ikke forstått.

Hele poenget var å vise hvor dårlig det var. Det har jeg prøvd å forklare her også :

"Jeg snudde på det for å vise hvor dårlig argumentet var.... Så da må en grave mer for å finne ut hva drakk, og kalte vin, lokalt på den tiden..."

Jeg snudde på det for at det skulel bli tydelig hvor dårliog argumentet er; for det er ubukelig begge veier. Det mente jeg ble tydelig med å snu rundt på det.

Tar du det nå?

Ikke utal deg om hva jeg tar og ikke tar...Jeg viste argumente var dårlig når jeg skrev det.

Skrevet
Ikke utal deg om hva jeg tar og ikke tar...Jeg viste argumente var dårlig når jeg skrev det.

Du gir deg ikke du...

Ja, du viste at et argument ment utrolig dårlig var dårlig.

Jeg uttaler meg ikke hva du tar. Jeg spør.

Siden jeg regner med at du ikke fucker opp tråden med vilje (det ville jo vært ufint og undøvendig) så må jeg jo prøve å få deg til å forstå det du ikke ser ut til å forstå, siden du reagerer på at argumentet ikke viser noe. Noe som jo er helt riktig, og hele poenget.

The End.

Skrevet

"Derfor sier jeg dere: Vær ikke bekymret for livet, hva dere skal spise, eller hva dere skal drikke, heller ikke for kroppen, hva dere skal kle dere med. Er ikke livet mer enn maten og kroppen mer enn klærne?"

[...]

" Så gjør dere ikke bekymringer, og si ikke: 'Hva skal vi spise?' eller 'Hva skal vi drikke?' eller 'Hva skal vi kle oss med?' Alt dette er hedningene opptatt av."

Fra bergprekenen.

Skrevet
"Derfor sier jeg dere: Vær ikke bekymret for livet, hva dere skal spise, eller hva dere skal drikke, heller ikke for kroppen, hva dere skal kle dere med. Er ikke livet mer enn maten og kroppen mer enn klærne?"

[...]

" Så gjør dere ikke bekymringer, og si ikke: 'Hva skal vi spise?' eller 'Hva skal vi drikke?' eller 'Hva skal vi kle oss med?' Alt dette er hedningene opptatt av."

Fra bergprekenen.

Dette har da ingenting med alkohol å gjøre. Det betyr bare at man ikke skal bekymre seg for mye, stole på at Gud tar hånd om det.

Vær ikke bekymret for morgendagen!

25 Derfor sier jeg dere: Vær ikke bekymret for livet, hva dere skal spise, eller hva dere skal drikke, heller ikke for kroppen, hva dere skal kle dere med. Er ikke livet mer enn maten og kroppen mer enn klærne? 26 Se på fuglene under himmelen! De sår ikke, de høster ikke og samler ikke i hus, men den Far dere har i himmelen, gir dem føde likevel. Er ikke dere mer verd enn de? 27 Hvem av dere kan vel med all sin bekymring legge en eneste alen til sin livslengde? 28 Og hvorfor er dere bekymret for klærne? Se på liljene på marken, hvordan de vokser! De strever ikke og spinner ikke, 29 men jeg sier dere: Selv ikke Salomo i all sin prakt var kledd som en av dem. 30 Når Gud kler gresset på marken så fint, det som gror i dag og kastes i ovnen i morgen, hvor mye mer skal han ikke da kle dere – dere lite troende! 31 Så gjør dere ikke bekymringer, og si ikke: 'Hva skal vi spise?' eller 'Hva skal vi drikke?' eller 'Hva skal vi kle oss med?' 32 Alt dette er hedningene opptatt av. Men den Far dere har i himmelen, vet jo at dere trenger alt dette. 33 Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg. 34 Så gjør dere ingen bekymringer for morgendagen; morgendagen skal bekymre seg for seg selv. Hver dag har nok med sin egen plage.

Skrevet

" 14 Han kalte igjen folket til seg og sa: «Hør på meg alle, og forstå! 15 Ikke noe av det som kommer inn i mennesket utenfra, kan gjøre det urent. Nei, det er det som går ut fra mennesket, som gjør mennesket urent. "

Mark 7.

Ender ikke alkohol opp med hor, tyveri, mord, ekteskapsbrudd, grådighet, ondskap, svik, utskeielser, misunnelige øyne, spott, hovmod, vettløshet, så kan den fint nytes.

Skrevet
"  14 Han kalte igjen folket til seg og sa: «Hør på meg alle, og forstå! 15 Ikke noe av det som kommer inn i mennesket utenfra, kan gjøre det urent. Nei, det er det som går ut fra mennesket, som gjør mennesket urent. "

Mark 7.

Ender ikke alkohol opp med  hor, tyveri, mord, ekteskapsbrudd, grådighet, ondskap, svik, utskeielser, misunnelige øyne, spott, hovmod, vettløshet, så kan den fint nytes.

Bra innlegg. Det er ikke hva vi spiser eller drikker som betyr noe, men det vi sier viser hva som bor i hjertene våre...

Skrevet

fra den katolske kirkes katekisme som jeg bruker hvis jeg er i tvil

2290. (1809) Måteholdenhetens dyd gjør det mulig å unngå all overdrivelse, misbruk av bordets gleder, av alkohol, tobakk og medisiner. De som setter andres og egen sikkerhet i fare på veiene, til sjøs eller i luften, i påvirket tilstand eller på grunn av overdreven fartslyst, er skyldige i alvorlig synd.

Gjest Gjest_KR-øst_*
Skrevet
Det står også på samme sted som de viser til bibelske sitater om å ikke drikke (for mye) at man ikke skal spise kjøtt heller.... Men det har vist folk fortrengt..

Dette bør du kunne fortelle hvor står.

Etter å ha lest Bibelen mange ganger,har jeg ikke kommet til den konklusjonen at vi ikke skal spise kjøtt.

Men vi har fått noen rettningslinjer for hva vi ikke bør spise.

Om vi allikevel spiser det, så tar det ikke skade på vår sjel, slik at vi blir urene, slik Jesus sa. Men dette betyr ikke at vi ikke kan bli syke av det.

Skrevet

Hvis de kristne ikke drikker vin eller spiser kjøtt, blir troen deres bedre da? Og ikke minst: liker gud og Jesus dem bedre da?

Og sist, men ikke minst: kanskje de får det bedre etter at de dør hvis de ikke har drukket så mye vin og spist så mye kjøtt?

Hilsen Randi, 35

Gjest Gjest_KR-øst_*
Skrevet
Hvis de kristne ikke drikker vin eller spiser kjøtt, blir troen deres bedre da? Og ikke minst: liker gud og Jesus dem bedre da?

Og sist, men ikke minst: kanskje de får det bedre etter at de dør hvis de ikke har drukket så mye vin og spist så mye kjøtt?

Hilsen Randi, 35

Både kristne og ikke-troende får det best når de følger Jesu ord, både når det gjelder forbud, påbud og anbefalinger.

Dette har ingenting med om vi drikker vin eller spiser kjøtt, men mer om hvordan vi drikker og hva vi spiser.

Vår tro vil aldri bli påvirket av hva vi gjør, men det vi gjør, er påvirket av vår tro.

Skrevet (endret)
Dette bør du kunne fortelle hvor står.

Etter å ha lest Bibelen mange ganger,har jeg ikke kommet til den konklusjonen at vi ikke skal spise kjøtt.

Men vi har fått noen rettningslinjer for hva vi ikke bør spise.

Om vi allikevel spiser det, så tar det ikke skade på vår sjel, slik at vi blir urene, slik Jesus sa. Men dette betyr ikke at vi ikke kan bli syke av det.

les linken som jeg refererte til, der står det. Det er ikke lov å kopiere fra det hit....

Men kort så står det:

Romans 14:21: "It is good neither to eat flesh, nor to drink wine"

Her har man grepet tak i det med vin, men ike det med kjøtt. Merkelig.

Endret av storebror*
Skrevet
les linken som jeg refererte til, der står det. Det er ikke lov å kopiere fra det hit....

Men kort så står det:

Romans 14:21: "It is good neither to eat flesh, nor to drink wine"

Her har man grepet tak i det med vin, men ike det med kjøtt. Merkelig.

Det kunne vært er fordel med en norsklink, for det er ikke alle 60 åringer som er vokst opp med engelsk i media....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...