Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange kristne mener jo at alkohol er synd. Men Jesus gjorde jo vann til vin.

Hvordan kan det da ha seg at dere ikke drikker alkohol?

Hilsen nysgjerrig

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

Jesus var jøde. Det er ikke forbud mot alkohol innen jødedommen.

Skrevet
Jesus var jøde. Det er ikke forbud mot alkohol innen jødedommen.

Men de fleste norske kristne tror jo på Jesus, selv om han var jøde. Hvis de digger Jesus og lever etter hans moral burde de kanskej lære seg å sette pris på vin også?

Skrevet

Jeg er kristen og drikker alkohol. Det er vel ikke selve alkoholen de fleste er imot, men det at man av og til forandrer seg og gjør ukloke ting hvis man drikker for mye. S ådet er ikke alkoholen, men handlingene den kan føre til.

Gjest King James II
Skrevet

hvem har sakt at det var alkehol i vinen som Jesus lagde `?

Gjest GreenSky
Skrevet
Men de fleste norske kristne tror jo på Jesus, selv om han var jøde. Hvis de digger Jesus og lever etter hans moral burde de kanskej lære seg å sette pris på vin også?

Det er mange kristne som drikker alkohol. Det er svært ulik praksis.

Gjest GreenSky
Skrevet
hvem har sakt at det var alkehol i vinen som Jesus lagde `?

Godt poeng, men de hadde nok ikke alkoholfri vin på den tiden.

Gjest King James II
Skrevet

Jeg tror nok Jesus kunne skapt det han ville. Kan han gå på vannet. Så kan han sikkert og lage alkehol fri vin..

Gjest GreenSky
Skrevet

Bibelen kan tolkes på flere måter, og det vil derfor eksistere ulike rettningslinjer.

Noen eksempler:

Drikk dere ikke drukne av vin, for det fører bare til utskeielser, men bli fylt av Ånden,

Ef 5, 18

Drikk ikke lenger bare vann, men bruk litt vin for din mage og for de sykdommer du så ofte lider av.

1. Tim 5, 23

Ingen av disse utsagnende sier at man ikke skal drikke vin, men oppfordrer til måtehold. Men igjen - det er min tolkning.

Gjest GreenSky
Skrevet
Jeg tror nok Jesus kunne skapt det han ville. Kan han gå på vannet. Så kan han sikkert og lage alkehol fri vin..

Det argumentet holder ikke. Siden Jesus var Guds sønn, ville han ha ubegrenset av muligheter. Men vi må ta utgangspunktet i kulturen slik den var på den tiden. Jeg er sikker på at arkeologiske undersøkelser kan understreke at de ikke drakk alkoholfri vin på den tiden.

Skrevet

Noen adventister mente at Jesus gjorde vann om til alkoholfri vin;)

Den teorien er det få andre kristne som kjøper.

Saken er at mange kristne er avholds ikke fordi Jesus var avholds. Det var han ikke. Mange kristne er avholds på grunn av de sosiale konsekvensene av alkoholbruk.

Skrevet

det er mange kristne som drikker vin og alkohol, så lenge som det er med måtehold, og ikke lager trøbbel for andre er det greit.

Gjest Elfrida
Skrevet

Det er da ikke noe generelt forbud mot alkohol i kristendommen? Slik som det er i islam for eksempel?

Skrevet

Har aldri hørt noen som har sagt at Jesus gjorde om vann til alkoholfri vin. Måtte smile litt av den :) Mange kristne mener det er synd å drikke alkohol, noen mener det er synd å spille kort. Det fins til å med de som mener det er synd å gå på kino... Jeg tror på Jesus, og jeg drikker vin av og til. Jeg drikker øl også, selv om det ikke står noen ting i bibelen om at Jesus drakk øl. Gud er ikke så opptatt av bud og regler som mange tror. Han vil bare det beste for oss.

Skrevet

De hadde faktisk alkoholfri vin på den tida også, de hadde druesaft og andre ting som også gikk under navnet vin (har ikke mye tid nå, men kan skrive mer utfyllende imorgen).

Og når man først drakk vin med alkohol så ble den som regel vannet ut, det var vanlig å drikke "vin" med en del vin og 5 deler vann, om ikke mer. Det ble faktisk sett på som barbarisk å drikke ren alkoholholdig vin på den tiden.

Gjest Gjest_Trajan Cicero_*
Skrevet
Har aldri hørt noen som har sagt at Jesus gjorde om vann til alkoholfri vin. Måtte smile litt av den :)

Og hvor står det at det var alkehol i vinen. ?

Skrevet
Andre setter først fram den gode vinen, og når gjestene blir beruset, kommer de med den dårlige. Men du har spart den gode vinen til nå.»

Sitat johannesevangeliet. Noe alkohol måtte det være i det bryllupet.

Skrevet (endret)
Og hvor står det at det var alkehol i vinen. ?

Hvor står det at det ikke var det i den?

Det med avholdenhet fra alkoholpga sin religiøsitet er enda en ting som er mistolket fra bibelen.

Det er ikke bruk av alkohols om er feil, det er misbruk. Vin til maten eller et glass med kveldskos har aldri vært en synd.

Endret av storebror*
Skrevet
det var vanlig å drikke "vin" med en del vin og 5 deler vann, om ikke mer. .

Hvor har du det fra da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...