Gå til innhold

Tirsdag var "blad-dag"! Husker du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Huskar mi bestemor abbonerte på Familien i heile oppveksten min til ho døde når eg var 19.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Buxus skrev (1 time siden):

Å, det hadde jeg glemt! Tirsdager var jo stas!

Mamma kjøpte Hjemmet og Allers, og jeg fikk Donald. Kjøpte avogtil Starlet eller Topp, men fikk IKKE lov å lese Romantikk....! (husker dere Mitt Første Kyss...?)

Mormor kjøpte Norsk ukeblad og moren til min beste venninnne kjøpte KK. Hun var kul. Hehe. 

Å ja, jeg husker den ene søsteren min ville ha Romantikk da hun nærmet seg slutten av ungdomsskolen, men det måtte hun kjøpe selv, fordi min mor og far nektet å kjøpe "sånt tull"😂

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, stor stas hver uke da mamma kjøpte Norsk Ukeblad og Se og Hør🤩

Anonymkode: 3cbad...47c

AnonymBruker
Skrevet

Det var Donald, Tex Willer og Fantomet! 

Tex Willer var jeg jo selvfølgelig litt for ung til, så den var skummel, store manitu! 

Anonymkode: 8f3c0...192

Skrevet
enkefru skrev (På 18.6.2026 den 8.00):

Ja, det var så man ventet i spenning på siste nr av Det nye osv. 

Husker også at torsdager var langåpent! -butikkene hadde (som eneste dag i uka) åpent helt til kl 19!! 😅

Når stengte butikkene de andre dagene da?

AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (5 minutter siden):

Ikke meg du spør, men mandag-fredag stengte de som regel kl 17. Lørdager kl 13 (noen stengte kl 12 på lørdager), noen år senere kunne matbutikkene (men ikke andre) være åpne til kl 15, så kunne alle være åpne til kl 15, men bortsett fra matbutikkene var det få som var åpne lenger enn til kl 14.

Det var tider det... folk hadde langt mer ro på ettermiddager og kvelder.

Så kom kjøpesentrene, ødela bysentrum, åpningstidene ble voldsomt forlenget, folk begynte å jage mer etter å kjøpe-kjøpe-kjøpe. Og her er vi i dag...

Anonymkode: 648a0...7a6

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bladdag på tirsdager.

Donald + at min mor kjøpte ett eller to ukeblad. Min mormor kjøpte alle. Så arvet vi hennes. Da jeg flyttet hjemmefra fikk min mor mormors blad, så fikk jeg dem, og så fordelte jeg dem videre til venner, gamlehjem osv.

Jeg tror Donalt og andre ukeblad var med på stimulere lesegleden hos meg, leste ut biblioteket her tidlig. Jobbet for å kunne abonnere på Newsweek og Times da jeg var 17-18 år og abonnerte på begge i mange år. Leste begge bladene fra perm til perm hver eneste uke.

I dag overhørte jeg en mor og en ung tenåring som var innom en bokhandel. Det var rett før jeg blandet meg inn, for den moren drap effektivt alt som var av leseglede hos den unge ungdommen. Jeg angrer på at jeg ikke gikk bort til den unge tenåringen og fortalte om min leseglede og hva det å lese kan bety bare h*n ikke lar noen få sabottere egen leseglede. Ser jeg dem igjen i en bokhandel og mor fortsetter på samme måte, da kommer jeg til å si fra!

Anonymkode: 648a0...7a6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte også Rocky da det begynte å komme i 2003 eller noe, og så Kollektivet da. Satt og lo på toalettet da jeg leste Tabasco som fantes i bladet Rocky, og så kuttet de den visst senere fordi den var så dårlig. Nedtur 😪

Anonymkode: 72d59...a4f

AnonymBruker
Skrevet

Så klart.

Det var jo selve Donald-dagen! I en tid da vi var sulteforet på underholdning lenge før internett, netflix og mobiler. På TV var det bare én kanal som sendte kanskje bare en halvtime med barne-TV.

Anonymkode: 53670...b2d

Skrevet

Jeg husker faren min kjøpte et barneblad som var nytt i handelen til meg. Det var førsteutgaven av Donald i Norge i 1948. 

Det skulle jeg ha gjemt . . . 

Elklers huaker jeg da de kom i handelen etter hvert: Sølvpilen, Stålmannen, Lynvingen,  . . .

Skrevet

Hos meg var det Romatikk som var viktig hver uke. Noen ganger kom jeg meg i kiosken sent på mandag da de la det ut i hyllene, så jeg fikk kjøpt det da. 

På ungdomskolen tok jeg bussen til skolen og på tirsdager fikk jeg 10 kroner, da var det 4 kroner til bussen hjem og 6 kroner til Romantikk. (Eller omvendt, nå husker jeg ikke hva som var hva av de prisene)

Husker fortsatt noen av de historiene og de romanene i Romantikk. Og så var det bildehistorier på innsiden av omslaget, husker Muffe og Gækki bl.a. Og såklart "Mitt første kyss". Var det ikke en spalte som het "Spør Sandra" eller noe sånt også, tro? Der man kunne spørre om alt mulig som hadde om ungdom, forelskelse, vennskap, sex og ellers alt mulig man kunne lure på som ungdom. 

Hadde endel tanter som leste Allers, Norsk Ukeblad og Hjemmet så de og moren min byttet seg i mellom med jevne mellomrom. 

Broren min samlet på Fantomet i mange, mange år så leste det også. Og Sølvpilen. 

AnonymBruker
Skrevet
Polly Ester skrev (2 timer siden):

Hos meg var det Romatikk som var viktig hver uke. Noen ganger kom jeg meg i kiosken sent på mandag da de la det ut i hyllene, så jeg fikk kjøpt det da. 

På ungdomskolen tok jeg bussen til skolen og på tirsdager fikk jeg 10 kroner, da var det 4 kroner til bussen hjem og 6 kroner til Romantikk. (Eller omvendt, nå husker jeg ikke hva som var hva av de prisene)

Husker fortsatt noen av de historiene og de romanene i Romantikk. Og så var det bildehistorier på innsiden av omslaget, husker Muffe og Gækki bl.a. Og såklart "Mitt første kyss". Var det ikke en spalte som het "Spør Sandra" eller noe sånt også, tro? Der man kunne spørre om alt mulig som hadde om ungdom, forelskelse, vennskap, sex og ellers alt mulig man kunne lure på som ungdom. 

Hadde endel tanter som leste Allers, Norsk Ukeblad og Hjemmet så de og moren min byttet seg i mellom med jevne mellomrom. 

Broren min samlet på Fantomet i mange, mange år så leste det også. Og Sølvpilen. 

Aldri hørt om dette bladet Romantikk?  😅😅😅  antar at folk ikke kringkastet dette bladet ivrig? 

Jeg husker også at Se&Hør var helt ubeskrivelig harry i gamle dager, på 90-tallet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kjøpte også Rocky da det begynte å komme i 2003 eller noe, og så Kollektivet da. Satt og lo på toalettet da jeg leste Tabasco som fantes i bladet Rocky, og så kuttet de den visst senere fordi den var så dårlig. Nedtur 😪

Savner Rocky😥

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2026 den 16.42):

Mitt første kyss var i Romantikk😊

Anonymkode: 6a312...9d6

Og, om jeg er blitt fortalt riktig, var det redaktøren selv som skrev spalten "mitt første kyss". 😂 

Kaneel skrev (7 timer siden):

Jeg husker butikkene stengte kl 13 på lørdag, kl 16 på ukedager og hadde langdag, helt til kl 17 på torsdag. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Aldri hørt om dette bladet Romantikk?  😅😅😅  antar at folk ikke kringkastet dette bladet ivrig? 

Jeg husker også at Se&Hør var helt ubeskrivelig harry i gamle dager, på 90-tallet. 

Romantikk gikk inn i 2005, men det var et populært blad. 😂

Jeg husker godt bladdag. Hjemme hos oss kjøpte vi Vi Menn, Norsk Ukeblad og Det Nye. Alle ble lest fra begynnelse til slutt. 

Det Nye hadde bilderoman og siden "Svar Oss Søren", husker jeg. 

Jeg husker også at bestemoren min leste "Legeromanen" og "Slottsroman". Blader i ca A5-format. 

AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (7 timer siden):

Jeg tror de stengte kl 16

Anonymkode: 7797c...f4b

AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (3 minutter siden):

Og, om jeg er blitt fortalt riktig, var det redaktøren selv som skrev spalten "mitt første kyss". 😂 

Jeg husker butikkene stengte kl 13 på lørdag, kl 16 på ukedager og hadde langdag, helt til kl 17 på torsdag. 

Romantikk gikk inn i 2005, men det var et populært blad. 😂

Jeg husker godt bladdag. Hjemme hos oss kjøpte vi Vi Menn, Norsk Ukeblad og Det Nye. Alle ble lest fra begynnelse til slutt. 

Det Nye hadde bilderoman og siden "Svar Oss Søren", husker jeg. 

Jeg husker også at bestemoren min leste "Legeromanen" og "Slottsroman". Blader i ca A5-format. 

Ja, "Svar oss Søren" var vel det første som måtte leses når vi fikk nytt blad 😂

Anonymkode: 7797c...f4b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tror Romantikk var litt sånn hysj-hysj på en måte. Husker i hvert fall at ene venninna mi syns det var barnslig med Romantikk. 

Fant en inaktiv anonnse på finn med noen forsider (husker godt de fleste av disse forsidene hehe):
image.png.d7a474cdd73e71ed41dbad53f55fd194.png

Brunhilde skrev (5 timer siden):

Det har jeg lest eller hørt i ettertid også. :) 
Jeg tok vare på alle Romantikk jeg kjøpte fra jeg var 13-14 til jeg var rundt 18 år, men så ble de kastet da foreldrene mine ryddet på loftet og da ble alle borte, gitt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Artig og lese at så mange husker! Det var den gang folk hadde felles referanser og det ga fellesskap 😀

Anonymkode: dc117...a16

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker godt da tirsdag var "tegneseriedag".

Så ble det mandag, og nå er det fredag. 

De som er en god del eldre husker kanskje da det var onsdag. Det har jeg sett i veldig gamle annonser.

Anonymkode: df1bf...8d7

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det nye ❤️ 

Anonymkode: d7fdd...8e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...