Gå til innhold

Tirsdag var "blad-dag"! Husker du?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg elsket blader helt fra jeg var liten. Jeg fikk Donald hver tirsdag, og Mamma kjøpte Hjemmet. Se&Hør ble også kjøpt nesten hver uke. Av og til kjøpte Mamma også Allers. Dessuten byttet Mamma blader med tanten min sånn ca 1 gang i måneden. Tante kjøpte Norsk Ukeblad. 

Da jeg ble litt eldre ble det Det Nye og Topp istedenfor Donald, til min fars store sorg. Da jeg ble student på -90-tallet begynte jeg å kjøpe KK, og fortsatte med det i en del år. 

Herregud, når jeg ser på det nå blir jeg overrasket over hvor mye blader vi kjøpte og leste! Jeg leste både mine egne blader og Mamma sine fra jeg ble gammel nok til å forstå litt av det som sto der. Nå kjøper jeg et blad/magasin en sjelden gang. Pluss at jeg har som tradisjon å kjøpe Hjemmet til påskeferien på hytta. Da er det ekstra bilag med mange kryssord, så vi har noe å pusle med på opptil flere hyttehelger. 😍

Anonymkode: 0d8c5...b7b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det var Donald på tirsdager, og så fikk vi Se og hør i posten på onsdager. Hver måned fikk jeg også Topp, samt en pakke fra Penny-klubben. 

God minner!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk ukebladene på mandag.

Anonymkode: c176b...ca3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2026 den 0.10):

Sølvpilen. 

Anonymkode: a68d2...4f7

Ja, Sølvpilen var fantastisk husker jeg. Etterhvert ble det Romantikk og Hjerterevyen. 

Anonymkode: 7797c...f4b

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (13 timer siden):

Ja, det var Donald på tirsdager, og så fikk vi Se og hør i posten på onsdager. Hver måned fikk jeg også Topp, samt en pakke fra Penny-klubben. 

God minner!

Samme her. Savner den tiden.

Anonymkode: b20ca...eb1

Skrevet

Jeg hadde helt glemt det, men nå husker jeg det. Som vi gleda oss og alt det var å velge i. Donald var nummer 1 lenge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Solstråle1 skrev (21 timer siden):

Se og hør kjøpte vi bare på hytta i sommerferien. Jeg mener å huske at det kom på torsdager? De trengte vel litt tid til å trykke helgens skandaler 😂

Ja ganske sikker på at se&hør var  torsdager ja :)

Anonymkode: 0a6a7...e84

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg husker særlig de kriblende forventningene til  neste bolk i de evinnelige «fortsettelseseriene»:)) Donald Duck, Prærien og Vill Vest, og Tempo. Og selvsagt Allers og Hjemmet til mor.

Anonymkode: ce668...779

AnonymBruker
Skrevet

Er vokst opp å et lite sted og i min barndom var det en dame som ble kalt "Blad-Anna" eller noe lignende. Buitkkkene solgte ikke blader på den tiden - der jeg er litt usiker på hvorfor. Men i alle fall hadde denne dama et sagt agentur på dette da. 

Mor (og de fleste andre mødre) dro da opp til Blad-Anna for å kjøpe/henter blader. Ser det ennå for meg - selv om det er mer enn 50 år siden. Husker huset også. Det står der ennå. 

Mor kjøpte allti Kvinner og Klær (KK) og så ble det Donlald på oss barna. 

Anonymkode: f64d5...62c

Skrevet

Jeg husker veldig godt de Tirsdagene. Hver Tirsdag kom mormor til oss og hadde med blader. Hun selv leste Norsk Ukeblad. Mamma fikk Hjemmet. Mine søsken fikk Donald og Det nye mens jeg fikk Tuppen og Lillemor. Tuppen og Lillemor kom ut annenhver uke. Lekser var alltid fort gjort de dagene for først da fikk jeg lov å lese bladet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Elsket det 🥳 Donald rett etter lekser hver tirsdag- hvis ikke alle leksene var gjort mandagen sånn at man kunne gå løs på det med en gang. Donald var fantastisk i den tiden, før det ble modernisert og moralpolitiet overtok. Ole, Dole og Doffen fant på rampestreker i sommerferien, det var lange ekstrablader med i enkelte tilfeller, og selve historiene var bedre før alt skulle bli så veldig gransket og forsnillet. 

Anonymkode: 48476...42b

• Hjerte 1
Skrevet

Ja, det husker jeg veldig godt. Vi var tre unger som kjempet om å få lese Donaldbladet først. Mamma eller pappa leste det på senga for oss om kvelden også. Det var stas med tirsdager!

Mamma kjøpte også Allers og Hjemmet. Det likte jeg også å lese, men ikke brødrene mine.

• Liker 1
Skrevet

Donald Duck og Norsk Ukeblad.

Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg. 

Elaine Marley, mod. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man abonnerte så fikk man Donald i posten, på mandagen.

Pyton var helt sjef.

Anonymkode: 4f029...b15

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke gammel nok til å huske bladdag… men vet at Jokke har en låt, Tempo. «Tirsdag var det blad-dag! Før så var det onsdag.» og så nevnes det sølvpilen, vill vest(?) og asterix i Spania. 
:-)

Anonymkode: 270ab...3e4

AnonymBruker
Skrevet

Takk for påminnelsen! Bladdagen hadde jeg helt glemt. Mamma abonnerte på Hjemmet og Donald Duck og vår lokale butikk buntet de sammen med strikk og navnelapp og satte alle bladbuntene i en boks. Det var så stas å få kikke gjennom buntene og finne den som vi skulle ha med hjem. 🥰 Nabodama abonnerte på Norsk ukeblad også byttet mamma og nabodama blad litt senere ut i uka. 

Anonymkode: b3bbf...782

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 18.21):

Mormor kjøpte Norsk ukeblad og tante kjøpte Hjemmet, så byttet de etterpå. 

Anonymkode: 49da7...d20

Akkurat det samme med min mormor og hennes svigerinne. Tror dette var ganske vanlig før i tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Min mor abonnerte på Hjemmet og Norsk ukeblad. Jeg og min søster leste og til dels abonnerte på ganske mange blader opp gjennom årene. 

Donald Duck

Bamse, verdens sterkeste bjørn

Ponni

Penny

Hest

Startet

Topp

Romantikk

Det nye

Fikk også Sølvpilen og Iskalde grøss fra eldre fettere.  

Anonymkode: 29055...093

Skrevet

Å, det hadde jeg glemt! Tirsdager var jo stas!

Mamma kjøpte Hjemmet og Allers, og jeg fikk Donald. Kjøpte avogtil Starlet eller Topp, men fikk IKKE lov å lese Romantikk....! (husker dere Mitt Første Kyss...?)

Mormor kjøpte Norsk ukeblad og moren til min beste venninnne kjøpte KK. Hun var kul. Hehe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...