Gå til innhold

Bonus/ stefamilie

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva legger dere i at når man velger moren, velger man også barnet. At dette er en pakkedeal, hva slags forventninger og ansvar ligger i å velge dette? Hvor går grensa for hva som er akseptabelt av frihet og minimum involvering når man bor sammen.
I dette tilfelle er jeg moren til en 2 åring og kjæresten vært i bildet siden før barnet ble født. Ikke biologisk far

Anonymkode: be4fc...5b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er stefar likestilt med mor. Dette valgte stefar selv. Men her var ikke far en stor del av bilde.

Barna er voksne og mener stefar er pappan deres.

Anonymkode: f0e58...43e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

At man mer eller mindre følelsesmessig adopterer barnet. Dette er selvfølgelig ikke en fasit, da min gamle far har fått ei ny kone voksne meg naturlig nok ikke ser på som en mor. 

Men med mindreårige barn, spesielt småbarn, velger man dem på godt og vondt. 

Hilsen stemor med voksen stedatter hun ikke kunne vært foruten 🥰 

Anonymkode: 10169...025

AnonymBruker
Skrevet

Selv om det ofte kan være vanskelig å ta til seg andres barn, må man bare lære seg å godta at dette er en del av pakken til sin kjæreste.

Anonymkode: d1c99...bee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man i hvert fall ikke kan bli sammen med noen med barn og så late som man er sammen med noen uten. Graden av involvering kommer jo an på hvor seriøst forholdet er. Har man 50/50 på like uker kan man jo teoretisk sett være kjærester i åresvis uten å forholde seg til hverandres barn. Skal man flytte sammen tenker jeg at man må ha en grundig forventningsavklaring, og har man tenkt å fortsette livet nøyaktig som før er det bedre å være særboere. Selv om foreldrene har hovedansvaret er det veldig merkelig å skulle bo i samme hus som et barn uten å forholde seg til det som en ekstra voksen.

Anonymkode: b7fc5...8f2

AnonymBruker
Skrevet

Barnet er hos sin far annenhver helg, så vil se stefar mye oftere enn sin egen biologiske far

TS

AnonymBruker
Skrevet

Her ble det en gradvis greie. Min mann kom inn i familien da barna var små. Barnefar ble psykisk syk, gjorde mange dumme ting, og så dem ikke på noen år. Så har han kommet noe tilbake, men han er ikke akkurat far - på den måten. Han ble syk da jeg var gravid med siste, nummer tre, og han forsvant ikke så lenge etter fødsel. Det var ikke meg som sparket han ut, jeg prøvde å hjelpe, være der, tilgi når han gjorde dumme ting (utro og dop), men ja... 

Uansett. Jeg traff mannen min da minste var 1 år. Vi flørtet per melding og traff han på en nettside. Jeg kom meg jo ikke ut, for jeg hadde masse barn :P ...Så gikk vi på en date etter noen måneder. Mye fram og tilbake, men vi ble ordentlig kjærester da minste var 2-2,5 år. Så ble vi samboere, forlovet og giftet oss. Han mao vært der siden barna var veldig små. Og han har dermed naturlig nok blitt en større del av livet enn med noen som har en 50-50 deling. Eller bare annen hver helg. Her var det ikke engang det i lange perioder. Vi måtte leve som en familie, en ordentlig :P familie. Det var ingen frihelger eller far som steppet inn. Det ble en del av lasset, for å si det slik. 

Og det er jo han som barna ser på som far. Eldste skal gifte seg og vil at han skal følge henne ned kirkegulvet. (akkurat det er jeg ikke glad for, siden jeg ikke vil at hun skal såre faren sin) Han har vært der, kjørt, sett henne, lært henne å kjøre, hjulpet med matte, støttet og hatt gode råd. Men det gikk seg jo litt naturlig til. Jeg tok vel det aller meste da de var barn, men så ble det mye, og da tok han en del. Feks morgenen. Jeg måtte tidlig på jobb, og da ble stress om morgenen, og jeg ble litt dårlig humør. Da sa han- nok av dette! Nå tar jeg over morgenen, får i dem mat, leverer i barnehage, får dem på skole og smører matpakke. Det var jo fantastisk. 

Jeg tenker vel at etter som årene går så blir man mer sammensveiset, og kanskje enda mer når far er borte. Da blir stefar en større farsfigur og det blir en mer naturlig rolle. Da far sviktet ungene, ikke møtte opp, var mer opptatt av sine ting, så steppet stefar inn. For han så jo deres smerte, og de søkte til han. Men det var aldri en påtvunget rolle. Det skjedde mer naturlig. 

Anonymkode: c3a03...9c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva legger dere i at når man velger moren, velger man også barnet. At dette er en pakkedeal, hva slags forventninger og ansvar ligger i å velge dette? Hvor går grensa for hva som er akseptabelt av frihet og minimum involvering når man bor sammen.
I dette tilfelle er jeg moren til en 2 åring og kjæresten vært i bildet siden før barnet ble født. Ikke biologisk far

Jeg prioriterer barna først, så bonusfar. Ettersom Han bor her er han en aktiv og deltakende voksen I barnas liv og hverdag, men han sier til dem at jeg er sjefen når det gjelder store avgjørelser.

Som regel holder vi familiesenter når det er noe stort eller dyrt: mor  far, barnet, og bonusfar. Vi har også familiechat. Dette for at alle skal ha samme informasjon, samme regler (selv om far stort sett gjør som han vil likevel), og samarbeider rundt barnet så langt det lar seg gjøre.

Anonymkode: bbb16...a15

AnonymBruker
Skrevet

Enkelt:

Foreldre betaler alt av faste store utgifter knyttet til barnet, men bonusforeldre behandler det som om det skulle vært eget. Barnet skal ikke lide for dette eller tenke på at det ikke er biologisk knyttet til denne personen mor eller far lever med, å få is eller være med bonus skal falle like naturlig som den som har brakt barnet til verden. 

Anonymkode: 61deb...d9e

AnonymBruker
Skrevet

Hva med ansvar rundt omsorgsoppgaver rundt et barn, stell legging mat ?

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg og mitt barn var en pakke. Med det så forventet jeg at min nye mann gikk inn som en pappa. Det vil si deltok i alle omsorgsoppgaver rundt barnet, som om det skulle ha vært hans eget barn. Barnet var 3 år når vi ble sammen. I dag er han 30 og kaller min mann for pappa. Han har sporadisk kontakt med sin egen far. 

Når det gjelder de store rammene/kampene, er det jeg som har tatt dette med barnet. Dette for å slippe "du er ikke faren min" problematikk i tenårene. Når det gjelder vanlig grensesetting i heimen, har han vært like deltagende som meg. 

Noe annet hadde ikke vært aktuelt for meg. Vi har fått felles barn i ettertid og alle barna behandles som en fullverdig del av flokken. Min mann stiller opp for alle på lik linje ut i fra behov og alder. Han har tatt sykedager med mitt barn, tørket snørr og tårer, stilt opp på alle skoleavslutninger, fritidsaktivteter, dugnader. Det er han som har stått opp med dem om morgenen. Han har også delt det økonomiske ansvaret med meg. Vi har hatt felles økonomi. 

Anonymkode: e73a0...e84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Det er jo noe dere må bli enige om, det er ingen fasit!

Men kan si det så enkelt, jeg var sammen med en mann som hadde to barn. Jeg ga klar beskjed at jeg vil ikke være mamma for de, de har en velfungerende mor, men at jeg kan være en god og støttende omsorgsperson i livet dems. Det var han enig i, men etter hvert så ble han misfornøyd pga ditt og datt, synes ikke jeg gjorde nok bla bla. Syntes at jeg skulle handle klær til de bla, selv om han fikk barnetrygd og tjente mer 🥴 Helt uaktuelt sa jeg, har såvidt råd til å spare til egen pensjon, så den ene tusenlappen eller to jeg har til overs hver måned går ikke til klær til dine barn fordi du selv ikke gidder å dra å handle!

Jeg skulle hjelpe til med kjøring og henting og sånne ting, helt ok! 

Men å sette krav og regler i eget hjem, som at alle er ansvarlig for å rydde opp etter seg selv, kaste ting i søpla, rydde benken etter seg når man er ferdig å spise, sette ting inn i oppvaskmaskinen og ikke oppå benken, nei det kunne jeg bare glemme å si noe om, for da hadde jeg dårlige holdninger til barna (!)

Han er en eks i dag med god grunn! For all del, det var ikke noe feil med barna, men når man er forventet å gjøre A men ikke kan si B, nei da er ikke forholdet ment å vare. Det ble en umulig kamp.

Så det jeg ville si, det er ingen regler for hva en steforelder er forventet å gjøre, men dere må bli enige dere i mellom!

Anonymkode: c9d4a...47d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Det må dere bli enige om, ikke sikkert han vil det og da må du evt velge om det er ok for deg eller ikke 

Anonymkode: f60c3...66f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Jeg fikk samboer da barna var 2-12 år gamle. 
vi pratet mye på forhånd om hvordan vi skulle leve sammen som familie med mine og dine barn, og økonomisk.

han ordner kveldsmat, legger de yngste barna når de spør, byttet bleie, hjalp med bleieslutt +++. Han kjører på fotballtreninger og er med på turneringer, bursdager, avslutninger. 
jeg har fulgt barnet hans til tannlege, kjørt til venner, tatt med på shopping osv. 

jeg hadde aldri innledet et forhold og flyttet sammen med noen som ville hatt et skille på «mine og dine» barn, og man ikke skulle delt på det. At barna ikke kunne spurt den andre og man stilte opp for hverandre. Det hadde ikke vært bra for barna. 

hvorfor flytte sammen med noen med barn om man ikke ønsker å være bonusforelder? 

jeg forventer ikke at han skal gå på dugnader og foreldremøter. Men jeg forventer at han er der for barna mine og er interessert i dem, han er tross alt en stor del av livet deres etter 4 år og bor med dem annenhver uke. 

Anonymkode: 6f48c...3d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...