Gå til innhold

Jeg sluttet i gruppeterapi, fordi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

-Fikk følelsen av at vi var en gjeng med traumstiserte som ble stuet sammen for å snakke om problemene våre uten egentlig å komme noe vei, for at DPS skal spare tid og penger. Tenkte fler ganger at mange av oss ikke burde vært i så stor gruppe men heller hadde hatt bedre av individuell terapi

-De pasientene som snart var ferdige i terapi virket ikke friskere idet hele tatt, merket egentlig ikke forskjell på de helsemessig og meg som var ny

-Terapautene virket å kjede seg, forsvinne og stilte til tider uforberedt, hvor vi pasientene måtte rette på ting de sa feil 

Flere som har samme erfaring som meg?

Anonymkode: 15b44...55e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske jeg fikk gruppeterapi da jeg hadde behov. Hadde vært greit å møte andre med samme lidelse og høre deres historie og vei.

Anonymkode: 9af5d...400

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg har hatt en gruppeterapi som var veldig bra, og to som var elendige. Det dumme er at behandlere ofte sier; "det blir verre før det blir bedre, bare hold ut så skal du set det snur". Slik fortsetter gjerne pasienter i behandling som ikke fungerer eller i verste fall er skadelig.

Anonymkode: f6397...4cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare gode erfaringer personlig. 

Det er viktig at man er motivert til å jobbe med seg selv og problemene sine. Hvis du tror du kan møte opp i terapi og bare sitte passivt og bli bedre så får du sørgelig lite utbytte.

Du bør uansett ikke sammenligne de andre med deg selv når du ikke kjenner de i det hele tatt, hvordan vet du hvor langt de har kommet på sin reise? Noen bruker lang tid og noen kort. Det er ikke slik at terapiformen ikke funker for deg selv om noen har vert der lenge, kan hende de bare bruker mer tid eller at det ikke funker for de. Du vet ikke om det funker for deg før du har prøvd.

Anonymkode: 6fcdb...4ec

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri deltatt, men har hørt lignende fra andre.

Pasienter har jo ingen taushetsplikt, selv om de avgir et «taushetsløfte».

Har hørt fra flere at det fort kan bli et veldig toxic miljø? 

Hvor folk nesten konkurrerer om å ha det verst, å ha hatt den verste barndommen, osv. 

Hvis man ikke opplever bedring da er det fordi man selv ikke har vært motivert nok, forsøkt hardt nok, osv.

Hva er din erfaring?

Anonymkode: c32ed...982

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket gruppetilbud var dette?

Jeg var med i et forskningsprosjekt regi DPS, der man tok utgangspunkt i boken "Tilbake til nåtid". Det var gruppeterapi med flere andre over 20 uker. Synes det var veldig fint! 

Anonymkode: 9fb40...eeb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja jeg har hatt en gruppeterapi som var veldig bra, og to som var elendige. Det dumme er at behandlere ofte sier; "det blir verre før det blir bedre, bare hold ut så skal du set det snur". Slik fortsetter gjerne pasienter i behandling som ikke fungerer eller i verste fall er skadelig.

Det er jo ikke dumt at behandlere oppfordrer pasienter som er såpass dårlige at de har rett på behandling å fortsette i behandling?

Det er sant at ting som oftest blir verre før det blir bedre. Det kan være tøft å stå i terapi. Det kan være ubehagelig å være i gruppe. Det betyr ikke at det ikke virker eller er skadelig.

Tenker du det hadde vært best at behandlere skulle si at hvis det gnisser litt eller kjennes tøft så er det bare å gi seg? Eller tenker du at gruppebehandling ikke burde bli gitt i det hele tatt? Det er jo den beste behandlingsformen for en god del tilstander.

All behandling i helsevesenet kan være skadelig. Det finnes alltid en liten mulighet for det. Å ikke få behandling er mye, mye farligere.

Anonymkode: 26b20...acc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har aldri deltatt, men har hørt lignende fra andre.

Pasienter har jo ingen taushetsplikt, selv om de avgir et «taushetsløfte».

Har hørt fra flere at det fort kan bli et veldig toxic miljø? 

Hvor folk nesten konkurrerer om å ha det verst, å ha hatt den verste barndommen, osv. 

Hvis man ikke opplever bedring da er det fordi man selv ikke har vært motivert nok, forsøkt hardt nok, osv.

Hva er din erfaring?

Anonymkode: c32ed...982

Kjenner ikke igjen det som skrives her. Var med i gruppeterapi, ingen giftige personer, dyktige terapeuter, og jeg fikk det mye bedre med meg selv. Så kommer det vel an på hva man går i terapi for, jeg gikk pga sosial angst.

Anonymkode: e13e1...3c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er jo ikke dumt at behandlere oppfordrer pasienter som er såpass dårlige at de har rett på behandling å fortsette i behandling?

Det er sant at ting som oftest blir verre før det blir bedre. Det kan være tøft å stå i terapi. Det kan være ubehagelig å være i gruppe. Det betyr ikke at det ikke virker eller er skadelig.

Tenker du det hadde vært best at behandlere skulle si at hvis det gnisser litt eller kjennes tøft så er det bare å gi seg? Eller tenker du at gruppebehandling ikke burde bli gitt i det hele tatt? Det er jo den beste behandlingsformen for en god del tilstander.

All behandling i helsevesenet kan være skadelig. Det finnes alltid en liten mulighet for det. Å ikke få behandling er mye, mye farligere.

Anonymkode: 26b20...acc

Jeg mener ikke behandling generelt, men behandling vedkommende kjenner at ikke fungerer. Jeg tenker at om pasienten utrykker at behandlingen oppleves skadelig/feil, så bør man undersøke litt hva som vil være best å gjøre og ikke bare bastant si at det hjelper om du bare fortsetter.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på et lavterskel stressnestringskurs i regi av kommunen. Det var skikkelog fint, jeg jobbet hardt med oppgavene både der og mellom møtene og lærte meg mange gode mentale verktøy. Tenker fremdeles på den gruppa nå 3 år senere. Det var en enorm befrielse å se at andre slet med de samme tingene som meg, og vi var der for hverandre. Flotte ledere av gruppa også. 

Anonymkode: 560df...f6e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ene utelukker ikke det andre.

Gruppeterapi/samtaler er greit for de det fungerer for.

Anonymkode: 2a7f0...1e6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...