Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mistrives sterkt i nåværende jobb. Jeg er på utkikk etter ny jobb men det er ikke så lett å finne ny jobb.

Desverre så har det seg slik at sjefen min ikke er profesjonell. Han roper til ansatte under møter når det gjelder å ta opp ting  er mye sur. Om jeg tar opp noe som er viktig, blir jeg møtt med manipulering. H*n har blitt meldt inn til HR før, men det har ikke blitt gjort noe med. Det går utover psyken min nå. Jeg er så sliten, gråter ofte på jobb også. Nå vurderer jeg å sende en anonym mail til HR, og forklare situasjonen og utdype. Det er flere ansatte som føler å det samme. Er dette lurt av meg å gjøre? Jeg vil være anonym.

Anonymkode: 1c957...108

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er ikke lurt av deg. Bare søk en ny jobb og gå videre. 

hilsen (tidligere) varsler. Det gjør jeg aldri igjen. 

ps: HR er ikke på din side.

Anonymkode: d533c...389

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

Lurt er det vel sjeldent. Men det kan likevel være riktig. For noen er det viktig å stå opp for seg selv, og da kan et varsel være eneste løsning. Mange tåler godt å stå i de potensielle konsekvensene, som at man blir avfeid, mistenkeliggjort, straffet eller spredt rykter om. Noen tåler det overhodet ikke. Du vet best hva du tåler.

Varsel blir ofte tatt mer på alvor om man ikke er anonym. Da kan de stille oppfølgingsspørsmål og får muligheten til å ta vare på deg (om det er en prioritet for dem). Hvis du ikke tør å varsle med navn tenker jeg at du ikke bør varsle i det hele tatt, det kan bli tøft selv om du er anonym. Ofte skjønner de hvem det er basert på innholdet i varselet.

Kan flere gå sammen og varsle med navn?

Anonymkode: 54e08...535

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det vil ikke/kan ikke gjøre noe om du er anonym. De må ha navnet ditt, og så må du vurdere om psyken din egentlig bør utsettes for den enorme belastningen det er å varsle. Etter min erfaring lønner deg seg kun med varslig om en betydlig andel av de ansatte går sammen og signerer det samme vsrselet.

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

HR er ledelsen, og som flere påpeker: de er ikke på din side. Kontakt fagforening eller advokat. Hvis ikke dette er en mulighet for deg, så bør du bare gå videre. Hvis saken din har bein å gå på, så vil en advokat lønne seg. Da denne vil kunne forhandle seg frem til en bra sluttpakke. 

Anonymkode: ae4ec...c03

• Liker 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er flere ansatte så burde dere be om et møte med HR og legge frem dette sammen. Å stå i slikt alene er ikke greit. Men å bare slutte uten å melde er jo litt feigt synes jeg, det er den letteste utveien for deg, men problemene på arbeidsplassen for dine kollegaer vedvarer. 
Samle dere sammen og planlegg et møte. 

Anonymkode: 18209...cef

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtter opp om kontakt av fagforening og eller advokat. Husk å loggføre alt. Lag en tidslinje.

Anonymkode: 50a0e...bd7

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

det som er lurt av deg er å dokumentere, følge opp hendelser med epost til sjefen for eksempel og med kopi til HR der du påpeker hendelsen og hva du forventer. Det er tøft å stå i men den eneste måten, idet du lar følelsene ta over har du tapt både i denne stillingen og i fremtidige.. 

Anonymkode: 1e3be...779

AnonymBruker
Skrevet

Det krever sitt å ta en sånn kamp. Alle ønsker en rettferdig verden, men bukker man under selv er det gjerne ikke verdt det.

Anonymkode: e444a...b59

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har et verneombud du stoler på, kan det være lurt å begynne der. Verneombudet skal være nøytralt mens HR er på bedriftens side.

Jeg har selv varslet via verneombud og var sånn sett anonym for ledelsen selv om verneombudet visste hvem jeg var. Jeg ble dermed kun utsatt for indirekte gjengjeldelse ved at verneombud fikk beskjed om å be meg slutte.

Jeg tror ikke at varsel fører til endring, men det kan hende du, som jeg, føler for å gjøre det for don egen del. Bare ha et avklart forhold til at du ikke skal forvente noe positivt svar hvis du gjør det.

Anonymkode: 7243e...982

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du varsler ødelegger du karrieren din. 

Anonymkode: 5c531...25a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Dette er det klokeste innlegget i denne tråden.

Anonymkode: 6636d...53f

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kobler på en advokat spesialisert på arbeidsrett så vil strategien endres fra å være en anonym klager til å bli en profesjonell part i en forhandling. En advokat kan hjelpe deg med å vurdere om du har et rettslig grunnlag

Loven krever at arbeidsgiver sikrer et fullt forsvarlig arbeidsmiljø (arbeidsmiljøloven § 4-1). Mobbing, trakassering, utskjelling og manipulering fra en leder er brudd på denne plikten. Advokaten vil hjelpe deg med å strukturere bevisene dine.
Begynn å dokumentere alt. Skriv en logg. Hvilke dager skjedde hva? Hvem var til stede da sjefen ropte? Ta vare på e-poster eller meldinger som viser manipulering eller uprofesjonell  oppførsel. Dette er advokatens viktigste  verktøy.Gå til legen hvis dette går hardt utover psyken din. Fastlegen kan vurdere om du har behov for en sykemelding. En sykemelding gir deg pusterom, og det dokumenterer også overfor arbeidsgiver at arbeidsmiljøet faktisk gjør deg syk.

Ved å forhandle i kulissene holdes saken unna offentligheten, noe som er i arbeidsgivers interesse,
En advokat vet hvordan man tilnærmer seg HR eller øverste ledelse på en måte som signaliserer at  det har skjedd alvorlige feil, og at du vurderer å gå rettens vei, men  er villig til å løse dette minnelig hvis dere blir enige om en sluttavtale.
Advokaten vil sørge for at det tas inn et punkt i sluttavtalen om at avtalen og alt som har ledet opp til den er strengt konfidensielt. Dette sikrer at saken holdes unna offentligheten, og at verken sjefen eller andre i bedriften kan snakke om det.

En god sluttpakke handler om mer enn bare penger. Advokaten vil forhandle om etterlønn, fritak for arbeidsplikt (at du slipper å gå på jobb i oppsigelsestiden, men beholder lønnen), positiv attest, der dere blir enige om hva som skal stå i attesten din, og hva sjefen kan si hvis noen ringer for en referansesjekk. Det er også svært vanlig at arbeidsgiver dekker dine advokatutgifter som en del av sluttoppgjøret.

Arbeidsgivere (særlig HR og øverste ledelse) hater dårlig PR og potensielle rettssaker. Når en advokat legger frem dokumentasjon på at en leder gjør ansatte syke, vil de aller fleste bedrifter strekke seg langt for å kjøpe seg ut av problemet med en taushetsbelagt sluttpakke, heller enn å risikere en offentlig skandale.

Lykke til!

Anonymkode: ae4ec...c03

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er selvsagt en fare for at det går den veien også ja, men hvordan skal lederen kunne endre seg når ingen tør å si fra.

Jeg hadde en leder som kunne være ganske så stygg og lite gjennomtenkt under press. Det var ingen evne til å lytte til hva jeg og andre hadde å si.

Jeg forsøkte over lang tid å få til en samtale med leder og HR, men det ble hele tiden oversett.

Så ble jeg langtidssykemeldt av diverse grunner, noe som gjorde at arbeidsgiver hadde en plikt til å ha oppfølgingsmøte. 

På dette møtet tok jeg med tillitsvalgt og var dønn ærlig og direkte. Leder innså at h*n ikke selv klarte å se denne siden av seg selv, var enig og la seg flat.

Siden den gang er ting blitt mye bedre for oss alle.

Anonymkode: 57d56...03f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare finn deg en ny jobb først som sist. Det blir uansett løsningen om du varsler også.

Varsling fører til kaos for en arbeidsplass og skylda blir i beste fall delt mellom varsler og sjefen, men varsler blir ofte stemplet som vanskelig og konfliktskapende.

Sjansen for at de sparker en leder etter varsling er minimal. Han ville kanskje blitt pålagt noen veiledningssamtaler. Antakelig fra nettopp HR

Anonymkode: 29697...c98

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting er anonymt når du varsler. Og uansett forstår alle hvem du er når du gjør det. Finn en ny jobb.

Anonymkode: c30da...04f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ingenting er anonymt når du varsler. Og uansett forstår alle hvem du er når du gjør det. Finn en ny jobb.

Anonymkode: c30da...04f

Ikke nødvendigvis. Hvis det handler om generell adferd og arbeidsplassen har systemer for anonym varsling. Vår arbeidsplass har det og det vet jeg fordi det er jeg som har implementert systemene. Ingen, heller ikke jeg som systemadministrator, kan se hvem som har levert et anonymt varsel.

Anonymkode: 487b6...edc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

HR sjelden din side. De har alt å tjene på å få arbeidsplassen til å se perfekt ut utad. Samme erfaring. 

Anonymkode: c5a7d...25c

AnonymBruker
Skrevet

Varsle til verneombud/tillitsvalgt.

Anonymkode: 2e5e7...039

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

HR sjelden din side. De har alt å tjene på å få arbeidsplassen til å se perfekt ut utad. Samme erfaring. 

Anonymkode: c5a7d...25c

HR liker aldri at folk slutter pga bedriten arbeidsleder.

Du vil ikke være anonym, så vil anbefale å vente med varsel til du er sikker på at du ikke fortsetter å jobbe i bedriften.

Anonymkode: 4aeda...c6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...