AnonymBruker Skrevet 2. juli #41 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du kan jo prøve å ta litteraturvitenskap og se om du syns det er enkelt da 😅 Det er kanskje ett av de mest lesetunge fagene, regn med å lese 8-10 t daglig, medregnet helgene. Anonymkode: 01dd6...dcf Jeg leser raskt, langt over gjennomsnittet, men litteraturvitenskap var UENDELIG med lesing. Det tok knekken på lesegleden min en stund🤪 Anonymkode: 54dc3...9c7 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #42 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (På 18.6.2026 den 8.12): Jeg tolket det som hun mente at det var forskjell i vanskelighetsnivået på universiteter, og at det også var en nivåforskjell mellom universiteter og høyskoler. Ikke at hun trodde at UiA var en høyskole. Dersom dette er riktig tolkning, er stemmer det med mine erfaringer. Jeg har tatt enkeltemner fra samme fagkrets på UiO, UiT og UiA. De skulle være på samme nivå og skulle ha samme vanskelighetsgrad. Likevel var det veldig ulikt hva de krevde og forventet. Dersom jeg skulle ansette, og sto med valget mellom en A-kandiat fra UiA og en C-kandidat fra UiO, er det slett ikke sikkert at jeg ville valgt personen som har studert ved UiA. Jeg har også jobbet med en person som hadde bachelorgrad fra UiA, som manglet helt grunnleggende kunnskaper om fagfeltet hen hadde studert. Ikke tillitvekkende… Anonymkode: aff00...47c Var dette jeg mente ja! Vet at UiA ikke er høgskole lenger, mente det som to ulike ting:) Anonymkode: 40624...a3f
AnonymBruker Skrevet 2. juli #43 Skrevet 2. juli AprilLudgate skrev (På 18.6.2026 den 9.56): Jeg har studert på UIO, UIB og UIA. Merket ikke forskjeller på krav ved eksamen, særlig siden man endel ganger jo hadde ekstern sensor. De jeg studerte med/jobbet med de ulike stedene med gode karakterer (inkl Tromsø og utland) hadde ikke noen spesielle forskjeller mellom seg mtp kunnskap i jobbsammenheng. Det var høyere akademisk nivå og strengere krav på bacheloren jeg tok ved UiO, enn det er på master-emnene jeg tar ved UiA nå. Kommer sikkert an på fagfelt og diverse, men jeg opplever at forskjellen er veldig stor. Anonymkode: 40624...a3f 1
AprilLudgate Skrevet 2. juli #44 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det var høyere akademisk nivå og strengere krav på bacheloren jeg tok ved UiO, enn det er på master-emnene jeg tar ved UiA nå. Kommer sikkert an på fagfelt og diverse, men jeg opplever at forskjellen er veldig stor. Anonymkode: 40624...a3f Hvordan det er nå vet jeg ikke. Men jeg tok et halvårsemne og med studenter fra UIO samt utenlandske universitet. Det faglige nivået hos UIA og UIO var likt, men de fra mer prestisjefylte universitet med litt sånn hard core kultur på prestasjoner slo oss norske ned i støvlene på enkelte ting. De seilte lett gjennom A karakter mens vi andre måtte studere som vanlig 😅 Ingen fra UIO fikk A, og de var ikke svake eller sløve faglig sett. Min erfaring er og at det spiller mindre rolle i jobbsammenheng med mindre man skal videre på doktorgrad.
AnonymBruker Skrevet 2. juli #45 Skrevet 2. juli Ville nok heller valgt UIA student enn UIO, gitt IT, ettersom UIA er ganske inni det med design. Vet ikke hvor viktig erfaring er lenger, i lys av at en kan mermaidifisere lovdata.no. Er en på studvest.no som mener at senior er likestilt med 0, ettersom alle stille likt opp mot generativ KI. Spoiler for mermaidet kommunelov 😇 Spoiler erDiagram KOMMUNE_FYLKESKOMMUNE { string OrgNr PK string Navn string Nivaa "Kommune eller Fylkeskommune" string GeografiskOmraade boolean ErI_ROBEK } FOLKEVALGT_ORGAN { string OrganID PK string OrganType "Kommunestyre, Formannskap, Kontrollutvalg, Eldrerad etc" string Navn int AntallMedlemmer boolean ErLovpaalagt string LovhjemmelForOpprettelse } FOLKEVALGT_PERSON { string PersonID PK string Fodselsnummer string Navn string Parti boolean HarBopliktOppfylt boolean HarValgbarhet } VERV { string VervID PK string Tittel "Ordfoerer, Leder, Medlem, Varamedlem" date ValgtDato date UtloepsDato boolean HarSoektFritak boolean ErPermittert } KOMMUNEDIREKTOER { string AnsattID PK string Navn date TilsettingsDato string BetingelserVedFratreden } ADMINISTRASJON_ENHET { string EnhetID PK string Navn string Ansvarsomraade } DELEGERINGS_REGLEMENT { string DelegeringID PK string Delegeringstype "Til adm, til politisk underutvalg" string MyndighetsBeskrivelse date VedtattDato } MOETE { string MoeteID PK date Tidspunkt string Sted boolean ErAapentForPublikum string LukkingsHjemmel "Lovhjemmel for evt lukkede dorer (Kap. 11)" string MoetebokReferatURL } SAK { string SakID PK string Saksnummer string Tittel string Type "Vedtak, Orientering, Referat" string SaksFremlegg_Tekst string Vedtak_Tekst boolean HarInhabilitetSjekk } OKONOMI_PLAN { string PlanID PK string Periode "4 aar" string Handlingsdel string Okonomidel date VedtattDato } AARS_BUDSJETT { string BudsjettID PK string GjelderAar float DriftsRamme float InvesteringsRamme } AARS_REGNSKAP_OG_MELDING { string RegnskapID PK string GjelderAar float DriftsResultat boolean ErRevidert boolean ErGodkjentAvKommunestyret } ROBEK_REGISTER { string RobekID PK date InnmeldtDato date UtmeldtDato string AarsakKategori "Merforbruk, budsjettubalanse etc" string Betingelser "Eks: Laaneopptak krever statlig godkjenning" } REVISJON_OG_EGENKONTROLL { string KontrollSakID PK string Type "Regnskapsrevisjon, Forvaltningsrevisjon, Eierskapsmelding" string UtfoerendeInstans "Kommunerevisjonen / Eksternt selskap" date UtfortDato } KOMMUNALT_FORETAK { string ForetakID PK string OrgNr string Navn string Formaal } FORETAKS_STYRE { string StyreID PK int AntallMedlemmer string DagligLederNavn } INTERKOMMUNALT_SAMARBEID { string SamarbeidID PK string HjemmelType "Vertskommune, Oppgavefellesskap, Politisk Rad" string AvtaleDokument boolean InnebaererMyndighetsoverforing } INNBYGGER_MEDVIRKNING { string TiltakID PK string Type "Innbyggerforslag, Folkeavstemning" string Tema int AntallUnderskrifter boolean ErBehandlingsKravOppfylt "Er over 2% eller 300 innb." } STATLIG_LOVLIGHETSKONTROLL { string KontrollID PK string KlagendePart "Minst 3 folkevalgte eller Statsforvalter" string ResultatStatus "Godkjent, Omgjort, Avvist" } %% Relasjoner og mapping KOMMUNE_FYLKESKOMMUNE ||--|| FOLKEVALGT_ORGAN : "Ledes formelt av (Kommunestyre)" KOMMUNE_FYLKESKOMMUNE ||--o{ FOLKEVALGT_ORGAN : "Oppretter (utvalg og rad)" KOMMUNE_FYLKESKOMMUNE ||--|| KOMMUNEDIREKTOER : "Tilsetter (som avtalepartner)" KOMMUNE_FYLKESKOMMUNE ||--o{ KOMMUNALT_FORETAK : "Eier (KF/FKF)" KOMMUNE_FYLKESKOMMUNE }o--o{ INTERKOMMUNALT_SAMARBEID : "Deltar i avtaler med andre" KOMMUNE_FYLKESKOMMUNE ||--o{ ROBEK_REGISTER : "Kan vugges i og ut av" KOMMUNE_FYLKESKOMMUNE ||--o{ INNBYGGER_MEDVIRKNING : "Er pliktig til aa handtere" FOLKEVALGT_ORGAN ||--o{ VERV : "Er satt sammen av (Plasser)" FOLKEVALGT_PERSON ||--o{ VERV : "Innehar (Fyller plassen)" FOLKEVALGT_ORGAN ||--o{ MOETE : "Innkaller til og avholder" MOETE ||--o{ SAK : "Behandler paa dagsorden" KOMMUNEDIREKTOER ||--o{ ADMINISTRASJON_ENHET : "Leder (Gjennom arbeidsgiveransvar)" KOMMUNEDIREKTOER ||--o{ SAK : "Utarbeider saksfremlegg/innstilling til" KOMMUNEDIREKTOER ||--o{ MOETE : "Har moete- og talerett i" FOLKEVALGT_ORGAN ||--o{ DELEGERINGS_REGLEMENT : "Oppretter reglement for aa overfore makt" DELEGERINGS_REGLEMENT }o--|| KOMMUNEDIREKTOER : "Gir utoevende makt til (Adm)" DELEGERINGS_REGLEMENT }o--|| FOLKEVALGT_ORGAN : "Gir utoevende makt til (Underutvalg)" FOLKEVALGT_ORGAN ||--o{ OKONOMI_PLAN : "Vedtar (Kommunestyret)" FOLKEVALGT_ORGAN ||--o{ AARS_BUDSJETT : "Vedtar (Kommunestyret)" FOLKEVALGT_ORGAN ||--o{ AARS_REGNSKAP_OG_MELDING : "Godkjenner (Kommunestyret)" OKONOMI_PLAN ||--o{ AARS_BUDSJETT : "Setter rammen for" AARS_BUDSJETT ||--|| AARS_REGNSKAP_OG_MELDING : "Fungerer som maalsnor for" FOLKEVALGT_ORGAN ||--o{ REVISJON_OG_EGENKONTROLL : "Kontrollutvalget iverksetter" REVISJON_OG_EGENKONTROLL }o--|| KOMMUNEDIREKTOER : "Undersoeker lovligheten av driften til" KOMMUNALT_FORETAK ||--|| FORETAKS_STYRE : "Forvaltes av" FOLKEVALGT_ORGAN ||--o{ FORETAKS_STYRE : "Velger folkevalgte styrerepresentanter til" SAK ||--o{ STATLIG_LOVLIGHETSKONTROLL : "Kan fanges opp av (etter krav fra mindretallet)" Anonymkode: b368a...389
AnonymBruker Skrevet 3. juli #46 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg leser raskt, langt over gjennomsnittet, men litteraturvitenskap var UENDELIG med lesing. Det tok knekken på lesegleden min en stund🤪 Anonymkode: 54dc3...9c7 Jeg kjenner ingen som har studert litteratur uten å miste lesegleden for en lang periode. Jeg har tatt det selv (årsstudium), og det tok meg hvertfall fire år før jeg plukket opp en skjønnlitterær bok igjen! Anonymkode: 8b00c...152 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #47 Skrevet 3. juli Ja altså, litteratur er ikke det jeg hadde valgt hvis jeg ville ta et årsstudium med lav arbeidsinnsats! Velg da heller organisasjon og ledelse, økadm eller noe slikt. Jeg snakker av erfaring ang det nest siste. Anonymkode: d9d9e...abb 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #48 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg kjenner ingen som har studert litteratur uten å miste lesegleden for en lang periode. Jeg har tatt det selv (årsstudium), og det tok meg hvertfall fire år før jeg plukket opp en skjønnlitterær bok igjen! Anonymkode: 8b00c...152 Jeg har motsatt opplevelse, og leste til og med mye mer enn det pensum krevde. Har også kun A-er fra studiet, så er kanskje personlig egnet for den mengden lesing og ikke noe som passer alle. Anonymkode: 6de30...7b2
AnonymBruker Skrevet 4. juli #49 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har motsatt opplevelse, og leste til og med mye mer enn det pensum krevde. Har også kun A-er fra studiet, så er kanskje personlig egnet for den mengden lesing og ikke noe som passer alle. Anonymkode: 6de30...7b2 Det er nok forskjell fra person til person. Men jeg mistenker at for noen kan det å studere litteratur ødelegge hobbyen deres? Jeg har ikke gjort studert litteratur selv, men jeg har erfaring med å ødelegge en hobby gjennom å gjøre det til yrket mitt… Anonymkode: d9d9e...abb 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli #50 Skrevet 5. juli Som flere andre synes jeg også litteraturvitenskap var krevende i form av veldig mye lesing - og jeg elsker å lese og leser mye, og hadde lest mesteparten på pensum fra før. Litt usikker på hva det letteste studiet jeg har tatt er. Kanskje religion, men det var så utrolig kjedelig. Psykologi var heller ikke så krevende, men det var enormt stort pensum. Pedagogikk var også kjedelig (enorme mengder gamle filosofer). Tror det er lurt å velge noe man er interessert i. Anonymkode: 6e88e...960 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #51 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 17.53): Du kan jo prøve å ta litteraturvitenskap og se om du syns det er enkelt da 😅 Det er kanskje ett av de mest lesetunge fagene, regn med å lese 8-10 t daglig, medregnet helgene. Anonymkode: 01dd6...dcf Så sant! Mente jeg husker at pensummengden på nordisk er på 3-plass i Norge, rett bak jus og medisin. I tillegg er språkdelen av faget ganske komplisert, med fonetikk osv. Har studert i mange år og nordisk var det faget det var vanskeligst å få gode karakterer i.. Anonymkode: 0ff2e...ca3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #52 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (På 9.7.2026 den 10.18): Så sant! Mente jeg husker at pensummengden på nordisk er på 3-plass i Norge, rett bak jus og medisin. I tillegg er språkdelen av faget ganske komplisert, med fonetikk osv. Har studert i mange år og nordisk var det faget det var vanskeligst å få gode karakterer i.. Anonymkode: 0ff2e...ca3 Nordisk er jo et annet fag enn litteraturvitenskap, men det stemmer at strykprosenten på nordisk var veldig høy og karakterene generelt dårlige. Man måtte jo også skrive en eksamen på bokmål og en på nynorsk. Anonymkode: 6e88e...960
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå