Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes årstudiumet i litteraturvitenskap på UIO var enkelt for noen år siden.

Anonymkode: d320d...875

Hvis du har god kapasitet på å lese og synes grammatikk er greit. Men det er jo veldig mye pensum. Jeg synes også det var «lett» fordi jeg interesserer meg for det, men for mange vil det å lese mange romaner i tillegg til pensum bli tungt.

Anonymkode: 40624...a3f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på deg...hva er lett for deg? Hva er dine interesser? Tall? Bokstaver? Språk?

Anonymkode: b870e...152

• Liker 1
Skrevet

Hva som er enkelt varierer helt fra person til person, da "enkelt" er basert på evner og interesser. Ettersom du ønsker å gjøre dette som et avbrekk, hvorfor ser du ikke først på hva du syntes er spennende og gøy å studere? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ofte innkalles alle godt kvalifiserte til intervju. Når det er så mange søkere, så sier det seg selv at man kan være godt kvalifisert og likevel ikke høre noe. 

Anonymkode: bc159...acd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis du har god kapasitet på å lese og synes grammatikk er greit. Men det er jo veldig mye pensum. Jeg synes også det var «lett» fordi jeg interesserer meg for det, men for mange vil det å lese mange romaner i tillegg til pensum bli tungt.

Jeg gjorde det alltid godt i norsk, samt er en erfaren leser ja :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tror alle tullestudier som filosofi, litteraturvitenskap, sosant, osv er svært enkle.

Nope.

Det er de ikke. Har vært innom to av de. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kommer an på hvor du studerer. Litteratur på UiO er veldig mye lesing og tunge akademiske artikler. På UiA er det kjempelett. Høgskoler er ofte lettere og mindre tungt faglig. 
Sosiale fag som pedagogikk og spes ped er mye sunn fornuft, ikke så akademisk.

Si UIA høyt 😅

Jeg kan begynne. UNIVERSIT…….

• Liker 4
Skrevet

Sjekk katalogen og se hva som høres spennende ut? Litt lettere å studere noe som virker interessant. Jeg startet på årsstudium i spansk og likte egentlig det godt, selv om det var utrolig mye grammatikk, alle andre jeg studerte med var lærere som skulle lære seg å undervise i spansk og jeg ville bare bli litt flinkere i spansk 😂 ellers så har jeg selv tenkt praktisk prosjektledelse - virker interessant, kan alltids få bruk for det i jobb

AnonymBruker
Skrevet

Organisasjon og ledelse var enkelt. 

Anonymkode: d9d9e...abb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kommer an på hvor du studerer. Litteratur på UiO er veldig mye lesing og tunge akademiske artikler. På UiA er det kjempelett. Høgskoler er ofte lettere og mindre tungt faglig. 
Sosiale fag som pedagogikk og spes ped er mye sunn fornuft, ikke så akademisk.

AprilLudgate skrev (10 timer siden):

Si UIA høyt 😅

Jeg kan begynne. UNIVERSIT…….

Jeg tolket det som hun mente at det var forskjell i vanskelighetsnivået på universiteter, og at det også var en nivåforskjell mellom universiteter og høyskoler. Ikke at hun trodde at UiA var en høyskole.

Dersom dette er riktig tolkning, er stemmer det med mine erfaringer. Jeg har tatt enkeltemner fra samme fagkrets på UiO, UiT og UiA. De skulle være på samme nivå og skulle ha samme vanskelighetsgrad. Likevel var det veldig ulikt hva de krevde og forventet. 

Dersom jeg skulle ansette, og sto med valget mellom en A-kandiat fra UiA og en C-kandidat fra UiO, er det slett ikke sikkert at jeg ville valgt personen som har studert ved UiA.

Jeg har også jobbet med en person som hadde bachelorgrad fra UiA, som manglet helt grunnleggende kunnskaper om fagfeltet hen hadde studert. Ikke tillitvekkende…

Anonymkode: aff00...47c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tolket det som hun mente at det var forskjell i vanskelighetsnivået på universiteter, og at det også var en nivåforskjell mellom universiteter og høyskoler. Ikke at hun trodde at UiA var en høyskole.

Dersom dette er riktig tolkning, er stemmer det med mine erfaringer. Jeg har tatt enkeltemner fra samme fagkrets på UiO, UiT og UiA. De skulle være på samme nivå og skulle ha samme vanskelighetsgrad. Likevel var det veldig ulikt hva de krevde og forventet. 

Dersom jeg skulle ansette, og sto med valget mellom en A-kandiat fra UiA og en C-kandidat fra UiO, er det slett ikke sikkert at jeg ville valgt personen som har studert ved UiA.

Jeg har også jobbet med en person som hadde bachelorgrad fra UiA, som manglet helt grunnleggende kunnskaper om fagfeltet hen hadde studert. Ikke tillitvekkende…

Jeg har studert på UIO, UIB og UIA.

Merket ikke forskjeller på krav ved eksamen, særlig siden man endel ganger jo hadde ekstern sensor. 

De jeg studerte med/jobbet med de ulike stedene med gode karakterer (inkl Tromsø og utland) hadde ikke noen spesielle forskjeller mellom seg mtp kunnskap i jobbsammenheng. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg tror alle tullestudier som filosofi, litteraturvitenskap, sosant, osv er svært enkle.

«Svært enkle tullestudier», du liksom. Har du ikke studert innen disse fagfeltene, og attpåtil har fordommer mot dem, bør du ikke uttale deg om dem og dermed vise din uvitenhet.

Anonymkode: ec24f...680

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (3 timer siden):

Jeg har studert på UIO, UIB og UIA.

Merket ikke forskjeller på krav ved eksamen, særlig siden man endel ganger jo hadde ekstern sensor. 

De jeg studerte med/jobbet med de ulike stedene med gode karakterer (inkl Tromsø og utland) hadde ikke noen spesielle forskjeller mellom seg mtp kunnskap i jobbsammenheng. 

Det står du fritt til å mene, men det er en ganske utbredt oppfatning at det er en nivåforskjell. Denne oppfatningen deles også blant de som er ledere og sensorer på mitt fagfelt.

En av de fagpersonene på mitt felt som jeg har aller størst respekt for jobber på UiA, og jeg har ikke hørt at noen klager på fagkompetansen til de vitenskaplige ansatte. Det er karaktergivningen det reageres på. Det gjelder ikke bare UiA, men flere av de høyskolene som har søkt om universitetsstatus de siste tiårene.

Det er mye pent å si om disse universitetene, men de er ikke kjent for være tungvektere. Jeg vurderer selv å ta en master til høsten ved et universitet som ligger i distriktet og ikke er kjent for å stille spesielt høye krav. Men de er de eneste som har akkurat den utdannelsen jeg ser etter. Mange av de mindre studiestedene virker også flinke til å følge opp studentene sine på ulike måter. 

Men at man blir ansett som en sterkere kandidat dersom man har utdannelse fra visse studiesteder istedenfor andre er vel ganske ukontroversielt…

Ettersom TS ser etter et studie som stiller lavere krav, ville jeg ha sett i retning av Nord Universitet, UiA, INN og USN.

UiO og UiB er de studiestedene som har sterkest rykte på mitt fagfelt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

«Svært enkle tullestudier», du liksom. Har du ikke studert innen disse fagfeltene, og attpåtil har fordommer mot dem, bør du ikke uttale deg om dem og dermed vise din uvitenhet.

Anonymkode: ec24f...680

Kunne ikke ha vært mer enig!

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det står du fritt til å mene, men det er en ganske utbredt oppfatning at det er en nivåforskjell. Denne oppfatningen deles også blant de som er ledere og sensorer på mitt fagfelt.

En av de fagpersonene på mitt felt som jeg har aller størst respekt for jobber på UiA, og jeg har ikke hørt at noen klager på fagkompetansen til de vitenskaplige ansatte. Det er karaktergivningen det reageres på. Det gjelder ikke bare UiA, men flere av de høyskolene som har søkt om universitetsstatus de siste tiårene.

Det er mye pent å si om disse universitetene, men de er ikke kjent for være tungvektere. Jeg vurderer selv å ta en master til høsten ved et universitet som ligger i distriktet og ikke er kjent for å stille spesielt høye krav. Men de er de eneste som har akkurat den utdannelsen jeg ser etter. Mange av de mindre studiestedene virker også flinke til å følge opp studentene sine på ulike måter. 

Men at man blir ansett som en sterkere kandidat dersom man har utdannelse fra visse studiesteder istedenfor andre er vel ganske ukontroversielt…

Ettersom TS ser etter et studie som stiller lavere krav, ville jeg ha sett i retning av Nord Universitet, UiA, INN og USN.

UiO og UiB er de studiestedene som har sterkest rykte på mitt fagfelt.

«En jeg kjenner sa». Nå vet ikke jeg hvilket fagfelt du sikter til.

Vel.

Mine karakterer fra eksamener er like på masteroppgava (ekstern sensor, må ha blitt hentet inn fra UIO eller UIB) som de som ble satt lokalt. 
Samme med de andres snitt, om det så var D eller A. 

Men anywho, i arbeidslivet har det nå uansett gått fint uavhengig av universitet hos de jeg kjenner. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Organisasjon og ledelse var enkelt. 

Hvilket studiested?

Anonymkode: a070b...408

AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er et tau? Jeg tok årsstudium i ledelse parallelt med full jobb og synes det var enkelt, men samtidig skjønner jeg at det kan være vanskelig for noen som ikke mestrer akademisk skriving for eksempel.

Anonymkode: 096ad...b50

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 21.18):

Ofte innkalles alle godt kvalifiserte til intervju. Når det er så mange søkere, så sier det seg selv at man kan være godt kvalifisert og likevel ikke høre noe. 

Anonymkode: bc159...acd

Dette ble vel feil tråd, eller?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvilket studiested?

Anonymkode: a070b...408

Innlandet (digitalt).
Men jeg syntes studiet var helt greit altså, klager ikke på kvaliteten. Og ja, jeg har erfaring fra mange universiteter. Jeg tror bare generelt at organisasjon og ledelse på grunn-nivå ikke er spesielt krevende faglig. Det ser man jo også på lærebøkene, som ikke var skrevet av UINN. 

• Nyttig 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo prøve å ta litteraturvitenskap og se om du syns det er enkelt da 😅 

Det er kanskje ett av de mest lesetunge fagene, regn med å lese 8-10 t daglig, medregnet helgene. 

Anonymkode: 01dd6...dcf

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...