Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Ja jeg skjønner at dette må en lege se på, men jeg har nå så mange store oppgaver at jeg blir helt stressa, pleier en 57 åring og evt få økonomisk støtte til en kne operasjon? Lang ventetid? Eller bør  jeg ta dette med privat sykehus? Fordi jeg vurderer og få rettet hjulbeinthet + kne slitasje.

Jeg har trent aerobic og slikt i 25 år minst og jogget og nå kan jeg ikke dette mer pga venstre kne, til min fortvilelse.

Er det noen her som forstår hva det står? I følge chat gpt så er det brusk slitasje.

Screenshot_20260613_200405_ChatGPT.thumb.jpg.c2a4f6e85b6844a995335eb3f6e6f274.jpg

Endret av galaxii
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen burde få tilbakemelding på at de må se over talegjenkjenningen sin, for dette var dårlig 🙈🙈 Eller er dette Chatgpt som har tolket selve MR'en?

Ikke så mye galt i kneet ditt. Du må nesten høre med en ortoped om de er villige til å sette kniven i deg, og om plagene du har er noe som passer med det som er å se på MR.

Anonymkode: 2e03b...9c7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Noen burde få tilbakemelding på at de må se over talegjenkjenningen sin, for dette var dårlig 🙈🙈 Eller er dette Chatgpt som har tolket selve MR'en?

Ikke så mye galt i kneet ditt. Du må nesten høre med en ortoped om de er villige til å sette kniven i deg, og om plagene du har er noe som passer med det som er å se på MR.

Jeg skrev inn teksten til chat gpt. Ser jeg hadde litt skrivefeil.

Ja chat gpt skriver det ikke er så mye feil, men det er jeg ikke enig i. Virker noe giktisk. Kan ikke jogge slik jeg gjorde før. Venstre kne e elendig.

Min forrige fastlege var ikke interessert i å se på dette og oppgavene har vokst seg store foran meg. Mue fordi jeg hadde en narsisistisk fastlege i 22 år.

Endret av galaxii
AnonymBruker
Skrevet

Bilder gir ikke alltid alle svarene, en forklaring, eller den forklaringen man vil ha. Du må nesten høre med en ortoped.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du kaster ut den brukthandelen så blir det sikkert helt greit ingen. 

Anonymkode: 0dc4d...10c

AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt styrketrening og/eller et opplegg fra en fysioterapeut? Har du normalvekt? Hvis ikke vil nok en ortoped anbefale det før en evt operasjon. De opererer ikke med mindre det er klare indikasjoner på at noe kan fikses kirurgisk, og det ser det ikke ut til at det er her. Men hør med fastlege/ortoped. 

Og du, dersom du har vært misfornøyd med legen din i 22år, så ville jeg byttet asap! 

Anonymkode: f82b7...ff3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakker om å ha uflaks i livet, narsissistik fastlege i 22 år.. 🫣

Anonymkode: 5b4b2...017

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du legge inn teksten fra selve svaret?

Anonymkode: 1ebaa...e65

AnonymBruker
Skrevet

Ikke mye galt i de knærne, ut fra beskrivelsen (språket i beskrivelsen, derimot...).

Jeg vil tro smerter du har hovedsakelig kommer av at muskulatur i spesielt fremside lår er altfor stram, noe som øker kompresjon av kneskjellets innside og raskt kan gi smerter. 

Ville også ha sørget for mer stabilitets- og styrketrening av mage/rygg, hofter og bein. Og generelt også mer tøyninger.

Før i tiden opererte de lett fliset patella/kneskjell, men det ble sjeldent bra (nok), det er bedre effekt av konvensjonell behandling og trening.

Å korrigere hjulbenthet i din alder vil være et stort inngrep. Med så lite slitasje du har i knærne er det få, forhåpentligvis ingen, kirurger som vil operere det. Det er slikt som ev. gjøres ved langt større problemer enn det du har i knærne.

Kom deg til en kiropraktor/fysioterapeut/naprapat som også kan intramuskulær stimulasjon, IMS, med akupunkturnåler, og få behandlet muskelen på fremsidet lår, i tillegg til resten jeg skrev over. Med egen innsats og riktig råd og behandling vil du nok få lite problemer. Vær obs på også tøyning av setemuskler, bakside og innside lår, samt legger. 

Anonymkode: d0cea...3c2

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva mente du?

AnonymBruker
Skrevet
galaxii skrev (2 minutter siden):

Hva mente du?

Du leste altså ikke igjennom ChatGPT rælet du postet? 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke mye galt i de knærne, ut fra beskrivelsen (språket i beskrivelsen, derimot...).

Jeg vil tro smerter du har hovedsakelig kommer av at muskulatur i spesielt fremside lår er altfor stram, noe som øker kompresjon av kneskjellets innside og raskt kan gi smerter. 

Ville også ha sørget for mer stabilitets- og styrketrening av mage/rygg, hofter og bein. Og generelt også mer tøyninger.

Før i tiden opererte de lett fliset patella/kneskjell, men det ble sjeldent bra (nok), det er bedre effekt av konvensjonell behandling og trening.

Å korrigere hjulbenthet i din alder vil være et stort inngrep. Med så lite slitasje du har i knærne er det få, forhåpentligvis ingen, kirurger som vil operere det. Det er slikt som ev. gjøres ved langt større problemer enn det du har i knærne.

Kom deg til en kiropraktor/fysioterapeut/naprapat som også kan intramuskulær stimulasjon, IMS, med akupunkturnåler, og få behandlet muskelen på fremsidet lår, i tillegg til resten jeg skrev over. Med egen innsats og riktig råd og behandling vil du nok få lite problemer. Vær obs på også tøyning av setemuskler, bakside og innside lår, samt legger. 

Jeg har mange knaselyder som kom for noen år siden. I begge knærne når jeg bøyer meg opp og nå. Nå er bøying  håpløst samt trapper. Har en fysisk jobb der jeg går og står.

Oppdaget også et veldig ømt punkt ved inn side venstre kne i 2019, eller v siden av skål.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det var vel bare 2 stavefeil ?!

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan du legge inn teksten fra selve svaret?

Kom et lengre svar på 15 screenshots men legger har en avsluttende oppsummering, på 4 screenshots ,  takk som spør 🙂

Screenshot_20260613_210711_ChatGPT.jpg

Screenshot_20260613_210656_ChatGPT.jpg

Screenshot_20260613_210643_ChatGPT.jpg

Screenshot_20260613_210632_ChatGPT.jpg

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting som kan opereres. Forrige fastlege hadde rett. Mr er en preoperativ undersøkelse, evt om du har hatt et traume. 

Du har små bakers cyster i begge knær, kan være relatert til artrose, men for artrose er det røntgen som er best undersøkelse. 

Det eneste som kan hjelpe er styrketrening. 

Anonymkode: 8ff88...8fb

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
galaxii skrev (14 minutter siden):

Jeg har mange knaselyder som kom for noen år siden. I begge knærne når jeg bøyer meg opp og nå. Nå er bøying  håpløst samt trapper. Har en fysisk jobb der jeg går og står.

Oppdaget også et veldig ømt punkt ved inn side venstre kne i 2019, eller v siden av skål.

Helt normalt slik jeg beskrev over.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ingenting som kan opereres. Forrige fastlege hadde rett. Mr er en preoperativ undersøkelse, evt om du har hatt et traume. 

Du har små bakers cyster i begge knær, kan være relatert til artrose, men for artrose er det røntgen som er best undersøkelse. 

Det eneste som kan hjelpe er styrketrening. 

Anonymkode: 8ff88...8fb

Forrige fastlege sa bare at de hadde sluttet og operere og han var ikke engang interessert i verken å se eller kjenne på knær eller henvise til MR, Det fikk jeg ordnet på dr. Dropin.

Så siden jeg hater narsistester og psykopater så diskuterer jeg ikke mer med slike verken her eller der.

AnonymBruker
Skrevet

Knærne dine er helt fine. Knaselyder er helt normalt, mine høres ut som lyden av noen som går på grus, de funker som bare det. Baker cyste er ikke farlig, men kan være litt smertefullt. De kan tappes ultralydveiledet ved lokalbedøvelse. Absolutt ingen operasjonsindikasjon der. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Virker heldigvis som om det ikke var så mye galt med knærne dine. At det knaser gjør ikke nødvendigvis så mye, det behøver du ikke å henge deg opp i. Hvis det viser seg at du har artrose så er det gode nyheter fordi du da kan få hjelp av fysioterapeut (artroseskole).

Anonymkode: ce48b...604

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
galaxii skrev (2 minutter siden):

Forrige fastlege sa bare at de hadde sluttet og operere og han var ikke engang interessert i verken å se eller kjenne på knær eller henvise til MR, Det fikk jeg ordnet på dr. Dropin.

Så siden jeg hater narsistester og psykopater så diskuterer jeg ikke mer med slike verken her eller der.

Forrige fastlege har jo helt rett og er oppdatert - det er helt riktig at de har sluttet å operere slike smårufsete patellabrusk!

Som sagt, du trenger begynne å tøye spesielt fremside lår, og bør også få behandling hos kiropraktor/naprapat/fysioterapeut som også bruker akupunkturnåler for IMS-behandling av relevant muskulatur.

Med litt behandling og konsekvent og korrekt egeninnsats vil du mest trolig bli symptomfri - hvis du fortsetter å gjøre det du må for å holde området og kroppen optimalt for å unngå lignende problemer.

Ingen profesjonell, seriøs ortoped vil operere dine knær ut fra den beskrivelsen du har lagt ut!

Jeg ser at du nå har to tråder gående parallelt, og jeg tror du kan ha stor nytte av å også ta samtaler med en fagperson om hva enn det er du har opplevd som har fått deg til å få den holdningen du har til leger.

Jeg kunne fortalt deg historier få tror om ting jeg har opplevd i helsevesenet, men jeg går ikke rundt og kaller leger og annet helsepersonell for narsissister og psykopater av den grunn (selv om også jeg har møtt et par slike). Det er langt smartere å differensiere mellom de som er dyktige fagpersoner og de som kanskje aldri burde valgt det yrket de har, fremfor å skjære alle over en kam...

• Liker 8
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...