Gå til innhold

Lavt D-vitaminnivå

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du for lite d-vitamin skal du komme deg ut i sola og begynne å spise bedre mat. Det er helt avsindig å se at refleksen til både leger og folk flest er å ta tilskudd. Når livsstilen din gjør deg syk, er behandlingen å endre livsstil.

De grepene som *naturlig* gir deg et sunt nivå av D-vitamin vil også gi deg en lang rekke andre helseeffekter.

Anonymkode: fb81c...15c

Selv etter 4 uker i syden så hadde ikke jeg nok d vitamin nivå, det er ikke alt som løses med sola. Det har med opptak å gjøre.  

Anonymkode: 020f8...e92

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv etter 4 uker i syden så hadde ikke jeg nok d vitamin nivå, det er ikke alt som løses med sola. Det har med opptak å gjøre.  

Hvorfor har du dårlig opptak?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor dere tror jeg lyver om at jeg fikk svarene samme dag 😅 Fastlegen min sa at dersom jeg lastet ned Helsami-appen, så kunne jeg se prøvesvarene samme kvelden. Jeg syns også det var rart det kom så kjapt, for jeg trodde de måtte sende blodprøven til et sykehus lenger vekk, så jeg var jo forberedt på at det ville ta noen dager, men vi har et sykehus her jeg bor, så det kan jo hende at det er derfor jeg kunne få svar så fort. Eller så kan det jo hende de kan sjekke prøven på legekontoret. 

Anonymkode: f56a2...44d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har du for lite d-vitamin skal du komme deg ut i sola og begynne å spise bedre mat. Det er helt avsindig å se at refleksen til både leger og folk flest er å ta tilskudd. Når livsstilen din gjør deg syk, er behandlingen å endre livsstil.

De grepene som *naturlig* gir deg et sunt nivå av D-vitamin vil også gi deg en lang rekke andre helseeffekter.

Problemet er at vi bor i Norge, og har ikke sommer hele året.

Derfor er det lurt å ta tilskudd om vinteren

Som huskeregel - Alle måneder som har R i navnet.

Anonymkode: 79bbd...3d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Problemet er at vi bor i Norge, og har ikke sommer hele året.

Derfor er det lurt å ta tilskudd om vinteren

Som huskeregel - Alle måneder som har R i navnet.

Det som er *lurt* er å være mye ute hele året og spise fisk og annen ordentlig mat som gir næringen vi trenger. Tilskudd er bedre enn å bli syk, men kan aldri måle seg med en sunn livsstil. Det er ikke klimaet sin skyld at mange nordmenn har næringsmangler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det som er *lurt* er å være mye ute hele året og spise fisk og annen ordentlig mat som gir næringen vi trenger. Tilskudd er bedre enn å bli syk, men kan aldri måle seg med en sunn livsstil. Det er ikke klimaet sin skyld at mange nordmenn har næringsmangler.

Du er flink som spiser fisk og er ute. Gratulerer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er flink som spiser fisk og er ute. Gratulerer.

Hvorfor oppfatter du dette som at jeg skryter av min egen livsstil?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

D vitamin står i en særstilling der. Være mye ute vinterstid er ikke nok. 

Nå er fisk dyrt, spesielt fisk som ikke er av oppdrett og er vel den som er sunn.

Ta tilskudd vinterstid er noe veldig mange bør.

Anonymkode: 8454e...8a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvorfor har du dårlig opptak?

Det vet jeg ikke. Jeg vet bare at selv om jeg har fått mye sol på meg så øker ikke verdiene noe særlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Jeg vet bare at selv om jeg har fått mye sol på meg så øker ikke verdiene noe særlig. 

Bruker du solkrem når du er ute i sola?

Anonymkode: 84785...048

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er en veldig veldig naiv tolkning. 

Selv bor jeg over polarsirkelen og kommer aldri til å kunne spise eller være ute nok ( i sollys) til å bøte på de mnd med null dagslys. Regnskapet går ikke opp i opp, selv ikke etter intensive sol/lys perioder på sommer.  Klinker du på litt mage trøbbel av å til og ellers noen kroniske tilstander så er du der at du gjør lurt i å bruke tilskudd året rundt.

Anonymkode: 7f069...9a6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk påvist mangel tidligere i år. Også var det en stund til jeg hadde ny time hos legen, så da begynte jeg bare. Kjøpte høyeste dose som selges reseptfritt, da i samråd med farmasøyt på apoteket. Også diskuterte jeg med legen når jeg kom dit (da kunne jeg jo fått høyere dose om legen hadde ment at jeg trengte det, men jeg hadde i hvertfall begynt.)

Det farmasøyten sa var at når verdiene var så lave, var det ingen sjans til å ta for mye, så var bare å begynne å ta med en gang. Legen var fornøyd med den vurderingen da jeg kom dit 14 dager senere. 

Anonymkode: d4c22...915

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er en veldig veldig naiv tolkning. 

Selv bor jeg over polarsirkelen og kommer aldri til å kunne spise eller være ute nok ( i sollys) til å bøte på de mnd med null dagslys. Regnskapet går ikke opp i opp, selv ikke etter intensive sol/lys perioder på sommer.  Klinker du på litt mage trøbbel av å til og ellers noen kroniske tilstander så er du der at du gjør lurt i å bruke tilskudd året rundt.

Anonymkode: 7f069...9a6

Selvsagt kan du trenge tilskudd når har sykdommer. Men folk flest prøver ikke å få d-vitamin kun gjennom sol, og folk flest har ikke magetrøbbel og kroniske tilstander. Folk flest spiser derimot veldig mye drittmat og sitter veldig mye inne både sommer og vinter, og det er det som er grunnen til at de får mangler og er i generelt dårlig form.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...