Gå til innhold

Lavt D-vitaminnivå

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde D vitamin nivå på 21, fikk D vitamin på blå resept, og beskjed om å ta hele året, ikke bare måneder med R, som er en huskeregel mange bruker. 

Anonymkode: df6e4...1f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ikke noe verre enn å ta tilskudd. Skjønner ikke hva du kompliserer dette for.

Anonymkode: ba92b...58f

Det er greit å få vite fra.legen hva som er riktig dosering i ens tilfelle. Mitt nivå har stått bom fast bed å bruke 10 mikrogram, jeg måtte opp i 20 for at det steg fra 59 til 69. (Legen vil ha det ober 75). 

TS sitt nivå er ganske lavt.  Doseringen må tilpasses av lege. 

Anonymkode: 020f8...e92

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Svaret kom samme dagen som jeg tok prøven.

Anonymkode: f56a2...44d

Høres rart ut, ettersom analyse av D vitamin pleier å ta en uke før man får svar... 

AnonymBruker
Skrevet

Ta for all del tilskudd, det der er mangel. Du burde ligge mye høyere (rundt 100 i hvert fall). 

Anonymkode: 6f455...1be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

25-49 nmol/L innebærer at du har D-vitaminmangel. Du ligger ganske nærme alvorlig mangel, som er under 25. Anbefalt D-vitaminnivå er 75-150 nmol/L.

Jeg ville ringt legekontoret i morgen og bedt om resept og dosering.

Kilde: https://www.helse-mr.no/avdelinger/klinikk-for-diagnostikk/avdeling-for-medisinsk-biokjemi-og-blodbank/analyseoversikt-for-avdeling-for-medisinsk-biokjemi/vitamin-d-25-oh-vitamin-d/

Anonymkode: c42f2...857

Hvorfor tror mange at det bare er å ringe legekontorer, så ordner de i resepsjonen resten? Sånn er det ikke. Send legen en e-konsultasjon, sett deg opp på telefontime, videotime(om de tilbyr), eller oppmøtetime. 

Anonymkode: 8a75e...02e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Høres rart ut, ettersom analyse av D vitamin pleier å ta en uke før man får svar... 

Det tar maks 2 dager for meg å få svar på en rekke blodprøver, blant annet D-vitamin. 

Anonymkode: 5572c...a40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor tror mange at det bare er å ringe legekontorer, så ordner de i resepsjonen resten? Sånn er det ikke. Send legen en e-konsultasjon, sett deg opp på telefontime, videotime(om de tilbyr), eller oppmøtetime. 

Anonymkode: 8a75e...02e

Litt på siden, men hvorfor tar ikke legen kontakt når det viser seg at det er avvik på blodprøver, egentlig? 

Anonymkode: becef...f90

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, det er viktigere at man får være en bedreviter på KG.

Det er sånne svar som gjør at jeg ombestemmer meg og dropper å gi et godt svar i tråder. Hvorfor skal noen gidde å hjelpe deg når du viser at du kan være så frekk mot de som forsøker? Personen beklaget, og du reagerte ved å være spydig drittsekk.

Anonymkode: 3c0e1...e0b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts du kan fint bare gå på apoteket og rådføre deg med en farmasøyt. Trenger ikke overkomplisere det. 😊

Jeg hadde 40-og noe i D-vitamin. Gikk bare på apoteket og spurte hva jeg trengte. Tror jeg fikk en boks på 40ug, litt usikker. Tok dette i ca 3-4 måneder og gjentok blodprøve hos lege. Da var alt kjempebra, med gode verdier. Nå forsøker jeg å vedlikeholde nivåene mine. Særlig på vinteren. Skal veldig lite til før de dropper! 

Anonymkode: f54d1...c5f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er sånne svar som gjør at jeg ombestemmer meg og dropper å gi et godt svar i tråder. Hvorfor skal noen gidde å hjelpe deg når du viser at du kan være så frekk mot de som forsøker? Personen beklaget, og du reagerte ved å være spydig drittsekk.

Anonymkode: 3c0e1...e0b

Det å være frekk og bezzerwizzer på KG har vært et stort problem i mange år, og en ukultur som burde blitt tatt tak i for lenge siden. At TS ble irritert tipper jeg har mer å gjøre med den generelle atferden på dette forumet enn én persons kommentar.

Anonymkode: f54d1...c5f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det tar maks 2 dager for meg å få svar på en rekke blodprøver, blant annet D-vitamin. 

Anonymkode: 5572c...a40

Det kan sikkert ta kortere tid noen steder, men man får uansett ikke svar på dette samme dag som man tar prøven, slik TS påstår. 

"En prøve som vitamin D vil du oftest få svar på etter en uke,"

https://www.studenterspor.no/rettigheter-og-økonomi/hjelpetilbud/kan-jeg-ta-blodprøver-med-vitamin-d-hos-fastlege/384612

De fleste prøvesvar er ferdige 1-2 dager etter at Fürst har har mottatt prøven, MEN enkelte analyser tar lengre tid enn andre for eks.Vitamin D som tar en ukes tid.

https://www.furst.no/for-pasienten/ofte-stilte-sporsmal/

AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer sola, da får du mer d vitamin.

Bare ta noe tilskudd i tillegg.

Det anbefales at alle tar d vitamin tilskudd om vinteren.

Anonymkode: 79bbd...3d4

AnonymBruker
Skrevet

Bare ring de å hør . Du får nok beskjed om å ta tilskudd . Mangel på d vitamin kan gi dårlig psykisk helse ! Og andre plager . Man bør har næreme maks enn bunn også for å fungere optimalt. Legen tar jo kontakt når han har sett på prøvene. Det kan ta noen dager 

Anonymkode: b0f79...4ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke nødvendivis sikkert, jeg har alltid fått svar dagen etter at jeg har tatt prøven. 

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min får D vitamin på resept. Husker ikke hva den heter, men tar en hver 4 uke.

Anonymkode: ec201...05d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar blodprøver ofte pga en autoimmun sykdom som gjør at jeg har diverse vitaminmangler. Jeg pleier å sende en e-konsultasjon til legen når blodprøvene er klare.

Anonymkode: 90df9...914

AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (3 timer siden):

Det er ikke nødvendivis sikkert, jeg har alltid fått svar dagen etter at jeg har tatt prøven. 

Fikk også svar 1 og 2 dager etter. Tror de oppgir «ca en ukes svartid» pga de ikke analyserer vitaminprøber hver dag fortløpende , men samler opp og sender. Så da kommer det nok litt an på hvor heldig man er med tidspunktet for prøven man tar:)

Anonymkode: ca39d...84f

AnonymBruker
Skrevet

Har du for lite d-vitamin skal du komme deg ut i sola og begynne å spise bedre mat. Det er helt avsindig å se at refleksen til både leger og folk flest er å ta tilskudd. Når livsstilen din gjør deg syk, er behandlingen å endre livsstil.

De grepene som *naturlig* gir deg et sunt nivå av D-vitamin vil også gi deg en lang rekke andre helseeffekter.

Anonymkode: fb81c...15c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg var og tok noen blodprøver forrige mandag fordi jeg har vært ganske sliten siste halvåret ++. Sånn jeg forstod det lå vitaminnivået på 28 og at det var ganske lavt. Har ikke hørt noe fra legen etter jeg tok prøvene. Er deg meningen at jeg bare skal ta D-vitamin eller skal jeg ringe legekontoret først?

Det er lavt. Du bør ligger på over 100.

Anonymkode: 93e56...945

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...