Gå til innhold

Lavt D-vitaminnivå

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var og tok noen blodprøver forrige mandag fordi jeg har vært ganske sliten siste halvåret ++. Sånn jeg forstod det lå vitaminnivået på 28 og at det var ganske lavt. Har ikke hørt noe fra legen etter jeg tok prøvene. Er deg meningen at jeg bare skal ta D-vitamin eller skal jeg ringe legekontoret først?

Anonymkode: f56a2...44d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var og tok noen blodprøver forrige mandag fordi jeg har vært ganske sliten siste halvåret ++. Sånn jeg forstod det lå vitaminnivået på 28 og at det var ganske lavt. Har ikke hørt noe fra legen etter jeg tok prøvene. Er deg meningen at jeg bare skal ta D-vitamin eller skal jeg ringe legekontoret først?

Det er lavt, men er ikke mangel. Bare kjøp deg en boks med reseptfri D-vitamintilskudd.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (14 minutter siden):

Det er lavt, men er ikke mangel. Bare kjøp deg en boks med reseptfri D-vitamintilskudd.

Ok? Det står på nettet at det er mangel, men står litt forskjellige ting så man blir jo litt usikker. 

Skrevet

D-vitamin skal være over 50 står det på mine blodprøver. Jeg hadde nivåer på 46 og fikk resept på divisun.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Da mitt nivå var på 25 ble jeg foreskrevet D-vitaminer fra legen. Men fikk klar beskjed om at jeg ikke måtte ta tran samtidig, det er viktig å ikke ta for mye D-vitamin. 
Gikk på tilskudd noen måneder til nivået var steget så fikk jeg beskjed om å stoppe. 

For meg er det viktig å gjøre alt i samråd med legen. 

Anonymkode: 93a89...1b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ok? Det står på nettet at det er mangel, men står litt forskjellige ting så man blir jo litt usikker. 

Men på prøvesvarene dine, så står vel referanseområdet akkurat dette laboratoriet bruker? (I parentes bak)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe verre enn å ta tilskudd. Skjønner ikke hva du kompliserer dette for.

Anonymkode: ba92b...58f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke noe verre enn å ta tilskudd. Skjønner ikke hva du kompliserer dette for.

Anonymkode: ba92b...58f

Fordi jeg har følt meg elendig i ganske mange måneder og fordi jeg har en skral psykisk helse fra før så er det viktig for meg at jeg er frisk ellers. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Plan A: bestill ny legetime for å høre hva du skal gjøre

Plan B (hvis du ikke får legetime rimelig kjapt): Gå på apoteket og hør hva de anbefaler. 

Anonymkode: 33a27...054

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fordi jeg har følt meg elendig i ganske mange måneder og fordi jeg har en skral psykisk helse fra før så er det viktig for meg at jeg er frisk ellers. 

Nå sier du jo ikke noe om hvor lenge siden det er svaret på prøvene kom, så det er jo ikke sikkert at legen har rukket å kontakte deg enda. Og nå er det jo helg, så hvis jeg var deg hadde jeg ringt legekontoret på mandag. Du kan selvfølgelig starte med helt vanlige reseptfrie vitaminer, men hvis legen mener du skal ha noe sterkere så får du resept.

AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (8 minutter siden):

Nå sier du jo ikke noe om hvor lenge siden det er svaret på prøvene kom, så det er jo ikke sikkert at legen har rukket å kontakte deg enda. Og nå er det jo helg, så hvis jeg var deg hadde jeg ringt legekontoret på mandag. Du kan selvfølgelig starte med helt vanlige reseptfrie vitaminer, men hvis legen mener du skal ha noe sterkere så får du resept.

Svaret kom samme dagen som jeg tok prøven.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Svaret kom samme dagen som jeg tok prøven.

Jammen, det sier jo ingenting om hvor lenge det er siden du fikk svaret, siden innlegget mitt handlet om at legen hadde rukket å ta kontakt eller ikke 😉 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (3 minutter siden):

Jammen, det sier jo ingenting om hvor lenge det er siden du fikk svaret, siden innlegget mitt handlet om at legen hadde rukket å ta kontakt eller ikke 😉 

Jeg sa jo at jeg tok prøvene mandag, så da må det jo bli mandag da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvis du mener det er dust å ikke forhøre seg med lege, hvorfor forhører du deg ikke bare med legen da? Det er du som opprettet denne tråden og spurte hva du bør gjøre, men du har jo svaret selv 🙂

Anonymkode: 1e1cd...2e1

Ja, men jeg var jo ute etter noen erfaringer. Og erfaringen var jo at man kan bli dritsyk og da går jeg jo til lege såklart. Men det kunne jeg jo ikke vite før den personen skrev det de gjorde.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg sa jo at jeg tok prøvene mandag, så da må det jo bli mandag da. 

Oi, beklager - den informasjonen gikk meg hus forbi 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (4 minutter siden):

Oi, beklager - den informasjonen gikk meg hus forbi 🙂 

Ja, det er viktigere at man får være en bedreviter på KG.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er viktigere at man får være en bedreviter på KG.

Jeg beklager at jeg forsøkte å hjelpe deg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forstår dere i hele tatt hva et referanseområdet er? 

Anonymkode: 7b3fa...f67

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som omhandler dosering, samt svar til dette.

veronica<3, mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

25-49 nmol/L innebærer at du har D-vitaminmangel. Du ligger ganske nærme alvorlig mangel, som er under 25. Anbefalt D-vitaminnivå er 75-150 nmol/L.

Jeg ville ringt legekontoret i morgen og bedt om resept og dosering.

Kilde: https://www.helse-mr.no/avdelinger/klinikk-for-diagnostikk/avdeling-for-medisinsk-biokjemi-og-blodbank/analyseoversikt-for-avdeling-for-medisinsk-biokjemi/vitamin-d-25-oh-vitamin-d/

Anonymkode: c42f2...857

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...