Gå til innhold

Kjøp av en prosjektert bolig


Sniglå

Anbefalte innlegg

Vi vurderer nå å kjøpe en prosjektert bolig. (:hoppe:)

Noen som har gjort det samme, eller andre som har litt mer erfaring i forhold til huskjøp enn meg, som har noen tips og råd i forbindelse med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har kjøpt prosjektert leilighet (som vi nå har bodd i i over 2 år), og skal sannsynligvis kjøpe ny prosjektert bolig i slutten av mai. Hva slags råd tenker du egentlig på?

Her er noen råd vi fikk underveis:

Jeg vil råde deg til å følge godt med på byggingen. Og når det kommer til valg av f.eks. kjøkken og bad, så kan du jo gjerne gjøre endringer hvis du har mulighet til å legge i litt ekstra.

Får du mulighet til å velge parkett, så anbefaler jeg Marbau-parkett, da dette er den sterkeste på markedet.

På sluttbefaringen bør du gå nøye gjennom ALT. Se om skapdører henger rett, knirk i parketten, er parketten skikkelig lagt, er det skader på noe, er vinduene i orden, sjekk fugene mellom evt fliser, osv. Mange ting å ta hensyn til.

Nå er det jo kanskje enebolig dere ser på, så dessverre har jeg ikke noe spesielt å komme med av råd ifm d, men ta i alle fall befaringen seriøst.

Lykke til!

Endret av iselin22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags råd tenker du egentlig på?

Alle slags råd! :ler:

Er temmelig grønn i forhold til huskjøp, alt i fra lån i bank, til lover og regler, håndverkere, ja alt sånn..

Mye å lære!

Kjøkkenet de har satt opp er langt i fra sånn jeg vil ha det, så det vurderer vi å trekke ut, og heller sette opp selv. (Har en onkel som er snekker, så regner med å få litt hjelp der). Men det spørs jo om det er noe særlig lønnsomt, for byggherren får nok veldig gode avtaler med leverandørene?

Takk for gode råd, jeg skal være superkritisk til alt arbeidet som blir utført :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i prosjektert rekkehusleilighet.

Vi hadde jevnlige møter med byggeherren. Og vi valgte kjøkken, gulv, farge på vegger, flis på bad, innredning og allt sånn selv.

Kjøkkenet som var satt opp var det enkleste fra sigdal, vi valgte da en annen type fra sigdal, det var ikke noe problem og vi fikk da den rabatten byggherre fikk fra sigdal.

Gå og se og følg med underveis, pass på og sjekk at de har riktige fliser og videre, sånn så det ikke skjer stygge feil. Vi var jevnlig og så, når de startet innvendig.

Vi er veldig fornøyd, veldig deilig og bare sitte og bestemme hvordan jeg vil ha det og komme til nøkkelferdig hus.

Er jo greit og finne ut om det byggefirmaet har et godt rykte på seg der dere bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo greit og finne ut om det byggefirmaet har et godt rykte på seg der dere bor.

Hvordan finner jeg det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom og prate med venner og bekjente.

Hvis de har satt opp de eneboligene i samme by, kan du spørre om det er mulig og få se på en av de, og da prate med de som bor der, høre om de er fornøyd og om de var fornøyd under byggeprossesen.

Det vi hørte om vårt firma var at de gjorde en veldig god jobb, men at de hadde veldig mye og gjøre så de holdt ikke alltid tidsfrister. Men siden ikke tid spilte noen rolle for oss, så valgte vi de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får vanligvis gode rabatter ift kjøkken ja, og jeg har hørt om folk som ville sette inn kjøkken selv (og kjøpe det selv utenom huset) som ikke fikk lov til det. Ikke så urimelig det synes jeg...

Skal boligen leveres nøkkelferdig?

Sjekk om byggerne må betale dagbøter dersom byggingen går utover avtalt tid.

Ang. lån i banken så bør du bare gå til en rådgiver i banken så fikser de det. Men det må dere vel allerede ha gjort hvis dere har funnet et hus dere vil ha?

Ser du er fra Bergen/Sandnes. Hvor skal boligen bygges?

Har dere sjekket prisnivået i området? Det er faktisk mulig å prute på rekkehusboliger, særlig de i midten. Kanskje du får prisen ned med ca 10 000,- hvis boligene ikke blir så fort solgt, men det er jo litt risikabelt også da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbøter, det skal sjekkes ut ja :)

I forhold til bank, så skal vi i møte på fredag får høre hva de har å si.

Er litt spent, siden jeg fremdeles er student og ikke er ferdig før et år.

Men siden det er prosjektert så regner vi med at de skal kun ha noen prosent av kjøpesummen (10-20%sikkert) hvis vi velger å gå for det. Så da blir det jo ikke et kjempelån nå i starten.

Boligen skal leveres nøkkelferdig, ja. Kjelleren skal være uinnredet, men isolert. Og så kan vi velge om vi vil vente med å innrede loftet, i så fall blir det 100 000 kr mindre. Vi er jo bare oss to foreløpig, så fem soverrom er i overkant av det vi trenger i første omgang :ler:

Boligen skal bygges i Sandnes :)

I forhold til pris så ser det ut til at lignende hus med samme kvadratmeter og hage og alt det der, ligger litt over det de skal ha for denne. Tror egentlig det er et ganske bra tilbud. Men det må jo selvfølgelig undersøkes nøyere ;)

Vi skal ringe på mandag, og spørre om vi kan "reservere" i en uke, sånn at de ikke selger boligen mens vi venter på å få snakket med de i banken, DET hadde vært litt surt.

Men den har stått til salgs ganske lenge da!

Så spennendeeee, holder på å dø på meg her, og så får jeg ikke gjort noenting med det heller. Må bare smøre meg med tålmodighet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant forresten en god internettside hvor det står mye praktisk informasjon om husbygging.

Heldigvis blir det ikke så mye arbeid for vår del, men det er likevel greit å ha oversikten over hva som må gjøres, for å ha muligheten til å kontrollere dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti en del forskjellig når det gjelder prosjekterte boliger. Sjekk hva du kan trekke ut av leveransen og hva uttrekksprisen er (uttrekksprisen er alltid lavere enn selve verdien). Sjekk også hva det koster å oppgradere leveransen - f.eks. hvis du ønsker finere og dyrere fliser - er det bare verdiforskjellen eller har de urimelige påslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med uttrekkspris?

*teskje* :ler:

Hvis du trekker f.eks. kjøkkenet ut av leveransen så reduseres kontraktsprisen deres med en sum. Denne summen kalles uttrekksprisen og er lavere enn verdien på denne leveransen.

F.eks. så hadde vårt hus et Sigdal-kjøkken med verdi 65000. Kjøkkenet trakk vi ut av leveransen. Uttrekksprisen var 40000. Kontraktsprisen ble derfor bare redusert med 40000 - ikke med 65000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei. Ja, det har vel med det som ble nevnt tidligere, at de får bedre tilbud på f.eks kjøkken enn vi som privatpersoner ville ha fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Får du mulighet til å velge parkett, så anbefaler jeg Marbau-parkett, da dette er den sterkeste på markedet.

Vær så snill, ikke velg merbau! Det er regnskogstømmer, og Regnskogsfondet jobber aktivt for å få stoppet salget av det. Det drives så utrolig mye ulovlig hogst av merbau at det ikke finnes noe som heter "godkjent" regnskogstømmer. Ja det er hardt: det tar lang tid å vokse! Det er mye annet på markedet som kan brukes i stedenfor regnskogstømmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lolo_*

Vær med hele tiden. Gjør avtale når elektriker skal komme slik at dere har tid til å være med å bestemme hvor kontakter skal være.

Likeledes beytere, plassering av sentralstøvsuger osv.

Ofte er det valgt billigste løsning i slike hus, det vil ikke koste dere stort på lånet og bytte ut div ting. Eks fra fjusketre til parkett.

Gå igjennom tegningene og spør hva som IKKE følger med og som dere må koste selv utenom.mange får seg et sjokk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

*notere mer*

Får følelsen av at å kjøpe et prosjektert hus er mye det samme som å bygge selv.

Forskjellen er at når en bygger selv så ordner en alt det praktiske på egenhånd, men ved kjøp av prosjektert bolig så kontrollerer en at alt det praktiske blir gjort :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var faktisk veldig heldige når vi endret på så mye vi gjorde. Vi fukk fullt avslag i prisen. Vi fikk de og til og sette opp en ekstra vegg og lage mye større veranda, dette betalte vi veldig lite for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det som er sagt ovenfor. Vær litt aktivt med i prosessen, det lønner seg. Jeg gjorde det enkelt - men fikk i allfall byttet ut teppegulv på soverom med parkett som i resten av leiligheten. (Det holdt de forøvrig på å glemme, så jeg måtte minne dem om det.)

Ellers så lønner det seg å tenke godt gjennom det med stikkontakter :ler: .Jeg trodde jeg gjorde det, men oppdaget snart at jeg ikke hadde fått med meg alt - f.eks. må jeg strekke skjøteledning gjennom hele kjøkkenet for å få brukt mikroen. Den står oppå kjøleskapet og ledningen er akkurat for kort til å nå ned til stikkontakten som kjøleskapet er plugget i. Mangler også et par strategiske kontakter i gangen. Det fordyrer ikke spesielt mye, så legg på så dere er sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, elektriske punkt er det bare å kjøre på med!

Er det på Austrått/Hana eller Bogafjell dere skal kjøpe bolig da kanskje? Det er vel ikke sååå mange plasser de bygger eneboliger i Sandnes...

Vi skal kjøpe på Bryne. Gleder meg så sinnsykt til de kommer til salgs! Skjønner du er gira, for d er jeg også. Hehe...

Men lykke til i banken i morgen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...