Gå til innhold

Bryllup i Italia?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gladelig brukt penger og  feriedager for å komme i et sånt bryllup! Kan ikke tenke meg at noen veldig perifere for meg ville bedt meg i bryllup i utlandet, så såpass nære ville det vært at det hadde vært bare glede å få være med. Og noen dager i Italia, fest, bryllup, opplevelser med de man er glad er jo bare moro. Mine venner og familie har fine folk i omgangskretsen, så det sosiale ville vært gøy og koselig. 
Er så mange surmagede, sære folk som svarer i disse bryllupstrådene. 

Anonymkode: ddab4...d6b

• Liker 2
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2026 den 10.32):

Selv om du hadde endt opp med å bruke si 3.000,- på reise også hadde du fått resten dekket og ikke brukt penger på gave til aller nærmeste familie eller din beste venn? Jeg spør ikke spydig men oppriktig. Ts.

Anonymkode: 87a86...860

Du får ikke en reise til 3000 til Italia, no way. Skal selv i bryllup i Italia, og spytta ut 14-16000 for bare to. Og måtte betale opphold selv. Og barnevakt måtte bookes et år i forveien. Og den saken der er ikke lenger garantert for å si det sånn. 

Anonymkode: 678bb...e4b

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du får ikke en reise til 3000 til Italia, no way. Skal selv i bryllup i Italia, og spytta ut 14-16000 for bare to. Og måtte betale opphold selv. Og barnevakt måtte bookes et år i forveien. Og den saken der er ikke lenger garantert for å si det sånn. 

Anonymkode: 678bb...e4b

Jo, du får faktisk det. Vi har sjekket dette flere ganger, senest i forrige uke. Tur/retur Oslo - Roma for eksempel til under 2.500,- per person for valgte datoer neste år. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke kommet i bryllup i utlandet. Det er dyrt med fly og de pengene vil jeg heller bruke til noe annet enn bryllup. Jeg synes bryllup er på grensen til kjedelig, så 3 dager med bryllup hadde jeg ikke orket. Én dag holder i massevis. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så gjevt å gifte seg storslått i utlandet. At du kan ha en helt enkel vielse i sjømannskirken og middag med forlovere etterpå er greit. Da skal det være kombinert med en ferie. 3 dager på ett slott i Toscana frister ikke om alt ble dekket engang.

Anonymkode: b5bb6...555

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser du på flyreiser for neste år kan det selvsagt være «billig». Realistisk sett får ikke mange av gjestene avklart planer/ferie før et par måneder i forveien, skal kanskje ha med en bagasje på slep for finstasen og ønsker å dra på et overkommelig tidspunkt på dagen - og da er det nok ikke like lett å finne billige billetter. Det er ikke alle som bestiller flybilletter til en annen person sitt bryllup et år i forveien, selv om det gjerne er «lurt» økonomisk.

Anonymkode: d5817...9f5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2026 den 14.41):

Ts her: jeg skrev ca. 3.000,- på reise, det vil si fly pluss bil fra flyplassen. Dette har vi sjekket ut allerede, og per nå ligger flybillettene ute til under tusen hver vei. Selve oppholdet dekker vi. 

Men dekkes alt av mat og drikke fra man kommer ut av taxi/tog/buss? 

Tror mange har opplevd å måtte betale for middager, lunsjer, frokoster, overnatting og/eller drikke selv? 

Og ikke sikkert alle gjestene reiser fra f. Eks oslo? Da er flybillettene i de aller fleste tilfeller dyrere 😅 

Tenker utlandsbryllup er kult og kjekt jeg så lenge brudeparet faktisk betaler for bryllupet (og da mener jeg egebrlig typ alt bortsett fra kanskje flybilletter). 

Alle jeg kjenner som har deltatt i utlandsbryllup har endt opp med utgifter på gjerne 4000-7000 per pers 😅 er ikke alle som kan ta seg råd til slikt. Føles også rart å skulle "betale" for brudeparets dag/dager. 

Utlandsbryllup er bra det så lenge faktisk brudeparet betaler for det 😊😊

Anonymkode: b29e2...5ce

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker Italia, så med mindre opplegget rundt er elendig ville jeg reist og kost meg. Det som ville vært viktig for meg:

• Direktefly (det spiser mye tid dersom man må mellomlande)
  • Mulig å ta offentlig transport fra flyplassen, eller ikke altfor langt å kjøre dersom man må ha leiebil (maks to timer, og det må være mulig å parkere når man kommer frem)
  • Helst felles middag kvelden før bryllupet
  • Fri bar

Med andre ord, gjøre det til en hyggelig opplevelse for gjestene, også.

Anonymkode: d6128...767

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men dekkes alt av mat og drikke fra man kommer ut av taxi/tog/buss? 

Tror mange har opplevd å måtte betale for middager, lunsjer, frokoster, overnatting og/eller drikke selv? 

Og ikke sikkert alle gjestene reiser fra f. Eks oslo? Da er flybillettene i de aller fleste tilfeller dyrere 😅 

Tenker utlandsbryllup er kult og kjekt jeg så lenge brudeparet faktisk betaler for bryllupet (og da mener jeg egebrlig typ alt bortsett fra kanskje flybilletter). 

Alle jeg kjenner som har deltatt i utlandsbryllup har endt opp med utgifter på gjerne 4000-7000 per pers 😅 er ikke alle som kan ta seg råd til slikt. Føles også rart å skulle "betale" for brudeparets dag/dager. 

Utlandsbryllup er bra det så lenge faktisk brudeparet betaler for det 😊😊

Svaret på spørsmålet ditt er at vi dekker mat, transport og det andre ja. Hva andre gjør vet ikke jeg. Oppholdet er mer enn tak over hodet. 

Jeg har null problem med å forstå at 5-6-7000 er mye for mange. I dette tilfellet kan gjestene unngå slike summer. 

Jeg tenker uansett at hvis mannen og jeg hadde vært gjester i et 3-dagers bryllup i for eksempel Frankrike ville det også vært en ferietur for oss som vi bruker penger på. Vår tid sammen er ikke "betale for brudeparet", men vi ser vel ulikt på dette :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Svaret på spørsmålet ditt er at vi dekker mat, transport og det andre ja. Hva andre gjør vet ikke jeg. Oppholdet er mer enn tak over hodet. 

Jeg har null problem med å forstå at 5-6-7000 er mye for mange. I dette tilfellet kan gjestene unngå slike summer. 

Jeg tenker uansett at hvis mannen og jeg hadde vært gjester i et 3-dagers bryllup i for eksempel Frankrike ville det også vært en ferietur for oss som vi bruker penger på. Vår tid sammen er ikke "betale for brudeparet", men vi ser vel ulikt på dette :) 

Ser den 😊 tenker at da er det jo supert og vi ville nok forsøkt å få til å delta i det bryllupet 😊 

Vi elsker å reise og har veldig strenge jobber når det kommer til fri og ferie (også ulønnet). Så for vår del hadde vi nok ikke sett på det slik. Vi har gjerne egne ferieplaner (gjerne mye lengre unna og lengre turer enn en langweekend til italia), og spesielt om bryllup og lignende er lagt i ferien er det mulig vi ikke får deltatt 😊 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I mine jobber har ferie aldri blitt avklart før 1.mai (ihht arbeidsmiljøloven) samme år, så det hadde blitt dyrt og vanskelig. 

Folk tenker jo ofte kun på sitt ene bryllup, men endel får fra 25-30+ årene endel invitasjoner. 

Dog er det jo ikke billig å reise fra nord/sør til annen kant i landet med hotell osv heller.

Vi dro til utlandet selv, men inviterte ikke gjester. 

Anonymkode: 9521a...6ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i bryllup i Italia to ganger. I det ene var bryllupsparet  bosatt der. Reisen betalte vi selv, men alt annet var ordnet. De hadde ordnet et eget hotell i nærheten  for gjester fra utlandet.  I bryllupet til det norske paret som giftet seg der ble det mer stress. Det betalte vi både reise og opphold. Det ble dyrt og alt bar preg av at ingen egentlig hørte til der. Kaotisk. Jeg anbefaler at man gifter seg i sine hjemtrakter, og drar på bryllupsreise til land etter ønske.

Anonymkode: d4cc6...38c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2026 den 9.38):

Ts her! Vi tenker å dekke utgiftene til bo som blir en stor villa med plass til alle i Toscana. Det er plass til alle fordi vi ikke er så mange. Og som noen her skriver og som vi også har tenkt vil vi skrive og si tydelig at gjestenes deltakelse er gaven vi ønsker oss, så vi kommer ikke til å ønske eller forvente noe mer enn det. 

Er denne villaen bemannet? Vil alle måltider lages og ryddes av noen andre? Har alle sitt eget baderom?

Det er ikke særlig hyggelig å måtte bo i et hus hvor alle må handle inn egen mat, rydde og vaske, koordinere måltider og bruk av delte baderom, eller bo i et lytt soverom, når fokuset skal være på bryllupet. Det er slitsomt å leie feriehus / hytte med andre, dess flere dess verre. Man kan ikke trekke seg tilbake på samme måte, og man må ha på seg sin "sosiale maske" fra man lander til man letter igjen.

Er villaen som et hotell stiller det seg annerledes.

Jeg skal forøvrig i et bryllup jeg kan kjøre til her i Norge neste måned, men den eneste overnattingsmuligheten gjør at vi må betale 10 000 kr + gave for å kunne bli med. Jeg hadde heller reist til Italia for den summen.

Anonymkode: 77b23...3bf

• Nyttig 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2026 den 18.59):

Nei, det er ikke en ferietur når jeg ikke kan gjøre det jeg vil, omgås hvem jeg vil, spise hva jeg vil eller når jeg vil. Det er IKKE ferie, det er et pliktløp. 

Anonymkode: 48d73...f08

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2026 den 18.14):

Jo, du får faktisk det. Vi har sjekket dette flere ganger, senest i forrige uke. Tur/retur Oslo - Roma for eksempel til under 2.500,- per person for valgte datoer neste år. 

Det er jo begrenset antall billetter til og pris da. Jeg har også vært bryllup i utlandet hvor de som skulle gifte seg skrøt av billige billetter, problemet er bare at når førti stk skal bestille til samme sted så går prisen opp. Men de fløy billig da, mens vi andre endte opp med å betale 5-6000 pr pers.

Anonymkode: 74097...49e

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i et utenlandsbryllup før jeg fikk barn og det var hyggelig. Det er så lenge siden så husker ikke hva vi betalte, men tror vi dekket alt utenom middagen selv. Husker ikke hva vi gjorde med gave eller hva det kostet oss. Det var noe dårlig logistikk med tanke på transport mellom spisested og vielse. Da var jeg student og det var enkelt å ta fri. 

Jeg tenkte umiddelbart når jeg leste overskriften at jeg ikke hadde deltatt grunnet pris og barnepass nå I denne livsfasen, men når jeg leser hva du skriver at dere dekker hadde jeg nok blitt med😊 For at jeg skal vurdere det må det være inkludert overnatting, flere måltider (som du skriver) og fri bar. Lykke til og kos dere! 

Anonymkode: 99624...8d7

• Hjerte 1
Skrevet

Både helse og økonomi hadde vært en utfordring for min familie, så dette hadde vært vanskelig. Hvis noen svært nære vurderer dette, ville jeg blitt lei meg og hatt et dilemma. 

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke likt å bo med hvem som helst i en villa. 

På hotell kan du trekke deg mer unns om du trenger det. Føler og fornåmstå å hjelpe og ordne alt mulig som "gjest i ett hus".

Liker å ha eget do/bad.

Ikke alle man klarer over tid eller over natten.

Dyrt å ha det i utlandet, mange vil nok føle seg tvunget til å spare og reise. Men fornde som har råd så er det jo flott. 

Vi giftet oss i utlandet, men hadde ikke noen med oss,  forventet ikke at folk skulle bruke 100.000kr for å feire med oss og vi hadde ikke råd til å bruke det på å ta noen med heller.

Regner med det blir billigere i Italia,men dyrt nok for mange i disse dyre tider!

Send ihvertfall ut 1år i forveien , mange bestiller ferie tidlig. Og ikke i fellesferien, det er så kjipt!

Anonymkode: 52914...56f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...