Gå til innhold

Bryllup i Italia?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært veldig kjekt. 

En må selvsagt få informasjon i god tid. Om jeg faktisk hadde reist så hadde det kommet an på hvor mye det ville koste meg. Jeg kunne fint lagt til ekstra dager, så det hadde blitt sommerferie. Men jeg måtte jo ha råd til det.

Anonymkode: aff70...7ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Føkkings varmt, føkkings dyrt. 

Anonymkode: 5ede0...d94

• Liker 3
Skrevet

Har ikke vært gjest i dette selv men har familie som var det i Italia og det ble veldig dyrt for gjestene. (Sikkert for brudeparet også selvfølgelig)

Gjestene dekket fly og reise til og fra flyplass selv.

Brudeparet dekket overnattingen og frokost da de hadde leid et stort, eksklusivt kompleks el.l. med mange leiligheter og rom og spiseplass a la restaurant. De dekket bryllupsmiddagen og alkohol den kvelden men ikke de andre 3 middagene fordi det ble veldig dyrt med stedets innleide kokk. Samme med lunsjene som også ble lagd av kokken. Det var ikke sentralt og ikke bare å gå eller ta taxi til en by for å spise annet. Ikke butikk i nærheten dvs. alt av vann, drinker, brus og snacks ble også kjøpt på bostedet til høyere priser.

Lang båttur en dag som kostet 1-2000 kr eller sånn per pers pluss mat og drikke ombord (restaurantpriser++)

Brudeparet la det først fram som at de skulle stå for alt utenom fly og de skulle selvfølgelig ikke gi gave. Når reisen nærmet seg skjønte gjestene at dette kom til å bli en veldig mye dyrere tur enn de trodde. Og så ble det enda drøyere enn de kunne ha tippet på forhånd.

Bare pass på å få oversikt over hva dere gjør og hvor mye det koster - for måltidene og transport. Slik at dere får tatt en vurdering på om dere skal dekke det for alle eller om dere vil velge å legge noen utgifter på gjestene. Fordi de må få beskjed før de avgjør å komme og kjøper flybilletter.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2026 den 10.32):

Selv om du hadde endt opp med å bruke si 3.000,- på reise også hadde du fått resten dekket og ikke brukt penger på gave til aller nærmeste familie eller din beste venn? Jeg spør ikke spydig men oppriktig. Ts.

Anonymkode: 87a86...860

Er det ikke ekstremt naivt å tro at gjestene slipper unna med å betale 3000 kr for en slik tur? 
Da er det nok mye du ikke har tenkt på. 

Anonymkode: f54e0...d8b

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg hadde bryllup i Italia, jeg har vært gjest og jeg har fotografert bryllup der (jeg ser at noen lenket til nettstedet mitt for informasjon, og det var slik jeg fant dette forumet, takk til deg, snille fremmede!).

Jeg tror det hele handler om forventninger. Bryllup i Italia er ikke billigere enn bryllup i Norge, de bare omdisponerer budsjettet på en annen måte. Du vil ende opp med å ha et flerdagers arrangement i stedet for bare én dag.

Selvfølgelig er det mye å be om av gjester (både økonomisk og tidsmessig), men hvis du planlegger i god tid og gir beskjed tidlig (12–18 måneder) i forveien, vil de fleste kunne klare det. Men du må også være ok og akseptere uten å bli såret hvis/når noen avslår invitasjonen.

Masse lykke til med planlegging (ta gjerne kontakt hvis du har noe spørsmål eller tviler på noe!)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk som gifter seg er ofte så egoistiske…

Planlegger bryllup i et annet land, på et tidspunkt som ikke passer, og forventer at folk kommer. Mange forventer også at gjestene selv betaler for flybilletter / hotell. Frekt. Jeg takker alltid nei. 

Anonymkode: c92df...7ac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det ikke ekstremt naivt å tro at gjestene slipper unna med å betale 3000 kr for en slik tur? 
Da er det nok mye du ikke har tenkt på. 

Ts her: jeg skrev ca. 3.000,- på reise, det vil si fly pluss bil fra flyplassen. Dette har vi sjekket ut allerede, og per nå ligger flybillettene ute til under tusen hver vei. Selve oppholdet dekker vi. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts her: jeg skrev ca. 3.000,- på reise, det vil si fly pluss bil fra flyplassen. Dette har vi sjekket ut allerede, og per nå ligger flybillettene ute til under tusen hver vei. Selve oppholdet dekker vi. 

Da er jo selve reisen nokså rimelig, hvis dette virkelig stemmer. Men bor alle gjestene slik til at de kan slippe unna med bare utgiften til selve flyreisen? 
Hva annet dekker dere for gjestene da? Opphold, mat, drikke? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2026 den 11.42):

Noen som har enten giftet seg i Italia, eller hatt feiringen der? Eller begge deler?

Eller har vært gjest?

Vil veldig gjerne høre deres erfaringer med ... alt egentlig :) 

Tenk dere godt igjennom om dere viil holde brylupp utenlands og ikke bli skuffet om en del takker nei til å delta. Skulle vært veldig nære for at jeg hadde betalt i dyre dommer for å dra i et bryllup.

Anonymkode: f8bd4...5c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Betaler dere alt av kost og losji for alle gjester?

Anonymkode: f8bd4...5c8

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor Italia?

Anonymkode: 72fa9...6bb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor Italia?

Anonymkode: 72fa9...6bb

Fordi det er «in». Folk ønsker jo ikke å vise Oslo eller Sarpsborg på Insta…det MÅ være Toscana. 

Anonymkode: c92df...7ac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hold bryllupet her hjemme og ta bryllupsreisen til Italia. 
Det viktigste er vel at folk kommer, ikke hvor dere er. 
Du skaper problemer for folk ved å holde det i Italia. Synes det er å være høy på seg selv å legge det så langt vekk 

Anonymkode: 3d9cb...8f2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det vi vil be våre gjester dekke er reise. 

Fra oss får de overnatting, et måltid på kvelden når alle kommer med drikke. De får frokost og selve hovedmiddagen og avslutningsvis nattmat.

En brunsj påfølgende dag. 

Noen tar seg en utvidet ferie, andre har signalisert at de drar hjem etterpå,

Vi skal ikke ha gaver annet enn at de kommer. 

Anonymkode: e596c...6e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom jeg skulle velge hvilket bryllup jeg ville delta i utlandet ville jeg ha bodd på et hotell med  fasiliteter og mulighet for å trekke seg helt tilbake. Å bo i en stor villa med masse folk hadde føltes veldig intenst. Kunne taklet det med nærmeste familie (søsken og foreldre) men alt utover det hadde blitt for intenst for meg. Hadde også villet ha muligheten til å gjøre ting på egenhånd alle dager utenom bryllupsdagen. Men det hadde jo selvsagt blitt til at man måtte henge med de andre gjestene for hvis ikke er man en sær og vanskelig person….

Anonymkode: 66ac2...32b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fra oss får de overnatting, et måltid på kvelden når alle kommer med drikke. De får frokost og selve hovedmiddagen og avslutningsvis nattmat.

Det er slikt vi kommer til å gjøre det også. Hvordan ga dere denne informasjonen til gjestene dere inviterer? Har dere sagt det muntlig eller skrevet det i invitasjonen? Det er jo viktig informasjon tenker vi. Ts.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om dette er rammene og de rammene holdes, høres jo dette relativt greit ut, og blir kanskje ikke sååå mye dyrere enn å reise i et vanlig bryllup i Norge der man også gir gave.

Men for et par blir jo prisen totalt kr 6 000 (som kanskje er litt mer enn vanlig?), og så må kanskje en del gjerne ta seg 1-2 dager fri avhengig av jobb/reiserute/flytider. 

Sammenlignet med de fleste utlandsbryllupene/destinasjonsbryllupene jeg har hørt om, høres dette hvert fall ganske overkommelig ut.

Personlig har jeg takka nei til alle invitasjoner til utenlandsbryllup jeg har fått (unntatt ett). Men det har vært pga. at det ville lagt beslag på og gått på bekostning av annen ferie, og ville kosta ganske mye også. Selv om jeg er glad i venner og familie, er jeg generelt lite begeistra for at andre - ut fra deres helt egne personlige preferanser, skal sette føringer for min ferietid 😆

Men det høres ikke ut som deres bryllup er i den kategorien, og en slik invitasjon kunne selv en vrangpeis som meg deltatt i med glede 😄

Endret av Stjertmeis
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2026 den 9.38):

Ts her! Vi tenker å dekke utgiftene til bo som blir en stor villa med plass til alle i Toscana. Det er plass til alle fordi vi ikke er så mange. Og som noen her skriver og som vi også har tenkt vil vi skrive og si tydelig at gjestenes deltakelse er gaven vi ønsker oss, så vi kommer ikke til å ønske eller forvente noe mer enn det. 

Da stiller det seg litt annerledes. Nær familie har dere vel også en anelse om har økonomi og mulighet for å reise. Men jeg ville sjekket at det finnes muligheter for annen overnatting i nærområdet, da kanskje ikke alle er komfortable med å bo så tett på. Med mindre det er delt inn i egne rom/leiligheter med eget bad. 

Anonymkode: b601e...663

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bryllup i Italia, og det var en kjempeopplevelse.

Når det er sagt, er det mange hensyn man må ta. Vi forventet på ingen måte at gjester skulle ta ut feriedager for vår feiring. Vi var så klart evig takknemlige for de som gjorde det, men vi ga klar beskjed om at det ikke var noe press. Heldigvis kom faktisk alle som var inviterte.

Vi hadde en tredagersfeiring, hvor nesten alt var inkludert. Middag og drikke fredag, hele bryllupet lørdag, og lunsj med ekskursjon søndag. Opphold sto selvfølgelig vi for, man kan ikke forvente at gjester skal betale for at jeg skal gifte meg.

Reise var det de måtte dekke selv. Vi var også tydelige på at gaver trengte vi ikke.

Anonymkode: eaa75...b52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...